Money makes the world go round - Reisverslag uit Techiman, Ghana van Inge en Pieter Heijnen-van Jaarsveld - WaarBenJij.nu Money makes the world go round - Reisverslag uit Techiman, Ghana van Inge en Pieter Heijnen-van Jaarsveld - WaarBenJij.nu

Money makes the world go round

Door: Inge

Blijf op de hoogte en volg Inge en Pieter

13 September 2007 | Ghana, Techiman

Sinds juli van dit jaar zijn in Ghana twee soorten geld in omloop. De oude cedi en de nieuwe Ghana cedi. Een Ghana cedi is 10 000 oude cedi. Ik was in eerste instantie bang dat men je allicht zou proberen op te lichten maar daar is geen sprake van. Het verschil is ook wel heel duidelijk: de nieuwe biljetten hebben een kleurtje en de muntjes glimmen. De oude biljetten zijn echte vodjes en je moet goed kijken wat je in de hand krijgt. Het zorgt evenwel voor verwarring- niet iedereen kan goed rekenen dus hoeveel is nu hoeveel?

In Techiman hebben ze sinds enkele weken een barclays bank met pinautomaat. Ik heb het nog niet uitgeprobeerd maar je moet nu met de visacard kunnen pinnen. De vorige co’s hebben het wel geprobeerd en toen kregen ze in beeld: maximum amount to be withdrawn: 2 GHcedi!! Dat is ongeveer 1,50 euro…!!! We hebben een uur gewacht totdat de pinautomaat was bijgevuld. Even snel pinnen zit er dus nog niet in.

Na een week maternity sta ik deze week op surgery. Er wordt van alles gedaan: veel botbreuken, liesbreuken, keizersnedes, curretages (na geinduceerde abortus). Aan steriliteit wordt gedacht en ook redelijk gehouden al kan het niet tippen aan Nederland. Opvallend is vooral dat alle materialen goed worden geteld en in rekening worden gebracht. Een DBC kent men hier (gelukkig??!) nog niet. Het is ook wel cru want soms wordt er om die reden dan ook afgezien van een operatie. Dr Wegdam- een Nederlandse chirurg- doet veel botbreuken en bescikt over schroeven, platen en pennen. Mooi materiaal maar kostbaar en locaal niet te verkrijgen. Er zit daarom statiegeld op. Men moet er flink voor dokken en krijgt het bij inlevering na een jaar of langer weer terug. Maar ook hier geldt: het is soms te duur. Nu ligt er dus een patient op de afdeling die het statiegeld niet kan betalen en vooralsnog niet naar huis mag. Je kunt natuurlijk niet alle niet-betalende patienten op de afdeling houden dus daar is ook iets opgevonden. Men krijgt duidelijk te horen wanneer ontslag verwacht wordt en wordt dan ook gewoon ontslagen. Echter men mag niet van het ziekenhuis terrein af voordat (een deel van) de rekening is betaald. De gang bij chirurgie ligt dan ook vol met patienten!
Sinds een paar jaar worden deze problemen enigszins ondervangen want ook hier bestaat nu een ziektekostenverzekering. Ongeveer 60% van de mensen in Techiman is verzekerd maar in de omliggende dorpen is dat veel minder. Mensen begrijpen niet dat als men nu veel geld uitgeeft aan de verzekering, terwijl men nu gezond is, dat straks voordelig kan zijn als men ziek wordt en misschien geen geld heeft.
Zodoende is mijn anamnese aangevuld met een nieuwe vraag: bent u verzekerd?

Tot zover.

• 13 September 2007 - 18:39

Harm Jan Kwikkel:

heel herkenbaar, maar inderdaad soms ook heel wrang. Heel veel plezier. Ik hoop half januari te gaan, maar heb nog geen concrete plannen. Groeten aan Harry. Harm Jan

• 13 September 2007 - 18:53

Leonie:

Haha, de gang vol met patienten! Dat pakken ze in Suriname handiger aan, hier worden ze bij de poort gescreend. Maar ja, dat is dan ook een ziekenhuis voor middenklassers of hoger. Weet niet hoe ze dat bij overheidsziekenhuizen doen.

En euh ... die nieuwe cedi's waren wel nodig daar! moeten ze hier ook is in gana voeren, dat geld stinkt echt ongelooflijk! alleen daar zou je al ziek van worden!

Liefs en succes!

• 13 September 2007 - 18:55

Theo En Nelly:

Even een "kleine" reactie van het thuisfront, allereerst bedankt voor de persoonlijke mail. Ja die kosten toch, wordt het budget niet overschreden in Nederland, dan gaat het wel over het statiegeld van platen...... Maar ja anders is dr. Wegdam wel heel snel door alle schroeven en platen heen.Ik lees wel dat er veel botbreuken op de operatiekamer komen. Ik was in de veronderstelling, dat juist veel botbreuken genezen dan wel behandeld werden door de locale "bone-doctors". En wel met allerlei bladeren enzo. Maar misschien is dat alweer gedateerd, toch wil ik jou vragen om dat nog eens na te gaan? Of gaat het in het ziekenhuis om gecompliceerde breuken waarbij bijzondere hulp pure noodzaak is? Trouwens het laatste nieuws uit Nederland: men heeft Rita Verdonk uit de VVD fractie gezet en Jan Pronk (je kreeg ooit nog een briefje van hem) gooit nog steeds hoge ogen voor het voorzitterschap van de PvdA, maar men vindt hem blijkbaar te rechtlijnig. Nou hij komt nog steeds over als echt en fors gemotiveerd. Maar dat is puur NL, geniet van Ghana en veel sterkte in de surgery. Wij zij trots en ikzelf ben een beetje jaloers. Ik zou daar ook graag staan. Groeten mede names Nelly, Theo.

• 13 September 2007 - 20:10

Els Van Oudheusden:

gewoon even een lieve knuffel uit Mook.Heel bijzonder om je belevenissen te lezen.liefs els

• 13 September 2007 - 20:27

Karien:

Zo, dat is nog eens wat anders dan dat alles zo netjes geregeld is hier in NL. Knap hoor, dat je dat zo allemaal meemaakt en aankon, het lijkt mij best naar, maar ja, ik ben ook geen geneeskunde gaan studeren.
    Nou, bij mij niet zoveel gebeurt, druk met de studie, en al 5 rijlessen gehad, erg leuk en gaat ook al redelijk. En ondertussen zo af en toe weer jouw avonturen lezen.
    Succes en geniet!

• 13 September 2007 - 20:44

Maris:

Fijn om je verhalen te kunnen lezen! Dat is weer eens iets anders dan inderdaad het Nederlandse VVD-fractie-gedoe, een landelijke taal- en rekentoets van de pabo (jahoe, ik heb ze gehaald, op mijn sloffen natuurlijk, niet zo aardig voor de reguliere medestudenten, maar wel goed voor de norm in de krant...)!!!) of een cursus WereldBOMmen (Jaha, het was toch de wereld en niet inter(nationaal) waar ik dus terecht aan twijfelde!!!).
    Veel liefs van hier

• 14 September 2007 - 06:54

Frank:

Hey Inge,

Raar idee eigenlijk als je Nederland bent gewend waar alles geregeld is. Ze kunnen mensen toch niet maanden op het ziekenhuis terrein laten zitten. Hoe wordt het gedaan als iemand naar een lange tijd nog niet kan betalen?
    Ik blijf volgen wat je allemaal meemaakt.

• 14 September 2007 - 09:34

Ine:

Ik zou zeggen het Enricofonds kan wel wat doen daar. Die 50 euro is niet genoeg en was tuurlijk daar niet voor bedoeld!

• 14 September 2007 - 10:57

Anouk:

Hoihoi

Wat een avonturen, het klinkt gelijk ook echt als een andere wereld met patienten in de gang en operaties die door geldgebrek niet kunnen doorgaan. Lijkt me erg naar om te zien! Veel succes en plezier nog daar, ik blijf de verhalen volgen!!!

Dikke kus

• 16 September 2007 - 12:31

Thea Van Hest:

Hoi Inge.

Leuk om jouw leven te volgen. En zo weten wij ook hoe het daar allemaal toegaat. Een hele andere wereld. Ook de groetjes van Theo. Groetjes Thea.