Nederlands anders - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Inge en Pieter Heijnen-van Jaarsveld - WaarBenJij.nu Nederlands anders - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Inge en Pieter Heijnen-van Jaarsveld - WaarBenJij.nu

Nederlands anders

Door: Inge

Blijf op de hoogte en volg Inge en Pieter

14 November 2008 | Suriname, Paramaribo

Het lijkt soms verdacht veel op Nederland, maar altijd is snel weer duidelijk dat het hier heel anders is. De supermarkten zijn bijna allemaal in handen van chinezen en heten dus Xing Chao, Pong ling of iets dergelijks maar daar kun je gewoon ruijter hagelslag, aardappel anders, prodent tandpasta kopen en voor pindakaas heb je de keuze uit Calve, AH huismerk, Euroshopper of Markant!
Op het menu staat doks (eend) en tauwhoe (tofu) naast nasi, bami en patat. Bij de indier roti, bara of kip masala.
Je wordt evenwel overal aangesproken met u, meneer en mevrouw.
Mooie uitspraken: even overliggen (uitrusten), flink doorstappen (max 10 meter!) schel (bel voor busstop en bij de deur) bij de slager BENT (ipv kunt) u terecht voor vlees, en gierig is ook anders (=hebberig) Gijs Gans in surinaams gierig en Dagobert Duck is nederlands gierig.

We hebben ons gisteren voor het eerst gewaagd en parbo bier en dat is gelijk een liter fles. Gelukkig zat de taxi naar huis al in de planning. Vandaag een luie dag zwembad- met deze temperatuur wel verdiend maar de zonnebrand was net te laat... rood als een kreeft schrijf ik dit stukje...tot de volgende keer.

• 14 November 2008 - 22:04

Merel:

Ha Inge en Pieter!

heeeel herkenbaar. :D doen jullie de groetjes aan de familie Welling?
    Liefs en geniet ervan!
    Merel

• 15 November 2008 - 12:41

Karien:

Haai,
    lijkt me inderdaad wel apart om op vakantie te zijn en toch (een soort van) Nederlands te praten enzo... Wel lekker makkelijk :P
    En volgende keer toch maar wat eerder insmeren dan!
    xxx Karien

• 15 November 2008 - 13:48

Theo En Nelly:

Hoi lieverds,
    Leuk om weer van jullie te horen en ben benieuwd hoe rood jullie roodverbrand eruuit ziet!
    Wij hebben net intocht van Sint in Almere gekeken en Karien had traditiegetrouw de pepernoten gebakken. En dan hangt er een echte Sint-geur in huis. Morgen naar de India-dag van Frans Baartmans.
    Wanneer gaan jullie de bush in? groetjes en tot horens.

• 15 November 2008 - 14:06

Twan & Ine Brouwers:

Hoi Inge & Pieter
    Leuk te lezen over jullie reis. Geniet ervan!
    Wij bewaren "de warmste herinneringen" aan Paramaribo en de indianen in Palumeu.
    Groeten

• 15 November 2008 - 18:42

Els:

Heerlijk, gelukkig komt er wat zon deze kant op door jullie mail!
    Heb vandaag een workshop Israelisch gegeven in Doetinchem (60 mensens) dus niet veel last van het grijze miezerige weer.
    Ga nu lekker even "overliggen" en kijken of Sint ook op de video is aangekomen.
    Voor jullie nog heel veel plezier en we bewaren wel wat speculaasjes!groetjes els van O.