december 2013: een maand vol feest - Reisverslag uit Hlabisa, Zuid-Afrika van Inge en Pieter Heijnen-van Jaarsveld - WaarBenJij.nu december 2013: een maand vol feest - Reisverslag uit Hlabisa, Zuid-Afrika van Inge en Pieter Heijnen-van Jaarsveld - WaarBenJij.nu

december 2013: een maand vol feest

Door: Inge en Pieter

Blijf op de hoogte en volg Inge en Pieter

01 Januari 2014 | Zuid-Afrika, Hlabisa

Lieve allemaal,

Na het dreigen met een staking hadden we weer water! Je hebt geen idee hoe heerlijk het is om na 6 weken weer gewoon de kraan te kunnen open draaien en stromend water te hebben. De was kunnen doen, douchen en de wc doortrekken!

Op 4 december hadden we feest: Julia 1 jaar! Dat hebben we gevierd met slingers, verjaardag post, taart en cadeautjes. Ook Julia vond de taart, zelf gebakken door mama, lekker. Ze heeft een poppenwagen met pop gekregen. Aarzelend loopt ze er achter, inmiddels loopt ze vol vertrouwen door het huis.

Daarna een lang weekend richting naar de Midlands Meander. Op pakjesavond waren we in Umhlanga en hebben we naar Paul de Leeuw en Sinterklaas gekeken met een kop warme chocomel en pepernoten!
De volgende ochtend bereikt ons het nieuws dat oud-president Nelson Mandela is overleden. We brengen die dag een bezoek aan de 'capture site' in Howick. De plek waar hij gevangen is genomen in 1962 en waarna hij is veroordeeld en gevangen op Robben Eiland. Een bijzondere plek, en op die dag helemaal. Het monument is een woud van metalen palen, waarin je vanaf één punt het gezicht van Mandela kunt zien. Alle nieuwskanalen gaan de volgende twee weken over Mandela. De herdenkingsdienst en begrafenis worden live uitgezonden.
Gelukkig heerst er over het algemeen een sfeer van 'vier het leven van Mandela' en blijft de "verwachte" onrust uit. Op straat is er zelfs weinig van te merken.

Het weer is het eerste weekend van december grijs, mistig en motregen. Toch genieten we van ons weekendje in de Midlands. Veel kunstnijverheid bedrijfjes en lekkere eettentjes. We bezoeken o.a. Culamoya Chimes, waar een ouder echtpaar grote en kleine windgongen maakt: prachtig om te zien en vooral te horen! Op zondag gaan we met de stoomtrein van Kloof naar Inchanga en terug. Julia maakt overal vriendjes met haar ondeugende glimlach. De treinrit gaat door de heuvels, op het station van Inchanga is een uurtje pauze met een marktje. Net voor we vertrekken laten we nog een portret van haar tekenen.

De weergoden hebben eindelijk begrepen dat het zomer is. Het is soms nog wisselvallig maar we hebben een aantal warme, zonnige dagen. Eindelijk weer om het babybadje voor Julia uit te proberen op onze veranda. Ze vind het heerlijk en spettert alles onder!
Inmiddels zijn de onderste twee tanden door en ook de eerste bovenste is te zien. Het lopen gaat steeds beter, van een enkel pasje loopt ze nu een aantal meters zelf en hele stukken aan de hand. Ze geniet van muziek en dansen. Ze heeft buiten een loop-motor ontdekt. Ze kan er nog niet meelopen maar wel met een grote lach op zitten (en wij duwen).
Julia vertelt hele verhalen in haar eigen taaltje en begint ook steeds meer van ons te begrijpen: blokjes, neus, bal en natuurlijk NEE, maar daar geeft ze haar eigen draai aan!

De laatste week voor de kerst is er een kerstviering op de afdeling. AfricaCentre heeft cadeautjes voor alle kinderen en nieuwe kerstkleren. Grote glimlachen op de gezichtjes van kinderen en moeders.
Mijn ouders en Karien zijn voor de kerstvakantie naar Zuid-Afrika gekomen. Ze verblijven rond de kerstdagen in St Lucia, waar we hen zien op 22 december. De volgende dag komen ze oppassen. Julia krijgt alle aandacht en wordt verwend met cadeautjes. Tante Karien blijft zelfs een nachtje logeren!
Op dinsdags gaan we eerst naar een Kerst-voetbal toernooi van Rodney en daarna naar het iMfolozi birdpark. Samen lunchen en vogels kijken. Het park heeft betere dagen gezien, maar het blijft een leuk uitstapje. Kerstdag vieren we met zijn allen in Hlabisa. Tweede kerstdag brengen we door in St Lucia met zwemmen en braai! Heel Zuid-Afrikaans. En Julia heeft veel waterplezier in de dubbele zwemband – een groot dankjewel aan de gevers!!
Op vrijdag gaan we met zijn allen naar Abu Madi game reserve in de buurt van Mkhuze. We maken zelf een gamedrive en de volgende dag een officiële safari in de open truck. We zien veel warthogs (met kleintjes!) en een groep van 12 giraffen. 's Avonds komt een stekelvarken het kamp verkennen – er wordt door de eigenaren droog brood gevoerd, allemaal 'left overs' uit de winkels.
Karien's verjaardag wordt met appeltaart gevierd. En dan is het alweer tijd om afscheid te nemen.

30 december heb ik dienst. En wat voor een: maar liefst 6 keizersneden in een nacht! Daardoor verloopt oudejaarsdag een beetje in een vermoeide roes. Aan het eind van de middag staat een collega aan de deur. Zij willen een dure huurauto terug brengen naar St. Lucia. Of we kunnen helpen met hen terug naar Hlabisa rijden. Pieter helpt ze, maar is pas weer 3 uur later terug. Rond twaalf uur horen we wat vuurwerk, vaarwel 2013.

We wensen iedereen een goed en gelukkig 2014 toe!
Inge, Pieter en Julia

En natuurlijk weer foto's:

• 01 Januari 2014 - 17:28

Ine:

voor iedereen een geweldig 2014. Geniet van jullie foto's en van opa en oma met de kleine aan de wandel! liefs Ine.

• 01 Januari 2014 - 22:35

Merel:

Hoi Lieve Pieter, Inge en Julia,

Voor jullie ook alle goeds voor 2014! Dat het een bijzonder mooi jaar mag worden! :-)
    Hier is het helemaal niet zo koud en gisteren met oudjaar natuurlijk veel vuurwerk. Ik kijk dan vooral naar al het moois van de buren, maar doe mijn best met 80 sterretjes.
    Heel veel liefs!!
    Merel

• 03 Januari 2014 - 12:49

Françoise :

Lieve Pieter, Inge en Julia,

We wensen jullie ook het allerbeste toe voor 2014!
    Groeten van René, Françoise, Wouter & Arthur.

• 03 Januari 2014 - 20:16

Theo Nelly En Karien:

Na herhaald invoeren in onze Tom/Tom vond hij toch onze laatste B&B in Pretoria, nog twee dagen in Zuid Afrika en dan weer de kou in...... Nou ja het valt mee van Vera begreep ik dat het nog 10 graden is. En dat noemt zij meevallen. Het is hier overdag 34 graden en dan is 10 graden echt wel koud.
    Genoten van alles in Zuid Afrika en ook van jullie december blog,
    Groeten en veel liefs van ons drieën voor jullie drieën. Genoten van verhaal en foto's!

• 20 Januari 2014 - 18:41

Erwin:

Hoi Pieter,
    Gefeliciteerd met je verjaardag!!
    Groetjes uit Hannover,
    Erwin