Mei 2014: the big five in one day - Reisverslag uit Barberton, Zuid-Afrika van Inge en Pieter Heijnen-van Jaarsveld - WaarBenJij.nu Mei 2014: the big five in one day - Reisverslag uit Barberton, Zuid-Afrika van Inge en Pieter Heijnen-van Jaarsveld - WaarBenJij.nu

Mei 2014: the big five in one day

Door: Inge

Blijf op de hoogte en volg Inge en Pieter

01 Juni 2014 | Zuid-Afrika, Barberton

Lieve allemaal,
Na een heerlijke maand vakantie in Nederland, weer terug in Zuid-Afrika. Op onze nieuwe plek, Barberton. Mei; een maand ongewenst en ongevraagd werkeloos thuis zitten, maar ook een maand onverwacht vakantie.

De dozen zijn allemaal uitgepakt en de meeste spullen hebben een plekje gekregen. Ons huis voelt aan als thuis. De nieuw aangeschafte wasmachine is volop in gebruik en zorgt voor stapels strijkgoed. We hebben een dagritme opgepakt waarin er tijd is voor een kop koffie op de veranda en genieten van onze tuin. Het is herfst maar er bloeit nog van alles. Afgelopen weken stonden met name de vuurpijlen er prachtig bij. We hebben inmiddels ontdekt dat we een guava, papaya en citroenboom in de tuin hebben. De guava's waren al overrijp, maar we hebben er nog een keer heerlijk van gegeten. De papayas moeten nog groeien en rijpen. Er waren een aantal onrijpe van afgewaaid waarvan we een poging hebben gedaan 'appelgebak' te maken, het recept vergt nog wat aanpassingen. Ondertussen is een hoek omgespit als voorbereiding voor een groentetuin.
De vogels genieten ook van onze tuin; we hebben gewone duiven en bullbulls gezien. Ook kolibrie, hadeda ibis, blauwborstjes en turaco!

We verkennen Barberton en Nelspruit. Wij wonen aan het rustige deel van Crownstreet. Je loopt langs een klein speelveldje en de basisschool zo het centrum in met een aantal kledingzaken, meubelzaken en banken. Een blokje omhoog is de brievenbus. Iets verder ligt het winkelcentrum met de Pick'n'Pay en nog iets verder het ziekenhuis. Barberton ligt in een vallei, je moet altijd bergen over om er te komen. Wij wonen op een lichte helling met de bergen in de rug.
Nelspruit heeft meerdere winkelcentra en bied veel mogelijkheden. We zijn er een aantal keer gaan winkelen, alhoewel vooral kijken want de financiën zijn nu beperkt.

7 mei waren de verkiezingen in Zuid-Afrika. Overal hingen verkiezingsposters en bij het stembureau stond een redelijke rij. In Barberton heerste een gemoedelijk sfeer. Ook in de rest van het land zijn er geen grote onrusten geweest. De uitslag; de ANC blijft de grootste partij met een meerderheid van 62%. De DA is de grootste oppositiepartij met 22% en nieuwkomer EFF (van Julius Malema) is de derde partij met 6%. President Zuma is ingezworen voor een tweede termijn en het nieuwe parlement is benoemd. We verwachten geen grote veranderingen de komende jaren. Alhoewel de DA het in bepaalde provincies (Western Cape en Gauteng) heel goed heeft gedaan.

Het circus was een aantal dagen in Barberton, dat konden we niet missen. Vrijdagmiddag zijn we naar de voorstelling geweest. De tent was bij lange na niet vol, we zaten op de tweede rij en konden alles prima zien. Clowns, jongleurs, acrobaten en paarden, kamelen, honden en geiten. Vooral de acrobaten waren indrukwekkend. Julia mocht aan het einde nog even de piste in en dansen met andere kinderen. Thuis bleken de acrobaten indruk te hebben gemaakt. Op het 'tijgertje' krukje werden allerlei kunstjes nagedaan. Dat wil zeggen; op de kruk klimmen en op papa klauteren.

Moederdag hebben we doorgebracht in de Botanische Tuinen van Nelspruit. Er was een moederdagconcert. Dat betekende mooi weer, gezellige drukte, picknicken en op de achtergrond muziek.
Julia vind het maar wat leuk dat mama nog niet hoeft te werken; lekker veel aandacht van mama en papa. Er worden allerlei bouwsels gemaakt met de blokken, hoge torens, de nieuwe zandbak is een succes en 's middags tikkertje rondom de bank met papa. Mama is vooral goed voor boekjes voorlezen, liefst die van de dierentuin met flapjes. 's Middags doet ze een dutje, soms in het grote kleuterbed; maar 's avonds slaapt ze nog in haar babybed. Julia heeft prachtige nieuwe gordijnen op de slaapkamer.
Julia geeft heel graag knuffels en kusjes en zwaait naar iedereen. Ze heeft een eigen willetje en kan heel hard gillen als ze haar zin niet krijgt. Ze heeft een aantal gebaren om dingen duidelijk te maken: eten, drinken, wassen onder de douche en plassen. De laatste week pakt ze ons geregeld bij de hand en neemt ons mee en wijst aan wat ze wil. Julia is de tuin aan het ontdekken en durft steeds verder van ons weg te lopen. Als een echt Afrikaans meisje doet ze dat het liefst op blote voetjes.
's Avonds word het speelgoed keurig opgeruimd in de bakken en dan gaan Popje en Melanie naar bed, alvorens het douche en bed ritueel van haarzelf kan beginnen.

In en om huis blijven genoeg klussen te doen. Inmiddels hebben we televisie (Openview HD middels een schotel en decoder) en is internet geïnstalleerd. De trailer is gekeurd en de auto's opnieuw geregistreerd met nieuwe nummerplaten (nieuwe provincie).
Ik ben begonnen met een fotoboek maken van onze tijd in Hlabisa en heb tijd om een boek en medische artikelen te lezen.

We zijn een paar heerlijke dagen naar het Kruger geweest en hebben twee nachtjes geslapen in een rondavel in het Skukuza kamp. Het Kruger is een ruim uur rijden van ons vandaan. De eerste dag was het genieten van het uitzicht; heel anders dan Hluhluwe park, maar weinig wild. De tweede dag hadden we een mooi rondje uitgestippeld via Nhlanguleni en Tshokwane picknickplaatsen. Maar we hadden niet kunnen vermoeden dat het zo super zou zijn: de hele big five in een dag! De dag begon meteen goed met twee oude buffels. Een neushoorn, die voor het Kruger toch wel bijzonder is. Bij Nhlanguleni werden we getipt dat er verderop 6 leeuwen in het gras lagen, vlak bij de weg. Korte koffiestop en snel zoeken. Inderdaad: vier jonge mannetjes en twee dames. Prachtig! Ook Julia heeft het goed kunnen zien. Na een kwartiertje bewonderen, stonden ze een voor een op en liepen verder de bosjes in. Daarna olifanten; eerst eentje maar al rustig afwachtend stak een heel groep voor onze neus over. Niet veel verder draaiden we een paadje in en werden gesignaleerd te stoppen. Een luipaard in de boom! Hij moest zijn draai vinden en ging een paar keer verliggen. Toen de andere auto wegreed, konden we nog iets dichterbij. We stonden onder de boom, op vijf meter afstand: met een of twee sprongen had hij op schoot kunnen zitten. Wauw!
Het kon niet op, later nog twee keer leeuwen gezien. Leeuwen die eerder een giraf hadden gedood en een groep die tussen de auto's doorliep. Aan het einde van de dag waren er 324 foto's gemaakt, en dan nu de taak de mooiste uit te zoeken. Ik kan niet kiezen…
De derde dag zijn we naar de planten-nursery geweest. Rustig aan, kopje koffie bij Afsaal en via de Timfenheni-loop het park uit.

Afgelopen week zijn we even terug geweest naar KZN. Op woensdag een dag rijden naar St Lucia. Donderdag een weerzien met Judith. Julia moest even wennen maar daarna was het weer vertrouwd. Gedag gezegd op het ziekenhuis en gaan kijken bij Sizakala crèche. Ze zijn begonnen met de bouw van de nieuwe crèche. De sleuven zijn gegraven voor de fundering.
Vrijdag een afspraak met een potentiele kopen voor de Jeep, helaas had hij niet het geld bij zich.
Tussendoor genieten van internet mogelijkheden: skypen met opa en oma; de laatste aflevering van Flikken Maastricht op BVN; relaxen in de jacuzzi en een biertje bij de Boat Club. Zaterdag weer een lange rit (550km) terug naar Barberton.

En dan die grote vraag: mijn werk. De problemen met de HPCSA zijn opgelost. Mijn aanstelling is goedgekeurd door het ziekenhuis en het district. En toen hield het goede nieuws op, mijn aanstelling moet nog goedgekeurd worden door de provincie (door vier verschillende mensen) en daarvoor blijkt weer ander/ nieuw papierwerk vereist en gaat alles bureaucratisch traag. We waren hoopvol tot een gesprek vorige week. Het gaat nog wel even duren voordat ik kan beginnen, hoelang blijft nog steeds een grote vraag. We hopen maar dat er niet nog meer verrassingen komen.
De spanning neemt toe, want hoelang redden onze spaarcentjes het en straks verloopt onze verblijfsvergunning.
Voor nu nog een maandje 'verplicht' vakantie.

Groetjes,
Inge Pieter en Julia

Fotolink: https://picasaweb.google.com/103320746814663000311/Mei2014?authuser=0&authkey=Gv1sRgCPijwez0-8iChgE&feat=directlink

• 01 Juni 2014 - 22:17

René:

hoi Inge pieter julia

we hadden via Vera en Karien al wat van dit nieuws vernomen. het was hier communiezondag en dan zingt nog steeds traditie getrouw Odeon. wat een ellende met die nieuwe aanstelling. we hopen voor jullie dat het snel in orde komt.
    maar aan de lengte van het verslag is goed te merken dat jullie lekker in je vel zitten en lekker in de tijd. we hopen dat het allemaal snel voor elkaar komt.

in malden wordt alles langzaam rustig> de gezondheid en de conditie van francoise komt langzaam meaar zeker weer terug en we zijn ook in alle rust het overlijden van haar moeder aan het verwerken. herinneringen staan intussen in grote getale om ons heen en we weten nog niet wat we wel en niet in de huiskamer willen laten staan. voorlopig staan er minstens twee verhuisdozen aan fotoalbums met heel veel van haar levensgeschiedenis. Maar we moeten ook vooral vooruit kijken.

we wensen jullie veel woonplezier op je nieuwe plek en nu ga ik gauw naar de foto's kijken want zoveel natuur uit eerste hand krijg je niet vaak op zomaar een zomeravond.

groeten van francoise en rené

• 02 Juni 2014 - 00:26

Karien:

Lieve Inge, Pieter en Julia

Wat een prachtige, heerlijke foto's, zowel van al dat wild, jullie nieuwe huis en van Julia (en Pieter) als circusartiest. Over een paar jaar mag ze mijn eenwieler nog wel proberen!
    Verder beetje een dubbel gevoel bij deze (en komende) maand, enerzijds genieten jullie zo te zien opperbest, maar anderzijds is het toch ook hopen dat er snel meer duidelijkheid komt en dat Inge aan het werk kan!
    En, hou ons op de hoogte als het internet thuis voor Skypen ook goed genoeg is, dan houd ik me aanbevolen ;)

xxx Karien

• 02 Juni 2014 - 19:50

Theo N Nelly:

Lieve Inge, Pieter en Julia,
    Mooie foto's, leuke en minder leuke verhalen, maar we genieten altijd weer van jullie maandelijkse blog: knap dat je dat vol houdt! Fijn dat we konden skypen, houd goede moed.
    En jammer, dat je die jeep nog niet kwijt bent...
    Hier genoten in de tuin met van een zelfgemaakte speltpizza! En het zonnetje natuurlijk.
    Liefs, dikke knuffel van ons uit Nijmegen.

• 02 Juni 2014 - 21:26

Els Van Oudheusden:

Lieve allemaal,
    Wat een prachtige foto's weer en fijn om over jullie nieuwe woonplek te lezen.
    Super jammer dat je nog die onzekerheid hebt wat betreft baan maar zoals een Israelisch gezegde luidt:
    "kol akava le tova"oftewel alles heeft een reden(ook al zie je die niet altijd meteen)
    Hier alles zijn gangetje. Morgen laatste les in Duitsland en eind juni de laatste keer Israelisch.
    Donderdag gaan we even drie dagen naar Groningen met een dagje Schiermonnikoog.Verheug me er echt op en het wordt goed weer dus dat is helemaal boffen.
    Afgelopen Hemelvaartsdag behoorlijk kou geleden in de kraam buiten in het Afrikamuseum en nat!!!!!!!!!!
    Juli en Augustus ga ik maar eens gebruiken om mijn Bahasa weer wat op te krikken en onze reis naar Indonesie in Oktober voor te bereiden.
    Lieve mensen,voor jullie een goede tijd samenen we duimen voor een snelle afhandeling van alle formaliteiten etc.
    een lieve knuffel voor alllemaal!!!!!els

• 03 Juni 2014 - 20:51

Vera:

Hoi lieverds, Fijn om weer lekker te lezen over jullie leventje. Hopelijk zijn de werk-hobbels er binnenkort uit, maar het blijft afwachten.... De guava's uit eigen tuin zijn dan wel weer jaloers-makend... Vandaag had een slak onze eerste rode aardbei te grazen genomen, maar de eerste peultjes groeien al wel in het kasje... En we hebben radijsjes uit eigen tuin! Hopelijk wordt jullie groentetuin ook een leuk experiment.
    En ook al was het vast moeilijk kiezen, superfotoselectie weer gemaakt. Heerlijk om Julia te zien lachen, gieren, brullen.
    Hakuna Matata voor jullie alledrie en veel Nimweegse groetjes, xxx Vera