Nederland maar eindbestemming Barberton - Reisverslag uit Barberton, Zuid-Afrika van Inge en Pieter Heijnen-van Jaarsveld - WaarBenJij.nu Nederland maar eindbestemming Barberton - Reisverslag uit Barberton, Zuid-Afrika van Inge en Pieter Heijnen-van Jaarsveld - WaarBenJij.nu

Nederland maar eindbestemming Barberton

Door: Inge

Blijf op de hoogte en volg Inge en Pieter

30 September 2014 | Zuid-Afrika, Barberton

Lieve allemaal,
De maand september is voorbij gevlogen, ondanks alle spanning en wachten. Er was in de omgeving van Nijmegen van alles te beleven om ons goed bezig te houden.
Eind augustus wat het Gebroeders van Limburg weekend. De middeleeuwen herleefde rondom het Valkhof, met roofvogels en zwaardgevechten. Met zon en regen trok een prachtige stoet door het centrum.

Op 1 september reden we met ons huurautootje dwars door Nederland en gingen met de boot naar Texel voor een familieweekje Heijnen. Het weer was ons gunstig gezind, we hebben fietsen gehuurd en hebben het eiland verkend. Een bezoekje aan het Juttersmuseum - veel oude meuk bij elkaar. Een leuke dag bij de Bonte Belevenis waar Julia zelf kaars en zeep mocht maken en opa zo gek was om op de trampoline te gaan! Een middag strand met zon en koude zee (wel veel schelpen). De trappen omhoog bij de vuurtoren. En natuurlijk lekker spelen rondom het huisje. Opa en oma kregen een avond oppasdienst en toen konden Pieter en ik heerlijk gaan eten bij Brasserie Rebecca.
Vrijdags wisselden we de ene familie in voor de andere. We gingen naar Groesbeek voor een weekendje van J op de camping. Wij logeerden in de roze pipowagen en opa en oma in de veldkamer. Vera en Sander en Karien en Tobi in tentjes. Zaterdags hebben we een bustour gedaan vanuit het Bevrijdingsmuseum. 's Middags heerlijk gespeeld in de beek de Groes! De mannen hebben hout gesprokkeld zodat we 's avonds nog heel lang buiten konden blijven bij het vuurtje. Zondags een wandeling door de wijngaarden en gezellig samen zijn.

Ondertussen was het schooljaar begonnen en moesten alle 'docenten' in de familie weer aan het werk. Allerlei clubjes en activiteiten starten weer: Pieter kon gaan zingen bij de Lastpost en volleyen op donderdagavond. Julia is een ochtend naar de peuterspeelzaal geweest.
Ik heb twee ochtenden meegelopen met de GGD op de afdelingen jeugdgezondheidszorg en infectieziekten als een soort loopbaan oriëntatie. Ik ben er nog lang niet uit en vooral blij dat ik nu weer in Zuid-Afrika aan de slag mag.
Het weekend zijn we naar Maasbracht geweest voor de verjaardag van opa. Het was tevens open monumentendag en we mochten de Leonardusmolen van boven tot onder bekijken. Julia mocht helpen planten watergeven en wij genoten van Limburgse vlaai.
In Nijmegen waren er geregeld bezoekjes van de tantes en aandacht van opa en oma. Boekjes lezen, met de duplo spelen, helpen in de keuken, naar de speeltuin, de kinderboerderij en de botanische tuin.
We hebben een aantal mensen kunnen zien en velen niet. Het was fijn om een avond bij te kletsen met Elske, Julia te zien spelen met Ragna, te smullen van appelflappen met Mariska, te fietsen naar Malden om René te zien, eten bij Henk en Nelly, genieten van de zon in Wijchen bij Lian, bezoek (met (speelgoed)politieauto) uit Haarlem. Pieter is een avond gaan bier drinken met Sander en de zussen genoten een middag van een High Tea. Oma heeft een aantal avonden opgepast en dus mochten wij heerlijk eten bij ZusjeOost en een avond bubbelen in het Sanadome.
Nijmegen stond rond 17 september helemaal in het teken van 70 jaar Market Garden. Parachutisten sprongen in Groesbeek, oude auto's reden de hele route na en de oversteek over de Waal werd nagespeeld. Actie overal, inclusief overvliegende vliegtuigen als je rustig thuis bleef. Julia vond de oude motor prachtig.

Na vijf weken wachten reden we naar Den Haag. YES! We hebben weer een verblijfs- en werkvergunning voor drie jaar! De champagne hebben we 's avonds laten knallen.
En dan komt er ineens heel snel een eind aan bijna zes weken Nederland. Tijd om de tassen te pakken en afscheid te nemen. Een laatste etentje en herfstwandeling en toen vlogen we terug naar Zuid-Afrika. Op mijn verjaardag reden we naar huis. The birthday girl is back home in Barberton!

Het is heerlijk om weer thuis te zijn. Julia is alweer naar de nursery school, nog een aantal dingen regelen, boodschappen doen. Morgen begin ik met mijn nieuwe baan. Spannend en leuk. Na zes maanden weer aan de slag.
Het Zuid-Afrikaanse weer weet nog niet of het nog winter is of al zomer. De ene dag 35 en daarna 17! De jacarandas bloeien, de straten kleuren paars en 's avonds geurt alles naar jasmijn of de frisse regen.

Groetjes uit Barberton!
Inge Pieter en Julia

Er is een moeizame selectie gemaakt uit alle foto's; meer dan 3000 in de afgelopen maand. Derhalve heb een aantal collages gemaakt om het totaal een beetje te beperken. Veel kijkplezier.

Fotolink;

• 30 September 2014 - 21:38

Theo En Nelly:

Hoi lieverds,
    Goed dat jullie weer thuis zijn! We missen de drukte wel: geen Julia die je komt tegemoet rennen en die lekkere knuffels geeft. Anderzijds wel weer tijd om de krant te lezen.
    Wat een leuke foto's weer, echte pareltjes zitten er bij. Morgen veel succes met je nieuwe job!
    liefs uit Nijmegen.

• 30 September 2014 - 23:27

Karien:

Hoi lieve Inge, Pieter en Julia,
    Nou, ik vind het helemaal geen straf hoor, om al die fotos te moeten bekijken en weer leuke herinneringen op te halen. Het was erg leuk om jullie weer even dichtbij te hebben en om een echte tante te kunnen zijn voorJulia :-) maar ik kan me ook voorstellen dat t heerlijk is om weer thuis te zijn! Zag alles er nog goed uit thuis? Heel veel succes met je eerste werkdag morgen, Inge! En is Julia alweer naar de nursery gegaan?
    Dikke knuffel, xxx Karien

• 12 Oktober 2014 - 18:23

Vera:

Ja. De eerste werkweken zitten er al weer op voor jou Inge! Hopelijk zijn jullie alledrie weer helemaal gewend en gesettled in Barberton. Is Julia alweer gewend op de nursery? En de foto's zijn super om te blijven terugkijken.
    Liefs, Vera