juni 2015 - Reisverslag uit Barberton, Zuid-Afrika van Inge en Pieter Heijnen-van Jaarsveld - WaarBenJij.nu juni 2015 - Reisverslag uit Barberton, Zuid-Afrika van Inge en Pieter Heijnen-van Jaarsveld - WaarBenJij.nu

juni 2015

Door: Inge

Blijf op de hoogte en volg Inge en Pieter

07 Juli 2015 | Zuid-Afrika, Barberton

Juni 2015

Lieve allemaal,

Juni was een relatief rustige maand, weinig tripjes en uitstapjes maar genoeg te doen in en om huis.
De nasleep van mijn gestolen laptop. Het vermoeden blijft dat onze tuinman de dief is geweest. Hij is sindsdien niet meer komen opdagen….
De nieuwe laptop heeft weer een deel van de vertrouwde programma’s en documenten. Er gaat toch aardig wat uurtjes zitten in programma’s downloaden en installeren.

Het eerste weekend hadden we een gezellige thee-afspraak bij Kerrin en Bella. Bella is Julia’s vriendinnetje van vorig jaar. Ze zit dit jaar een klas hoger, maar de twee meiden spelen graag samen. Helaas gaat Bella binnenkort verhuizen.

Het tweede weekend hadden we het eerste verjaardagsfeestje van Ava. Haar ouders zijn mijn collega’s. Julia vond het prachtig: taart, snoep, muziek en andere kinderen. Ook zij gaan binnenkort verhuizen.
Op zondag genoten van een kop koffie met vers gebakken banana cake bij Guido en Lauren, collega’s en bijna buren.
Een weekend lekker thuis en het laatste weekend boodschappen gedaan in Nelspruit.

In en om huis was er genoeg te doen. We hebben een nieuwe tuinman, William, en hij weet van aanpakken. Er is goed gesnoeid en ook wij zijn in het weekend lekker in de tuin bezig geweest.
Onze boiler had een lekkage en moest op korte termijn vervangen worden. We hebben nu een boiler op ‘dubbel-systeem’. In principe op zonne-energie, maar bij slecht weer kan hij ook aangesloten worden op het centrale stroomnet. De oude boiler is vervangen, leidingen getrokken en zonnecollector op het dak. De pomp, die het water naar de zonneboiler pompt, maakte meer herrie dan verwacht en dat geluid werd verspreid door de buizen. Pieter heeft er een flinke klus aan gehad om alles te isoleren.
Op ons ‘verbeter-het-huis’- lijstje stond ook de poort. De oude poort is vervangen door een nieuwe met motor en intercom. Ook dat kostte een aantal dagen: poort, rails, elektriciteit en aansluiting.
Julia was aanvankelijk beteuterd, zij mocht elke ochtend de poort openmaken. Inmiddels vind ze het prima om de poort open te maken door op het knopje te duwen.

Terwijl jullie genieten (?) van de zomer, is hier de winter begonnen. Overdag is het lekker in het zonnetje, maar ’s avonds gaat de verwarming aan. Winter betekent ook dat de aloe’s weer volop bloeien. In een andere struik vonden we kleine bidsprinkhanen, respectievelijk groen en bruin gecamoufleerd.
Afgelopen jaar is er weinig regen gevallen; het waterniveau in de dam is laag. Dat kunnen we merken, het water uit de kraan is geelbruin gekleurd door mangaan. Het bad lijkt al vies voordat we erin gaan!
Eind juni stonden de planeten de schitteren aan de hemel. Venus, Jupiter en de maan dicht bij elkaar.

Julia is een echte klimaap- alle burglar bars zijn een klimrek en anders pappa wel. Op school leert ze Afrikaans: ze komt terug met verhalen over goggas (beestjes/ creepy crawlies). ’s Ochtends moeten de rekkies en klippe in haar haar en haar baaikie (trui) aan. Op school zijn ze bezig geweest met de thema’s herfst en winter. Thuis speelt ze graag met popje of kijkt naar de dvd van Lollos (samen met popje!)
Julia kan een echte peuter-puber zijn. Ze huilt en dreint om haar zin te krijgen. Ze weet heel goed dat ze naar het rode kussen moet als ze stout is, en gaat soms al uit zichzelf!
Overdag is ze zindelijk en roept als ze een pee-pee moet doen.

Puk groeit goed. We zijn met 20 weken voor controle geweest bij de arts. Alles zag er goed uit op de echo. Ik kan Puk goed voelen bewegen, de trappen zijn nu zo flink dat ook Pieter ze kan voelen. Het buikje is niet meer te verbergen en de gewone broeken liggen onderop de stapel.
Julia heeft hele verhalen over de biebie in mama’s buik.
We hebben besloten om voor de bevalling van Puk terug te komen naar Nederland!

Eind juni keerde mijn collega terug van haar wereldreis. De werkdruk is weer een beetje afgenomen. Zo kon ik me concentreren op het implementeren van nieuwe HIV richtlijnen. Vooral grote veranderingen bij het voorkomen van moeder-kind transmissie.
Op de afdeling hadden we een drieling! Onverwacht en thuis geboren- een wonder dat het allemaal goed is gegaan. De drie kindjes groeien goed en zijn schatjes om te zien, samen in een wiegje.

Groetjes,
Inge Pieter Julia en Puk

Fotolink: https://picasaweb.google.com/103320746814663000311/Juni2015?authuser=0&authkey=Gv1sRgCKy8lOX8wee6cQ&feat=directlink

• 07 Juli 2015 - 21:34

Vera En Sander:

Hoi hoi!
    Rust reinheid en regelmaat doen het ook goed in zo'n juni-maand. Wij komen in juli wel weer onrust creëren :) En samen met Julia het lijstje 'bezochte landen' vergroten!
    Wat een vette bloembidsprinkhanen (volgens onze googlesearch)!
    Zo'n zonneboiler is straks in de zomer vast een goede investering. Loeiheet water for free (nou bijna dan).
    Groetjes!

• 07 Juli 2015 - 21:40

Theo Nelly:

Lieve allemaal, prachtig weer en genoten van de foto's. Ook wij weten nu hoe het eruit ziet van tekeningen in de herfst, zonneboiler en bruin water tot de nieuwe poort en de drieling plus de planeten en maan.

Veel plezier met alles, zelfs de nieuwe laptop is al in beeld. Loop maar eens binnen bij die 'bushshop' vlakbij de supermarkt. Daar hebben zij vast voor een habbekrats zo'n slot om een laptop vast te leggen aan een tafel oid. Nu veel plezier in de kou.

Afgelopen weekend liep hier de thermometer tot boven de 35 graden. Voor ons was dat te heet. Wij gingen naar het feest van Liesbeth Kruger in Zeist. De auto zei 37 graden maar in het bos en onder de bomen ging hij naar 33 graden.
    Bomen helpen dus goed.

Dikke kus voor jullie allemaal dus Inge, Pieter, Julia en Puk (al is het nu nog door de buik).

Groet Theo en Nellly.

• 07 Juli 2015 - 22:04

Karien:

Lieve familie,
    Een rustige maand met wat minder foto's als we van jullie gewend zijn, maar nog steeds genoeg te doen en beleven. Fijn dat jullie zo snel weer een nieuwe en goede tuinman hebben gevonden. En zo, Pieter is behoorlijk productief geweest deze maand. Leuk ook, al die afspraakjes in de buurt, jammer alleen dat er dan weer enkele verhuizen... Ik zie trouwens op de foto's dat Julia inmiddels ook alweer wat beter op de loopfiets past!
    Hier in Duitsland is de zomer nog wat warmer als in Nederland, afgelopen weekend hebben we de 40 graden gehaald. Vanavond gaat het dan eindelijk (na een week 35+ graden) regenen en koelt het met 10 graden af, maar tegen het weekend is het toch alweer 30 graden. Ach, ik ga in de tussentijd lekker kindjes bezighouden. Dus, tips voor leuke activiteiten van Julia's school zijn ook welkom voor de Duitse 'Kindertagesstätte', oftewel Kita.
    Voor de komende maand, veel plezier met het volgende bezoek! Volgende maand verwacht ik weer meer foto's en verhalen, van leuke avonturen in Mozambique o.a.!
    Lieve groetjes, ook van Tobi, voor jullie viertjes en speciaal voor Julia een dikke knuffel van tante Tien!

• 08 Juli 2015 - 22:10

Els:

Hoi hoi, ook een rustige maand is bij jullie toch bijzonder.Tenminste voor mij om te lezen!!!
    Wij zijn vannacht net teurg gekomen van een excursiereis Macedonie met natuurlijk 6 prachtige cd's met Macedonische muziek als buit.
    Ook in macedonie was het heet tot zeer heet en dan merk je dat je een dagje ouder wordt want 5 excursies is dan een aanslag(als je tenminste alles wilt opslurpen aan informatie in de bakkende zon.
    Voor jullie nu een rustige wintertijd gewenst en groetjes voor alle vier!!!
    els en sjef