oktober 2016; rain is coming - Reisverslag uit Barberton, Zuid-Afrika van Inge en Pieter Heijnen-van Jaarsveld - WaarBenJij.nu oktober 2016; rain is coming - Reisverslag uit Barberton, Zuid-Afrika van Inge en Pieter Heijnen-van Jaarsveld - WaarBenJij.nu

oktober 2016; rain is coming

Door: Pieter en Inge

Blijf op de hoogte en volg Inge en Pieter

05 November 2016 | Zuid-Afrika, Barberton

Begin oktober is Julia uitgenodigd voor het verjaardagsfeestje van Skyler, die drie wordt. Skyler zit sinds kort bij Julia in de klas. Het is een Frozen-thema feestje. De moeder heeft erg veel energie gestoken in de versiering van ruimte en thematisch eten. Skyler heeft een grote lichtblauwe prinsessenjurk aan. Maar uiteindelijk springen alle meisjes het liefst in makkelijke kleren op het luchtkasteel.
Ons fornuis was kapot gegaan en reparatie is niet gelukt. Op zondagochtend wilden we nieuwe kopen in Barberton. Pieter had zijn huiswerk gedaan en een goede aanbieding gevonden. Toch werd het nog een hele opgave. Het computersysteem lag plat, en dus konden ze geen offerte maken, geen account voor ons openen en accepteerde ze geen betalingen. Tevens weigerden ze een brief te maken met daarin de prijs (laatste dag van de aanbieding) en de volgende dag te betalen. Uiteindelijk werd het computersysteem opnieuw opgestart… en waren alle problemen opgelost!!

Inge’s vriendin Elske en haar vader Jan komen ons bezoeken. Op vrijdagmiddag komen ze aan in Barberton. Ze zetten de spullen af bij Kloofhuis en kunnen zo aanschuiven voor het avondeten. We kletsen gezellig bij en maken plannen voor de komende dagen. Zaterdags verkennen we Barberton. We wandelen de Heritage walk en bezoeken Belhaven en Stopforth house. Na een lekkere lunch bij Plaaskombuis bezoeken we het museum en Pilgrim’s Gallery. ’s Avonds koken Elske en Jan voor ons, forel (van Milly’s) met frietjes.
Zondag is Lisa’s eerste verjaardag! Niet te geloven dat het alweer een jaar geleden is dat we op de Grevinck logeerden en Inge ging bevallen van Lisa. Met alle ziekenhuisbezoekjes erna. Gelukkig is Lisa nu een gezonde en goed groeiende en goed ontwikkelende peuter.
Inge heeft verjaardagstaart gebakken en het kaarsje wordt door iedereen uitgeblazen! Er komen allerlei cadeautjes uit de tassen van Elske en Jan en uit de kast van Inge en Pieter. We brengen een kort bezoek aan de locomotief van Barberton en gaan dan eten bij Josephine’s. Lisa krijgt een speciale verjaardagswafel en smult. ’s Avonds is er tijd voor skypen met opa en oma en een spelletje.
Op de maandag besluit een kuchende Inge een dagje verse berglucht te nemen om beter te worden. Verplegend arts Elske gaat mee om een oogje in het zeil te houden. De dames maken een wandeling, drinken koffie en genieten van een girls day.
Jan blijft in Barberton en helpt Pieter met een paar klussen. Zo wordt de trampoline die we voor Julia hadden gekocht in elkaar gezet en wordt met een creatieve oplossing de kapotte deksel van onze (oude) aanhangwagen er weer opgezet. Julia is dolblij met de ‘trampolino’.
De volgende dag neemt Pieter Elske en Jan mee op de Geotrail. Het is een mooie, hete dag en Elske en Jan zitten vol vragen. Gelukkig kan Pieter of het boek de meeste vragen beantwoorden.
De laatste dag in Barberton bezoeken ze de open dag van Julia’s school en Inge in het ziekenhuis. En dan is het helaas tijd voor afscheid. Na het vertrek van Elske en Jan is het weer ook verdrietig, het is een miezerige dag.

Het nieuws wordt beheerst door #FeesMustFall. Universiteitsstudenten eisen gratis onderwijs en dat lijdt tot heftige rellen bij de universiteiten. Op een aantal plaatsen gaan de universiteiten dicht.
Aan het eind van de maand verschuift de aandacht naar minister van Financiën Pravin Gordhan. Hij wordt algemeen beschouwd als een integere man en goede minister van Financiën. Hij hoort bij het ANC maar is geen vriend van het Zuma-kamp. Hij geeft zijn budget-speech, maar wordt ook aangeklaagd door het OM, de reden blijft onduidelijk.

Nu Lisa een jaar is, eet ze ook ‘s avonds met de pot mee. Het geeft elke avond een lekkere kliederboel. Waarom zou je met bestek eten of gevoerd worden als het eten ook met je handjes in je mond kunt stoppen. De pincetgreep beheerst ze heel goed. Lisa heeft een voorkeur voor vis, kip en worteltjes. Hoogtepunt is het yoghurtje als toetje en ze is erg boos als het toetje op is. ’s-Ochtends ontbijt ze mee met een droge boterham. Drinken uit een tuitbeker gaat steeds beker, de borstvoeding is afgebouwd naar twee keer per dag. Mevrouw eist haar ochtendvoeding al om 5 uur en ’s avonds voor het slapen gaan.
Het avondritueel waarbij beide meiden onder de douche gaan is nu uitgebreid met een verhaaltje voor Lisa. Nijntje en Dribbel zijn de grote favorieten. Lisa slaapt nog moeizaam in. Maar als ze slaapt, het liefs op haar buik.
Lisa kruipt nog steeds in haar krabbengang. Deze maand is ze gaan staan; helemaal zelf vanuit de hurkzit, los zonder hulp! Het lukt haar om zelf in haar stoel te kruipen, maar eruit is nog moeilijk.
Julia is in de ban van het knippen en plakken. Ze kan netjes met de schaar om gaan en plakt daarna alle snippers fanatiek weer op en aan elkaar. Haar verf- en inkleurwerkjes worden steeds mooier.
Julia is begonnen met zwemles. Op woensdag- en vrijdagochtend wordt ze door Tannie Des opgehaald op school voor zwemles en weer teruggebracht. Ze vindt het heel leuk en is erg teleurgesteld als het niet door gaat door minder mooi weer.
De meiden kunnen als de beste ruzie maken, maar zijn ook heel lief samen. Julia gaat met Lisa lopen en dansen. Lisa kijkt op naar haar grote zus en probeert dingen na te doen; zoals klimmen in de burglar bars.

Zondag de 16de wordt Pieter al vroeg thuis opgehaald door een van de koorleden. Ze zingen in een dienst in Alkmaar (net ten westen van Nelspruit). Ze moeten al om 0800 beginnen met inzingen en natuurlijk zijn de mensen uit Barberton de eersten die er zijn. Inge en de kids doen het rustig aan en gaan dan naar Nelspruit (zo vermijden die een geplande stroomstoring), spelen in het nieuwe overdekte speelterrein van Splat Company.
Pieter laat zich bij het desbetreffende winkelcentrum afzetten na de dienst, we spelen nog even samen en doen dan een paar boodschapjes.

Willem en Maria, vrienden van Theo en Nelly, zijn met een georganiseerde rondreis in Zuid-Afrika. Ze willen dolgraag bij ons op bezoek komen en er wordt een creatief plan gemaakt. Pieter vertrekt donderdagochtend vroeg om ze op te halen, vlakbij de Numbi gate van het Krugerpark. Ze gaan op pad door het Krugerpark naar Malelane gate. Ze worden opgehouden door een hele grote groep buffalo’s en een aantal groepen olifanten. Door naar Barberton waar ze Julia op school ophalen en dan bij ons thuis gaan lunchen. Ook Inge komt naar huis voor een heerlijke lunch. Daarna een vlotte rondleiding door het ziekenhuis. Snel naar huis, waar ze worden opgehaald door een taxi die hen terugbrengt naar het Krugerpark. Net voor de taxi er is, barst er een flinke onweersbui met regen los. De heftigste bui tot dan toe voor Barberton. Net voor zessen krijgen we een bericht dat ze op tijd weer terug waren. Een intensieve maar bijzonder dag voor Willem en Maria (en Pieter).

In het weekend gaan we weer eens boodschappen doen in Nelspruit. Goed inslaan bij de Makro en dan I’langa mall. De verbouwing schiet al op, er is een nieuwe vleugel en een aantal winkels zijn al verhuisd. Helaas hebben ze problemen met de stroom en zijn veel winkels op dat moment dicht.
Zondags gaat Pieter weer vroeg op pad – wederom zingt Laudate in een dienst, deze keer in Nelspruit.

De tweede helft van oktober is het gaan regenen. Eerst een paar miezerige dagen, bewolkt en fris maar daarna ook flinke onweersbuien en echte regen. Ons knisperende gras begint weer kleur te krijgen. De natuur herleeft; ’s avonds vliegen er zwermen vliegende mieren, kikkers verschijnen, de vogels kwetteren. Een groep wevervogels begint met nestjes te bouwen in onze tuin maar kiezen uiteindelijk toch een andere locatie. De Jacaranda’s bloeien en kleuren de straten van Barberton paars.
De laatste week is het overdag warm tot heet. Julia mag de gemiste zwemlessen van vorige week inhalen en gaat 4x zwemmen in 1 week. Op zaterdag lijkt het of de zomer er in alle hevigheid is. Het is 43 graden! We mogen gebruik maken van het zwembad van de buren om af te koelen en dan barst een enorme onweersbui lost, van 1700 tot 2200. Eindelijk veel regen en wat verkoeling. Heerlijk.

Groetjes van ons!
Pieter & Inge

Voor de foto’s:

• 05 November 2016 - 21:29

Karien:

Hallo lieverds,

Het blijft altijd leuk en fijn om weer van jullie te horen en te zien hoe de meiden groeien! Altijd fijn om weer even bezoek te hebben uit Nederland :-) En die regen zal ook wel fijn zijn, komt vast door de regendans van die twee meiden!

Lieve groetjes uit regenachtig Duitsland. Regen ruilen tegen een paar graadjes? Hier gaat het echt al richting winter, zeker nu de klok is verzet en het alweer vroeg donker is...
    Karien en Tobi

• 05 November 2016 - 21:41

Theo En Nelly:

Hoi lieverds,
    Heerlijk, om jullie verhalen te lezen, meeste al wel bekend en dan al die leuke foto's weer, vooral die van de kids. Een echt tropische bui was dat, wat een opluchting dat er weer regen valt.
    Ook mooi om te zien hoe Elske en Jan bij jullie genieten en ook Willem en Maria op bezoek konden komen.
    Die foto van Lisa met macaroni en tomatensaus doet me heel erg denken aan zo'n zelfde foto van Inge vroeger, maar dan met rode bieten: Zo moeder, zo dochter! Lieve knuffels voor jullie allemaal van oma en opa Nijmegen.

• 06 November 2016 - 18:10

Lian:

Wat een heerlijk verslag weer, het gaat kriebelen om een keer langs te komen, zo gastvrij als jullie je gasten ontvangen, wie weet ? Groetjes Lian

• 19 November 2016 - 11:19

Vera:

Nog een verlate reactie uit Nijmegen. Heerlijk bijgelezen weer. En echt wel een gave trampoline voor Julia. Wat fijn al dat bezoek, toch allemaal weer gelukt.
    Die plensbui ziet er inderdaad goed uit, hier was het eerder constante miezer een paar dagen... wat heb je liever?
    En lekker gezongen Pieter? Laatst weer met sterk ingekrompen Odeon gezongen, maar blijft lekker dat zingen. Nu op naar Sinterklaas en Kerst...
    Dikke knuffel voor jullie allemaal!