Verandering en avontuur in aantocht - Reisverslag uit Barberton, Zuid-Afrika van Inge en Pieter Heijnen-van Jaarsveld - WaarBenJij.nu Verandering en avontuur in aantocht - Reisverslag uit Barberton, Zuid-Afrika van Inge en Pieter Heijnen-van Jaarsveld - WaarBenJij.nu

Verandering en avontuur in aantocht

Blijf op de hoogte en volg Inge en Pieter

06 Maart 2018 | Zuid-Afrika, Barberton

Februari begint met een sushi-avond bij het nieuwe restaurant Inni Donga. Ze proberen met speciale acties het restaurant op de kaart te zetten. Het was een gezellige avond met een aantal dokters en mensen van ‘allied health’. De sushi-chef kon de hoeveelheid gasten niet bijhouden en dus moesten we wachten tot de borden met sushi hapjes werden uitgeserveerd. Ondertussen smikkelden Julia en Lisa van hun friet en worstjes. Ik denk dat zij het meeste hebben gegeten! Maar voor ons als beginnende sushi- eters was het een leuke avond.

We zijn deze maand druk bezig geweest met agenda’s vullen en reizen plannen. Op onze ‘bucketlist’ staat Namibië en dat gaan we binnenkort afvinken! Routes plannen, campings zoeken en heel praktisch inkopen en inpakken. Een kampeerreis van een maand met twee kinderen en lange stukken in de auto, vergt de nodige voorbereiding.
We krijgen (later) dit jaar ook bezoek van alle opa’s en oma’s. Er zit een bruiloft in de planning en een aantal festivals. Een hoop leuke dingen om naar uit te kijken. Te veel voor de beschikbare vakantiedagen, maar gelukkig mag Inge onbetaald verlof opnemen.

Zaterdag wordt de Bushlapa opgeruimd, Pieter rijdt op zondag naar Johannesburg met de Bushlapa voor een beurt en kleine verbeteringen. Tomtom laat Pieter in de steek op maandagochtend, maar gelukkig brengt de smartphone met gps hem naar de juiste plek. Er worden extra kastjes (met USB plugs) ingebouwd bij het kinderslaap deel, en een beugel om het neuswiel hoog van de grond te krijgen. Ondertussen shopt Pieter: gedetailleerde landkaarten, banddrukmeter, 12V compressor, zware sleepkabel, extra schep en 20L water jerrycan. Zo kom ik ook in de Voetspore winkel. Voetspore is een reality TV programma waarin een groep mannen in goeduitgeruste 4x4’s een route rijden in Afrika. Toevallig is dit jaar de 10e versie en is nu de Reünie trip op TV. Zij gaan ook door Namibië en Botswana net als wij straks.
Op dinsdag is de Miskruier klaar, maar niet al ’s-ochtendsvroeg. Dus ik ga na een beetje uitgeslapen te zijn en met een rustig ontbijt eerst naar Irene Farm vlak bij Centurion. Het is een soort groene oase in Gauteng. Ze hebben er een goed uitgeruste winkel met plaasprodukten en een terras om wat te eten en te drinken. Onderweg naar Centurion krijg ik een telefoontje dat ze klaar zijn - goede timing. Na wat uitleg, aanhaken en op pad naar huis, terug naar Barberton.

Ondertussen heeft Inge de meiden proberen in toom te houden. Knutselen met Julia terwijl Lisa slaapt. Op zondagmiddag nog even zwemmen bij collega Salome. Na een maand zonder contract is ze weer terug bij het ziekenhuis. Ze moest nog zoeken naar huisvesting en woont voorlopig bij Aloe Ridge. De dokters genieten van een wijntje met zicht op de prachtige tuin. Maandag komt Dumisile poetsen, de kinderen naar school en mama werken. Dinsdag hebben we Dumisile vrij gegeven en gaan de meiden een volle dag naar school. Als Inge ze heeft opgehaald en naar thuis komt is Pieter ook net aangekomen. Maar even later vertrekt hij alweer naar de koor repetitie….

Laudate heeft zich gekwalificeerd voor de World Choir Games die dit jaar, in juli, in Zuid-Afrika worden gehouden. Het koor is begonnen met liederen instuderen en het regelen van vervoer en overnachtingen. Pieter is op de ALV in januari tot stemgroep leider benoemd. Hij moet straks een aantal repetities missen, ivm met onze vakantie, dus gaat nu toch nog. Voor meer info zie ook www.interkultur.com.
Op woensdag proberen we het leven weer op te pakken, maar dat lukt nog niet helemaal. Julia heeft op woensdag haar drukke dag, met 3 extra activiteiten! Ze is dit jaar begonnen met Build m Brix, bouwopdrachten met duplo en lego. Ze gaat door met monkeynastix (gymnastiek) en ballet bij een andere juf. Op dinsdag en donderdag heeft ze zwemles. Na Julia’s balletles moeten we snel eten en dan naar de AGM (ALV) van school. En dat terwijl Inge op hete kolen zit (maar wel mee gaat) want die heeft dienst. Pieter gaat weer een jaar in de School Governing Board (SGB). Het is ook nog de verjaardag van Salome, collega van Inge, maar dat feestje moeten we helaas overslaan.

Op zaterdag is er weer een Greenstone Market, nu in het thema van Valentijnsdag. Er zijn nu ook andere stalletjes dan andere keren. We kopen een mooi geverfde steen (Giraf-motief) van Ronel, die ook de schilderingen bij de ingang van Barberton en Josephine’s heeft gemaakt. Gelukkig voor Julia en Lisa waren de opa en oma van de pannenkoeken er ook weer - ze hebben gesmikkeld van de pannenkoeken met kaneelsuiker.
Aan het eind van de dag is er een MOTH herdenking en parade. MOTH staat voor Memorable Order of the Tin Hats - een veteranenvereniging. In Barberton is een monument en daar was een kranslegging voor ontvangers van de Pro Patria medaille. Die medaille werd vanaf 1974 (tot 1994) uitgereikt voor strijders tegen terrorisme, met name aan de grens met SuidWestAfrica, het voormalige Namibië.
Er was een delegatie van het huidige leger om de wacht te houden, de oude veteranen met hun prachtige medailles en een doedelzakgroep. Een preek van de kapelaan en kranslegging door de veteranen. Er was ook een fly-over aangekondigd, ik had een aantal militaire vliegtuigen verwacht, maar het waren gewone kleine vliegtuigjes, type Chesna en een 2-motorige. Blijkbaar zaten er wel (ex-)militairen in. Prachtig hoe de vliegtuigjes over de bergen aan kwamen vliegen.
Op zondag eerst lekker ontbijt met versgebakken broodjes en dan rustig aan. We vieren ons donzen huwelijk. We hadden willen gaan wandelen in de Botanische Tuin van Nelspruit maar het is een grijze dag met miezer. We nemen de meiden mee naar de nieuwe fun company bij Ilanga mall en daar mogen ze ‘kermis’ spelletjes doen. Daarna alsnog naar de botanische tuin voor een dinch bij Kuzuri. We hebben heerlijk gegeten maar het was er erg rustig.

Dan weer aan het werk en naar school. Op dinsdag heeft Pieter een speciale koorrepetitie, het is eigenlijk een workshop met improvisator/musicus Ha!Man. Het is wel op onze gewone tijd, de locatie is de boma van Hoërskool Bergvlam (waarook Innibos wordt gehouden). De workshop is met de koorleden, andere belangstellenden mogen luisteren en genieten. Ha!Man is virtuoos op cello en kan heel goed fluiten, ook gebruikt hij een computer/beatbox/keyboard om meer en andere geluiden te maken. Zijn (Vlaamse) levenspartner is diegene die praat, dat doet Ha!Man niet tijdens een optreden, zij leest een drietal verhalen/gedichten voor. Het koor verruilt een paar keer de publieksstoelen voor het podium en doet dan mee met de improvisaties en zingt elke keer 1 lied uit hun repertoire. Daar gaat Ha!Man dan weer mee verder. Erg indrukwekkend allemaal.
Op Valentijnsdag mogen de meiden met rode kleren naar school. Lisa krijgt een hartje geschminkt en ze maken lieve knutselwerkjes. Inge krijgt een bos bloemen.

Midden februari gebeurt er van alles in politiek Zuid-Afrika. President Zuma stelt zijn State of the Nation Address (SONA; een soort toespraak bij Prinsjesdag) uit. Er wordt heftig overleg gevoerd over een mogelijk aftreden van Zuma, maar hij heeft geen zin om op te stappen. Op 11 februari 1990 kwam Mandela vrij, een mooie dag voor nog een historische gebeurtenis? Na aanvankelijk dagenlang geweigerd te hebben kondigt Jacob Zuma op woensdag 14 februari ’s-avonds laat aan dat hij besloten heeft per direct af te treden. Blijkbaar werd de druk vanuit zijn eigen partij hem toch te groot. Ook waren een aantal van zijn zakenvrienden al aangehouden, anderen waren op tijd het land uitgevlucht.
Op donderdag wordt de president van het ANC, Cyril Ramaphosa, eerst gekozen tot opvolger en later die avond in een live-uitzending beëdigd als President van RSA.
Op vrijdag mocht hij meteen de (uitgestelde) SONA uitspreken. De maandag erna was zijn budgetspeech (de toespraak van de minister van financiën op Prinsjesdag). De daaropvolgende week zijn er een aantal wijzigingen in het kabinet; een aantal ministers de deur uitgezet, oude bekende keren terug en een aantal nieuwe ministers beginnen hun werk. Er heerst voorzichtig optimisme: een nieuwe lente voor Zuid-Afrika?

Op zaterdag zijn we uitgenodigd voor de verjaardag van Luca. Luca zit bij Lisa in de klas, en haar grote broer Henry bij Julia. Het feestje was bij Mask Mountain een locatie vlak buiten Nelspruit. Een kinderboerderij, speeltuin en klein poedelbadje. De kinderen hebben heerlijk gespeeld, taart en ijs gegeten en gegleden van de glijbaan in het water.
Pieter had ’s middags een ‘feestje’ in Barberton. Inge bleef thuis met uitgeputte kinderen. Sandy Ferrar hield een boekpresentatie in hun tuin. Haar eerste boek: Xafrica, Letters from the Southern Rift (Vol1). Zij heeft vroeger ook veel gereisd en korte verslagen gemaakt voor Radio programma’s e.d. Nu worden ze gebundeld en bijgewerkt in totaal 3 boeken. De boekpresentatie was erg leuk en goed om Tony, Sandy en andere bekenden weer eens te zien.

Dan weer een week school en werk. Op zich een gewone week, maar deze week valt Inge zwaar op de maag. Er zijn veel patiënten met onnodige problemen, slechte zorg - door de kliniek of doordat de patient zelf nooit zorg heeft gezocht. Drie zeer trieste gevallen in een week. Een moeder die binnenkomt met weeen en een mogelijke stuitligging. Het blijkt een tweeling zwangerschap waarbij het eerste kindje al geruime tijd is overleden en in stuit ligt. We doen een spoedsectio; het tweede kindje leeft en wordt bij 30 weken geboren. Dan een vrouw die a term is en toevallig op bezoek is in Barberton. Ze heeft nu al pijn; bij onderzoek volledige ontsluiting en wederom een stuitligging. De vliezen breken spontaan en er komt een voetje tevoorschijn… maar veel kleiner dan verwacht en al aan het vervellen. Ook dit kindje is al weken geleden in utero overleden. Driemaal is scheepsrecht, dus de ellende gaat door. Een vrouw van 30 met haar zevende zwangerschap, maar ze heeft maar twee kinderen. Een uitgebreide voorgeschiedenis en derhalve al vanaf het begin onder mijn (in combinatie met SBAH- het ziekenhuis in Pretoria) controle. Ze heeft een cerclage gehad en nu wat pijn. Mogelijk een blaasontsteking? Bij onderzoek heeft ook zij volledig ontsluiting, bij nog geen 23 weken. Er wordt een jongetje geboren van 450gram. Het haalt een paar keer dapper adem en overlijdt dan. Ondertussen hebben we complicaties bij moeder; door haar cerclage kan de placenta niet geboren worden. Uiteindelijk lukt dat toch.
Het hele gebeuren gaat me niet in de koude kleren zitten. Ik vlucht naar de dokterskamer voor een kop koffie en om een paar tranen te verbergen.

Julia heeft het druk op school en met al haar extra activiteiten. Ze kan goed tellen en begint te rekenen. De letters van het alfabet herkent ze en koppelt ze aan namen van klasgenootjes. ’s Middags kijkt ze graag naar filmpjes op de tablet. In het weekend wil ze graag knutselen. Ze fietst nu zonder zijwieltjes en is met zwemles doorgeschoven naar het diepe bad. Julia geniet van haar nieuwe balletjuf, er wordt nu echt gewerkt aan houding, strekken en tenen recht. We lezen ’s avonds voor uit Pluk van de Petteflet.
Julia is een echte grote zus en helpt Lisa op school. Lisa moest nog heel erg wennen, Julia begeleidt Lisa naar de klas en past goed op. Inmiddels is Lisa wat zekerder en mag Julia ook meer zelf spelen. Lisa wil nu graag naar Tannie Moira gaan alhoewel de donderdag met Dumisile ook fijn blijft. In de loop van de maand is Lisa veel beter gaan aangeven wanneer ze naar het potje moet. Er zijn nog maar weinig oepsies.
Lisa houdt heel erg van dansen op muziek en weet heel goed de verkleed-tutu’s te vinden. Onze tuinman heeft een paar keer mango’s meegebracht en Lisa smikkelt van de ‘mangol’ . Ze maakt graag muziek en zingt. Berend botje en twinke twinkle little star zijn zeer favoriet. Lisa is een ochtend en avond meisje, altijd rond 5 uur wakker. De meiden slapen op een kamer, gelukkig slaapt Julia heel vast en overal doorheen. Julia draait zich om en valt in slaap. Lisa blijft draaien en praten en valt klokslag 8 uur in slaap.

Het laatste weekend van februari gaan we naar de Makro. Grote boodschappen voor onze Namibia reis. We kopen ook nog 4 zgn ammo-boxen, om de voorraad in de auto te kunnen opslaan. We hebben er veel zin in!!!

We weten nog niet of het lukt om nog een zeebje te schrijven over begin maart, voor de vakantie, maar we houden jullie op de hoogte.

Fotolink:

• 06 Maart 2018 - 22:39

Nelly En Theo:

Hoi lieverds,
    Dat waren weer enerverende weken, voor Inge met zwangere vrouwen die hun kindje verliezen.
    Pieter met alle voorbereidingen voor jullie grote "zandbak-trip" en Laudate koor en de meiden vallen van het ene in het andere feestje! We kunnen niet wachten om ze weer "live"te zien.
    Doen jullie voorzichtig op jullie grote reis avontuur? Liefs uit nu lente -achtig Nijmegen.

• 07 Maart 2018 - 10:58

Ine:

fijne droomreis

• 07 Maart 2018 - 19:10

Els Van Oudheusden:

Heftig die bevallingen Inge,petje af voor je!!!
    Veel succes met de voorbereidingen voor jullie reis en pieter met het koor. We zijn benieuwd hoe alles gaat verlopen. Heel veel plezier samen,liefs els