music in the mountains - Reisverslag uit Barberton, Zuid-Afrika van Inge en Pieter Heijnen-van Jaarsveld - WaarBenJij.nu music in the mountains - Reisverslag uit Barberton, Zuid-Afrika van Inge en Pieter Heijnen-van Jaarsveld - WaarBenJij.nu

music in the mountains

Door: Pieter en Inge

Blijf op de hoogte en volg Inge en Pieter

21 Maart 2018 | Zuid-Afrika, Barberton

Lieve allemaal

We zijn op weg naar Namibie…. Op de valreep een erg ruwe versie van onze belevenissen in de eerste helft van maart. Het lukt ons niet meer om een mooi verhaal te schrijven.
De foto’s moeten het verhaal verder keur geven!

De maand begint met een verjaardagspartijtje van Kayden, klasgenoot van Julia. Het wordt gehouden bij het bedrijf van zijn vader, The Crafty Butcher, aan de noordkant van Nelspruit. Zijn oudere zusje is ook in dezelfde tijd jarig- een gezamenlijk feestje. Iedereen taart, spelen en op de waterglijbaan. De jongens proberen een rondje golf en de meiden krijgen een ‘spa’ behandeling. Facial, voetenbadje en nagels lakken. In eerste instantie durft Julia niet, maar ze wil wel haar nagels mooi pienk!
Hetzelfde weekend is ook het Spark festival, soort milieu bewustzijnsfestival. We zetten eerst Julia af en gaan na een tijdje door naar Penryn College, waar het Spark festival wordt gehouden. Het is er nog erg rustig waardoor we heel dichtbij kunnen parkeren. Er zijn diverse standjes met natuur en milieu dingen, een grote tent met deels gewone standhouders en 2 podia. 1 Meer voor muziek en de andere voor lezingen, voordrachten en poëzie. We doen een rondje festivalterrein en eten een klein hapje. Dan gaan we Julia ophalen. Julia en Lisa willen nog even spelen, terwijl wij een biertje krijgen aangeboden. Tegen drieën gaan we terug naar het festival, smikkelen van een ijsje en genieten van de relaxte sfeer. Het blijft rustig; de kinderen kunnen heerlijk rondrennen, stoeien en dansen.
Op zondag lopen we allerlei zaken langs die geregeld moeten zijn voor de vakanties. De lijstjes zijn af en de voorbereidingen in gang gezet. Nu nog de uitvoering.

Een gewone week met school en werk. De CANSA shavaton, geldinzameling voor kanker, waarbij de kinderen vrolijke kleuren in hun haren krijgen. (daarna wel twee-drie keer wassen!) Inge’s collega Sizwe heeft een zoontje gekregen en de nieuwe vader wordt verrast op een babyshower. In huis is het een logistieke nachtmerrie. De reis naar Namibie komt er aan maar eerst gaan we nog een week naar de Drakensbergen!
Inge heeft een congres: Priorities in Perinatal care, en we gaan met zijn allen.

Lisa wordt op vrijdagavond wat ziekerig. Op zaterdagochtend rijden we na de koffie weg. Lisa is hangerig en wil steeds mama, Inge zit een goed deel van de reis achterin tussen de meiden. We gaan naar Kwa-Rie caravan Park aan rand van Dundee. We stoppen onderweg bij Chrissiesmeer bij McCloud’s Wool en eten wat bij Frog’s Coffee Shop. Dan door via Volksrust en Newcastle naar Dundee. Lisa gaat steeds harder hoesten en blijft warm ondanks de paracetamol die ze al krijgt. Na het opzetten van de Bushlapa gaan we langs de apotheek-gelukkig is mama een dokter en kan ter plekke een recept voor antibiotica uitschrijven.
Midden in de nacht steekt de wind op. Inge en Pieter sluipen naar buiten om wat dingen vast te zetten en alsnog de zijpanelen op te zetten, en dan breekt een plensbui los. De volgende ochtend begint fris en rustig. Het is een prachtige camping aan een watertje, met veel bloemen en een paar wilde konijnen. Julia krijgt haar eerste les in schaken.
We gaan naar het Talana museum, eigenlijk een heleboel musea in een. We beginnen in het hoofdgebouw met zalen over kralen, kant en kleren, glas, oude winkels en mijnbouw aan. Daarna naar buiten naar de smid en een oude trein. Dan even rusten bij het restaurant. Dan naar de goede museumwinkel en de expositie over Gandhi en zijn vrouw. Er is aandacht voor verscheidene oorlogen, oa de anglo-boer war, anglo-zulu war en tweede wereldoorlog. Lisa blijft hangerig en slaapt af en toe in de draagzak.

- dag 3 (maandag) : uitje naar Ladysmith, Siege museum, stadswandeling, cultureel museum verdwenen. Eten bij Spur. Ten Commandments. Onderweg Wasbank.
- dag 4 : inpakken en op weg naar Drakensberg: Champagne Sports Resort aan de R600 (Champagne Valley). Inge begint met cursus in de middag. Eten om 1900. Kinderen voor die tijd douchen.
- dag 5 (wo) : Inge cursus, PJL verkennen terrein en naar Falcon Ridge, Bird-of-prey centre, verderop aan de R600. Daarna terug, zwemmen en dan lunch. Regen! Om 1500 naar Drakensberg Boys Choir, optreden om 1530. Mooie show aan het begin van hun jaar (3e optreden). New boys doen 1 liedje en verzorgen ontvangst gasten. In de pauze kopen we een paar CD’s en DVD’s.

Donderdag gaat Inge weer naar de conferentie. In de middag heeft ze een workshop over mensenrechten en obstetrie. Ze is op het laatste nippertje gevraagd een groep te leiden in een casus-bespreking. Spannend en leuk.
PJL proberen Dragon Rock, reptile centre. Zij hebben bij de poort een bord staan geen kinderen van 5 of jonger- helaas. Het Negosie museum kan de TomTom niet vinden. Dan maar weer terug en een tussenstop bij de ‘glass beehive’? Alweer pech; alleen te zien op woensdagen en in het weekend. Gelukkig is er een heerlijke lunch bij het resort!
Na de lunch een bezoekje aan de Valley bakery, de kinderen kunnen even lekker spelen in de tuin. Dan door naar de winkels net buiten het resort. Een chocoladewinkel, een winkel met kaas, supermarkt, souveniers, drankenwinkel. Inge is om half vijf klaar en we gaan naar de Drakensberg Brewery, zo’n 500m van de ingang van het resort af. We genieten in de zon nog van een paar proefglaasjes (totaal 5) en kopen daarna van de lekkerste 3 1 fles. Daarna terug naar de kamer en klaarmaken voor het avondeten- een braai. Voor het eten laten JL Inge de speelruimte zien, Inge raakt uitgebreid aan de praat met Adam en Jess, twee andere artsen.
Vrijdag is de laatste dag van het symposium, veel aandacht voor maternale sterfte. Terwijl Inge luistert, ruimt Pieter op. De kamer moet om 10 uur leeg zijn, dat lukt net. Alles is weer ingepakt in de auto en Bushlapa, aangehaakt en vooraan geparkeerd. Als we de sleutel inleveren, zien we Inge even- die heeft koffiepauze. Nog even spelen in de grote speelruimte bij het resort. Lisa doet graag de glijbaan en spelen met de voetbal. Julia wil graag met pappa Air-hockey spelen. Dan is het om 1200 al tijd voor de laatste lunch. We eten alweer ons buikje rond en dan tijd om in te stappen en op weg te gaan. We zouden eigenlijk nog twee nachten gaan kamperen bij Spioenkop, maar het weer is omgeslagen naar grijs en miezer. De plannen zijn bijgesteld. Uiteindelijk zien we ook af van een bezoekje aan Spioenkop battlefield, het light niet direct aan de route en het blijft regenen. We rijden naar Newcastle, waar we een kamer hebben geboekt bij Aberdeen House. ‘sMiddags kijken de meiden naar Sesamstraat op BVN.
Op zaterdag rijden we naar huis, en hebben de tijd om alles weer uit te pakken. Zondag schijnt de zon in Barberton- goed voor de was. Een extra dag was hard nodig om alles weer in te pakken….
Twee dagen werken en naar school. En vandaag is de grote reis begonnen….

• 21 Maart 2018 - 20:42

Nelly En Theo:

Zo knap, dat jullie ondanks alle stress met inpakken en weggaan voor de grote reis, nog tijd hebben voor een blog! Wens jullie een heel mooie en ontspannen reis met vele vergezichten!
    Hopelijk horen we het straks allemaal uit de eerste hand! Dikke knuffels en reis veilig.

• 21 Maart 2018 - 23:03

Els:

Waar halen jullie de energie en de tijd vandaan om ons toch weer op de hoogte te houden en mee te laten genieten......Heel bijzonder!
    Ik wens jullie een prachtige reis met onvergetelijke momenten. Veel plezier,lieve groeten
    els

• 23 Maart 2018 - 22:16

Vera:

Ja, leren schaken is wel gaaf met van die grote pionnen ;)
    Zoveel weer gezien en gedaan en dan begint de grote reis pas net.
    De foto's geven inderdaad veel kleur aan het verhaal!
    Hopelijk zijn alle voorbereidingen goed verlopen enne geen tandenborstels vergeten...
    Groetjes, Vera