familiebezoek 2 - Reisverslag uit Barberton, Zuid-Afrika van Inge en Pieter Heijnen-van Jaarsveld - WaarBenJij.nu familiebezoek 2 - Reisverslag uit Barberton, Zuid-Afrika van Inge en Pieter Heijnen-van Jaarsveld - WaarBenJij.nu

familiebezoek 2

Door: Pieter

Blijf op de hoogte en volg Inge en Pieter

16 Juli 2018 | Zuid-Afrika, Barberton

Het verslag van juni begint eigenlijk op de laatste dag van mei. Ogenschijnlijk een gewone dag; Inge aan het werk in het ziekenhuis en de kinderen op school. Aan het eind van de middag is er bezoek: opa en oma Limburg en ome Gert komen een maand lang op bezoek. Ze logeren bij Sheba Guesthouse maar eten de meeste avonden bij ons mee. Vrijdag is pizzadag; we halen pizza bij Debonairs en maken aangepaste plannen voor het weekend.
Vrijdag is een lange dag voor Inge; een moeder met eclampsie heeft een spoedsectio nodig bij 27 weken. Kleine Siyamthanda weegt maar 990g, na een lange reanimatie van twintig minuten heeft het kleintje een pols- een wondertje. Moeder en kind stabiliseren kost veel inspanning. Mama klaagt na zes weken ziekenhuis nog steeds niet en Siyamthanda doet het boven verwachting goed, ze weegt inmiddels 1800 gram.
Het is het begin van een moeilijke en zware maand voor Inge.

Zaterdag ochtend rijden we langs Sheba Guesthouse zodat mijn broer met mijn ouders achter ons aan kan rijden. We tanken bij Milly’s en rijden dan door naar Dullstroom.
We genieten van koffie en gebak in de winterzon bij Rose cottage. We winkelen en shoppen, de kinderen zijn dol op hun nieuwe uilenmutsen. Dan terug naar de auto’s om naar het roofvogelcentrum te gaan. Daar aangekomen, lopen we meteen door naar het demonstratieveldje, helemaal aan het eind van het terrein. Deze keer is het 1 jongeman die de presentatie/demonstratie doet. We krijgen een Jackal buzzard (weer JB) en een long crested eagle te zien. Daarna twee uilen, Julia mag er een vast houden en de andere vindt een lekkere plekje op Pieters hoofd! Met een heldere winterlucht en laat middagzonnetje rijden we door naar Middelburg om in te checken bij Lamor Guesthouse. We krijgen zo als gewoonlijk mooie kamers en daarna gaan we uiteten bij Ginelli’s. Heerlijke eten en drankjes.
Het oorspronkelijke plan was om het Ndebele dorp bij Middelburg te bezoeken, maar we kregen te horen dat het gesloten in. Na het ontbijt besluiten we eigenwijs toch een kijkje te gaan nemen. Het is een mooi stukje van de grote weg af. Het terrein is.Het terrein is voornamelijk een voormalige missiepost Botshabelo. Achterop het terrein is een deel apart gehouden voor een groep Ndebele huizen. Waarschijnlijk was het ooit heel mooi, maar er is duidelijk al een paar jaar geen of beperkt onderhoud geweest (het gras was wel recent nog gemaaid). De tekeningen op de huizen blijven kleurig en vrolijk. We wandelen wat door het verlaten dorpje, evenals dorp het eveneens verlaten oude missiedorpje. De kerk is recent gerenoveerd, je kunt het nieuwe rieten dak nog ruiken. Binnenin moet nog wat worden gedaan, maar de glas in lood ramen zijn prachtig. Op de terugweg stoppen we bij Milly’s voor een late lunch.

Op maandag komen de jongens van KCS langs en wordt het internet weer aangesloten. Mijn apparatuur blijft hetzelfde alleen kijkt de antenne nu naar de andere kant waar een zender van KCS staat. Even goed richten en de instellingen goed zetten en dan zijn ze weer klaar- fijn. De Bushlapa gaat een paar weken bij S&J logeren, een lokale auto-werkplaats. We hebben de nodige schade overgehouden aan de gravelwegen van Namibie. Hij wordt geschuurd en opnieuw gespoten. JL gaan natuurlijk weer naar school en Inge naar het werk. Collega Luzanne is op vakantie en Inge maakt de nodige overuren deze maand.
Op dinsdag gaan FNG een kijkje nemen op de school van JL. Ze hebben geluk er is een verjaardag en dus gebak. Alle tannies vinden het geweldig om mijn familie ook te zien. Die middag komen ze naar ons toe en passen op. P weer naar koor en Inge kan na thuis komst (niet eens zo heel laat) wat beter en langer aan haar presentatie voor de volgende neonatologie bespreking werken. Als P thuis komt van koor is het stil in huis. De kids slapen en mijn familie is al terug naar het guesthouse. Helaas blijft het niet stil, als we op punt staan naar bed te gaan wordt Inge gebeld door een collega in het ziekenhuis. Er is een eclamptische patient die dringend hulp (sectio) nodig heeft. Of Inge wil komen helpen. En dus gaat ze op pad en is ze pas weer heel laat thuis. En haar dienst begint eigenlijk morgen pas!!
Lisa mag sinds deze maand ook naar ballet. Ze is supertrots op haar balletpakje en danst de woonkamer door. Pieter heeft het maar druk met twee meiden van en naar ballet brengen. Inge heeft een drukke dag (alweer) en dienst.
Gelukkig zijn donderdag en vrijdag normaler. Vrijdag is pizzadag (ja, ja!) en deze keer maakt Pieter voor ons alle zeven een grote ovenplaat pizza!

In het weekend gaan we weer met zijn allen op pad. Eerste stop is het Casterbridge centre bij Witrivier. Eigenlijk wilden we naar de farmer’s market aldaar, maar dat was omgezet in een avondmarkt op de vrijdag ervoor. Nu ‘doen’ we gewoon het centrum. We beginnen met een kop koffie bij Sabie Valley Coffee. Shoppen bij Slowveld en Africa Joy.
In de kleine gallerij is een expositie van papiermache kippen. Deze zijn beschilderd en/of versierd door lokale mensen, soms kunstenaars. De kippen worden geveild en de opbrengst is voor een goed doel, om slachtoffers van sexueel misbruik te helpen.
Daarna rijden we door richting Graskop waar we een kijkje gaan nemen bij de Africa Silks farm, waar de zijderupsen worden gekweekt en de zijde wordt geoogst. Het opkweken van de rupsen is heel arbeidsintensief, ze moeten elke 3-4 uur gevoed worden met verse moerbeibladeren, afhankelijk van hun grootte/groeistadium krijgen ze meer of minder blad en fijn of grof gesneden. De rupsen maken zijden cocons. Als men de zijde draad wil ‘oogsten’ wordt de cocon in heet water gegooid, de pupa gaat dood, en de zijde draag kan afgewikkeld worden. Je kunt ook de pupa sparen, de cocon wordt dan opengesneden en de zijde uitgestrekt op een raamwerk. De pupa’s kunne uitgroeien tot witte motten, die paren en leggen eitjes en dan begint de cyclus opnieuw. De rondleiding is heel interessant en de kinderen mogen af en toe helpen. We rijden met het laatste licht naar Graskop, naar Kloofsig (zonder zicht op de kloof!) cottages. We gaan eten bij Divine Food, een nieuw restaurant in de oude keuken van Panorama chalets (waar we verleden jaar mei met T&N geslapen hebben). Het restaurant is duidelijk opgeknapt en de sfeer is erg goed. Er zijn nog meer gezinnen met kinderen aanwezig, de kinderen maken al snel vriendjes. De meiden gaan in bad en mogen nog even bij het haardvuur zitten. Met een wijntje is het gezellig bij het knapperende haardvuur en kunnen we goed bijkletsen.
Op zondag ontbijten we samen en pakken in, zelfs de kinderen gaan achterin de auto?! We hoeven alleen de straat over te steken, naar de nieuwe Graskop Gorge Lift Company. Hier kun je met een lift afdalen van ‘straat’ niveau tot in de kloof zo’n 50m lager. Daar is een boardwalk van 3 km uitgezet die je door het bergbos leidt, met diverse informatiepanelen en leuke boogjes en trapjes. Door de goede kwaliteit van de infoborden en de mooie route is het echt de moeite waard. Dit deel van het bos zie je anders zelden. Na de wandeling is de koffie wel verdiend.
Dan door naar Sabie voor een bezoekje aan Sabie Brewery. Heerlijk bier, we nemen bijna allemaal een proefplankje van 7 kleine glaasjes bier. Het gaat van licht (ook qua alcohol) via goede hop tot aan zwaar (een Guinness achtig biertje).
FNG blijven in Sabie en zullen de komende dagen de panorama route verkennen, wij rijden terug naar Barberton.

Op dinsdag gaat P nog een keer geld tellen op school. Laatste blikjes legen en vooral veel tellen. I moet een perinatal presentatie doen op het werk over mei. P naar Laudate, ons optreden bij WCG komt dichterbij. Er moet nog van alles geregeld worden zoals passen van de kleding: t-shirts, sweaters en belangrijkste onze toga’s. Maar ook afronden van de muziek en de opstelling. Ook komt er een fotograaf langs om nog voor ons vertrek een artikel in de lokale krant te krijgen.
Woensdag heeft Julia weer een druk schema met monkeynastix, build ‘m brix en ballet. Nu dat Lisa ook ballet doet is het druk voor P op de wo-middag. Inge heeft deze woensdag een dienst 2. Op donderdag zien we de ouders van P weer. Vrijdags gaan zij met Dusty Tracks op pad door de prachtige bergen en oude mijnen van Barberton.

Op zaterdag heeft P een extra repetitie ochtend van Laudate in Nelspruit. We vertrekken (iets later) samen en Inge zet me af bij de kerk en dan gaat zij naar een paar winkels en dan spelen met de kinderen in de Splat-company (of Chimpy-Champ, zoals de kinderen zeggen). Als ik daar wordt afgezet zijn mijn ouders er ook. Samen gaan we daarna naar I’langa Mall om nog wat rond te struinen. We kunnen niet wegblijven bij Bargain Books en Musica en komen dus weer met muziek en boeken thuis. Afsluitend eten bij Mediterreanean. FNG nemen vis en PI nemen sushi. JL missen de speelhoek en gaan geregeld even spelen bij het naast gelegen Panarotti’s. Na het eten mogen ze een rondje meerijden op het nieuwe treintje door de mall.
Zondag 17 juni is het Vaderdag. We doen het rustig aan, FNG komen op tijd bij ons voor koffie. Daarna lekker spelen en kletsen. Het is een redelijk mooie dag – tijd voor een braai, en ook de Fireball gaat aan. De kinderen vinden het einde met het roosteren van marshmallow ook niet te versmaden.

De volgende dag gaan IJL hun gewone ding doen. P neemt FNG mee op de Geotrail. Voor Gert de eerste keer, voor P’s ouders niet – maar de vorige keer was het erg mistig. Nu is het beter weer – wel met een stevige wind in de bergen. Het werd een mooie dag met lunch op het Makhjonwa viewpoint.
Op donderdag donderdag gaan PJL en FNG in de Fortuner naar het Kruger Park. Extra stoelen achterin en dan past iedereen erin. We doen een slingerrondje via Berg-en-Dal -> Afsaal -> Malelane gate. Bij Berg-en-Dal koffie en dan mogen JL ook naast opa en oma zitten. We zien veel olifanten, vlak voor Afsaal ook giraffen en een rhino. Pas na de lunch bij Afsaal zien we kudu’s en een grote kudde buffalo’s.
Op vrijdag gaan de kinderen weer naar school en dat is dan ook de laatste dag voor de wintervakantie. Ze krijgen de rapporten mee naar huis. Ze zijn erg lovend over onze bengeltjes, blijkbaar zijn ze op school liever dan thuis. Maar hoe dan ook, ze ontwikkelen zich goed, en dat is het belangrijkste.

De vakantie van de Heijnen nadert zijn einde, maar eerst nog een photo shoot met Steve Allen. Deze keer kiezen we de gekleurde stenen bij de ingang van Barberton (Mediclinic kruising). In de late middag zon maken we hier leuke foto’s in diverse combinaties en posities. Zoals altijd met Steve is het lekker ontspannen, geen poses aannemen met gewoon doen wat je denkt dat leuk op de foto komt. Na afloop gaan we met de familie nog een sundowner drinken op een plek van de Geotrail route met uitzicht op Barberton.
En dan is het echt voorbij, familie Heijnen gaat op zondag weer op pad naar OR Tambo en door naar NL. Het was een genoegen ze op bezoek te hebben, na een kopje koffie bij ons thuis en een lekker drukkie zwaaien we ze uit.

Een avontuur afgesloten maar de maand is nog niet om, de kinderen gaan gewoon weer naar school – waar de ‘middagploeg’ de school draaiende houd en voor opvang zorgt. Maar dit is de week dat Innibos en het Barberton Paragliding Championship begint. We hadden gehoopt op zaterdag of zondag al paragliders te zien maar dat is niet het geval voordat mijn ouders vertrekken. Ook in de week erna is de wind niet altijd goed waardoor er niet elke dag gevlogen kan worden, maar op de andere dagen is het dan soms erg druk in de lucht – erg mooi om te zien.
Innibos begint op woensdag en dit jaar doen er we elke dag iets. Op woensdag ga ik alleen naar het storievuur om 1800u, maar ik zet IJL af bij het hoofdterrein van Innibos zodat zij alvast de winkeltjes kunnen bekijken. Ook zien zij een deel van het Afskopconcert. De kinderen vinden het te veel lawaai, dus gaan ze terug naar de winkeltjes. Storievuur is op Nelspruit High School, meer in het centrum. Het is een verhaal/discussie over de 2e Boerenoorlog. Ik ben benieuwd en een beetje sceptisch over wat er verteld wordt – er zijn veel onwaarheden over deze periode vertelt omdat de apartsheidregering deze periode erg opgehemeld heeft. Ook zijn er diverse mythes ontstaan omdat niet alles goed op papier werd vastgelegd of geloofd. Het belangrijkste wat die avond besproken wordt is het verhaal van de verdwenen Kruger miljoenen. Uiteindelijk werd duidelijk gesteld dat het een mythe is (en dus geen waarheid) en dat het goud en geld dat meegenomen werd uit Pretoria om te redden voor de aanstormende Engelse troepen in en rond Machadodorp werd gebruikt om openstaande rekeningen te betalen. Natuurlijk kan er hier en daar iets verstopt zijn, maar dan niet door de regering maar door de mensen die dit hebben uitbetaald gekregen. En er is dus geen kist vol goud te verwachten. Vreemd genoeg zijn er dus nog steeds mensen die op basis van dit 100 jaar oude verhaal nog gaan zoeken of mensen willen verleiden tot het investeren in een zoektocht. Na afloop ga ik ook naar het hoofdterrein en gelukkig vind ik de meiden snel weer terug. Dan doen we samen nog snel een aantal stalletjes en kopen een paar t-shirts en CD’s. Dan is het al laat, tijd om naar huis te gaan.
Op donderdag ga ik ’s-ochtends met JL naar I’langa Mall waar in het kader van Innibos het Winterwonderland een ijsschaatsvoorstelling is ingepland. Het is koud in de nieuwe ijshal, maar het is een leuke voorstelling met dames en meisjes van de ZA ijsschaatsclub die op muziek van allerlei kinder/sprookjes verhalen verkleed in bijpassend kostuum een voorstelling geven. Zeker voor JL een kijkje in een andere wereld. Er wordt afgesloten met de muziek van Frozen – dus eindigt het geweldig goed.
Daarna gaan we naar het feestterrein van Innibos en doen een rondje langs de stalletjes en doen attracties in het pretpark dat speciaal voor Innibos is opgebouwd. Helaas voelt Julia zich niet zo lekker en gaan we halverwege de middag weer terug naar huis.
Op vrijdag gaan JL eerst naar school voor bak&brou. Dan haal ik ze op om naar de Kinderboekekrol te gaan. Als we wegrijden bij school zien we heel veel paragliders in de lucht. Magnifiek. Dit jaar zijn er 4 verhalen en weer genieten de kinderen enorm. Dan gaan we weer naar het hoofdterrein waar we naar de kinderspeelhoek gaan – Woelwater heet het dit jaar. Hier begint al snel het Hulett’s cupcake versier avontuur. Voor de kinderen zijn cupcakes gebakken die ze dan zelf mogen versieren met icing en sprinkles. Daarna mogen ze het opeten natuurlijk.
Inge heeft op tijd een lift kunnen krijgen en komt binnen als de kinderen net klaar zijn met hun cupcakes en gaan spelen. P gaat vlak daarna weer op pad om Skoonlief en het Ondier te gaan zien – een Whisky proeverij in een literair jasje. Dit keer ga ik met de Bossewa - - de vervoerservice tussen de verschillende locaties van Innibos. We krijgen erg lekkere whisky’s te proeven uit Schotland. De ene stokerij staat voor Skoonlief en haar zussen en zij wordt verliefd op het Ondier van een andere stokerij, die Whisky maken met turf gestookt/gerookt graan. Een heel andere smaak. En het verhaal is mooi gebracht en duidelijk. Na afloop koop ik 1 fles whisky. Dan weer terug naar het hoofdterrein waar we ons klaar maken voor het Jacaranda concert. Er komen weer veel namen in snelle volgorde voorbij.
Op zaterdag voelen we ons niet allemaal even lekker. Toch gaan we weer naar Innibos. We nemen vanaf de parkeerplaats bij de lagere school de pendelbus naar het terrein en dan lopen we naar het Boma-kuierteater. Hier worden kleine voorstellingen gegeven, we wonen er 2 bij. De eerste ‘Pa syn’ is het verhaal van een jonge vader die terugkijkt om het vader worden en die verandering van rol. Hoe de meeste andere ouders de dingen heel positief laten klinken terwijl het best zwaar en vervelend kan zijn. De 2e voorstelling even later is een Magic Wian, een magiër/goochelaar. Hij doet allerlei trucs met kaarten en balletjes ongelooflijk. Soms doet hij ook nep-trucs – ook grappig.
Daarna lopen we nog even langs diverse stalletjes en eten wat. Inge voelt zich steeds minder goed, we besluiten niet het avondconcert bij te wonen en naar huis te gaan.
Hiermee komt juni tot een eind. Wat een bezige maand was dit.

• 16 Juli 2018 - 18:40

Els Van Oudheusden:

Wauw wat een drukke maand was dat voor jullie!!!!!!!!!!!
    En geweldig die twee dametjes die zo hard groeien,spelen,dansen etc etc.
    Voor jullie een wat rustigere julimaand gewenst vanuit een warm Mook. Morgen beginnen de wandelars voor de vierdaagse aan hun eerste warmje dag.....
    Zal weer heel wat uitvallers opleveren vrees ik.
    voor nu lieve groetjes en dank voor weer een verslag!!!! groetjes els