2020 - Reisverslag uit Cuijk, Nederland van Inge en Pieter Heijnen-van Jaarsveld - WaarBenJij.nu 2020 - Reisverslag uit Cuijk, Nederland van Inge en Pieter Heijnen-van Jaarsveld - WaarBenJij.nu

2020

Door: Inge en Pieter

26 December 2020 | Nederland, Cuijk

Afgelopen jaar hebben we geprobeerd onze achterstand in blogs weer in te lopen. Jullie hebben alle verhalen over onze tijd in Barberton kunnen lezen. Het verslag van onze reis door Namibië in 2018 is afgerond; het verslag van de reis door Botswana in 2019 komt volgend jaar.
Het einde van 2020 komt in zicht, een jaar dat heel anders is gelopen dan eenieder dacht. We zagen elkaar minder en waren meer op elkaar aangewezen. Maandelijkse blogs zijn niet gelukt, toch willen we graag met jullie terugkijken op dit jaar.

We hebben 2020 ingeluid in ons eigen huis in Cuijk. De eerste dagen van het nieuwe jaar waren nog vakantie; tijd om in huis te rommelen en een dagje Burgers Zoo met mooie lichtjes. Na de kerstvakantie zijn de meiden begonnen op hun nieuwe school de Waai. 20 januari was er feest: Pieter zag Abraham! Een mijlpaal met een bescheiden feestje met familie. Een van de cadeautjes was een rondleiding en proeverij bij wijnboerderij Colonjes in Groesbeek.

Eind januari sloeg de griep toe bij Inge; een week ziek in bed. Ondertussen kwamen er steeds meer berichten over dat andere virus: corona. Bij de GGD verschoof de aandacht van de brede infectieziekten naar corona. Terugkerende reizigers werden gemonitord en zo nodig getest. Eind februari werd de eerste patiënt met corona gediagnosticeerd in Brabant. Nederland had veel vragen en snel werd een callcenter opgezet. Inge groeide mee met steeds groter wordende organisatie. Testen, callcenter-medewerker, callcenter supervisie/arts, bron en contactonderzoek (BCO) doen, anderen trainen, superviseren en speciale BCO teams voor scholen en zorginstellingen opzetten. Werken overdag, in de avonden en weekenden: een leerzame en intensieve periode.

In februari was er hoog water en als je woont aan de Maas moet je natuurlijk even gaan kijken. De kinderen vierden carnaval op school, de optocht werd uitgesteld in verband met slecht weer en daarna afgezegd ivm corona. De voorjaarsvakantie was gevuld met leuke uitstapjes: met tante Vera en oma naar het Valkhof museum, met opa en oma naar Burgers Zoo voor een escape-speurtocht en een bezoek aan het Kletskoppen festival.

We kwamen er achter dan de parkrun naar Nederland is gekomen en je in de Goffert een (eigenlijk twee) rondje(s) parkrun kunt rennen. We zijn een middag gaan midgetgolfen in Sint Agatha en hebben daarna gesmuld van de pannenkoeken. Half maart gingen de scholen dicht en ging Nederland in een ‘intelligente lockdown’. Twee meiden thuis; Lisa kreeg opdrachtjes via een bingo-kaart. Tekenen, blokken bouwen en buiten spelen; leuker en sneller klaar dan Julia. Julia moest oefenen met lezen, schrijven en rekenen en in groep 3 heb je daar nog wat hulp bij nodig. Fijn als mama een avonddienst werkte, dan kon ze ’s ochtends helpen met huiswerk.
Het werd lente, de bloemen begonnen te bloeien. We hebben hard in de tuin gewerkt; trampoline, tuinmeubelen, viooltjes. Genoeg tijd om buiten te spelen, veel speeltuintjes te ontdekken en Lisa leert fietsen zonder zijwieltjes- en gaat direct als een speer.

De paashaas heeft eitjes verstopt in onze tuin. Als ze allemaal zijn gevonden genieten we van een lekker paasontbijtje. We hebben de Bushlapa opgehaald uit de stalling en zorgen dat hij een goede poetsbeurt krijgt in het paasweekend. Eind april gaan we in Nederland op pad met de Bushlapa; bij camping Lemeler Esch in Ijselland hebben we een plek met eigen sanitair. Alleen de deluxe plekken zijn open; alle andere campingveldjes zijn leeg. De meiden maken gelijk vriendinnetjes en struinen de verschillende speelveldjes af. We maken mooie wandelingen in de omgeving; de Archemerberg, de Lemelerberg en Dalfsen. We hebben geluk met het weer- veel zon. En als het regent weten we ons prima te vermaken met een spelletje Rummikub en Uno. Op Koningsdag maken we een wandeling door Ommen.

In mei mogen de kinderen weer naar school; in eerste instantie twee dagen in de week met halve klassen en daarna weer dagelijks met de hele klas. Inge’s onderwijs is ook weer opgepakt, maar dat blijft online. Dat scheelt een hoop reistijd maar vergroot ook de noodzaak voor een werkplek. De zolder wordt geverfd en krijgt een bureau. Moederdag drinken we koffie met Inge’s ouders op gepaste afstand. Hemelvaart is een lang weekend met tijd om verder te rommelen in en om huis. De tuin krijgt plantenbakken, er blijven altijd dozen om uit te pakken op zolder en we smikkelen bij de braai. Pinksterweekend gaan we kamperen in Maasbree bij BreeBronne. Een camping met eigen zwemmeer en strand en prachtig weer. Heerlijk ontspannen. De kinderen genieten van de disco en spelactiviteiten van het animatieteam. Pinkstermaandag krijgen we op de camping bezoek van Karien en Tobi, die mogen mee van de glijbaan!

Vanaf juni geldt de mondkapjesplicht in het openbaar vervoer. Nelly en Nel hebben genaaid en nu heeft Inge een vrolijke verzameling mondkapjes voor het dagelijkse treinrit naar Nijmegen.
Op Vaderdag krijgt Pieter een helden-stropdas van Lisa en drinken we een kop koffie in de achtertuin bij opa Kriebelbaard.
Ondertussen is de GGD flink uitgebreid; het team infectieziektebestrijding van amper 20 mensen bestaat nu uit ruim 200 mensen die bezig zijn met de coronabestrijding. Gelukkig nemen de aantallen af en lijken we op een rustigere zomer af te stevenen. Voor Inge komt er een voorlopig einde aan een leerzaam jaar bij de GGD Gelderland-Zuid.

In juli gaat Inge een maand stage lopen bij het RIVM, een andere invalshoek van de coronabestrijding. De reisafstand en -tijd Cuijk-Bilthoven is aanzienlijk; we vinden een creatieve oplossing. Inge gaat drie weken kamperen in Bilthoven en kan met de vouwfiets naar het werk. In het weekend komen Pieter en de meiden logeren! De meiden ronden het bijzondere schooljaar af met een mooi rapport. Vakantie! De eerste vakantieweek vieren ze in Bilthoven, terwijl mama werkt. De meiden genieten van knutselen, spelletjes en dansen met het Dolly Disco en Kari Safari. Na twee weken fris en nat breekt het zonnetje door en kunnen we het buitenzwembad uitproberen. Ze brengen een bezoekje aan het Nijntjemuseum in Utrecht en het Militair Museum in Soesterberg.
De laatste week pendelt Inge heen en weer. Door het boerenprotest moet ze een dag thuisblijven; het RIVM is afgegrendeld. Dat scheelt reistijd die wordt gebruikt om te wandelen: Inge loopt de alternatieve Vierdaagse. 4x10 km; Rondje om Kraaijenbergse Plassen, Beers-Vianen-Cuijk, Katwijk en tot slot Molenhoek-Nijmegen over de Via Gladiola naar de Grevinck. Daar wordt ze opgewacht met echte gladiolen! Dan heeft Inge ook drie weken vakantie verdiend!

De eerste week vakantie zijn we thuis en genieten van de achtertuin en het strandje bij Cuijk. We gaan een dagje naar Burgers Zoo. In het weekend rijden we naar de Achterhoek; naar Camping Tamaring bij Ruurlo. We maken mooie wandelingen bij kasteel Ruurlo, kasteel Warmelo en naar de Lochemse berg. De witte wieven zijn berucht op de Lochemse Berg maar hebben we alleen gevonden bij de koffie en spelerij! Op Erve Brooks hebben we een heerlijk dag doorgebracht met het avonturenpad en blote voetenpad.
Terug in Cuijk is het heet, zo heet dat we besluiten op de oprit in de Bushlapa te slapen. Overdag zoeken we verkoeling onder de tuindouche of bij het Cuijkse strand. Eind van de middag trotseren we de hitte en beginnen aan de avondvierdaagse (4x2,5km).
Na een paar dagen haken we de Bushlapa weer aan en rijden naar Maasbracht. We ronden onze avondvierdaagse af met een wandeling naar opa en oma Limburg. Terug op de camping ontvangen we een echte medaille. We staan onder de rook van de Clauscentrale en op loopafstand van het Eurobad. We vieren de verjaardag van Gert bij hem thuis en wandelen bij de Hompesche molen. De kinderen leven zich een dag uit bij Valdeludo, rijden in mini-jeeps, trampolines tussen de bomen en crossfietsen.
Als Inge op maandag weer begint met werken, gaat Pieter nog een nachtje logeren met de meiden bij opa en oma.
In het weekend houden we een tuinfeest om een jaar terug in Nederland te vieren. Door de aangescherpte maatregelen met minder mensen en met tijdslots, toch fijn om een aantal mensen na lange tijd weer te zien.

De scholen gaan weer beginnen en Inge begint met een nieuwe stageperiode, weliswaar bij dezelfde GGD, bij de afdeling Tuberculosebestrijding. Ze is niet onervaren in het behandelen van tuberculose patienten maar de Nederlandse aanpak is anders, meer gericht op preventie en volksgezondheid. Ze volgt een aantal extra onderwijsdagen aan de GGD in Amsterdam.
Open Monumentendag, maar door de toenemende aantallen coronagevallen is alles gesloten. We lopen een self-guide tour over het Limosterrein, een mooie afwisseling van oude en nieuwe gebouwen.
In Groesbeek gaan we een middag pompoenplukken; wat een verscheidenheid in vormen en kleuren.
Inge’s verjaardag vieren we met jeugdvriendinnen Mariska en Elske. De dag erna gaan we naar Zooparc Overloon.
Langzaam komt de herfst, met koude ochtenden en prachtige paddenstoelen.

Oktober begint met de Kinderboekenweek, met thema ‘en toen…’. Op school is er aandacht voor de geschiedenis en lezen; de meiden bouwen kastelen. Julia en Lisa mogen met oma een boek uitzoeken bij de kinderboekenwinkel.
De meiden hebben verschillende naschoolse activiteiten uitgeprobeerd: musical les, dansen, ballet, IVN, knutselmiddagen. Lisa kijkt overal de kat uit de boom en is terughoudend, Julia stort zich overal enthousiast in. Uiteindelijk mag Julia op vrijdagen naar dansles en turnen. In november starten beide meiden met zwemles.
Lisa wordt 5 jaar en viert dit met 5 vriendinnetjes. Leeuwentaart, we maken verrekijkers en gaan dan op safari-speurtocht. We vinden een leeuw zonder staart, een aap die niet bij zijn bananen kan, een groep olifanten en we leren spoorzoeken.
De coronacijfers lopen op, we komen in de tweede golf met een gedeeltelijke lockdown. Het coronateam van de GGD blijft uitbreiden en heeft een eigen ICT afdeling nodig. Pieter solliciteert en mag binnen een week beginnen als functioneel beheerder/ ICT corona service desk.
Een weekend naar Dusseldorf wordt lastig met alle aangescherpte maatregelen, maar we kunnen nog wel een dagje op bezoek. Eindelijk bij Karien en Tobi op bezoek: spelletjes, wandelen langs de Rijn en samen pizza bakken.
Zondags fietsen we een rondje naar Mook; heen over de nieuwe Maasover brug en terug met het pontje.
In de herfstvakantie gaan de meiden een nachtje logeren bij opa en oma, want papa en mama moeten werken bij de GGD! Gelukkig is mama nog een dagje extra vrij en kunnen we naar de Big Insects bij Burgers Zoo.

In november vinden we samen een nieuw ritme. Julia en Lisa gaan op maandagochtend en middag naar de opvang, op dinsdagochtend ook naar de opvang en dinsdagmiddag komen de grootouders (afwisselend om de week) oppassen. Pieter heeft woensdag en donderdag papadag en Inge vrijdag mamadag. Tussendoor moeten nog de boodschappen en het huishouden; het is weer even wennen. Zwemmen op donderdag mag soms wel en soms niet- afhankelijk van de coronaregels. Julia en Lisa kunnen in het weekend een paar keer extra oefenen met Inge. We maken we een paar mooie wandelingen, in de buurt van Beers, Mill en de Bisonbaai.
Voor de intocht bakken we pepernoten, we volgen fanatiek het sinterklaasjournaal en doen mee met de sinterklaasbingo.

Op Julia’s verjaardag brengt de Sint een bezoek aan school. ’s Middags geeft Julia een pietenfeest, na de pepernotencake worden de aspirant-pietjes op de proef gesteld. Volop pietengym, pakjes gooien, precisie strooien en liedjes raden en zingen, ze verdienen allemaal een pieten-medaille. Julia wordt door vriendinnen en grootouders goed verwent.
Pakjesmiddag spelen we allerlei spelletjes tot er op de deur wordt gebonsd: 4 grote zakken met pakjes! We spelen het grote stoombootspel en krijgen allemaal cadeaus. Theo en Nelly mochten erbij zijn en VS en KT mochten een dag later hun chocoladeletter komen ophalen.
Na Sinterklaas schakelt iedereen over naar de Kerst-modus. Inge doet op de GGD mee aan de kerst-Jerusalema challenge en wint met het team tbc de eerste prijs voor hun bijdrage. Op school maken ze een kerstfilm, die is gelukkig nog net op tijd af voordat de scholen worden gesloten. Op woensdag heeft Inge met de opleiding een gezellige en doldwaze jaarafsluiting via Zoom. Julia en Lisa doen gezellig mee met alle opdrachten.
Julia en Lisa gaan logeren bij opa en oma zodat Pieter en Inge kunnen werken. Als we ze ophalen worden we getrakteerd op een vroeg kerstdiner. Eerste Kerstdag heeft Pieter bereikbaarheidsdienst, maar kunnen we toch genieten van een gezellige dag en lekker eten met zijn ouders.

2020, een jaar dat anders liep. Wij wensen iedereen een gelukkig en vooral gezond 2021.
Pieter, Inge, Julia en Lisa

Uiteraard: 2020 in beeld.

• 26 December 2020 - 22:16

Mariska:

Jullie zijn echt meesters in uitstapjes maken! Ook Nederland is door jullie lens kleurrijk en prachtig! Hopelijk geeft het nieuwe jaar wat meer vrijheid om elkaar te ontmoeten (en dan samen uitstapjes te maken?).

• 27 December 2020 - 10:41

Vera:

Wat een jaar inderdaad. De bushlapa heeft z'n weg weten te vinden in NL en jullie heel wat plezier bezorgd. Mooie foto's van alle mooie momenten van 2020.
    Lekker veel gewandeld ook, deden en doen wij ook.
    Groetjes!

• 01 Januari 2021 - 15:42

Karien:

Nou, jullie hebben zeker niet stilgezeten, ondanks Corona... Toch leuk, zo'n jaaroverzicht met foto's! En dat weekendje Düsseldorf, dat komt nog wel in 2021! Gelukkig nieuwjaar, Familie Heijnen!