juli 2017 in en om Barberton - Reisverslag uit Barberton, Zuid-Afrika van Inge en Pieter Heijnen-van Jaarsveld - WaarBenJij.nu juli 2017 in en om Barberton - Reisverslag uit Barberton, Zuid-Afrika van Inge en Pieter Heijnen-van Jaarsveld - WaarBenJij.nu

juli 2017 in en om Barberton

Door: Pieter en Inge

Blijf op de hoogte en volg Inge en Pieter

07 Augustus 2017 | Zuid-Afrika, Barberton

Juli begint rustig; een bezoekje aan de Greenstone markt, koffie op de veranda en de meiden fietsen rondjes om het huis. Inge begint de maand juli met een dagje ziek op zondag. Na een dag in bed gaat het beter, maar goed ook want ze is gevraagd deze week acting Medical manager te zijn. Dat krijg je als je bij de senior doctors hoort.
Op dinsdag 4 juli gaan we weer naar Nelspruit voor een afspraak met VFS. Driemaal is scheepsrecht. De aanvraag wordt in behandeling genomen. Bijna drie uur wachten, papieren controleren, nogmaals controleren, vingerafdrukken en foto’s. En nu maar afwachten. We gaan een hapje eten en zetten Pieter af voor zijn koorrepetitie.

Het is weer tijd voor het Afrikaanse taal- en cultuurfestijn Innibos in Nelspruit. Op donderdag gaat Pieter met de meiden naar een kindervoorstelling: de kleuter boeke- krol. Ook Klara, Sebastian, Henry en Luca gaan er naar toe. Er worden 6 korte verhalen voorgelezen, elk in hun eigen, apart ingerichte ‘tent’. Het is tevens het afscheid van Klara, ze gaat met haar ouders emigreren naar Australië. Een dikke knuffel en ze zullen elkaar gaan missen.
Op zaterdag gaan we met zijn vieren naar het grote feestterrein van Innibos. We wisselen de kraampjes en de optredens een beetje af. We zien Gretha Pers en gaan naar de voorstelling ‘dis n Manneding’. Bij Apies Innibos dansen de kinderen mee met Clarize en die Reenboogkids, Julia en Lisa doen mee met maskers maken en cupcakes versieren. We genieten van een zonnetje, smikkelen van avocado’s, olijven en stroopwafels! Dan is het tijd voor het grote Jacaranda FM concert. Verschillende artiesten wisselen elkaar af. Er is zelfs vuurwerk! De kinderen worden hangerig en moe- tijd om naar huis te gaan.

Het is wintervakantie op school, maar de school is wel gewoon open. Alle extra activiteiten gaan niet door. Julia komt thuis met mooie knutselwerkjes van het circus en nieuwe liedjes. Ook Inge is aan het ‘kleuren’ gegaan- met de colorfy app op haar ipad. In het ziekenhuis is het druk met jongens die komen voor een besnijdenis (vermindert de kans op HIV-infectie). Wij werken aan zeebje, administratie en voorbereiding van de maandelijkse perinatal meeting. Inge’s HIV diploma komt aan in de post. Inge weet ook tijd te vinden om Julia’s kleurige winter sjaal af te maken.
Op donderdag zijn we ’s middags uitgenodigd voor het verjaardagsfeestje van Mikey, de zoon van Catherine en Pete Wilson. Hij is een paar jaar ouder dan Julia (hij wordt 7), maar ze kennen elkaar van school en Catherine en Pete zijn goede vrienden.
Het is een leuke middag en Julia en Lisa vermaken zich goed met alle andere kinderen, het luchtkasteel en de activiteiten die er gepland zijn. Inge komt na het werk ook nog even langs, op tijd voor een mooie zonsondergang. Een gezellige groep mensen, met oa Coelett, Josephine en Danielle en Ian. Catherine heeft voor heerlijk (vegan) eten gezorgd.

Vrijdag gaat Pieter met Julia naar het ziekenhuis; niet om mama of de baba’s te zien maar voor de tandarts. Julia is alweer een jaar geleden gevallen op haar tanden. Ze blijkt een abces met fistel te hebben ontwikkeld, haar voortand is donker verkleurd. Het advies is laten trekken, zodat de volwassentand niet wordt aangetast. En dan gelijk beide bovenvoortanden eruit, zodat de nieuwe voortanden gelijke weerstand ondervinden bij het doorkomen over een paar jaar en in hun eigen lijn blijven.
Uiteraard is mama er ook bij. De tandarts doet haar best met mooie verhalen over tovergel en waterpistooltjes met feeënwater (plaatselijke verdoving), maar Julia vindt het maar niks. Ze loopt de gang op en wil niet meer terugkomen…. We overwegen nog even volledige narcose, maar ze heeft op school nog gegeten. Uiteindelijk lukt het met wat dormicum en mama’s vasthouden. We gaan nog even kijken op de kinderafdeling waar nog kinderen zijn opgenomen die ook tanden hebben laten trekken (onder volledige narcose op de OK). Zij mogen naar huis, maar Julia wil in het ziekenhuis blijven - lekker spul dormicum! Ze herinnert zich er later niets meer van en vertelt iedereen dat ze een ‘dapper dochterkie’ was. Koek en ijsjes zijn een goede troost. De tandenfee komt langs en haar tanden mogen in een mooi doosje.

Zaterdag heeft Pieter een repetitiedag met Laudate, ter voorbereiding van de aankomende optredens begin augustus. Inge zet Pieter af bij de kerk en rijdt dan door voor twee uur spelen bij de Splat company. Daarna treffen we elkaar weer met koffie bij Mugg&Bean. We doen nog boodschappen bij Checkers en in Riverside Mall voordat we terug naar huis rijden.
Zondag komen Josephine en Danielle bij ons op bezoek. Nu het restaurant is gesloten (ze hebben geen verlenging van hun werkvergunning gekregen) is daar eindelijk tijd voor. We kletsen gezellig bij. Inge krijgt een mooie bos bloemen en de meiden nieuwe puzzels.

Mandela dag is 18 juli; mensen worden gevraagd 67 minuten iets te doen voor een ander. Inge organiseert de neonatale reanimatie-karren, collega’s werken de verf op de kinderpoli bij of delen dekens uit aan minderbedeelden.
Begin juli is de ANC policy conference gehouden. Vijf dagen veel praten met weinig concrete uitkomsten. Ondertussen verstomt de roep om Zuma’s vertrek niet.

Er is een winteraanbieding bij de Greenstone Garden Centre; onze tuin is weer wat planten rijker, o.a. een cicade- een van de oudste plantengeslachten op aarde.
Na ons zondagochtend ontbijt met verse broodjes, gaat Pieter naar KZN. Op zondag rijden naar St Lucia. Op maandag ga ik naar Machibini voor de vergadering met Dudu van Sizakala creche. Ook zie ik het resultaat van de laatste bouwfase. Het nieuwe gebouw (community centre) is al in gebruik voor bijeenkomsten voor ouderen. 2 Dagen in de week komen ze bij elkaar om handwerk te doen (kralen, kleren, matten) en 1 dag is voor sport/lichamelijke activiteit. Het is gelukt om een rapport over de laatste fase op te stellen die ik snel doorneem - het lijkt goed te zitten. Omdat het de eerste dag na de wintervakantie is, zijn de lessen nog niet echt begonnen, er zijn slechts een paar kinderen aanwezig. Na een geslaagd overleg ga ik terug naar St. Lucia. Hier valt me weer op hoe vreemd het is om ineens weer tussen Europese vakantiegasten te zitten. Ik hoor veel Nederlands, Vlaams, Frans en Spaans om me heen. Als ik de bootclub bezoek vlakbij de mond van het estuarium, zie ik dat het daar flink veranderd is. Er wordt een heel stuk uitgebaggerd en de duin aan de overkant die het estuarium scheidt van de monding van de iMfolozi rivier wordt helemaal weg gehaald. Ik hoor dat de hippo’s die in dat stuk leven het ook te onrustig vinden en die zijn verhuisd naar iets verder stroom opwaarts, en dat heeft tot de nodige onrust gezorgd in de daar al aanwezige hippo groepen.
Op dinsdag rijdt ik weer terug naar Barberton.
Ondertussen mag Inge drie dagen op de kinderen letten. Op zondag gaan we (weer) naar de Splat company en daarna eten bij Wimpy. Maandag begint ballet weer en is het een gesjees tussen werk-school- ballet- huis. We zijn blij als papa dinsdagavond weer thuis is!

En dan is er goed nieuws…! Op naar Nelspruit want we krijgen wat tegenstrijdige berichten over onze visumaanvraag. Inge heeft verlenging gekregen voor twee jaar!!!
We hebben weliswaar een familie-aanvraag gedaan, maar een ‘critical skills visum’ wordt blijkbaar met meer spoed behandeld. We hebben er vertrouwen in dat de anderen drie binnenkort ook goed nieuws krijgen.

Julia en Lisa hebben in de weekenden veel rondom het huis gefietst en gespeelt. Julia kleedt zichzelf en Lisa in allerlei lintjes en speelt ‘mooi, mooi’. Blokken bouwen, kleien, verven. Lisa’s favoriete worden zijn ‘kom’ en ‘kijk’. Waarbij ze onze hand pakt en meeneemt.

De maand eindigt met een druk weekend. Op zaterdag zijn er 2 markten. Een in het dorp, van de Hervormde Kerk met allerlei etenswaren en lootjes. Een kopje koffie in het zonnetje en Lisa scoort een nieuwe zonnebril. Daarna gaan we naar de Boskombuis aan de R40 waar een marktje is ter gelegenheid van een protest bijeenkomst, Bikers against Farm murders. Er staan een aantal leuke stalletjes, maar de opkomst valt een beetje tegen, ook van de motorrijders. Lisa vindt de ‘bikies’ evengoed prachtig. Julia speelt met schoolgenootje Ruben en wij smikkelen van ‘vetkoek met vegan mince’.
Op zondag hebben we een speciale lunch afspraak: teelepelete. Georganiseerd door de Volle Evangelie Kerk is er midden op straat een heel lang buffet met in elke bak een theelepel (meer dessertlepel), waar mee je in principe 1 keer mag op scheppen. Met teelepels krijg je nog steeds een bord vol! Het geheel kost maar liefst R10 p.p. Hiermee wordt geld ingezameld voor een aantal goede doelen die de kerk beheert/ondersteund. Het is lekker en gezellig - een mooie afsluiter van de maand.

• 07 Augustus 2017 - 22:47

Nelly En Theo:

Hoi lieverds, leuke verhalen, mooie foto's! Wie had het meeste plezier in het ballenbad? Wat worden die meiden alweer groter en leuk om ze bezig te zien met fietsen, eten, spelen.
    Vandaag in het nieuws op Nederlandse journaal dat er een motie van wantrouwen is tegen Zuma met een geheime stemming; ben benieuwd wat er gaat gebeuren.
    Wat ontzettend fijn dat jouw visum er al is Inge: proficiat! De rest komt vast ook binnenkort.
    Lieve knuffels voor iedereen.

• 07 Augustus 2017 - 22:54

Nel Heijnen - Smit:

Lieverds,

Dank voor jullie verhaal en de leuke foto's.
    De meiden en jullie amuseren zich goed. Julia heeft dit met haar tanden weer achter de rug.
    Lisa gaat ook goed zo te zien. Ook heerlijk in de ballenbak!
    Veel liefs Frans en Nel

• 08 Augustus 2017 - 20:57

Elske:

Prachtige foto's weer hoor!
    Dik verdiende bos bloemen voor je diploma.
    Jullie werken super hard samen is duidelijk te lezen.

Wens jullie veel goeds. Dikke knuffels vanaf hier.