oktober 2017 - Reisverslag uit Barberton, Zuid-Afrika van Inge en Pieter Heijnen-van Jaarsveld - WaarBenJij.nu oktober 2017 - Reisverslag uit Barberton, Zuid-Afrika van Inge en Pieter Heijnen-van Jaarsveld - WaarBenJij.nu

oktober 2017

Door: Pieter en Inge

Blijf op de hoogte en volg Inge en Pieter

17 November 2017 | Zuid-Afrika, Barberton

Oktober 2017

Weer terug in Barberton na onze Wilde vakantie is het meteen Lisa’s verjaardag. Dus Inge bakt de avond dat we aankomen nog een verjaardagstaart en we hangen slingers op. Op maandagochtend gaan we allebei naar school om de taart te brengen. Lisa wordt toegezongen en mag trakteren. ’s-Middags als we weer thuis zijn, krijgt ze haar cadeaus; een schoolbus van Duplo en een speelkassa (op batterijen en met een werkende rekenmachine!!).
Inge weer aan het werk – waar de collega’s erg blij zijn dat ze er weer is – hoeven ze zich over de obstetrics afdeling en de prematuren, waar de meeste artsen niet veel voor voelen, tenminste geen zorgen meer te maken. Dinsdags worden er twee tweelingen geboren: een geplande sectio (beide 2 kg) en een spontane premature partus bij 29 weken met twee kindjes van 1 kilo. Helaas overlijdt het jongetje een dag later, maar het meisje doet het goed en weegt inmiddels 1500g.
Julia en Lisa gaan weer naar school. Het schoolconcert (jaarafsluiting) staat al weer voor de deur. Dit jaar is er voor gekozen het schoolconcert niet op een vrijdagavond, maar op een zaterdagmorgen te doen. Dan zijn de kinderen niet zo moe en minder moeilijk te hanteren. Maar om het voor de schoolvakantie en buiten de eindejaarsexamens om te doen, is nu gekozen voor 21 oktober. Een paar moeders hebben de kostuums voor het optreden gemaakt.
Pieter heeft de grote klus de Bushlapa uit te pakken, goed te laten drogen en schoon te maken.

Barberton is groen geworden in onze afwezigheid, blijkbaar heeft het niet alleen geregend waar wij op vakantie waren, maar ook in Barberton. De Jacaranda’s kleuren het dorp prachtig paars. Ook de Barberton daisy’s staan weer mooi te bloeien.
Vrijdag is het Inge’s beurt voor high tea op het werk. Ze heeft een adresje gevonden van iemand die goed kan bakken, en regelt koeksisters voor het werk en thuis.
Op zaterdag gaan we naar Nelspruit voor wat inkopen. De vernieuwde Ilanga Mall is nu helemaal heropend; het nieuwe deel heeft een bioscoop, een waterspeeltuin (binnen) en zelfs een echte ijsbaan! We komen er toevallig achter dat er een nieuwe cd uit is van Zahara. Inge neemt ook een kijkje bij de ‘Chinese mall’ (een grote winkel met allemaal goedkope artikelen uit China – je kunt het zo gek niet bedenken of ze hebben het) terwijl Pieter de kinderen afleidt.
Op zondag is het tijd voor schoonmaken en opruimen. Alles weer een plekje geven, een handwas doen, de matrassen luchten van de Bushlapa. We eindigen de dag door te skypen met T&N.

De 2e week na onze vakantie gaat redelijk rustig, er ligt een flinke klus met alle foto’s uitzoeken en (de vorige) zeebje schrijven.
Zaterdag is het schoolconcert! De dag begint al vroeg, om 7.00u ’s-ochtends wordt Julia bij de kapper (de moeder van Skyler) verwacht. Ze heeft aangeboden alle meiden van prachtige krullen te voorzien. Thuis omkleden en make-up en glitters. Net na 9.15 uur weer op pad zodat Julia om half tien op de concertlocatie is.
Het concert is het verhaal van Roodkapje (Little Red Riding Hood), het verhaal wordt gespeeld door zes leerlingen van Bij/Bee klas (Grade R), die na dit jaar de school gaan verlaten. Roodkapje komt op haar weg door het bos allerlei dieren en dingen tegen. De andere leerlingen van de school: bloemen en paddenstoelen, feeën, jagers, uilen, kabouters, beren, kikkers, vuurvliegjes, bijen en konijntjes. Elk groepje doet een eigen dansje op muziek. Julia is een prachtige bosfee met kleurige tutu en pienke vleugels. Ze doet heel erg haar best met haar dansje.
Na Roodkapje is er een korte pauze, dan volgt de ‘graduation’ van Grade R. De tweede helft van het concert staat in het teken van kerst (in oktober!). Een hele simpele versie van het kerstverhaal waarbij de hele school samen kerstliedjes zingt.

Maandag de 23e mag Julia zwemmen, normaal zwemt ze altijd op dinsdag en donderdag. Ze is door de zwemjuf gevraagd om mee te doen met een demonstratie voor de ouders van nieuwe kinderen op school. Een hele eer! Daarna heeft Julia ook nog ballet! Het is ondertussen erg warm in Barberton. Julia valt bijna in slaap aan tafel.
Voor dinsdag wordt een waterdag aangekondigd aangezien de voorspellingen 37 C. zijn. Helaas voelt Julia zich niet zo goed en doet ze amper mee omdat ze niet nat wil worden. Lisa daarentegen geniet van het kleine poedelbadje.
Woensdag 25 oktober is het circus in het dorp. We zitten met heel veel anderen aan het begin van de avond in een bloedhete tent. (Het is om 6 uur ’s avonds nog 42 graden en aan het einde om 9 uur nog altijd 36 graden –buiten!) Het is hetzelfde gezelschap als drie jaar geleden- McLaren Circus, maar met een vernieuwde show. De voorstelling begint met tijgers en leeuwen, later zien we ook paarden, kamelen, honden en er worden zelfs slangen en krokodillen getoond. De dieren worden afgewisseld met flauwe grappen van de clown en indrukwekkende acrobatiek. De slotact is spectaculair; eerst 1 en op het eind zelfs 2 motoren in een bolvormige kooi.

Aan het einde van de week slaat het weer om. Zaterdag is het nog maar 14 graden! We moeten zaterdagochtend vroeg op. Julia heeft een repetitie voor het eindconcert van haar ballet om 8 uur in Nelspruit. Daarna doen we nog wat boodschappen voor we terugrijden.
Op zondag speelt Pieter met de kinderen en pakt Inge haar tassen in voor haar kleine trip.

Maandag 30 oktober is Black Monday, de dag voor een landelijke herdenking/protest (ook in Barberton) tegen de zgn ‘plaasmoorde’ (moorden op vnl blanke boeren) die steeds meer voorkomen en weinig aandacht lijken te krijgen van de politie en de politiek. Het is een complex probleem. Enerzijds zijn blanken veel minder het slachtoffer van moord dan zwarten, ook procentueel gezien. Anderzijds lijken de moorden gepland en niet per ongeluk zoals dat meestal het geval is als zwarten vermoord worden. En zijn het de blanke boeren die zorgen voor het grootste gedeelte van de landbouwproductie. Dat is natuurlijk historisch zo gegroeid en is mede te danken aan koloniaal en apartheid politiek. Maar er zijn maar weinig zwarte boeren die hun bedrijf zodanig runnen dat er voldoende wordt geproduceerd. Dus met de moord op blanke boeren en de angst die er binnen die gemeenschap voor “vermoord worden” ontstaat, is er een steeds kleiner aantal mensen die blijven boeren, waarmee de voedselzekerheid van Zuid-Afrika en omliggende landen in het geding komt.
Een nadeel is dat deze protesten nog teveel een politieke lading hebben. De boeren zijn niet tevreden met de huidige regering / politieke partijen en neigen nog wel naar het zwaaien met vlaggen uit het tijdperk voor de overgang. Waarop de reactie van de huidige machthebbers is: als jullie niet van dit land in zijn huidige vorm houden dan kunnen we ook niet veel voor jullie doen. Daarmee raakt dit probleem van de plaasmoorde de kern van een van de belangrijkste problemen in dit land. Er zijn verschillen en nog niet alles goed geregeld maar kritiek wordt niet gewenst cq men is niet goed in staat om op de juiste manier feedback/kritiek te geven en te ontvangen.

Het was niet de enige onrust in de politiek. Zuma heeft alweer wat geshuffelt in het kabinet. Een nieuwe minister van financiën presenteerde probeerde een mooie begroting te presenteren. De minister van politie heeft veel woorden en weinig daden.

Het is aan de bewoners van dit land om te leren bij problemen niet (eerst en vooral) af te geven op anderen maar om je zelf/eigen groep te veranderen zodat iedereen er beter van wordt. Het voorbeeld van hoe je dit kunt doen is aanwezig in dit land: Nelson Mandela.
Laten we hopen dat er steeds meer mensen zijn die zijn voorbeeld volgen.

Tot volgende maand.

• 17 November 2017 - 21:52

Nel Heijnen - Smit:

Fijn weer over jullie te lezen en de foto's te zien.
    Prachtig de paarse kleuren van de jacaranda's. En dan wat de meisjes allemaal maken en doen.
    Hier hebben we regelmatig grijs herfst weer, maar gelukkig nog niet zo koud.
    Wel een verschil met Barberton.
    Hier waren ook berichten over de plaasmoorden. Hopelijk blijft alles onder controle.
    En blijft er communicatie mogelijk.

Het beste voor jullie en we kijken alweer uit naar het volgende zeebje.
    liefs uit Maasbracht.

• 17 November 2017 - 21:57

Theo En Nelly:

Hoi lieverds in Barberton,
    Dank je wel weer voor de maandelijkse update! Wat staat Barberton mooi in bloei.
    En leuk om die meiden weer te zien in allerlei bijzondere situaties, van elfje tot circus, tot waterdag en natuurlijk Lisa,s 2e verjaardag, gehavend en al...
    Fijn dat je hier was Inge en dikke knuffels voor iedereen.

• 19 November 2017 - 21:24

Merel:

Hoi lieve Inge en Pieter! Fijn altijd om jullie verhaal te lezen! Hier in Nijmegen is de sint in het Land dus het is lekker druk op school ;-) liefs uit nijmegen!