Zeebje op vakantie in Nederland - Reisverslag uit Barberton, Zuid-Afrika van Inge en Pieter Heijnen-van Jaarsveld - WaarBenJij.nu Zeebje op vakantie in Nederland - Reisverslag uit Barberton, Zuid-Afrika van Inge en Pieter Heijnen-van Jaarsveld - WaarBenJij.nu

Zeebje op vakantie in Nederland

Door: Inge

Blijf op de hoogte en volg Inge en Pieter

03 Mei 2014 | Zuid-Afrika, Barberton

Na slechts vier nachtjes in ons nieuwe huis, hebben we de boel de boel gelaten. De dozen blijven voorlopig ingepakt, maar ook de koffers zijn weer gepakt. We vliegen voor vakantie naar Nederland. Met enige vertraging vertrekken we vanaf Johannesburg. Julia slaapt redelijk, op de grond aan onze voeten. We komen 's middags, op Nelly's verjaardag, aan in Nijmegen.
De volgende ochtend eerst naar de kapper, de afspraak was al vanuit Zuid-Afrika gemaakt! Zo voel ik me ook weer klaar voor het feest van Theo en Nelly. Gezellige avond met familie en oude vrienden.
Op zondag komen Frans, Nel en Gert naar Nijmegen. We genieten van Limburgse vlaai en gaan daarna naar het Valkhof museum (met pop-art rondleiding ivm museumweekend). De dag sluiten we af met pannenkoeken in 't Hoogstraatje.
Julia moet even wennen aan de nieuwe omgeving maar is al snel vertrouwd met opa en oma. Ze heeft een eigen Teigetje stoel gekregen en word door iedereen verwend. Een van de eerste aankopen was een fietsstoeltje, zodat we heel Hollands op de fiets naar de stad kunnen. Julia vind het prachtig en kijkt haar ogen uit. Ook in huis is er van alles te beleven: kijken wat er in de keuken gebeurd, plastic weggooien en helpen met de was ophangen.
Op de agenda staan de eerste week een aantal 'moetjes'. De tandarts en consultatiebureau worden afgevinkt. We gaan een dagje lekker winkelen bij IKEA (nieuw huis, he!) en vragen ons daarna alweer af hoe we straks alles meekrijgen!
Vera is ook jarig en tevens Master of Arts (religiewetenschappen) geworden, dus reden voor een feestje. De schildpadden van Sander zijn intrigerend evenals de andere buur(t)kindjes.

Met Palmpasen gaan Julia en ik naar de kerk. Ze gedraagt zich voorbeeldig en is trots op haar palmpaastakje. Het broodhaantje van de lunch word gedeeld met opa. Opa en oma hebben oppasdienst, zodat ik naar het (premiere)concert van De Lastpost kan gaan. Willibrord Huisman (dirigent bij ons project Joseph) heeft een nieuw passieverhaal op muziek gezet. De teksten zijn geschreven door Hendrik-Jan en Liesbeth, geïnspireerd op het Mattheus evangelie. Het is een werk dat door vijf koren wordt gezongen met een simpele maar doeltreffende regie. Pieter heeft in Zuid-Afrika geoefend en de anderhalve week dat we in Nederland zijn, flink gerepeteerd en zingt mee. Het is een prachtig en bijzonder concert met kippenvel momenten en tranen van ontroering.
Wie het gemist heeft; ga kijken op de website!

De tweede week zien we een aantal familieleden en vrienden. De tijd is veel te kort om iedereen te zien…. Gezellig bijkletsen met Elske, Julia mag spelen met Ragna, en toevallig is ook Anouk vanuit Schotland een paar dagen in Nijmegen.
Op witte donderdag is Pieter naar Roermond gegaan voor het Messiah-concert van zijn moeder.
Pieter zingt nog twee keer met het Lastpostkoor; tijdens een Soeterbeeck lezing en Goede Vrijdag in de Studentenkerk.
We genieten van een mooi lente zonnetje en verkennen Nijmegen, nieuwe stadsbrug, Lent (op de schop) en winkelen op de markt en in de stad.
We gaan met een prachtig zonnetje naar de Efteling, overal bloeien tulpen en andere mooie bloemen. Julia geniet van het Sprookjesbos. De draak is fascinerend; een opvallende neus met rook! Holle bolle Gijs krijgt afval gevoerd en het Circus Carnaval doen we twee keer. Oma Nelly is meegegaan en helpt om de kleine deugniet een beetje in het gareel te houden, daardoor lukt het om ook nog een keer de Droomvlucht te doen.

Eerste Paasdag vieren we met de hele familie van J op de Grevinck. De paashaas heeft dit jaar 110 paaseieren in de tuin verstopt, we weten er met vereende zoekpogingen 108 te vinden. Na een uitgebreide paasbrunch gaan we wandelen naar en in de Hortus Arcadie. Het is prachtig paasweer, er worden madeliefkransjes geregen.
Tweede paasdag rijden we naar Maasbracht. We gaan naar het Breerpark; met beestjes en speeltuin. Opa is thuisgebleven een heeft ondertussen heerlijke asperges klaar gemaakt. We blijven een nachtje logeren en de volgende ochtend mag Julia helpen de plantjes water geven.
Het einde van de vakantie nadert ineens heel snel. Pieter en ik gaan nog een avond genieten van de sauna. De koffers worden ingepakt en volgestouwd. Het lijkt allemaal net te passen! De laatste avond eten we bij Eten en Drinken en gaat Pieter nog een keer volleyen met zijn oude team.
Op vrijdagochtend rijden we naar Schiphol, uitgezwaaid door Karien. Er is een groter vliegtuig ingezet dan gepland zodat Julia een stoel tussen ons in kan gebruiken. Er vliegt ook een gezin met een tweeling van twee jaar, al snel worden er vriendinnetjes gemaakt en houden de drie meiden elkaar lekker bezig.
We komen 's avonds aan in Johannesburg, we slapen twee nachtjes in een B&B direct naast het vliegveld. Onze auto wordt de volgende dag daar afgeleverd door de parkeerservice. We gaan naar een Mall en zijn een beetje overdonderd door Joburg. 's Middags rijden we, gekleed in oranje, naar de Nederlandse Ambassade - het is immers Koningsdag! Er is een hele bescheiden kindervrijmarkt, Nederlandse hapjes te koop, muziek en veel gezelligheid. We smikkelen van een oranjetompouce, kipkroketten en een Heineken-biertje (sponsor), met het zonnetje op ons gezicht. Een speech van de ambassadeur en optreden van een koor.
Zondags halen we een trailer op met camping spullen (overgenomen van familie Davis, maar al maanden gestald bij familie in Jo'burg) en rijden naar huis. Heerlijk om weer thuis te komen.

Het was de bedoeling dat ik per 1 mei zou beginnen in Barberton hospital, maar…. mijn contract is nog niet rond. Problemen bij Human Resource en met name de HPCSA (artsenfederatie). Wanneer ik wel mag beginnen is nog niet duidelijk. Frustrerend, ergerlijk, spannend, maar THIS IS AFRICA.
Genoeg tijd dus om een wasmachine te kopen, doosjes uit te pakken en koffie te drinken op onze veranda.

Groetjes vanuit Barberton,
Inge Pieter en Julia

• 04 Mei 2014 - 15:06

Merel:

Het was fijn om jullie weer even te zien!!!! Knuffel vanuit Nijmegen!

• 04 Mei 2014 - 17:09

Els:

Genoten van jullie en Julia op de verjaardag van Nelly en Theo!!!
    En ja,wat je contract betreft....je zag het al een beetje aankomen toen je in ned.was,maar je hoopt toch altijd dat het nu wel een keertje klopt,toch???
    Geniet lekker van jullie nieuwe huis en prachtige tuin en we duimen dat het contract er nu ondertussen is!!!!!li
    lieve groeten ook van sjef,
    els

• 09 Mei 2014 - 15:05

Vera:

Ja, het was fijn en goed met jullie zo dichtbij. En wat kan die Julia mooi schaterlachen, ook weer op de foto's een heerlijke meid! En wat een oranje op de ambassade, toch een boel hollands volk op de been daar :)
    Hopelijk helpt de TIA mentaliteit jullie nu even door de frustratie heen bijten van het uitblijven van een contract...
    Hier is de meivakantie alweer aan het afronden, Malta was heerlijk, alhoewel het duik-water wel frisjes was... zeg maar gerust koud met 17 graden, brrr. Heel veel liefs en groetjes! Vera