mei 2015 - Reisverslag uit Barberton, Zuid-Afrika van Inge en Pieter Heijnen-van Jaarsveld - WaarBenJij.nu mei 2015 - Reisverslag uit Barberton, Zuid-Afrika van Inge en Pieter Heijnen-van Jaarsveld - WaarBenJij.nu

mei 2015

Door: Inge

Blijf op de hoogte en volg Inge en Pieter

07 Juni 2015 | Zuid-Afrika, Barberton

Lieve allemaal

Eind april kwamen Theo, Nelly en Karien aan in Zuid-Afrika. Theo en Nelly kenden de weg al naar Barberton. Ze vielen gelijk in het gewone leven en zijn wezen kijken bij het ziekenhuis en Julia ophalen van school.
Mei begon met een lang weekend naar het Kruger. We zijn via het Krugerpark naar Hazyview gereden waar we een huisje hadden voor het weekend. ’s Avonds de braai en en ’s ochtend genieten van een boterham met Nederlandse kaas. Zaterdag zijn we koffie gaan drinken bij Sabie Valley Coffee, lekker winkelen in Hazyview, boekje lezen en zwemmen. Zondagochtend vroeg op voor een ochtendsafari door het Kruger, we zagen een grote groep olifanten met kleintjes in de rivierbedding spelen. ’s Middags nog een rit door het park; hoogtepunt was een dode impala in een boom, die door de gieren werd opgegeten. De luipaard die de impala had gevangen zou in de buurt zijn (onder de boom), maar werd door ons helaas niet gezien.
Op maandag in alle rust weer terug naar Barberton met koffiestops in Witrivier en winkelen in Nelspruit. Julia heeft een hele stapel nieuwe (winter)kleren.

Theo, Nelly en Karien zijn een midweek naar Swaziland geweest en Theo heeft weer een nieuwe olifant gescoord bij Ngwenya Glass! Vrijdagavond waren ze op tijd terug op Pieter’s heerlijke pizza te eten.
Zaterdag heeft de familie de Geotrail gereden en bekeken - het was een prachtige dag met uitzicht op de Makhonjwa mountains. De Geotrail gaat niet snel vervelen. Ik bleef thuis om te studeren, want mijn examens staan voor de deur. Zaterdagmiddag zijn we allemaal naar het huisje van TNK bij Aloe Ridge gegaan voor sundowners, met inderdaad een prachtige zonsondergang. Tante Tien is favoriet voor alle spelletjes met Julia: zandbak, schommelen of speelgoed in en uit de bak halen. Uit Oma’s tas blijven maar nieuwe voorleesboekjes tevoorschijn komen en liedjes zingen is altijd leuk. Julia kan de mooiste gezichten trekken bij “ twee handjes” en krijgt er geen genoeg van. Opa heeft een rollator en daarmee kun je heerlijk racen en apekooien of als een prinses op worden rondgereden. Julia’s Nederlands is met al het bezoek enorm vooruitgegaan en het is een hele kwebbeltante geworden. Al blijft het met een Afrikaans accent.
Op Moederdag hebben we lekker gegeten bij Josephine.

TNK zijn een aantal dagen gaan relaxen in Badplaas. Pieter en Julia zijn ze vrijdags gaan opzoeken en iedereen genoot van het warme water. De korte golfglijbaan was wel een beetje eng; één keer was genoeg. Maar dobberen met opa en zwemmen met oma, daarvan krijg je nooit genoeg!

Zaterdag zijn we met zijn allen naar Krugersdorp gereden, ten westen van Johannesburg. We logeerden in een prachtig rustiek landhuis. Het was ’s-ochtends wel fris, maar overdag warmde het zonnetje weer op. Zondags hadden TNK oppasdienst en zijn met Julia naar het Lion Park geweest. Een rondrit tussen de leeuwen en daarna mochten de giraf en de kleine leeuw worden geaait. Ondertussen speelde Pieter chauffeur en bracht mij naar het vliegveld van Johannesburg. Ik vloog ’s-middags naar Kaapstad voor mijn examens op maandag en dinsdag. Het schriftelijke deel voor mijn diploma Verloskunde had ik in maart in Pretoria gedaan - en gehaald. Het mondeling en praktijk examen kun je alleen in Kaapstad doen. (ter vergelijking; het is alsof je vanuit Nijmegen examen moet doen in Barcelona!)

De rest heeft op maandag een bezoek gebracht aan Maropeng - Cradle of Humankind en de grotten van Sterkfontein. De grotten van Sterkfontein bevatten veel fossielen van vroege mensachtigen. Maropeng is het museumcomplex gewijd aan de evolutie en verscheidenheid van de mens.
Dinsdagmiddag vloog ik terug naar Johannesburg en kwam aan terwijl TNK de bagage voor hun terugvlucht aan het inchecken waren. We hebben samen gegeten op het vliegveld en afscheid genomen. Op de valreep kreeg ik het (onofficiële) bericht dat ik geslaagd ben voor mijn Diploma Obstetrie (verloskunde).

Woensdag was een rustig dagje in Johannesburg/Pretoria met lekker Indonesisch eten in het sfeervolle restaurant LemonGrass. Donderdag zijn we richting Cullinan gereden. We logeerden in een huisje op een gamefarm buiten Cullinan waar de impalas en wrattenzwijnen om ons huisje liepen.
Donderdags naar Cullinan, waar een grote diamantmijn is. In 1905 werd de grootste (ongeslepen) diamant hier gevonden. De diamant is verwerkt tot 9 grote diamanten (en 96 kleine). De grootste zijn verwerkt in de Engelse kroonjuwelen. Er zijn in de jaren sindsdien nog meer grote diamanten gevonden en ook zeldzame (grote) blauwe diamanten.
We hebben een rondleiding door de diamantmijn gekregen: mijnbouw blijft een vuile industrie. En ons daarna vergaapt aan de prachtige diamanten die worden gevonden. De volgende dag hebben we een wandeling gedaan door het dorpje en alle oude gebouwen bekeken. Heerlijk gegeten bij een Griek en genoten van een lokaal gebrouwen biertje. Er heerst een relaxte (weliswaar toeristische) sfeer in het dorp.

De maand eindigde met een flinke domper: mijn laptop is gestolen. Het is overdag gebeurd via het raam van de studeerkamer. De dief is waarschijnlijk gestoord, want de stroomkabels liggen nog op mijn bureau. Pieter kon geen aangifte doen op het politiebureau, maar de politie stond binnen een uur bij ons op de stoep om de aangifte op te nemen. Later die avond kwam de detective van dienst en vrijdagochtend hebben we bezoek gehad van de vingerafdruk-unit uit Nelspruit. Helaas blijft het sindsdien stil. De kans dat mijn computer ooit nog teruggevonden word is heel klein. Een computer is te vervangen, maar alle foto’s, filmpjes en documenten die er op staan niet.
Inmiddels heb ik een nieuwe: een aantal programma’s zijn weer geinstalleerd en gelukkig stonden de foto’s van mei nog op de camera. Met enige vertraging dus toch een zeebje met foto’s.

Groetjes uit Barberton!
Inge
Pieter & Julia

Fotolink:

• 07 Juni 2015 - 20:03

Theo Nelly:

Genoten van je blog en de vakantie! Er blijft maar een ding over nl tot ziens.
    'Cullinam' was trouwens wel nieuw.

Groeten Theo en Nelly.

Wij hebben onze foto's vandaag laten zien in Maasbracht en hebben aan de haven (aan de Maas) met Frans en Nel genoten van een MANGO ijsje in de zon !

• 07 Juni 2015 - 22:41

Els:

Gefeliciteerd Inge met je verloskundediploma!!!!En balen van je laptop!!!!
    Hier al een paar dagen genieten van een heerlijk zonnetje en we zijn net terug van drie dagen Dordrecht. Een mooi stadje,zeker de moeite waard. Nu gauw mijn lessen voor morgen en dinsdag voorbereiden.
    lieve groetjes voor jullie allemaal!!!!!(Alles goed met mama Inge en de nieuwe Ukkepuk?????)
    xxje
    els

• 08 Juni 2015 - 09:48

Dorien:

Inge, gefeliciteerd met het behalen van je diploma verloskunde. Wat vervelend dat je laptop is gestolen. Inderdaad is die te vervangen, maar je hebt er een hoop rompslomp en onrust van. Groetjes Dorien

• 08 Juni 2015 - 14:27

Karien:

Heerlijk om zo nog een keertje nagenieten van jullie/onze avonturen en foto's :-) En Cullinam onthouden we voor een volgende keer! Helaas een minder leuk einde van de maand, maar nieuwe maand, nieuwe avonturen, nieuw foto's!
    Lieve groetjes en dikke knuffel,
    xxx Tante Tien

• 09 Juni 2015 - 11:17

Janneke:

Wat een leuk verhaal weer, en mooie foto's! Dat ziet eruit als een fijne tijd met familie :) Inge, gefeliciteerd met het behalen van je diploma verloskunde, en dat is inderdaad een heel eind weg om je examen te moeten doen...

Heel veel liefs,

Janneke

• 15 Juni 2015 - 12:08

Vera:

Het was weer een mooie, drukke en gezellige maand! Erg vervelend van de laptop... Gelukkig heb je ondanks de gezelligheid je diploma verloskunde gehaald!
    Heerlijke foto's, we komen graag over een maandje zelf kijken!
    Liefs en groetjes, Veer