feestmaand december - Reisverslag uit Barberton, Zuid-Afrika van Inge en Pieter Heijnen-van Jaarsveld - WaarBenJij.nu feestmaand december - Reisverslag uit Barberton, Zuid-Afrika van Inge en Pieter Heijnen-van Jaarsveld - WaarBenJij.nu

feestmaand december

Door: Inge

Blijf op de hoogte en volg Inge en Pieter

07 Januari 2016 | Zuid-Afrika, Barberton

De maand december is een maand vol feesten. Het gaat met Lisa gelukkig beter en dus kunnen wij genieten van december. Maar eerst nog de laatste medische controles: vaccinaties, tandarts, controle in het ziekenhuis….

En dan feest! We beginnen met een bescheiden verjaardagsfeestje voor Julia. Samen met vriendinnetje Ragna spelen in ChimpieChamp. De vaders rennen er achteraan en de moeders krijgen tijd om bij te kletsen en mogen op de baby’s te passen.
Op Julia’s verjaardag komen opa en oma Limboerge, ome Gert en tante Vera op bezoek. Er is een Nina-taart, slingers en natuurlijk cadeautjes. Onze kleine meid is onze grote meid geworden. Ze wordt verwend met grote cadeaus. ‘s Middags gaan we lekker buiten spelen, bellen blazen en ’s avonds eten we allemaal chinees.

5 December betekent pakjesavond. In de middag komen ome Sander, tante Vera en ook tante Tien is uit Duitsland gekomen. Opeens wordt er op het raam gebonkt! Julia gaat kijken, maar er is niemand te zien. Wel ligt er een grote zak met pakjes bij de voordeur. Aan de hand van een sint-spel krijgen vooral Julia en Lisa veel cadeautjes. Af en toe is er een cadeautje voor een van de grote mensen of iets lekkers. Als de zak leeg is gaan we soep eten en daarna moet Julia naar bed.
De volwassenen drinken een kop chocolademelk en/of koffie en dan komen er nog drie zakken met pakjes tevoorschijn! We spelen foto Memory met gebeurtenissen van het afgelopen jaar. Goed gevonden en benoemd: cadeau uit de zak pakken en uitdelen. Er verschijnen prachtige surprises, lange gedichten en veel cadeaus. Iedereen gaat volgepakt en tevreden weer naar huis.

Opa en oma komen op bezoek en hebben nog een speciaal cadeau voor Pieter. Een fotoboek van Pieters eerste jaren. Wat lijkt Lisa op Pieter!
Wij gaan op bezoek bij Audrey en Aiden in Oosterhout. Ondanks de koude wind even naar buiten. Fietsen over de skatebaan en lekker klimmen. Twee dagen later nog een keer naar Oosterhout, nu op bezoek bij Vera en Sander.
Er zijn een paar koude dagen maar verder lijkt december niet echt te weten welk seizoen het is. Er is veel zon en dagen met zacht weer.

We gaan een midweek op vakantie…. helemaal naar Midden-Limburg, in een bungalowpark. Nu het goed gaat met Lisa durven we er een paar dagen tussenuit te gaan; even een paar dagen voor ons als gezin. Bij aankomst zijn we te vroeg voor ons huisje maar mogen alvast naar het zwemparadijs. Het water voelt niet zo warm aan als staat aangegeven, maar toch lekker spetteren en spelen in het water. Lisa gaat mee in het bubbelbad en Julia ontdekt alle baden. Terwijl Inge en Lisa alvast naar het huisje lopen, gaan Pieter en Julia de sleutel en auto ophalen. Julia gaat op haar loopfiets, maar de heuvel af naar de receptie is iets te steil…. Julia maakt een flinke smak en heeft schaafwonden op haar gezicht en twee flinke wonden op haar vingers. Een slecht begin van een verder mooie week.
Alhoewel we er niet (teveel) aan mogen zitten, wordt de wond schoon in bad, onder de douche en in het zwembad.
We genieten van een rustig weekje, en komen de hele week het terrein niet af. We wandelen over het terrein, ontdekken kleine speelveldjes, verkennen het grote speeleiland en de kinderboerderij en doen mee met de kinder-geluiden-bingo. Er is entertainment voor kinderen met Bollo de Beer en de Puk en Pelle show. En natuurlijk gaan we nog een paar keer zwemmen.

Vrijdagavond is de kerstmarkt in de Dominicuskerk. Het is tevens de afsluiting van de actie voor Sizakala crèche. Pieter houdt een mooie speech en krijgt cadeaus en een cheque voor de crèche. De bouw is al een heel eind klaar en er is genoeg geld ingezameld om straks ook de inrichting te doen.
De periode in aanloop naar kerst breekt aan. Elke dag een vakje openmaken van de adventskalender. De kerstboom wordt opgezet in huize vanJ. Julia geeft aanwijzingen waar oma de ballen mag ophangen! Het kerststalletje wordt bestudeerd. Julia is in de ban van de engelen.
’s Avonds lopen we de lichtjestocht bij de Boskapel. Lampion in hand, route uitgezet met lichtjes. Langs de herders en de engelen, de drie koningen wijzen de weg totdat we baby Jezus vinden in een stal.
We gaan naar het feest van licht in museumpark Orientalis. Ook hier een route door het buitenpark, langs de herders op de weide, met een grote kudde schapen. Kerststalletjes en koorzang in het binnenmuseum en een enorme knikkerbaan. Oma en Julia maken een armbandje en roosteren een worstje boven een vuurtje. Julia gaat een week later nog een keer met de andere oma en ziet dan ook Maria, Jozef en Jezus. ’s Avonds smikkelen van pannenkoeken bij het Hoogstraatje.
In de aanloop naar kerst worden volgens een oude vanJ traditie kerststukjes gemaakt.
Pieter en Inge gaan repeteren met Odeon voor de kerstmis. Sommige dingen veranderen nooit!

Kerstavond gaan we netjes aangekleed (met opa, oma en tante Vera) naar de gezinsviering in de Dominicus. Het verhaal van kerst aan de hand van Franciscus van Assisi en de eerste kerststal. Lichtjes worden aangestoken en baby Jezus gaat in de kribbe. Julia vindt het leuk maar kan niet zo goed op haar stoel blijven zitten. Ze wandelt de kerk rond, bekijkt de kerststal en is gefascineerd door de piano. Na afloop gaat Julia met opa en oma naar huis. Lisa gaat door naar de tweede ronde! Pieter en Inge zingen mee in de late mis.
Eerste Kerstdag gaan we naar Maasbracht; voor Lisa de eerste keer. Er wordt koffie gedronken, puzzels gemaakt, een boerderij geknutseld en veel plezier gemaakt met de familie. Er volgt een heerlijke, uitgebreide kerstdinch. Afgerond met een familie fotoshoot.
Tweede Kerstdag is in Nijmegen. Na een kerstontbijt moet een koekhuisje in elkaar en versierd worden. ’s Middags arriveren alle ooms en tantes- op tijd voor het traditiegetrouwe sjoelen. Na de veganistische soep verschijnen er kleurige quiches en salades en tot slot het koekhuisje bij de koffie.

Zo komt het einde aan drie maanden in Nederland. Terwijl Julia wordt bezig gehouden door oma en ooms en tantes, storten wij ons op het inpakken. De tassen gaan vol; bomvol. Maximaal gevuld qua volume en gewicht- maar alles zit er weer in. Nog in het donker op en onderweg naar Schiphol. We worden uitgezwaaid door Nelly. Na een langdurig en zeer uitgebreide veiligheidscontrole komen we bij het vliegtuig. Tot ziens Nederland!

De beide meiden zitten naast mama, Julia op een eigen stoel en Lisa in een wiegje. Pieter zit een rij achter de dames en heeft daardoor iets meer rust om nog een filmpje te kijken. De meisjes doen het goed tijdens de lange vlucht. Toch komen we vermoeid aan in Johannesburg. De auto staat gelukkig al te wachten en we rijden het kleine stukje naar Walt’s place. De volgende ochtend schijnt het zonnetje en is het warm. Na het ontbijt rijden we naar Barberton. Wat is het mooi groen geworden!
Ons huis treffen we in goede orde aan, alleen wat stoffig. Het kost een aantal dagen om alles uit te pakken en een plekje te geven en aan de warmte te wennen.
We beginnen 2016 in ons eigen huis, met zijn vieren.
We wensen iedereen een gelukkig, gezond en avontuurlijk 2016!

Inge, Pieter, Julia en Lisa

En natuurlijk foto’s:

• 07 Januari 2016 - 17:48

Mariska :

Wat een prachtige warme en gezellige familie- en gezinsfoto's! En wat wordt Lisa snel groot! Voor alles is een eerste keer he Lisa! Maar wat zal het voor iedereen ook weer even wennen zijn! Geniet ervan thuis in de warmte en vooral met elkaar totdat alle dagelijkse perikelen weer op de stoep staan!

• 07 Januari 2016 - 19:17

Theo Van Jaarsveld:

He raar in het Noorden schaatsen zij op straat en zijn de scholen dicht en bij jullie heet enz. Vannacht zet de dooi weer in, dus ook geen wit in Gld. Wel is het donderdag en dus volleyen. En dat is een gemis, he Pieter.

Geniet van het Zuidafrkaans zonnetje en uiteraard Barberton. Thuis is zo gek nog niet. Het gewone leventje voor iedereen is goed en Lisa heeft het zonnetje nodig. Al is het nu wel stabiel.
    Daar geen gebrek aan licht.
    Groeten uit NL van Theo en Nelly.

• 20 Januari 2016 - 17:37

Ger Gerrits:

Dag beste mensen,

Het is de eerste keer dat ik jullie zo volg. Fijn om te lezen hoe het jullie gaat. Goed dat jullie er weer zijn en dat alles zowel in Nijmegen als op de terugreis weer goed gegaan. Het was een gezellig verblijf in Nederland ondanks het moeilijke begin. Overigens fantastisch dat het weer goed gaat met Lisa. Ik vind het erg leuk te lezen hoe de feestdagen gevierd worden in de familie. Pieter, ik hoop dat de reis is meegevallen, ik bedoel nu de reis naar Machibini. Heel veel hartelijke groeten.