Feest!!! - Reisverslag uit Barberton, Zuid-Afrika van Inge en Pieter Heijnen-van Jaarsveld - WaarBenJij.nu Feest!!! - Reisverslag uit Barberton, Zuid-Afrika van Inge en Pieter Heijnen-van Jaarsveld - WaarBenJij.nu

Feest!!!

Door: Pieter en Inge

Blijf op de hoogte en volg Inge en Pieter

04 Januari 2017 | Zuid-Afrika, Barberton

De maand begint met een bezoek van Santa Claus op school bij Julia. Ze vindt het maar spannend om op schoot te zitten. Ze weet niet helemaal wat ze moet denken van Santa Claus, maar zingt thuis uit volle borst ‘Santa Claus is coming to town’.
Het eerste weekend is er een kerstmarkt bij the Greenstone Trading post. We kopen nog wat snuisterijen en snuiven alvast de kerstsfeer op.

En dan is het FEEST, Julia wordt 4. Van papa en mama krijgt ze een fiets met trappers, net een maatje groter dan haar loopfiets. Om 10 uur is het kinderfeestje. Julia heeft zelf haar uitnodigingen voor 5 klasgenootjes gemaakt. Helaas komen alleen haar beste vriendje en vriendinnetje, weliswaar met hun kleinere zusje en broertje. Inge heeft een taart gebakken- een regenboog van vier gekleurde lagen. Veel werk, maar het ziet er geweldig uit en hij is erg lekker. Het is gezellig en Julia wordt verwend met cadeaus. Het is een hete dag en de kinderen spelen met waterpistooltjes en sponsballen. Waterpret in de twee kleine zwembadjes. Maandags mag ze haar verjaardag vieren op school. Mama staat alweer in de keuken en bakt een grote cake nummer 4. Alle kinderen zingen en krijgen daarna taart.

Inge heeft de dag vrij genomen en bakt behalve cake ook speculaas. Het is immers pakjesavond. Julia halen we op tijd op uit school. Vroeg eten en de laatste aflevering van het Sinterklaasjournaal kijken op de iPad. Terwijl papa de was binnen haalt wordt er op de keukendeur gebonkt. Als Julia gaat kijken staat er een grote teil met cadeautjes. Hoe kan dat nou? Wie was dat? Papa weet van niets. Dan moet het wel Piet zijn geweest. Snel gaan we allemaal naar binnen en met een Sinterklaas kwartet spel worden bij elk kwartet de cadeaus verdeeld. Julia is soms een beetje ongeduldig, maar het is toch leuk voor iedereen. Julia heeft een houten trein en duplo blokken gekregen, Lisa tuimel-autootjes en blokken en voor de volwassenen het spel Ticket to Ride. Dankjewel Sinterklaas! Er moet gelijk gespeeld worden voor het slapengaan.

De volgende dag gaat Pieter naar Nelspruit om nog wat dingen te doen. Sandalen laten verzolen, brandblussers voor een servicebeurt, nog wat campingspullen kopen etc.
De Sinterklaasspullen worden opgeruimd en in het weekend versieren we het huis voor Kerst. Kerstboom, kerststalletje, lichtjes, slingers en een grote kerstster. We proberen de kerstsfeer in huis te halen ondanks de hoge temperaturen.
We gaan lekker uit eten bij Jospehine’s na een drukke dag thuis.
Op zondag doen we het rustig aan en rijden een rondje door Barberton – we komen uit bij de Garden of Rememberance. Hier liggen van diverse regimenten gedenkstenen en gedenkstenen van overleden Britse soldaten uit de Boerenoorlog van 1899 – 1902.

1 December is Wereld aids dag. In Zuid-Afrika is daar uiteraard aandacht voor. Er wordt een nieuw programma gestart met PrEP. Pre-exposure profylaxis; een persoon die HIV-negatief is en die seks heeft met een HIV positief persoon kan in aanmerking komen voor anti-retrovirale middelen om besmetting te voorkomen. Alle dokters doen mee met de actie en dragen een T-shirt met: We are the generation that will end HIV.
In theorie is dat zeker mogelijk maar in de praktijk gaat dat nog een hele uitdaging zijn.

December is de laatste maand van het jaar en er zijn dan ook verscheidene year-end functions. Een etentje met de dokters en rehab-personeel (fysio, ergo, dietist, logopedie enz) bij Pappa’s restaurant. Een gezellig etentje.
De artsen krijgen een certificate of excellence voor het verlenen van goede zorg en het ziekenhuis krijgt een prijs en bokaal voor het beste ziekenhuis van de provincie!
We nemen afscheid van een aantal collega’s; artsen, rehab en verpleging. Sister Miya van de antenatal afdeling heeft de pension-gerechtigde leeftijd van 60 gehaald en gaat ons verlaten.

Donderdag de 15e is de laatste schooldag voor Julia. Ze heeft tannie Moira al een paar dagen moeten missen want de lessen hielden op de 9e al op. Wel heeft Julia een heel mooi en goed ‘rapport’ van de juf gekregen. Samen daarmee kregen we ook alle werkjes die Julia het afgelopen halfjaar op school gemaakt had. Een heel pak van mooi kleur, teken en plakwerk.

De 16e is een nationale feestdag (Reconciliation day). We hebben dus een lang weekend en gaan op pad naar Elangeni Resort, een camping vlakbij de N4 tussen Nelspruit en Machadodorp. Vlak nadat wij de bushlapa hebben staan begint het te regenen- en te hozen. De hele camping staat enkeldiep onder water! De volgende dag komt gelukkig het zonnetje weer tevoorschijn en loopt de temperatuur weer flink op. Julia maakt vriendjes met de campingburen- twee kinderen van 8 en 5 jaar. Ze gaan samen fietsen, rondrennen, zwemmen, spelletjes spelen en Julia eet ook het liefst bij hen mee.
Lekker rustig weekend met braai en zwemmen.
Op zondag ruimen we op en pakken we in; een laatste keer zwemmen, dan afdrogen en via Nelspruit en een paar winkels naar huis. Op zondagavond is er een Kerstzangavonddienst in de Anglicaanse kerk (Christmas carol service), waar we naar toe gaan. Het was mooi en leuk, maar minder bekende liedjes dan we hadden gehoopt en de begeleiding was minimaal met alleen een gitaar.

De laatste 2 weken van het jaar staat Inge er alleen voor op paeds en obstetrics. Haar beide collega’s hebben vrij gekregen van de baas. De collega’s nemen de kinderafdeling en poli waar, maar zij staat alleen voor de zwangerenafdeling, prematuren, kliniek en OK’s. Het blijken twee hele drukke weken te worden met veel overuren. Veel patiënten, ingewikkelde patiënten en complicaties. Net voor de Kerst doe ik drie spoedsectio’s; alle drie voor moeders met zwangerschapsvergiftiging en groeivertraging bij 31 weken. Drie kleine kindjes (1070, 1250 en 1900 gram); alle drie krijgen een navelvenelijn, intubatie en surfactant, CPAP. Inge kan het niet laten om tijdens de Kerstdagen naar het ziekenhuis te gaan om te zorgen dat alles goed gaat.

Ondertussen is Pieter druk met Julia en Lisa. De meeste klusjes moeten blijven liggen. Gelukkig is voor Kerst Dumisile er nog om Lisa bezig te houden zodat Julia en papa iets samen kunnen doen. Kastelen van Duplo bouwen, tekenen en fietsen. ’s Avonds mag ze op de grote straat fietsen tot aan de gevangenis en weer terug. Het fietsen gaat al erg goed, het remmen vergt nog wat oefening.
Zaterdag 24 december gaan we samen nog even de stad in. We drinken wat bij Inside café in het Lewis & Marks gebouw. Inge en Julia snuffelen ook bij de andere winkeltjes, voor zover die nog open zijn.
Op 1e Kerstdag gaan we na een lekker ontbijt naar de Volle Evangelie kerk in Pilgrim street. Het is een soort Pinkstergemeente, met veel Halleluja en veel liederen. De kinderen kruipen rond onze stoelen en in het gangpad, maar het gaat net goed. We kennen de voorganger van school en zien nog een paar bekende gezichten. Het is een goede start van Kerstmis.
Thuis even spelen en dan FaceTime en Skypen met de opa’s en oma’s.
Ook komt met Kerst de nieuwe treinset van Julia weer boven tafel die gecombineerd wordt met de set die we al hadden van Ikea. Zo kunnen we een mooi parcours bouwen. Helaas vind Lisa het ook erg leuk en die gaat er meteen middenin zitten en probeert of alles ook weer los kan en dat kan. ’s Avonds eten we een simpel maar smakelijk kerstdiner, zelfgebakken kerstkoekjes toe.
Kerst in Zuid-Afrika… dan moet er gebraaid worden. Pieter heeft een grote snoek gekocht, hij past amper op de braai! Inge maakt van de struisvogel-worst een kerstboom.
De dinsdag, 3e Kerstdag, is ook een vrije dag en Inge is thuis. President Zuma had besloten dat ZA nog een extra vrije dag nodig had. Aangezien Kerst nu maar 1 vrije dag opleverde moesten dat er alsnog 2 worden. We rijden naar de Botanische tuin in Nelspruit. Een korte wandeling en dan een picknick bij de speeltuin met klimrek in de vorm van een olifant.

Inge moet weer hard aan het werk. Weinig dokters en weinig verpleging.
Deze week hebben we ook Dumisile vrij gegeven dus Pieter heeft 3 dagen lang zijn handen vol aan de kinderen en het huishouden. Op donderdag gaan we naar Nelspruit naar Splat company, een binnenspeelzaal. Chimpy-champ zegt Julia, maar dan net iets kleiner. Tevens mogen we gebruik maken van het zwembad van de buren voor de nodige verkoeling.

We sluiten het jaar af met zelfgebakken oliebollen en ‘pienke’ champagne.
Voor iedereen een gezond en vrolijk 2017 gewenst.

• 04 Januari 2017 - 20:49

Els:

Hoi allemaal,
    Bedankt weer voor jullie belevenissen!!!! Leuk he:ticket to ride!!!!!We doen het altijd met de kleinkinderen in Italie!!! Komende week lekker weer even een paar dagen naar hen toe!!!!Lisa al een jaar niet gezien.En ook al zijn ze 23 ,je wilt ze toch graag zien.
    Vanmiddag lekker bijgekletst met Nelly en de mooie verjaardagskalender gezien met prachtige foto's van vooral de "meisjes"uiteraard!!!!!
    Theo kwam net thuis dus die ook nog even kunnen knuffelen.
    Voor jullie alle goeds voor dit komende jaar en we hopen nog lang te mogen genieten van jullie verhalen! groetjes ook van sjef
    els

• 04 Januari 2017 - 21:41

Theo En Nelly:

Hoi lieverds,
    Wat leuk om het allemaal weer terug te lezen en zien, vooral de meiden, wat worden ze toch groot! Het wordt de hoogste tijd om ze weer "live "te zien en jullie ook natuurlijk!
    Nog even genieten van de kerstvakantie, morgen met Vera op stap naar het museum in Rotterdam.
    Ook voor jullie de beste wensen voor 2017 en geniet nog lang van het mooie leven in Zuid-Afrika.
    Dikke knuffels, ook van Theo.

• 05 Januari 2017 - 17:16

Nel Heijnen - Smit:

gelukkig nieuwjaar,

een opkikkertje om jullie verhaal te lezen en de foto's te zien.
    vandaag te horen gekregen dat ik nog 3 weken rustig aan moet met de rechterarm. het is nog geregeld glad, dus niet naar buiten.
    liefs uit maasbracht, mam

• 08 Januari 2017 - 15:23

Vera:

De beste wensen voor 2017!
    En niet te hard klagen over een warme kerst hoor, lijkt me ook wel heerlijk ;)
    De foto's geven de verhalen weer veel leven en kleur...
    Lekker dat jullie de bushlapa zo goed gebruiken voor weekendjes weg.
    Hier is de kerstvakantie rustig verlopen, met een zieke Sander...
    Morgen begint het werken hier weer, ook voor Sander (eindelijk beter).
    Heel veel groetjes en knuffels voor jullie allevier.