een warm einde vol feest - Reisverslag uit Barberton, Zuid-Afrika van Inge en Pieter Heijnen-van Jaarsveld - WaarBenJij.nu een warm einde vol feest - Reisverslag uit Barberton, Zuid-Afrika van Inge en Pieter Heijnen-van Jaarsveld - WaarBenJij.nu

een warm einde vol feest

Door: Pieter en Inge

Blijf op de hoogte en volg Inge en Pieter

11 Januari 2018 | Zuid-Afrika, Barberton

December is overal een drukke feestmaand, zo ook bij ons. Vrijdag 1 december, wereld Aids dag, wordt onze Fireball afgeleverd, door de maker zelf. Een prachtige vuurkorf voor de Bush-TV. De meiden hebben bak n brou en Inge heeft high tea op het werk.
Julia gaat uit school naar het kinderfeestje van Teagan, met thema unicorn en pixiedust. Teagan wordt 6, en zit samen met Julia op ballet.
Er zijn ook minder leuke kanten. We hebben een lange stroomstoring en het blijkt dat onze TV het niet doet. We moeten voor ons beeld overschakelen naar een andere satelliet. Het lukt pas om dit de volgende week geregeld te krijgen.
Voor de kinderen eindigt de dag leuk. Nu het december is mogen ze beginnen met de Adventskalender die uit Duitsland naar ons toe gekomen is. Elke dag na het eten, de juiste dag(nummer) vinden en dan het vakje openmaken voor een chocolaatje.
De zaterdag erna eerst naar de Greenstone Kerstmarkt en daarna meteen door naar het feestje van schoolgenootje Katrien, die al 7 wordt. Het feestje heeft als thema Moana en is bij haar thuis, op een ‘farm’ bij Honeybird, 30km buiten Barberton, op de weg naar Kaapmuiden. Een prachtige taart, allerlei hapjes, een groot springkasteel en een waterslide die modderslide wordt. De kinderen vermaken zich prima. Katrien woont dus op een farm en daar gaat het leven iets anders. Ze heeft dan ook al even een eigen, pienke quad. Julia en Lisa vinden het geweldig om er even op te zitten en te poseren. Lisa ziet er uit of ze het elke dag doet.
Zondag volgt nog een drukke dag, vnl. voor Pieter. Het is het laatste dag met optredens van Laudate, voor de kerststop. Eerst in de ochtend bij een kerstontbijt voor ouderen in Nelspruit en daarna vanaf 4 uur een optreden bij het Loffees concert. Tussendoor heeft het koor een hapje eten geregeld voor koorleden en aanhang. Het koor heeft de laatste (uitgebreide) soundcheck en de meiden winkelen ondertussen in i’Langa. Lisa heeft vandaag een handtas mee en is daar heel trots op. De handtas blijft bij alles heel netjes op haar arm. Dan gaan we naar het Loffees, in een afgezet deel van de parkeergarage. Het is vandaag goed heet, en de lampen maken het nog erger. Arme zangers, die staan te zweten in hun zwarte koorkleding in de spotlights. Er zijn verschillende groepen en artiesten die allemaal kerst/religieuze liederen spelen. Het begint met een band en daarna Laudate. Het eerst nummer is met begeleiding van de band, die helaas overheerst. Daarna a capella nummers. Na Laudate volgen een aantal solisten. Er staan ook bekende artiesten op het programma, maar het is te heet, het volume staat te hard en het wordt te laat….

Op maandag (4 december) begint de week weer, maar gaat het feesten gewoon door. Julia wordt 5 jaar, dat is goed te zien aan haar feest T-shirt. In het drukke weekend heeft Inge nog tijd gevonden om een taart te bakken voor school. Rond 10 uur gaan wij naar school, de kinderen zingen en Julia trakteert met een giraf-taart. ’s Middags uit school krijgt Julia haar verjaardagscadeaus: een T-shirt van Anna & Elsa (Frozen), Nijntje spel- De Stoelendans, ABC muizenhuis boek en het voorleesboek Pluk van de Pettenflet. Daarna is er nog tijd voor facetime met opa en oma Limburg, Julia laat trots haar cadeaus en tekeningen zien. Helaas verslechtert het internet en lukt het niet om te skypen met opa en oma uit Nijmegen.
Het is de laatste week met de juffen op school, daarna is er nog een week met de middag-tannies voor de kerstvakantie begint.

Ondertussen volgen we het Sinterklaas-journaal, met een paar dagen vertraging. Daarmee komt de Sint nog steeds langs na Julia’s verjaardagsfeest, dat we thuis vieren op za 9 dec. Julia heeft zelf de uitnodigingen gemaakt, en ook Inge en Pieter hebben de afgelopen avonden geknutseld. Vrijdagavond heeft Pieter het pienk/paarse springkasteel opgehaald. Zaterdagochtend wordt het springkasteel opgezet op de oprit, met Elza en Anna op de torens, we hebben een Frozen-feestje! Niet alleen het springkussen, ook het bestek, borden, ballonnen en natuurlijk de kleren van Julia en Lisa. Zelfs het eten past in het thema; een Frozen taart, Olaf-neusjes (wortels) en Olaf-armen (zoute sticks), smeltende Olaf-jelly, marshmallows, en pienke lamington’s. We hebben een Olaf sneeuwballengooi spel gemaakt. Het is gezellig druk, met een aantal onverwachte extra gasten (broers en zussen). Sommige ouders laten hun kinderen lekker bij ons spelen, anderen blijven gezellig erbij. De kinderen spelen door het hele huis, al het speelgoed wordt gebruikt! Het was veel voorbereiding, maar de kinderen vonden het geweldig. Julia heeft heel veel cadeaus gekregen van haar ‘maatjes’.
Zondagochtend hebben we nog veel pret van het springkussen. Halverwege zondagmiddag wordt er ineens op de voordeur gebonsd en staat er een grote mand met cadeaus. Piet (zwart of niet) is langs geweest, maar nergens meer te zien. We doen een ganzenbordspel over een stoomboot van karton om de liedjes, het lekkers en de cadeaus te verdelen. Er waren veel sint lekkernijen (dankzij recent bezoek aan NL). Het wordt een leuke middag. Aan het eind vinden we nog een briefje – ga in de garage kijken. Wat blijkt, daar staat nog een groot poppenhuis en er zijn ook nog poppenhuismeubeltjes en poppetjes in huis. Dat is een mooi cadeau van de Sint. Er wordt hard Dankjewel Sinterklaasje geroepen.

Pieter is de afgelopen tijd bezig geweest om de Bushlapa een beetje bij te werken. Zo is er een houten kistje gekomen om dingen in mee te nemen als we geen extra brandstof hoeven mee te nemen. Het neuswiel is vervangen. Die heeft in de eerste weken met de RAV4 een paar goede klappen gekregen en daarna is het ook niet beter geworden. Dus een nieuwe geregeld en zelf vervangen. Ook nog gesleuteld aan de bedrading van de knipperlampjes, want die connectie was niet echt lekker.

De school gaat richting kerstvakantie, en heeft een aangepast programma. Er zijn aanmerkelijk minder kinderen. De kinderen mogen deze week een speeltje van thuis meenemen. Julia neemt haar nieuwe paardje graag mee. Er komen prachtige kerst-tekeningen mee naar huis. Vrijdag de 15e is de laatste schooldag.
Pieter ruimt de sintversiering op, en de kerstspullen worden opgezocht.
Op donderdag als Pieter het eten aan het klaar maken is, ziet hij door het keukenraam ineens iets lopen op de oprit. Het is een klein schoothondje wat graag wil knuffelen en zeker niet weg wil. We nemen contact op met de buren die ook zo’n hondje hebben maar hun honden zijn allemaal thuis. Dan post Inge een foto van het hondje op Facebook – Barberton. Al snel komt er een reactie van een van de andere buren. Hij past op het hondje van zijn zus en dat hondje is even niet te vinden. En zo is het hondje binnen het uur weer terug waar hij moet zijn.

Op zaterdag weer even naar Nelspruit om te winkelen. Voor lunch deze keer bij John Dory’s (heeft kinderspeelplek). Inge en Pieter besluiten deze keer te gaan voor Sushi, voor het eerst. ’s Middags wordt het huis versierd in kerst-sfeer. Blauwe en zilveren kerstballen aan alle burglar-bars. Onze kerstboom krijgt al onze Afrikaanse kralen versieringen.
Op zondag is er dan eindelijk tijd en goed weer om de FireBall uit te proberen. Pieter verzamelt van te voren een grote zak vol met takken en takjes (eerder gevonden in de tuin) en wat braaihout. En dan is het tijd om vuurtje te stoken. Het gaat heel goed en zo zijn er mooie foto’s te maken. Julia vindt het leuk om mee fikkie te stoken en al helemaal als we ook marshmallows roosteren boven het vuur.

Op maandag is het ritme anders. Nu blijven de kinderen thuis terwijl mama wel gaat werken. Weer even wennen aan dit ritme, gelukkig is Dumisile er deze week.
Er is een Kerstbijeenkomst bij St Johns Care Centre, net buiten Barberton op dinsdag 19.
Het is een opvang van katholieke zusters voor wezen (vaak als gevolg van HIV). Elk jaar zorgen de dokters voor kerstcadeaus en een kerstman om de cadeaus te bezorgen. De kinderen hebben een kerstspel ingestudeerd en een aantal liederen. En dan komt de kerstman met een auto vol cadeaus: nieuwe schoolspullen, speelgoed en slippers (plakkies in het Afrikaans). Ook onze kinderen krijgen nieuwe plakkies van de kerstman. Daarna eten we samen hotdog’s en cake en wordt er gespeelt.
Zaterdag heeft Inge een high tea georganiseerd voor collega’s. De meeste dokters moeten wel een van de kerstdagen werken en zijn dus in de buurt. Uiteindelijk komen er 7 genieten van wat wij voor ze hebben klaargemaakt. ’s-Ochtends heeft Inge met de meiden kerstkoekjes gemaakt en Pieter heeft Gluhwein gemaakt (met en zonder alcohol). De dames trekken alvast hun kerstkleren aan, alle drie in hetzelfde design. Het is een gezellige en lekkere middag.

Met Kerst zelf doen we rustig aan. We eten een uitgebreid ontbijt en lekker maar niet overdreven diner. Ondertussen knutselt Inge met Julia en af-en-toe ook Lisa. We lezen het kerstverhaal van Dick Bruna en kijken naar een opnamen van de zandtovenaar.
Tweede kerstdag ruimen we de kamer van de meiden op. Alles eruit, goed schoonmaken, muskietennet behandelen en een nieuw bed voor Lisa. We eindigen met een braai.
Behalve de echte feestdagen moet Inge gewoon werken. Maar 4 vrije dagen, zonder goed toezicht op de baby’s op de Prem afdeling vindt Inge toch te lang. Dus na de koffie van Kerstochtend gaan we op pad naar het ziekenhuis om even te controleren of daar alles goed gaat. Er zijn 4 baby’s en gelukkig gaat het best goed met ze. We trakteren de verpleging op wat lekkers en zien de nieuwe kerstbaby’s.
December is heel wisselvallig qua weer. Regelmatig een bui - de tuin is prachtig. Niet zo heel heet, vaak bewolkt. Maar met de Kerst hebben we een echt Lowveld zomerweer: heet. Heerlijk om bij de buren te gaan zwemmen, lekker afkoelen en spelen in het water. Lisa moet de eerste keer nog weer even wennen en zit liever stil aan de kant of bij papa of mama op de arm in het water. Tegen eind december wil ze weer zwemmen van de ene naar de andere kant.

Oudjaar. We drinken koffie in Nelspruit en doen wat boodschapjes. Op internet zoeken we de top 2000 op en luisteren mee. Papa zoekt de gasbraai en pannen bij elkaar en bakt oliebollen. Er zijn bubbels, met en zonder alcohol. Australisch vuurwerk op de computer. De kinderen wachten tot het donker wordt en kunnen dan met lichtstokjes spelen. Die zijn zo leuk dat ze mee gaan naar bed. Inge en Pieter kijken een film en wachten het laatste uur geduldig af tot de klok slaat. Er is een beetje vuurwerk in de buurt en Julia wordt er even wakker van. Dan is het om half 1 genoeg en gaan we naar bed - in bed luisteren we nog even tot het einde, dan is het ook Nieuwjaar in NL.

Voor iedereen de beste wensen en een gezond, gelukkig en gezellig 2018.

• 11 Januari 2018 - 22:26

Karien:

Wat is het elke keer toch weer genieten van jullie verhalen en alle leuke foto's van de meiden! Ik ben toch ook wel weer echt onder de indruk, hoe goed jullie daar ingeburgerd zijn (vooral in vergelijking met Hlabisa), zo blijven jullie lekker bezig! Ik ben benieuwd wat voor een spannende avonturen 2018 jullie gaat brengen...
    Heel veel liefs en dikke knuffel!
    xxx Tante Tien en ome Tobi

• 12 Januari 2018 - 08:50

Nelly & Henk Welling:

Elke keer weer mooie verhalen van jullie leven daar. Ook voor jullie een, in alle opzichten, fantastisch 2018 gewenst. Groetjes, Nelly & Henk

• 14 Januari 2018 - 16:33

Vera:

Wat een feestmaand is het inderdaad geweest. Wel lekker veel pret, lekkers en plezier dus. Hopelijk een rustigere januarimaand, maar natuurlijk vooral lekker bezig blijven met genieten. Alle goeds voor 2018. Veel liefs van hier. Vera & Sander