Februari: bergen en bezoek - Reisverslag uit Barberton, Zuid-Afrika van Inge en Pieter Heijnen-van Jaarsveld - WaarBenJij.nu Februari: bergen en bezoek - Reisverslag uit Barberton, Zuid-Afrika van Inge en Pieter Heijnen-van Jaarsveld - WaarBenJij.nu

Februari: bergen en bezoek

Door: Pieter en Inge

Blijf op de hoogte en volg Inge en Pieter

02 Juni 2019 | Zuid-Afrika, Barberton

1 Februari staat al een tijdje gemarkeerd op de kalender; opening van de sollicitatie voor een opleidingsplek arts Maatschappij & Gezondheid. De online procedure gaat in meerdere stappen en gezien de werkdruk ook in meerdere avonden. Er wordt hard gewerkt aan een up-to-date CV en motivatiebrief. In de loop van de maand wordt de sollicitatie verstuurd. De eerste stap naar een nieuwe toekomst in Nederland.

Zaterdag is parkrundag. Het is bewolkt en fris - het gaat lekker met rennen. Na de parkrun gaat Inge naar de kapper. Ondertussen begint het te regenen, dat kan de natuur hier wel goed gebruiken.
Die zondag gaan we weer op stap naar Nelspruit, voor inkopen bij DisChem en Makro. We sluiten af met spelen bij Splat Co.
De volgende week begint gewoon met ballet voor Julia (alhoewel Lisa, zoals wel vaker, meedanst). Op dinsdag brengt P iedereen vroeg naar werk en school (geen Dumisile vandaag) en rijdt dan met Inge’s auto naar Nelspruit voor de jaarlijkse beurt. P laat zich afzetten bij I’Langa mall en kijkt een film (Uphill) en doet wat boodschappen. Als de auto klaar is (altijd later dan gewenst) weer terug naar Barberton. De remschijven zijn vervangen en de remmen maken een beetje een raar geluid. Hopelijk verdwijnt het snel weer. Terug in Barberton snel de kinderen en Inge ophalen. Dan vlug een hapje eten en dan gaat P weer terug naar Nelspruit voor koor.
Woensdag gaan beide meiden naar ballet. Tussendoor haalt Pieter eten bij de KFC, want na het dansen is het snel omkleden en eten. Om zes uur zijn we weer bij school voor de jaarlijkse ALV. Behalve de gang van zaken op school en de verkiezing van de PTA en SGB, nog een praatje van Jolanie over de relatie tussen beeldscherm gebruik en rusteloosheid. Het witblauwe licht van alle beeldschermen (TV, Pc’s, laptops, smartphones etc.) prikkelt het brein. Kinderen kunnen hierdoor overprikkeld worden en vervelend gedrag gaan vertonen. Dus is het advies niet meer dan 1 uur per dag en niet vlak voor het slapen gaan. En dat laatste geldt ook voor volwassenen. Als we net weer thuis zijn gaat Inge’s telefoon – zij heeft dienst.

Vrijdagmiddag vertrekken we na het werk naar Barberton Mountain Lodge te gaan. Op vakantie in eigen dorp – nou ja – net er buiten. We halen de sleutel op bij Hi Tech en gaan op pad. De sleutel is voor een slot op een slagboom die de toegangsweg afsluit. Die weg gaat achter het dorp langs de bergen in. Daar hebben we het Berghuisie geboekt voor onze trouwdag. Het is zelfs met een klein zwembadje, een veranda met een leuk zitje en een geweldig mooie tuin met uitzicht op de vallei. We doen sundowners op onze ‘stoep’. We sluiten de dag af met de bushdouche – een buitendouche. Heerlijk.
Zaterdag begint met mist en bewolking, prima wandelweer. We volgen eerst de weg tot het beginpunt van de Fig Tree Trail. Klauteren naar beneden en dan langs een stroompje over een smal paadje. De meiden vinden het stoer en spannend, bijna aan het eind hebben we een mooi uitzicht op de vallei. De koffie en lunch zijn dan wel verdient. Het zonnetje komt door en we rijden naar Lone Tree Hill. Deze heuvel staat recht achter het dorp en is vanaf ons huis ook goed te zien Vanaf daar heb je mooi zicht op het dorp. Ons huis zelf is niet goed zien van boven omdat de hoge bomen van de achterburen ons groene dak aan het zicht onttrekt. Terug bij ons huisje kunnen de kinderen niet wachten om te gaan spetteren in het koude badje. Daarna gaan ze zich warm fietsen berg op en af. Pieter steekt de braai aan. Wat een leven; braai, zwembad, rust en een prachtig uitzicht.
Zondagochtend doen we rustig aan met broodjes bij het ontbijt en daarna koffie. We spelen kwartet, lezen boekjes en verbazen ons over alle motjes en vlindertjes. We pakken in maar gaan nog niet naar huis. We rijden de bergen verder in over een ‘sappi’ weg. We kruisen de Bulembu kabelbaan een paar keer, meestal rijden we door de sappi-plantages maar deels ook de natuur. De hele tijd met een prachtig uitzicht. We komen bijna bovenaan uit vlak onder een zendmast. De kinderen zijn in slaap gedoezeld en we rijden naar beneden-terug naar ons dorp. We leveren rond drie uur de sleutels weer in en dan zijn we thuis. Lekker aanrommelen in de middag en makkelijk eten met pizza en pie. Einde van een mooi weekend. Maandag is onze daadwerkelijke trouwdag, maar die gaat zonder verder veel noemenswaardigheden voorbij.

Dinsdag is een drukke dag op het werk voor Inge, die begint met de perinatal meeting die ze moet voorzitten en presenteren. De meisjes hebben zwemles. Pieter levert spullen af bij Royal Sheba, want aan het eind van de middag komen Theo en Nelly aan in Barberton. De kinderen zijn dolblij oupa en ouma weer te zien. Oma’s tas zit wederom vol verrassingen - een voorleesboek, dus dat wordt meteen voorlezen. Pieter gaat naar zijn koorrepetitie en de rest geniet van een lekkere portie macaroni met impala gehakt.
Op woensdag komen T&N mee naar de balletlessen van de meiden. De balletjuf vindt het prima en ook wel bijzonder om de familie van J&L te ontmoeten.
Donderdags gaan T&N op bezoek bij school. Het is Valentijnsdag en de kinderen mochten iets roods aan; leuk voor de informele foto’s. Het is een bewolkte dag met een koude wind; de zwemles wordt afgeblazen.

Op donderdag gaat Inge’s collega Elmi voor een operatie aan haar pols - ze is de komende zes weken uit de roulatie. Op vrijdag gaat haar andere collega ook op langdurig ziekteverlof met een burnout. Dat betekent dat ze er de komende maand alleen voor staat als ‘obs&paeds team’….. Andere collega’s springen, bij maar de werkdruk en stress nemen behoorlijk toe.

Theo en Nelly vertrekken vrijdagochtend naar het Kruger - en zien een leeuw. De kinderen willen de ochtend naar school en meedoen met bak&brou. Inge gaat een halve dag werken en moet dan haar best doen om echt weg te komen. Julia is net klaar met gymnastics als we de meiden ophalen, de Bushlapa is al aangehaakt. We rijden naar Bergendal, Theo en Nelly hebben een aangepast huisje en wij gaan naar de camping. Onderweg zien we al olifanten en giraffen. En heel veel gieren, het is goed zoeken tussen de bomen door, maar ze zitten bij een zebra-karkas. Als we onze Bushlapa hebben opgezet, rijden we gezamenlijk nog even terug. Daarna eten we allemaal samen kampkos bij de Bushlapa. Het begint een beetje te regenen, dus we ritsen de zijkanten een heel stuk dicht. Als toetje een verlate toast op onze huwelijksdag met pienke bubbels.
Zaterdagochtend gaan we met zijn allen in één auto voor een rondrit. We zien olifanten, impala’s, zebra, warthogs, giraf en kudu. Net voor Afsaal een groep olifanten waarvan 1 stelletjes seks heeft! We drinken koffie bij Afsaal, wat vernieuwd is. Het is bewolkt met af en toe een drupje, eigenlijk wel lekker - dan wordt het niet zo heet. We sluiten de dag af met een luipaard-sighting! Hij ligt goed verstopt te slapen op een tak. Het is een lange dag geweest, terug bij Bergendal gaan we samen uit eten bij het restaurant.
Zondag is het weer volop zonnig - prima weer om het zwembad uit te proberen. Inge houdt toezicht terwijl P de laatste dingen opruimt en Bushlapa aanhaakt. T&N vertrekken ook en rijden via een korte route het park uit. Zij gaan vandaag door naar Malandela’s in Swaziland. Wij rijden een groter rondje en zien nog warthogs en een rhino. We stoppen bij de Gardenia hide, een paar eenden en een nieuwsgierige schildpad. In de hide zelf slaapt een vleermuis. Dan gaan ook wij het park uit, bij de rivier staan nog een paar waterbuck.

Een gewone week met ballet, zwemmen, monkeynastic, build m brix en gymnastics. Pieter repeteert op dinsdag met Laudate. In het ziekenhuis is het aanpoten met twee zieke collega’s. Woensdag heeft Inge dienst en doet een bijzondere bevalling. Een kindje met een enorm teratoom, ondanks een reanimatie haalt het kindje het niet. Verdrietig, maar misschien wel beter.
Donderdag is het waterdag op school De kinderen doen allerlei activiteiten en spelletjes met water, waarbij ze natuurlijk kleddernat worden. De lowveldse zon maakt alles in een mum van tijd weer droog. Dus eigenlijk is het alleen maar dikke pret. En dan hebben ze ook nog zwemles.

Vrijdag is weer een halve dag en dan halen we de kinderen met de Bushlapa van school op. Dit keer gaan we de andere kant op, naar Chrissiesmeer. Hier hebben we voor ons alle zes geboekt bij Miss Chrissies, wij op de kampeerhoek en T&N een kamer. Als we er aankomen blijkt het ook geen probleem om de Bushlapa naast het guesthouse neer te zetten i.p.v. ruim een kilometer verderop op het eigenlijke kampeerterrein. Wij vinden het prima. We koken bij de Bushlapa en gebruiken deels de stoelen van het guesthouse.
Als we in bed liggen begint het te rommelen, later breekt een behoorlijk zwaar onweer los en ook redelijk wat regen. Gelukkig slapen de kinderen er gewoon doorheen.
Op zaterdag kruipen we weer met z’n allen in een auto. Eerst een koffiestop bij McCloud’s met zijn winkeltje. We snuffelen ook even bij The Frog, een tweedehands winkeltje.
Dan gaan we de rondrit maken die aanbevolen staat om de meertjes in de buurt te zien. Het is een mooie tocht en we zien veel vogels. Bij de ingang van Miss Chrissies is een grote groep ooievaars neergestreken. We zijn voor in de middag terug, de kinderen hebben nog lekker de tijd om een tekening te maken en spelletjes te doen met opa en oma. De meiden mogen meehelpen met het voeren van de schapen en ganzen op het terrein. P begint op tijd met de voorbereidingen van de braai die we kunnen doen op de braai van het guesthouse. Als Theo en Nelly vanaf hun kamer naar ons toe komen voor het eten, rolt de rolstoel met Theo net van een drempel af. Theo valt lelijk op zijn zij en moet de komende tijd flink aan de pijnstillers om de pijn wat te verlichten. De zonsondergang is prachtig.
Op zondag doen we het rustig aan, tijd voor een wandeling door de mooi aangelegde tuin. Na het ontbijt doen we eerst nog met z’n allen koffie bij de Bushlapa. Daarna gaan we rustig inpakken. We gaan pas weg nadat de eigenaar terug is van de kerkdienst. In Barberton hebben we ook nog genoeg tijd. Aan het eind van de middag eten we lekker samen pizza.

Op maandag neemt Inge een snipperdag en gaat ze met Nelly naar Valencia en later naar de Chinese Mall in Nelspruit. Daar kunnen de dames dan lekker snuffelen tussen de stoffen en doeken etc. Theo blijft achter bij Pieter. J heeft nog ballet ’s-middags en daarna eten we samen hier. Ook nu weer onweer met regen in de avond en nacht.
Op dinsdag gaat Inge weer naar Nelspruit, nu voor een bespreking over een Quality Improvement Project. Mooie woorden en ideeën, maar of het ook echt gaat gebeuren? T&N gaan boeken en CD’s zoeken bij I’langa Mall. JL hebben natuurlijk zwemmen op school. Aan het eind van de dag zien we elkaar weer allemaal bij Jock’s Boskombuis, net buiten Barberton. Daar is ook een zwembad en de kinderen gaan weer zwemmen.
Als we er allemaal zijn, bestellen we het eten. Dat gaan niet erg snel en het eten komt niet tegelijk. P moet naar koor, maar heeft nog geen bord met eten gekregen.
Woensdag 27 februari – een onofficiële feestdag in ZA, het is Melktertdag. I heeft kleine melkterts geregeld om mee te nemen naar het werk en voor de juffen op school. Uiteraard zijn er ook voor ons zelf. Pieter gaat met T&N naar Lone Tree Hill, om vandaar het uitzicht over Barberton en de Kaapse Vallei te bewonderen. Het is een leuke rit en zo kan ik ook uitleggen en laten zien waar we eerder deze maand waren.
Ondertussen zijn de kinderen op school druk met Monkeynastix en Build ‘m Brix. In de late middag moet ik natuurlijk de kinderen weer van en naar ballet brengen. Die avond is de laatste avond dat we met TN samen eten in Barberton. Oma mag nog een keer voorlezen en dan is het afscheid nemen met een dikke knuffel.
Op donderdag vertrekken TN weer naar Nederland. P helpt nog even met het ophalen van de hulpmiddelen voor T en dan een laatste kopje koffie en dan gaan ze echt op weg naar OR Tambo. Het was echt geweldig ze nog een keer hier op bezoek te hebben.

Fotolink:

• 02 Juni 2019 - 18:01

Nel Heijnen-Smit:

Heerlijk om weer een "zeebje" te lezen en foto's te kijken.
    Jullie steken er veel tijd en energie in, maar he is ook een mooie herinnering.
    knuffel voor allemaal en groeten uit Maasbracht.

• 02 Juni 2019 - 19:00

Alex:

Heb weer genoten van het verhaal en de foto's. Veel success met de sollicitaties in nl. Groeten uit Nieuw-Zeeland. Feija & Alex

• 02 Juni 2019 - 20:52

Els Van Oudheusden:

Hoi allemaal,
    Vanuit een nu warm Nederland lieve groeten voor jullie. Leuk om weer de verhalen te lezen en realiseerme dat ik dat toch wel ga missen als jullie weer in Nederland zijn......maar.....elkaar af en toe ontmoeten is zeker zo bijzonder. Alle goeds jullie laatste maanden daar en geniet er nog van. vel liefs
    els

• 03 Juni 2019 - 09:02

Vera:

Wat een belevenissen weer in een maand. Mooi plekje dat Berghuisie!
    Hier was het volop zomer gister, heerlijk afgekoeld met een duikje in Cuijk.
    Knuffels voor jullie allemaal

• 03 Juni 2019 - 20:06

Nelly En Theo:

Hoi lieverds,
    Leuk om weer allemaal terug te lezen, ons laatste bezoek aan jullie in Zuid-Afrika!
    Tot over een paar maanden in Nederland, sterkte met de laatste loodjes.
    Knuffels voor iedereen!