afgestudeerd als tropenarts - Reisverslag uit Lent, Nederland van Inge en Pieter Heijnen-van Jaarsveld - WaarBenJij.nu afgestudeerd als tropenarts - Reisverslag uit Lent, Nederland van Inge en Pieter Heijnen-van Jaarsveld - WaarBenJij.nu

afgestudeerd als tropenarts

Door: Inge

Blijf op de hoogte en volg Inge en Pieter

13 Juni 2011 | Nederland, Lent

Lieve allemaal

De afgelopen drie maanden ben ik dagelijks naar Amsterdam gereisd voor de Nederlandse Tropen Cursus (NTC) aan het Koninklijk Instituut voor de Tropen (KIT). Dit was het laatste onderdeel van mijn opleiding tot tropenarts.
De cursus behandelde allerlei onderwerpen; uiteraard bekende tropische ziekten als malaria, tuberculose en HIV/Aids en de minder bekende: lepra, trachoma, leishmaniasis, trypanosomiasis en allerlei andere enge wormen en parasieten. Dit waren de favoriete onderdelen want erg praktisch. We kregen ook les in allerlei achterliggende thema's de zogehete determinants of health. Je moet denken aan urbanisatie, onderwijs, water en sanitatie, mensen rechten etc. Een andere module ging over gezondheids systemen met financiering, budgetting en management.
Dat alles moest resulteren in een paper en tentamen; beide behaald met goed resultaat.

Afgelopen vrijdag mocht ik dan ook mijn certificaat van de NTC in ontvangst nemen. De afgelopen jaren heb ik als tropenarts in opleiding gewerkt bij de kindergeneeskunde, chirurgie en gynaecologie/verloskunde. De NTC was voor mij de afronding van mijn tropenopleiding, en dus heb ik ook mijn diploma gekregen. Ik mag me nu officieel tropenarts noemen. Of in het Engels: 'medical doctor in tropical medicine and international health'.

Na deze mijlpaal kunnen we onze nu verder gaan richting op de toekomst. Ik heb een baan aangeboden gekregen in het ziekenhuis van Hlabisa in Zuid-Afrika.

We zijn druk bezig met allerlei papierwerk en inmiddels worden ook de eerste doosjes ingepakt!

We zullen op deze blog verslag doen van onze avonturen. Reacties zijn natuurlijk welkom.
Mocht je een mailtje willen krijgen als we een nieuw stukje plaatsen dan kun je je daarvoor opgeven(linksonder).

Inge en Pieter

• 13 Juni 2011 - 13:41

Karien:

Nou, nogmaals gefeliciteerd, doctor Inge! Ik ga zeker je avonturen in Zuid Afrika volgen hoor! Goed excuus om zelf ook weer daarheen te gaan op vakantie :)
    xxx

• 13 Juni 2011 - 13:49

Erwin Z:

Hoi Inge, Van harte! Jij en Pieter heel veel succes in Hlabisa.
    Groetjes uit het zonnige Hannover :-) Erwin

• 13 Juni 2011 - 18:31

Ine:

van harte gefeliciteerd
    je droom waargemaakt
    nu ga je in zuidafrika het waarmaken.
    Heel veel succes.
    groetjes,Ine

• 13 Juni 2011 - 19:20

Ilse:

Hoi Inge,
    Ik vind het wel heel stoer hoor, mijn 'kleine' nichtje arts! Nogmaals van harte gefeliciteerd.
    Groetjes, Ilse

• 13 Juni 2011 - 19:50

Judith:

Gefeliciteerd! Afgestudeerd gespecialiseerd arts, daar kan ik alleen nog maar van dromen.. ;)

• 13 Juni 2011 - 20:16

Els Van Oudheusden:

Super de super!!!!Heb na de verhalen van Nelly afgelopen dinsdag geduimd en geduimd maar wist eigenlijk dat jij zo super bent dat het gewoon goed was en je met glans je specialisatie tropenarts zou halen!!!!Proficiat!!!!!
    En nu inpakken en op naar Zuid Afrika!!!!!
    Heel veel lieve groeten voor jullie allebei en succes met alle voorbereidingen. els en natuurlijk blijf ik graag op de hoogte van jullie aktiviteiten.

• 13 Juni 2011 - 21:19

Lian:

Lieve Inge en Pieter, geweldig eindelijk tropenarts, van harte gefeliciteerd en heel veel geluk met jullie weg naar Afrika!

• 14 Juni 2011 - 03:34

Alex:

Van harte gefeliciteerd met je afstuderen! Nu kan het avontuur echt gaan beginnen. Veel plezier met de voorberidigen en veel succes in ZA.

• 14 Juni 2011 - 18:01

Ine En Twan Brouwers:

Geweldig! Een mooie prestatie. We feliciteren je er van harte mee. We wensen jou en Pieter alle goeds in Afrika.
    Groetjes Ine en Twan.

• 15 Juni 2011 - 15:11

Dorien:

Lieve Inge, van harte gefeliciteerd met je behaalde diploma. Fantastisch dat dit is gelukt na een hele hoop studie. En nu de volgende stap. Ik heb me gelijk maar aangemeld voor de nieuwsbrief, dan blijf ik op de hoogte van jullie plannen en stappen. Groetjes Dorien de Graaf Texel

• 16 Juni 2011 - 22:11

Patrick:

Top! Gefeliciteerd!
    En straks krijgen we dus ook weer Afrika via de mail in de woonkamer... gaan jullie ook (periodiek) twitteren?

Greetz,
    P.