nieuw jaar, nieuwe vooruitzichten - Reisverslag uit Hlabisa, Zuid-Afrika van Inge en Pieter Heijnen-van Jaarsveld - WaarBenJij.nu nieuw jaar, nieuwe vooruitzichten - Reisverslag uit Hlabisa, Zuid-Afrika van Inge en Pieter Heijnen-van Jaarsveld - WaarBenJij.nu

nieuw jaar, nieuwe vooruitzichten

Door: Inge

Blijf op de hoogte en volg Inge en Pieter

31 Januari 2014 | Zuid-Afrika, Hlabisa

Lieve allemaal,

2014 begon met een zeer bescheiden hoeveelheid vuurwerk in Hlabisa. Genoeg om mij wakker te maken en even uit het raam te laten kijken, maar Pieter en Julia zijn er rustig doorheen geslapen.
Het nieuwe jaar is warm, om niet te zeggen heet. De zomer is overduidelijk begonnen en we hebben menig dag boven de 30 graden gehad. Helaas vinden de muggen het ook heerlijk weer, we hebben nog niet eerder zoveel last gehad van muggen.

De eerste dagen van het nieuwe jaar waren druk in het ziekenhuis, want een minimale bezetting. Diverse collega's hadden afscheid genomen en het was nog wachten op de nieuwe lichting community service officers. Terugkijkend zijn er over 2013 11 collega's vertrokken! Er zijn vier nieuwe com-serve's en een nieuwe dokter gekomen. De bezetting blijft dus krap.
Ik was weer ingedeeld voor de kinderafdeling maar dat is na de eerste week weer teruggedraaid. Tot mijn teleurstelling moet ik weer op de poli werken. Ik mag 's ochtend gelukkig nog wel de nursery doen, en probeer op de poli weer een aparte kinderpoli te houden.
Na de verbetering met de playroom hebben we nu ook de nursery opgevrolijkt met nieuwe gordijnen. Er is een muur doorgebroken en we hopen binnenkort een echte KMC (kangaroo mother care) afdeling te kunnen inrichten. Vooralsnog doen we KMC intermitterend met een bankje in de 'low care' hoek.

Het eerste weekend van het nieuwe jaar zijn we naar Umhlanga gereden. Pieter had problemen met zijn computer en deze was nu gerepareerd (nieuwe harde schijf). Daarna zijn we naar Shakaland gegaan, in de buurt van Eshowe. Een 'hotel' op de filmlocatie van de film Shaka Zulu; het was ons afscheid van de familie Davis. We kregen een rondleiding door het Zulu-dorp met uitleg over de cultuur en een dansvoorstelling. Een heerlijk buffet en slapen in luxe Zulu-hutten. De volgende ochtend nog een rondleiding en demonstratie van stok-vechten en speerwerpen. Van te voren hadden we het onderling al "Zulu Disneyland" gedoopt. Het is allemaal natuurlijk nep, maar het was leuker dan verwacht.

Nog een keer naar de kliniek Machibini, dicht bij de Sizakala crèche. Pieter heeft hard gewerkt aan een renovatie van een poppenhuis voor de crèche. Tegenwoordig ga ik elke week naar KwaMsane kliniek. Dat proberen we combineren met de wetenschappelijke lezing op het AfricaCentre.

De overige weekenden zijn we thuis gebleven. Ik had een weekenddienst en de andere weekenden hebben we thuis aangerommeld en genoten van onze dochter. Julia loopt en klautert dat het een lieve lust is. We gaan na mijn werk vaak een stukje wandelen over doctor's street waarbij zij het hondje koekjes geeft. Binnen klautert ze van bank naar bank en tegenwoordig ook op de koffietafel. Julia is gefascineerd met het menselijk lichaam: neus, oog (bril), oor, teen en navel zijn favoriet. Als ze haar best doet krijgt ze het grote poortje open: Jailbreak! en gaat dan de deurstoppers overal weghalen. Ze loopt goed en heeft ook ontdekt dat ze achteruit kan lopen. Helemaal leuk is rondjes draaien, dan lacht ze haar vijf tanden bloot en maakt spleetoogjes! 's Avonds eet ze met ons mee: aan tafel en grote-mensen eten. Ze probeert met een lepel en/of vork te eten maar met de vingers of hand is eigenlijk makkelijker! Ze kwebbelt hele verhalen in haar eigen taaltje. Kortom het gaat goed met onze kleine meid. Alleen het slapen gaat nog gepaard met nachtelijke wakkersessies.

We hebben uiteraard Pieter's verjaardag gevierd met cake en koffie.
Pieter is weer begonnen op school, voorlopig alleen de dinsdagen met Life Science. Vandaag hadden ze een 'award ceremony' voor de examenkandidaten van vorig jaar. De school heeft het goed gedaan, 76% heeft het eindexamen gehaald (let wel met 30% heb je een vak gehaald!).

In september van dit jaar loopt mijn contract in Hlabisa af. Zoals we al eerder vermelden zijn we al wezen rondkijken voor een nieuw ziekenhuis om nog langer in Zuid-Afrika te blijven.
Ik heb een geweldige baan aangeboden gekregen in Barberton (Mpumalanga provincie) in de moeder- en kindzorg. Precies wat ik leuk vind!
We hebben besloten om eerder weg te gaan uit Hlabisa, inmiddels heb ik mijn ontslagbrief ingediend. We gaan eind maart verhuizen.
Een nadeel van het ziekenhuis in Barberton is dat ze geen accommodatie aanbieden; maar dat geeft ons de kans om een huis te zoeken wat wij leuk vinden… en dat hebben we gevonden. We zijn druk bezig geweest met al het papierwerk.
Mijn nieuwe baan zal ik pas in mei beginnen. We gaan er een maandje tussenuit en komen een paar weken naar Nederland in april.
Dus drukke weken voor de boeg; projecten afronden en overdragen, spullen inpakken en verhuizen en op naar nieuwe uitdagingen en avonturen. 2014 belooft een mooi jaar te worden.

Groetjes van ons alle drie
Inge Pieter Julia

Foto's:

• 31 Januari 2014 - 22:24

Ine:

spannend......... en wij zijn net naar Spanje in april. Jullie dochter groeit hard en ik heb de foto's gezien die Nellie meebracht , een heerlijke deugniet!

• 31 Januari 2014 - 22:39

Theo En Nelly:

Als aandenken aan de reis kregen wij van Karien een fotoboek, wij mochten zelf selecteren. Nou veel Julia en ook jullie zijn niet vergeten. Heerlijk om na te genieten. Zowel voorop als in het boel staan opa en oma met Julia aan de hand. En nu loopt zij al zelfstandig.... Handenbindertje voorlopig, daar is geen kruid tegen gewassen. En vergeet de extra tanden niet, goed te zien op de foto's. Wij vierden Oudjaar in het illustere Wakkerstroom en in Pretoria was het begin januari ook al een graadje of 34. Kortom tijd voor een duik.
    Tot ziens in april. Ik zag vandaag Mynthe en haar dochter, die loopt ook alweer zelfstandiog en kijkt ook ondeugend. Maar ik vergeet nooit die grijns van Julia met opgetrokken schoudertjes. Kortom 'wat ben ik lekker ondeugend.'
    Vera heeft ook nieuws wat zij zelf zal mailen. Of is Facebook weer sneller?
    Theo en Nelly.

• 01 Februari 2014 - 00:36

Els:

Hoi lieve mensen. Gefeliciteerd met je nieuwe baan Inge!!!!En leuk,moeder-kindkliniek!!!!
    Leuke vooruitzichten en fijn nog een tijdje in Zuid Afrika!!!

Leuk om te lezen weer hoe Julia rondstruint en jullie bezig houdt.

Geniet nog lekker van deze maanden op dit plekje en dan op naar een nieuwe uitdaging!!! lieve groetjes els

• 01 Februari 2014 - 00:38

Els:

p.s Ik kan me nu tenminste voorbereiden als jullie onverwachts voor me staan in het Afrikamuseum!!!!!!!
    groetjes els

• 02 Februari 2014 - 14:22

Marieke:

Hi Inge,
    gefeliciteerd met je nieuwe baan en jullie huis. Succes met het afronden van alles en het nieuwe begin dit jaar. Groetjes uit Ghana

• 03 Februari 2014 - 01:55

Feija & Alex:

Hi,

Inge, gefeliciteerd met je nieuwe baan in Barberton. Dicht bij een natuurgebied en Swaziland en niet vreselijk ver van Ermelo en Amsterdam :-). En Pieter, nog gefeliciteerd met je verjaardag. Het zier ernaar uit dat er met Julia heel wat te beleven is. Veel succes met (de voorbereidingen van) de verhuizing.

Feija & Alex

• 05 Februari 2014 - 10:23

Vera:

Ja, spannende tijden zijn het voor jullie. Met verhuizing en nieuwe baan, maar vooral leuke vooruitzichten. Jammer dat je dan nu net weer in de poli word gezet. Maakt de laatste loodjes niet lichter..
    Geniet vooral van de klauterende Julia en goed onder de klamboe slapen, want muggenbulten jeuken zo :)
    Liefs en groetjes!

• 06 Februari 2014 - 15:11

Janneke:

Hey lieve Pieter en Inge,

wat een leuke berichten en wat een spannende tijd voor jullie. Verhuizen, een nieuwe baan, spannend! Ik kan er over meepraten, ik ga 15 maart zelf beginnen in Leeuwarden :). Ik ga zo nog even jullie foto's kijken, lekker genieten van de zomer bij jullie in het zuiden. Heel veel liefs voor jullie en een extra knuffel voor Julia, wat groeit die ontzettend snel!

Groetjes,

Janneke