Culturele weekendjes weg - Reisverslag uit Hlabisa, Zuid-Afrika van Inge en Pieter Heijnen-van Jaarsveld - WaarBenJij.nu Culturele weekendjes weg - Reisverslag uit Hlabisa, Zuid-Afrika van Inge en Pieter Heijnen-van Jaarsveld - WaarBenJij.nu

Culturele weekendjes weg

Door: Inge

Blijf op de hoogte en volg Inge en Pieter

29 November 2011 | Zuid-Afrika, Hlabisa

Lieve allemaal,

November loopt alweer op zijn eind, de drukke feestmaand December staat voor de deur. De hoogste tijd om jullie weer op de hoogte te brengen van onze belevenissen.
We hebben onze weekendjes weg iets naar beneden bijgesteld, de lange weekenden trekken we er op uit. De gewone weekenden blijven we nu vaak in de omgeving en thuis. Er is voldoende te doen in en om huis. We hebben inmiddels een bureau gekocht en in elkaar gezet; aan de boekenkast wordt nog hard gewerkt.

Het eerste weekend van november zijn we naar Durban geweest. Het weer is wisselvallig, met de enige dag zonnig en heet en daarna Hollands grijs en druilerig en voor onze beleving fris. (20 graden is hier truienweer). Vrijdags hadden we een grijze dag, gelukkig hebben ze de people mover in Durban. Drie buslijnen die samen het hele centrum bestrijken. Ideaal om de stad te verkennen, we hebben een van de drie lijnen helemaal uitgezeten en kregen zo een gratis rondleiding door de stad. We zijn er bij het stadion even uit geweest om de benen te strekken, grappig om op zo’n plek te zijn die iedereen kent van het WK. Er gaat ook een soort lift/trein naar boven over de buitenrand, maar dat hebben we maar voor mooi weer bewaard. Zaterdag kwam het zonnetje geleidelijk tevoorschijn. We zijn naar Victoria Street Market geweest, een modern gebouw met allerlei kleine winkeltjes, hoofdzakelijk van Indiërs. We vonden het weinig bijzonder, al hing er wel een lekkere kerrielucht. We hebben de andere lijnen van de people’s mover uitgeprobeerd en zijn bij de golden mile uitgestapt. Durban heeft veel strand, beschermd met netten tegen haaien en op een aantal plekken met toezicht van de reddingsbrigade. Daar is het dan ook heel druk. Grappig om te zien hoe iedereen hutje mutje van dat stukje zee geniet door in de golven te springen. Voor de kleinere is er een pierebad, ook een gezellige drukte. Opvallend was dat dit een echt Afrikaans strand is, de blanken gebruiken een ander strand.
We hebben bij een indiaas restaurantje geluncht waar ik de beroemde Bunny Chow heb geprobeerd. Een half wit brood, uitgehold en gevuld met currie van kip. Lekker maar ook machtig.
In de buurt van ons hostel hebben we het blanke strand opgezocht. Tegen het eind van de middag werd het te fris om de zee in te gaan, maar we hebben ons prima vermaakt met mensenkijken op het strand en met een biertje op het terras aan de boulevard.
Ons hostel lag vlak bij uShaka marine world. uShaka bestaat uit een winkelgebied, restaurantjes, een wet n wild deel met zwembaden en glijbanen en de ocean world. Ocean world heeft een heel groot aquarium (beetje zoals Burgers) en er zijn dolfijnen shows. We waren precies op tijd voor de dolfijnen show. Daarna zijn we langs de aquaria gewandeld met allerlei tropische vissen en haaien. Daarna was het alweer tijd om terug te gaan rijden richting Hlabisa.

Halverwege november hebben we een historisch verantwoord weekend doorgebracht in de omgeving van Dundee. Hier liggen een aantal oude ‘battlefields’.
Vrijdags zijn we via het park richting Dundee gegaan. Je kunt merken dat de lente en het regenseizoen zijn begonnen. Het park kleurt groen, dat maakt helaas beesten zien wel moeilijker. We hebben vooral veel impala gezien; met jonkies!
Zaterdag hebben we Rorke’s drift en Isandlwana bezocht. Beide zijn plaatsen uit de Anglo-Zulu oorlog van 1879. De Engelsen wilden de zeggenschap over Zululand en begonnen een oorlog. In Isandlwana werd het Britse kamp (ongeveer 1500) aangevallen en vrijwel uitgeroeid door de Zulu’s. De overlevenden vluchten richting Rorke’s Drift en Helpmekaar. In Rorke’s drift was een voorraad kampement en veldhospitaal. De Zulus zette hun aanval dezelfde dag voort bij Rorke’s drift. 136 Engelsen boden weerstand en uiteindelijk werd de aanval afgeslagen.
Isandlwana is een opvallend kopje in het landschap, tegenwoordig liggen er witte stenen daar waar er Engelse slachtoffers vielen. De gebouwen bij Rorke’s drift (kapel en veldhospitaal) zijn direct daarna herbouwd voor missie doeleinden, en nu nog te zien.
Zondag zijn we naar Bloed Rivier geweest, een plaats uit de Boer-Zulu oorlog van 1838. De Boeren, ookwel Voortrekkers genoemd, waren vertrokken vanuit de Kaap, waar Brits gezag heerste. Ze wilden vrijheid en een eigen stuk land. Ze hoopte dit te krijgen in Zululand. Piet Retief voerde onderhandeling met de Zulu koning Dingane, maar werd vermoord. De Boeren wilde wraak en togen met het zogenaamde ‘wenkommando’ richting het koninklijk paleis. Bij Bloedrivier vond een slag plaats. De Boeren hadden hun wagens in een cirkel opgesteld, zogenaamde laager, als verdediging, aan een kant liep de rivier en aan de andere kant een donga (diepe erosie geul). Dit beperkte de aanvalmogelijkheden van de Zulus. De Boeren hielden met een kleine groep stand tegen het grote zulu leger. De kleur van de rivier werd rood van het Zulu bloed, vandaar bloedrivier. De laager van 64 wagens is nagebouwd.

Binnenkort volgt (hopelijk) ook een verhaal met alle werk belevenissen. Want tussen alle leuke uitstapjes wordt er hard gewerkt en draai ik ondertussen ook volop mee in de diensten.

Groetjes uit Hlabisa.

Fotos te zien op:

• 29 November 2011 - 20:56

Vera En Sander:

hoi hoi! wat een weekend belevenissen, leuk om zo wat van het land te ontdekken en te beleven. wij hopen op een gezellig sinterklaas-weekend..! en zullen aan jullie denken tijdens het sinterklaasliedjes zingen. veel liefs, Veer en San.

• 29 November 2011 - 21:01

Karien:

Ik herinner me dat wij ook in de buurt van Bloedriver waren, maar geen tijd hadden om het te bezoeken... dus, nu maar jullie foto's bekeken :) weet ik ook weer wat ik gemist heb.
    Ben idd benieuwd naar je werk en thus verhalen; is inmiddels wel alles uitgepakt?
    Hier leven we uiteraard allemaal naar Sinterklaas toe, surprises maken, gedichten verzinnen, altijd leuk :) wel raar hoor, zonder jullie... maar jullie zijn er in gedachten zeker weten bij!
    xxx

• 29 November 2011 - 22:24

Els Van Oudheusden:

Hoi Inge en Pieter, Ben net terug van lesgeven in Duitsland en nu om bij te komen even genoten van jullie belevenissen en mooie foto's!!!!Bedankt weer,voor jullie een lenteachtige sinterklaasavond gewenst.groetjes els van oudheusden

• 30 November 2011 - 22:18

Linda:

Hey Inge en Pieter!!!
    Ik ben jaloers als ik jullie verhalen en foto´s zie!! Hoe is het daar? Hoe gaat het in het ziekenhuis? Zijn er al nieuwe dokters? Verder nog veranderingen? Die foto met Mhlongo is leuk! Hoe gaat het met alle docs?
    Ik mis Hlabisa stiekem wel hoor!! Ben inmiddels ook afgestudeerd en aan het solliciteren. Veel plezier en succes! Groetjes aan alle docs en vooral Zwane en Mangeni!! Groetjes uit fris Amsterdam! Linda

• 02 December 2011 - 00:17

Nelly En Theo:

Hoi lieverds, we genieten weer van jullie verhalen en ook van de foto's. Intussen wordt de laatste hand gelegd aan het sintspel en dan gaat het grote aftellen beginnen voor de reis naar jullie!
    tot gauw! dikke sintknuffel van ons.

• 04 December 2011 - 14:06

Elske:

Hay! Leuk verhaal. Goed te horen dat jullie lekker rondtoeren en genieten en steeds meer te weten komen over het gebied.
    Groet vanuit regenachtig Dordrecht.