feestmaand December - Reisverslag uit Hlabisa, Zuid-Afrika van Inge en Pieter Heijnen-van Jaarsveld - WaarBenJij.nu feestmaand December - Reisverslag uit Hlabisa, Zuid-Afrika van Inge en Pieter Heijnen-van Jaarsveld - WaarBenJij.nu

feestmaand December

Door: Pieter

Blijf op de hoogte en volg Inge en Pieter

22 December 2011 | Zuid-Afrika, Hlabisa

We waren nog nooit helemaal in het noorden van KZN geweest. Daar liggen diverse natuurparken. Terwijl we erover nadachten wanneer we zouden gaan, kwam de uitnodiging voor een HIV cursus op een zaterdag begin december in Manguzi, slechts 16 km van Kosi Bay af. En Kosi Bay ligt slechts op een steenworp afstand van Mozambique aan de kust. Dus wij ons opgegeven (ja ook Pieter was deelnemer) en meteen een lang weekend in Kosi Bay geboekt. Nou ja, in Kosi Bay. Het is niet echt een plaats, er is een strand en een lagune met 4 opeen volgende meertjes in de rivier, met in de omgeving daarvan natuurlijk diverse huizen, waaronder een backpacker. Het strand en de lagune zijn onderdeel van het isiMangaliso wetland park, waar ook St. Lucia onder valt. Toevallig had Inge dat weekend de vrijdag ook vrij, dus we vertrokken vrijdag al. Het is nog best een paar uur rijden, dus we hadden diverse stops onderweg gepland. Het was dan ook al ver in de middag dat we in Maguzi aankwamen. Daar nog even de laatste boodschappen gedaan en door naar ons logeeradres. Het was een backpackers even van de doorgaande weg af, en er werd al gezegd dat je eventueel in Manguzi opgehaald kon worden als je auto geen slechte weg aankon, maar dat gold natuurlijk niet voor onze auto. Het was een echt zandpad, in een duingebied, met veel los zand en diep liggende sporen. Gelukkig stonden er een paar bordjes om ons de goede kant op te wijzen. De ontvangst was hartelijk en we werden rondgeleid en kregen een huisje toegewezen in de buurt van de wasruimte en keuken. Er was slechts 1 ander koppel aanwezig. We hadden een relaxte avond in de bar. De volgende ochtend op tijd naar de cursus, met spullen voor het strand bij ons. De lezingen en de discussie erom heen was interessant, en ook de bioloog kreeg aandacht. Wie weet volgt er iets uit, de eerste contacten zijn in ieder geval gelegd. Na de lezingen was het geen strandweer meer en zijn we naar de lagune met de meertjes gereden. Dat is pas off-road rijden. Grote stukken los zand met diepe sporen, heuveltjes en uitstekende rotsen. Pieter leefde helemaal op. Bij 1 van de meertjes is een camping. Even rondgekeken en toen weer naar huis. Volgende dag naar het strand. Vergelijkbare weg, alleen nu met andere auto’s, even in de berm was best een uitdaging. Het strand was erg mooi. Wij hebben pootje gebaad en gezwommen in het laatste stukje rivier en een korte wandeling gemaakt, toen was het alweer tijd om naar huis te gaan rijden.
En toen werd het 5 december. We hebben het heerlijk avondje gevierd met zelfgebakken pepernoten, chocolademelk (van sojamelk) en de Sinterklaasfilm Alles is Liefde. Een dag later kwam er zelfs een pakje uit Nederland!
Na het completeren van onze veranda-tuin zijn we een stap verder gegaan en hebben in het grasveld tussen ons huis en de weg er achter 2 bomen geplant. Hopelijk doen ze het goed hier en zien we ze de komende jaren groeien. Voor de generaties dokters na ons een beetje schaduw en wellicht minder stof. En voor de gelukkige opvolgergs: mango’s!
Ook hier nadert het jaareinde. Onze kerstboom hebben we het weekend na Sinterklaas opgetuigd. Een deel van de staf in het ziekenhuis heeft jaarcontracten die per kalenderjaar lopen. Vanwege dat afscheid was er deze week een kerst- en afscheidsbraai. Een gezellige boel, met het nodige vlees voor de braai, een speech, uitreiking van de award voor beste Com-serv en bedankjes. Inge en Pieter waren natuurlijk lekker vroeg aanwezig en Pieter heeft maar een handje geholpen bij het braaien, want de organisator had het zo al druk genoeg.
In het weekend daarvoor nog meer Zuid-Afrikaanse cultuur opgesnoven door een huwelijk bij te wonen van 1 van de verpleegsters van Maternity. Het was in Empangeni een grote stad vlak bij Richards Bay. De uitnodiging stelde dat het zondag om 09.00u begon, maar dat was maar een richttijd voor het uitvoeren van de laatste voorbereidingen aan de zaal die gehuurd was. Rond half twaalf begon het huwelijk pas… african time. De bruidsmeisjes – en jongens, maids of honour en best-mens werden binnengeleid, gevolgd door de bruidegom en als laatste de bruid aan de zijde van haar vader. Het was mooi gedaan, met moderne Afrikaanse muziek en bij behorende pasjes. Allerlei toespraken en natuurlijk de zegening van het bruidspaar. Aangezien het allemaal in het zulu was, konden we niets verstaan, maar het was wel redelijk duidelijk wat er steeds gebeurde (er was wel een programma in het Engels). Er werd nog een zuludans opgevoerd en nadat het getrouwde stel de zaal verlaten had werd er eten geserveerd. Later die dag zou er ook nog een traditionele bruiloft zijn – ergens – maar aangezien Pieter zich niet zo goed voelde zijn we toen maar weer op huis aan gereden. Het was wel een mooie dag waarop we weer een nieuw stukje van Zuid-Afrika hebben gezien.
We verwachten bezoek voor de kerstdagen… Inge’s ouders komen ons opzoeken en daarna gaan we nog een paar dagen samen rondreizen.

We wensen iedereen een fijne kerstdagen en alvast de beste wensen voor 2012.

• 22 December 2011 - 20:04

Theo En Nelly:

wij zijn er bijna. Ook al zitten wij nog in Swaziland, morgenmiddag/avond hopen wij in de Doctors street te staan en jullie mango bomen te bewonderen. Voor de rest laten wij ons verrassen. Nelly is al aan het pakken geslagen en morgen volgt het laatste deel van de lange weg of het lang pad.
    De foto's waren weer indrukwekkend,
    het zandweggetje is te heftig voor ons en de bruiloft zag er chique uit.

De braai was lekker? Met al dat vlees zou ik een te volle buik krijgen.
    Tot morgen,
    Theo en Nelly.

• 22 December 2011 - 20:31

Frans En Nel:

We genieten van de verhalen over jullie belevenissen.
    Fijne Kerstdagen samen met Nelly en Theo.
    Van familie ( tante Rita ) en kennissen ( Josje Eykenboom) hartelijke groeten en veel goede wensen.

• 22 December 2011 - 21:03

Karien:

Jaja, ook voor jullie bijna kerstvakantie met papa en mama. maar jullie hebben ook al een leuke maand achter de rug! Lijkt me wel leuk om zo'n bruiloft mee te maken, ook al is het in het Zulu.
    Geniet lekker met papa en mama, ik doe het maar met de foto's.
    Dikke knuffel

• 22 December 2011 - 23:01

Els Van Oudheusden:

Voor jullie ,samen met nelly en theo,mooie kerstdagen!!!en ik ben natuurlijk benieuwd naar de danspassen die jullie op feesten en bruiloften zien....lieve groeten els

• 23 December 2011 - 03:16

Feija & Alex:

Mooi verhaal weer! Zo te lezen bevalt het jullie goed.
    We wensen jullie een heel mooie (zomerse) Kerst en een prachtig 2012!

• 23 December 2011 - 16:43

Vera:

Hopend dat pap&mam er nu zijn... fijne kerst met z'n viertjes! maak er een gezellige tijd van en wij zien uit naar de verhalen!
    Leuke foto's trouwens. Dat zandweggetje was inderdaad erg 4x4... En de pepernoten waren vast lekker! Hier zit het eerste kerstdiner er al op, met mijn studievereniging, erg lekker. Het wordt geen witte kerst hiero, dus daar missen jullie niets aan! Fijne kerst aan Doctor's street... hihi
    Liefs, Veer