het eerste bezoek - Reisverslag uit Hlabisa, Zuid-Afrika van Inge en Pieter Heijnen-van Jaarsveld - WaarBenJij.nu het eerste bezoek - Reisverslag uit Hlabisa, Zuid-Afrika van Inge en Pieter Heijnen-van Jaarsveld - WaarBenJij.nu

het eerste bezoek

Door: Pieter & Inge

Blijf op de hoogte en volg Inge en Pieter

02 Februari 2012 | Zuid-Afrika, Hlabisa

Hoi allemaal
De feestdagen zijn voorbij gevlogen, het gewone leven is weer begonnen….
Kerst hebben we in Hlabisa gevierd, met mijn ouders. Eerste kerstdag zijn we naar Hluhluwe park geweest en hebben in het Hilltop camp van een heerlijke lunch genoten. ’s Middags hebben we een grote groep olifanten gezien, met kleintjes. Tweede kerstdag hebben we gebraaid! Een hele andere manier van kerst vieren…..
Door het jaar heen genieten we van vrije vrijdagen, als compensatie moeten we de officiële feestdagen werken. Dus tweede kerstdag begon voor mij de werkweek weer. Pieter heeft met mijn ouders dagtripjes ondernomen naar St Lucia en Richards Bay. In St. Lucia de boottocht over het estuarium gemaakt met de boot van KZN Ezemvelo – de parkbeheer organisatie. Daarna even langs het strand en de crocodile farm bezocht. In Richards Bay hun de Mall laten zien, waar wij meestal onze grote boodschappen doen. Met natuurlijk een lunch in ons favoriete lunch café Elephant & I. Die woensdag rustig aangedaan (wassen en opruimen etc) en vanaf donderdag met z’n viertjes eropuit.
Eerst via Mtunzini, waar we de Raffia palmen wilden zien – echter het pad ernaar toe werd gerepareerd en was niet begaanbaar – dus dat ging niet door, toen door naar Eshowe. Waar we nog het museumcomplex van het fort bekeken hebben. De rondleiding door het fort ging ons (weer) veel te snel (je krijgt verplicht een tour van de gids die erdoorheen racet), de uitleg in het artmuseum (van lokale nijverheid) ging juist erg rustig. Daar hadden we alle tijd om vragen te stellen, waarop we ook uitgebreide antwoorden kregen. Zo kreeg alles ook voor ons een extra dimensie. We mochten zelfs foto’s maken (zonder flits). De volgende ochtend op tijd op voor onze volgende etappe. Die begon met het Dlinza forest middenin Eshowe, waar we genoten hebben van al het mooie groen en de vele vogels. Dit keer geen mooie beelden kunnen maken van een duikertje. Daarna echt op pad richting Isandlwana en Rorke’s Drift om deze 2 battlefields uit de Anglo-Zulu oorlog te laten zien. Het gidsen door ons (vooral Inge doet dan het verhaal) beviel goed – en gaat een stuk sneller dan het verhaal van de professionele gidsen die je er ook vaak ziet. De verhalen over deze battlefields staan al kort in een vorige weblog van ons. Die nacht hebben we geslapen in de Battlefields Country Lodge. Toepasselijk niet? Het was er erg rustig, geen andere gasten gezien. We hadden gehoopt even het zwembad in te plonzen, maar het ging al snel regenen nadat we aankwamen. De volgende ochtend even terug naar Dundee, naar het Talana museum. Ook dit gecombineerde museum hebben we eerder zelf bezocht, maar het blijft groot en interessant. Daarna door naar het slagveld van Bloedrivier. Met Theo en Nelly de video van het museum bekeken en daarna buiten alles in ons opgenomen. Na een verfrissende lunch zijn we door gereden naar Vryheid. ’s-Avonds heerlijk gegeten bij Dee’s, ondanks dat het oudjaarsavond was, was het niet echt druk – niet in het restaurant, maar ook niet in de stad. In het guesthouse hadden we BVN (het televisie kanaal met Nederlandse en Belgische TV programma’s) waarop zelfs de Oudejaarsconference van Youp werd uitgezonden. Een mooie eind van een heel mooi en memorabel jaar voor ons.
De volgende dag weer verder, nu naar Ithala NP. Dit natuurpark is een stuk kleiner dan Hluhluwe-Imfolozi Park met wel erg mooi en met een geweldig lekker kamp. We hadden een chalet gehuurd voor ons allen, en dat was erg luxe. We hebben een gamedrive gedaan toen we aankwamen en laat in de middag nog een. Tussendoor hebben we gerelaxed aan het zwembad van het kamp. Tijdens de gamedrives lieten vooral de zebra’s zich erg goed zien, natuurlijk ook gnoe’s, impala’s, buffels en neushoorns gezien. De opvallendste was de tsessebe, die daar vorig jaar waren uitgezet. Leuk waren de vele wrattenzwijnen, die zich echter steeds tussen het hoge gras verstopten, en de ranger op de fiets (met geweer om de schouder). Na onze race of de ranger of wij het eerst bij de gate waren (de ranger won!) zijn we na de ochtend drive weer doorgereden naar huis.
De volgende dag moest Inge weer aan het werk en Theo&Nelly gingen verder op hun reis. Inge zou gaan starten op de kinderafdeling, maar omdat er in januari nieuwe artsen starten moest Inge eerst nog een paar dagen op Maternity blijven tot het introductieprogramma van de nieuwe artsen afgerond was en zij ingedeeld waren op de afdelingen. Op donderdag de 5e is Inge dan toch op de kinderafdeling begonnen, meteen gevolgd door een weekenddienst. De volgende week was er een welkomstbraai voor alle nieuwe artsen en andere medewerkers. Inge is die vrijdag in Richards Bay naar de kapper geweest en die zaterdag zijn we lid geworden van de zwemafdeling van de Umfolozi Country Club in Mtuba. Meteen lekker gezwommen in het grote buitenbad. Dat gaan we in ieder geval vaker doen in een kort weekend of op een andere vrije dag. Die week daarna hoefde Inge minder te werken, want er waren 3 cursusdagen ingeroosterd voor de esmoe. Een korte cursus in basis technieken voor de obstetrie. En later die week was Pieter natuurlijk jarig. Omdat te vieren zijn we vanaf de vrijdagmiddag naar Amorello gegaan, een luxe guesthouse in de buurt van Hluhluwe. Heerlijk, relaxed, en lekker dichtbij.
Het leven op de kinderafdeling begint alweer normaal te worden. Echter veel kinderen worden laat en erg ziek naar het ziekenhuis gebracht. Hierdoor is er niet altijd mogelijk om de kinderen te genezen en te laten herstellen. Het artsenteam voor dit jaar is net iets groter geworden dan vorig jaar omdat er meer nieuwe com-serv (community service) dokters zijn dan vorig jaar en 1 nieuwe dokter. Alleen lijkt het werkethos er bij bijna iedereen onder te leiden (we zijn met zoveel dan hoeven we ook niet hard te werken).
Het laatste weekend van januari zijn we naar Umhlanga gegaan, het Wassenaar van Durban. In een mooie B&B geslapen. Daar hebben we langs het strand gelopen en op zaterdag lekker geshopt in Gateway Mall, schijnbaar de grootste overdekte winkelcentrum op het zuidelijk halfrond. Groot is het zeker, met veel sjieke en dure winkels. Heerlijk om even op z’n Europees te winkelen met een goede boekenwinkel, een Apple-winkel en zo meer. Gelukkig is het hier ook in januari uitverkoop – dat scheelt wel.
Binnenkort is het weer februari en de eerste verjaardag van onze trouwdag.
Daarover later meer.

Pieter en Inge

En voor de foto’s:

• 02 Februari 2012 - 13:49

Vera:

Hoi lieve Inge&Pieter!
    Fijn dat jullie hebben genoten van jullie bezoek! :)
    Ben benieuwd naar je nieuwe haarcoupe Inge! En bedankt voor de nieuwe lading foto's (especially the warthog!) Geniet van elkaar, vooral de elfde, en tot horens! Liefs, Vera

• 02 Februari 2012 - 21:29

Theo En Nelly:

Ja het was me de Kerst wel, om het in een woord samen te vatten: geweldig zie ook onze weblog. Wij hebben net zo genoten als Inge en Pieter.

Maar het werk slokt ons nu alweer op evenals de kou. De Elfstedentocht-koorts of kou heeft weer toegeslagen.

Maar tijdens het maken van de foto selectie komt de zomer weer binnen.

• 03 Februari 2012 - 09:28

Janneke:

Hey Pieter en Inge!

terwijl de sneeuw hier met bakken tegelijk uit de hemel komt is het wel even zomer als ik dit zo lees en de foto's zie! Heel fijn om te lezen dat het jullie zo goed vergaat en dat jullie zo genieten. Alvast gefeliciteerd voor de elfde straks, maak er een moi feestje van, ik denk aan jullie :)

Groetjes, Janneke

• 04 Februari 2012 - 21:30

Alex:

Hoi,

Wat een mooie foto's weer! (En wat een verschil in rijkdom.) Prachtig al dat wild.

• 06 Februari 2012 - 10:38

Frans En Nel:

Na de verhalen van Theo en Nelly, verheugen we ons er ook op om alles met eigen ogen te zien. Voor het zover is genieten we van jullie verhalen.
    Alvast felicitaties met jullie 1e huwelijksverjaardag.

• 11 Februari 2012 - 15:36

Françoise:

Hoi Inge en Pieter,

Geweldig, die foto's en wat leuk dat Nellie en Theo langskwamen.....Het moet een geweldige kerst geweest zijn!!!
    Gefeliciteerd met jullie trouwdag.....Wij hebben vandaag ook feest; René wordt a.s. dinsdag 60 jaar en we vieren dat vandaag alvast!
    We hebben geprobeerd een tent in de tuin te zetten met een verwarming erin, maar het is 's nachts zó koud (-10 graden), dat het niet erg behaaglijk was. Nu proberen we alle 40 mensen maar in de huiskamer te proppen met statafels enz. We denken aan jullie,
    groetjes,
    Françoise.