februari 2013, weekje vakantie aan de South Coast - Reisverslag uit Hlabisa, Zuid-Afrika van Inge en Pieter Heijnen-van Jaarsveld - WaarBenJij.nu februari 2013, weekje vakantie aan de South Coast - Reisverslag uit Hlabisa, Zuid-Afrika van Inge en Pieter Heijnen-van Jaarsveld - WaarBenJij.nu

februari 2013, weekje vakantie aan de South Coast

Door: Inge

Blijf op de hoogte en volg Inge en Pieter

02 Maart 2013 | Zuid-Afrika, Hlabisa

Lieve allemaal

Begin februari was Zuid-Afrika in de ban van de AFCON voetbal, oftewel de Africa Cup (of Nations). Zuid-Afrika speelde een aantal wedstrijden in Durban, maar werden in de kwartfinales uitgeschakeld. Nigeria is de winnaar geworden. Het nieuws werd daarna beheerst door de 'valentijnsmoord'; Oscar Pistorius (bekend als de blade-runner, die als eerste gehandicapte meedeed aan de Olympische Spelen in London) heeft zijn vriendin doodgeschoten. Het is internationaal nieuws geworden. Op dit moment is het nieuws vol van verkrachtingen en moorden en dan vooral dat er steeds meer aandacht voor is. Gisteren hebben 10 miljoen leerlingen een belofte afgelegd om aandacht te vragen en meer gevallen te voorkomen.

Ons leventje gaat ondertussen gewoon zijn gangetje. Pieter is weer begonnen met werken op Shiyinkosi High School. Hij gaat dit jaar twee dagen per week werken; op dinsdag en donderdag. Hij zal dit jaar vooral grade 10 les gaan geven in life science, maar springt alweer geregeld in bij andere leerjaren en vakken. Het is nog een rommelige start, er zijn nog geen schoolboeken….
Ik had deze maand nog zwangerschapsverlof en zal vanaf komende maandag weer gaan beginnen in het ziekenhuis. Afgelopen week ben ik al wel naar de ochtendbesprekingen geweest en heb visite gelopen op de couveuse afdeling. Om een beetje te wennen, zowel aan weer werken en als het weg zijn bij Julia.
We hebben voor drie dagen in de week een nanny in dienst, Judith. Zij zorgt voor Julia terwijl wij werken en doet nog wat huishoudelijk werk. Judith heeft vorig jaar (eind 2011) haar middelbare school afgemaakt en spaart om naar de universiteit te gaan. Ze lijkt het goed te kunnen vinden met Julia. Wij moeten nog wat wennen aan iemand in huis en aan de zorg voor Julia uit handen geven.

Februari begon met een dagje strand. Samen met collega Bonnie en haar gezin zijn we een dagje naar Cape Vidal geweest. Behalve oceaan waren er ook wat rotspoeltjes, heerlijk ondiep warm water, waar we geen last hadden van stromingen of getijden. Julia moest even wennen maar vond het heerlijk om in het water te zitten!

Julia heeft haar eigen kinderwagen, door ons 'koets' gedoopt. Ze vind het heerlijk om mee op stap te gaan in Richards Bay.
Onze Jeep is niet door de jaarlijkse keuring gekomen. Het is onduidelijk hoeveel moet gebeuren en hoelang dat gaat duren. We waren de geregelde problemen zat en zijn op zoek gegaan naar een nieuwe auto. En dan maar een kleinere, zuinigere auto want ook hier stijgen de benzineprijzen almaar. Toen we aankwamen betaalden we minder dan 10 rand per liter, inmiddels bijna 13 rand.
We hebben een Volkswagen Polo Vivo gekocht. Alle bagage past er net in, want we zijn gelijk doorgegaan voor een weekje vakantie aan de South Coast van KZN.

Een mooi appartementje in St Michaels-on-Sea (omgeving van Margate) . Zondags zijn we op bezoek gegaan bij tropen-collega's Femke en Dingeman die werken in Holy Cross Hospital in de Eastern Cape. Gezellig en leuk om een ander ziekenhuis te zien. Grote verschillen (volledig inpandig ziekenhuis met nog lege zalen) en ook overeenkomsten (lab beperkingen, ambulanceproblemen).
Maandags 11-02-2013, 2 jaar getrouwd. Heerlijk relax dagje, zwembad en braai. Het resort had een bring 'n braai georganiseerd. Je brengt vlees mee en zij zorgden voor braai, bijgerechten en belangrijk de afwas achteraf! Dinsdags over het strand gewandeld en Pieter heeft een poging gedaan tot volleyballen. Er werd volleybal georganiseerd door het resort, helaas kwamen er maar 2 mensen opdagen, dus het werd niet echt een lekker potje spelen. 's Middags zijn we naar een vlindertuin geweest. Ze kweken er ook vlinders en je kon de levenscyclus goed zien: ei-rups-cocon-vlinder.
De volgende dag zijn we naar Oribi Gorge geweest, een natuurpark met mooie uitzichten op de Gorge en een spannende hangbrug. Donderdags hebben we een rondleiding gehad over een bananenbedrijf. Uitleg over hoe ze de bananen beschermen (blauwe plastic zakken) en daarna in trossen snijden en verpakken. Tegenover de plantage zat een krokodillenfarm, crocs hebben we wel genoeg gezien in St Lucia maar hier was ook een restaurant met croc op het menu. Lunch werd een croc-burger! Vrijdags sloeg het weer om van heet en zonnig naar grijs en grauw. We hebben er een rustig dagje van gemaakt met alleen een uitstapje voor een kop koffie met wafel. In het weekend, na een tussenstop in Umhlanga, weer terug naar huis.

Julia groeit goed en ontwikkelt zich volop. Ze is een sociaal kindje, lacht veel en vertelt soms hele verhalen in haar eigen taaltje. Ze geniet van nieuwe houdingen, vooral 'staan' en 'vliegen' zijn favoriet. Ze zit graag en heeft haar hoofdbalans helemaal onder controle. Ze wil per se mee aan tafel als wij gaan eten, dan kijkt ze toe vanuit haar koets. De laatste dagen begint ze ook steeds meer naar dingen te grijpen en echt vast te houden. Sinds de vakantie slaapt ze op haar eigen kamertje en slaapt ze de nachten door. We genieten volop van haar, ik kan wel een heel bericht vullen met Julia!

Onderin de link naar de foto's, uiteraard weer een heel aantal van Julia maar ook van de vakantie.
Liefs uit Hlabisa,

Inge, Pieter en Julia

• 02 Maart 2013 - 18:50

Ine:

joh wat groeit ze hard en wat een mooie babykrul kun je al maken!

• 02 Maart 2013 - 22:33

Theo En Nelly:

Lieve Inge, Pieter en Julia,
    Bedankt voor de update en het is weer genieten van de mooie foto's. Veel Julia vinden wij niet erg hoor!
    Succes met het werk in het ziekenhuis en op school en ik hebn wel vertrouwen in Judith als nanny.
    We bellen even morgen voor wat verdere vragen, liefs, dikke knuffel van ons.

• 02 Maart 2013 - 22:47

Karien:

Hey lieve familie Heijnen-van Jaarsveld,

Ook ik geniet weer van jullie leuke verhalen, en vooral van de vele prachtige foto's van Julie met trotse papa en mama. Ze is alweer flink gegroeid, mooi om te zien met die grote lach :) Spannend om maandag ook echt weer aan het werk te gaan en Julia echt met Judith achter te laten...
    Dikke knuffel voor jullie drie!

xxx

• 02 Maart 2013 - 23:03

Maris:

Prachtplaatjes!!! Succes met de start :) Ik heb er alle vertrouwen in! Aan de foto's te zien is Julia (eigen)wijs genoeg om zich goed te houden bij Judith!

• 02 Maart 2013 - 23:38

Frans En Nel:

We zijn net terug van een dagje Leeuwarden.
    Heerlijk om jullie verhalen te horen en de foto's te zien. Extra genieten van de foto's van Julia. En gelijk Judith in beeld. Leuk hoor ! en hopelijk redden jullie het zo samen. Veel liefs Frans en Nel.

• 04 Maart 2013 - 14:00

Vera:

En gefeliciteerd met een alweer drie maanden oude dochter! En Inge natuurlijk succes met de eerste werkdag weer vandaag.. Hopelijk lukt het om het Julia-ritme te combineren met een lekker werk-ritme, Pieter doet zo te horen al zijn best!
    Mooie leuke foto's weer, blijft superleuk om wat beeld te hebben van jullie verblijfstekjes, de groei van Julia en nu ook van jullie nanny Judith.
    Hier hebben we vandaag eindelijk een echt lentezonnetje, dus geen tijd meer voor winter-gesomber maar lekker aan de slag met studie, tuin, stage én gister zelfs gordijnen ophangen :)
    Liefs voor jullie alledrie, Vera

• 04 Maart 2013 - 15:51

Janneke:

Hey Pieter en Inge en Julia,

wat een mooie foto's weer (en een leuk stukje natuurlijk) en wat groeit Julia! Een heel mooi meisje :) fijn om te horen dat het met jullie alle drie goed gaat, en heel veel succes met het werken weer!

Groetjes en liefs,

Janneke

• 05 Maart 2013 - 00:31

Anne-Marie:

Hallo Beide,

Wat is ze mooi. Bij sommige foto's net charlotte. Pieter geniet er van. Inge sterkte met werken maar zo'n lieve meid die voor je dochter zorgt is erg fijn terwijl je werkt.

Liefs AM