januari 2015 - Reisverslag uit Barberton, Zuid-Afrika van Inge en Pieter Heijnen-van Jaarsveld - WaarBenJij.nu januari 2015 - Reisverslag uit Barberton, Zuid-Afrika van Inge en Pieter Heijnen-van Jaarsveld - WaarBenJij.nu

januari 2015

Door: Inge

Blijf op de hoogte en volg Inge en Pieter

01 Februari 2015 | Zuid-Afrika, Barberton

Lieve allemaal,

2015 werd ingeluid met bescheiden vuurwerk en alcohol-vrije champagne, want 1 januari had ik dienst. We hebben drie nieuwe com-serve collega's in het ziekenhuis. Een flinke achteruitgang in het personeel, het moeder en kind team heeft nu nog drie mensen. We zullen allemaal een tandje harder moeten werken dit jaar. We hebben het nieuwe werkjaar ingeluid met een gezellige braai bij collega Luzanne.
Julia's school ging op 5 januari weer open. Ze blijft in de teddy klas, er zijn een aantal nieuwe kindjes waardoor ze nu een van de oudsten is. Ze gaat dit jaar twee halve en twee hele dagen naar school.
Pieter heeft een nieuw project: hij is bezig om een database aan te leggen van geologische sites in de omgeving van Barberton.

De weekenden waren vol met diensten, boodschappen in Barberton en Nelspruit, huishouden en een aantal fijne skype-momenten. Zo konden we Karien's nieuwe huis bewonderen en hebben meerdere mensen plannen gemaakt om ons later dit jaar op te komen zoeken.

Pieter's verjaardag hebben we gevierd met een lekker etentje bij Josephine's.

Half januari zijn we een weekend gaan kamperen in het Kruger. Op vrijdagmiddag weggereden en nog net voor het donker de tent opgezet in 'Berg en Dal'. Een ruime camping waar we een mooi plekje vonden onder de bomen aan de rand van het kamp. 's Avonds onweer en wat gespetter, Julia vond het een beetje eng in de tent. Zaterdags een flinke rondrit gemaakt via de Bume Road. Het is prachtig groen en we hadden wederom geluk: rhino's, olifanten, giraffen en een leeuw. Veel vogels en mooie uitzichten. Op een bruggetje zagen we hele nieuwsgierige schildpadjes, ze kwamen uit het water en verstopte zich onder de auto. We konden geen kant meer op, dus ben ik uitgestapt en daar kwamen ze aangesneld! Ik heb ze keurig richting het water gestuurd en toen konden we weer verder rijden. Het moet een heel grappig gezicht zijn geweest voor de mensen in die andere auto's. Een brug verder zagen we een prachtige nijlmonitor en rode libellen.
De volgende ochtend ging de wekker al om 4 uur, zodat we om half vijf het kamp uit konden rijden. In de schemering en de frisse ochtendlucht, de zon kwam langzaam op. We zagen de schuwe honeybadger en ground-hornbills. Een hamerkop stelletje was een groot nest aan het bouwen. Buffalo en het hoofd van een luipaard: weer gelukt om de hele Big Five te zien!
Terwijl we even de benen strekten bij een hide kwam er een rhino aangewandeld, ging rollebollen in de modder en daarna tegen een boom schuren voor de jeuk. Het was een bijzonder gezicht.
Terug naar de camping, tent inpakken en via de zuidkant naar Crocodile Bridge gereden en toen weer naar huis. Een heerlijk weekendje weg.

Vorig weekend was minder vrolijk. Onze buurvrouw is overleden en we zijn naar de begrafenis geweest. Dat gaat er anders aan toe dan in Nederland. De dienst was in het Afrikaans en in onze ogen weinig persoonlijk; openingslied, Bijbellezing en lange overweging, slotlied. Na afloop gingen we naar buiten, waar de kist de hele tijd in de lijkwagen had gestaan en er bloemen op de kist werden gelegd. Toen reed de auto weg en konden we de familie condoleren. Geen krentenbollen en koffie maar een uitgebreide high tea. Julia was onder de indruk en heeft de hele tijd stil op haar stoel gezeten.

Afgelopen week is Pieter naar de maandelijkse 'historical bookclub' geweest. Dit was de derde editie. Een vriendin is uitgever en organiseert elke maand een avond rondom een boek. Dit keer was de auteur aanwezig van "Battle of Cassinga", een paratrooper aanval op een fort in Angola in 1978. Leerzaam en gezellig, met een wijntje en hapjes van het huis.

Gisteren was Barberton vol met fietsers. Een grote mountainbike wedstrijd met afstanden variërend van 20 km tot 110 km. Ze kwamen 's ochtends vroeg door onze straat gereden. Julia's school had een standje bij de start/finish en verkocht boerewors broodjes en brekkie buns. Pieter heeft geholpen met de verkoop terwijl Julia en ik de fietsers bekeken. Het was flink warm geworden, daarna heerlijk afgekoeld met een duik in het gemeentelijke zwembad.

Groetjes vanuit een warm en zomers Barberton,
Inge Pieter en Julia

Fotolink:

Ps. we vinden het leuk als jullie een reactie achterlaten!

• 01 Februari 2015 - 19:32

Nelly En Theo:

Jullie hebben wel geluk: alweer de big five gezien! We komen eraan hoor en hopen het ook mee te maken!
    Weer genoten van de foto's en jullie tuin heeft ook veel mooie bloemen.
    Lieve knuffels voor allemaal en speciaal voor Julia.

• 01 Februari 2015 - 19:36

Nel Heijnen - Smit:

Dag Lieverds,
    Weer genoten van de foto's en het verhaal.
    Wat een temperaturen! Hopelijk is het half maart wat minder als we bij jullie zijn. Blijft een verrassing.
    Liefs en een knuffel.
    Frans en Nel

• 01 Februari 2015 - 20:09

Vera En Sander:

Lieve Inge en Pieter,
    En toen was januari alweer om. Fijn om weer een Zeebje te lezen.
    Gister heb ik nieuwe laarzen gescored, maar verder is het hier rustig.
    Ben nog druk bezig met verslagen van de Pabo nakijken.
    Die bookclub klinkt leuk. Gaan jullie allebei?
    En Pieter, die geodatabase is dat in opdracht of op eigen initiatief?
    Hier is het lekker wintersweer, vanavond dus ook maar wortel-aardappel-stamppot gegeten.
    Lieve koude Nimweegse groetjes!

• 02 Februari 2015 - 12:25

Els:

Hoi hoi,
    Kijk er telkens naar uit ,naar jullie belevenissen! En realiseer me dan ook,oeps al weer een maand voorbij.
    Julia,die al weer bij de oudste kindjes van haar klasje gaat horen.....
    En fijn Pieter dat je ook weer uitdagingen hebt in je werkzaamheden!
    Wat een prachtige dieren en bloemen zien jullie allemaal INge en zo mooi als je dat beschrijft!

Hier vliegt de tijd ook voorbij.Zeker als je ,net als afgelopen week van de zeven dagen er 6 met dansen bezig bent geweest(ik dacht dat ik af ging bouwen....) Maar het is nog zo leuk!!!!
    Daardoor nog geen tijd gehad om op kraamvisite bij Myrthe te gaan,een meisje Fleur.
    Moet komende week toch gaan lukken.
    Voor jullie daar een goede Februari maand en lieve groeten vanuit een nat Mook
    groetjes els

• 02 Februari 2015 - 14:28

Karien:

Lieve Inge, Pieter en Julia,

Voor jullie voelt het vast alsof er niet zoveel gebeurd is, maar het blijft voor ons toch leuk om te lezen hoor! En Julia is straks wel erg verwend met dieren, dat de dierentuin vast veel te saai is... In elk geval de Burgers Safari kan ze wel overslaan!
    Leuk ook dat Pieter nu ook aan de slag kan. Is alles nu 'officieel' geregeld of begint hij vooral uit eigen initiatief?
    Hier ben ik alweer in mijn vierde week van de taalcursus en het wordt steeds gezelliger, we beginnen nu ook vaker buiten de lessen om af te spreken. Vanmiddag naar de verjaardag van Handoyo :-)

Lieve groetjes uit Karlsruhe,
    xxx Karien

• 05 Februari 2015 - 13:15

Mariska:

Hoi alle drie!
    Ik ben van de beelden, plaatjes en visuele info, dus reageer op de foto's. Zien jullie dat ook? Wauw wat een geweldige plaatjes met die jonkies erbij. Jullie wonen gewoon in de dierentuin en het lijkt altijd vakantie. Maarre... die foto's zijn ook vast van jullie verdiende uitstapjes na het harde werken. Ik ben benieuwd naar Julia's nieuwe woorden, grappige gebaren of peuteranekdotes, die kunnen zo geweldig zijn! Hier qua werk de switch naar Hengelo Overijssel gemaakt. Nog veel verder reizen, maar betere sfeer, meer verantwoordelijkheden en waardering. Genieten en ondertussen druk op zoek blijven naar opleidingsplek en huis in de buurt van Nijmegen... Er komen dus nog grote veranderingen en spannende tijden aan voor mij! Groetjes!