december feestmaand - Reisverslag uit Barberton, Zuid-Afrika van Inge en Pieter Heijnen-van Jaarsveld - WaarBenJij.nu december feestmaand - Reisverslag uit Barberton, Zuid-Afrika van Inge en Pieter Heijnen-van Jaarsveld - WaarBenJij.nu

december feestmaand

Door: Inge

Blijf op de hoogte en volg Inge en Pieter

28 December 2014 | Zuid-Afrika, Barberton

December 2014
Lieve allemaal

December was een maand vol festiviteiten. Julia roept al de hele maand 'taart'!
Pieter is begin december naar KZN gereden om de bouw van de Sizakala creche te inspecteren.
Het eerste nieuwe gebouw staat.

4 december was Julia's tweede verjaardag. Alle kinderen van haar klas hebben voor haar gezongen; in het Afrikaans en Engels. Het kaarsje mocht ze met papa uitblazen en toen was het tijd om te trakteren met de Nijntje-taart. 's Middags werd ze verwend met cadeaus: een nieuwe loopfiets en duplo. Twee weken te laat (na maanden van staking bij de post) kwam er nog een pakketje aan met een feestboek! 's Avonds was er op school een picknick en filmavond om het jaar af te sluiten. Het was een prachtige warme avond en Julia heeft met Bella lekker staan dansen bij de filmliedjes. De kinderen vonden rondrennen en spelen veel leuker dan film kijken.
Julia kreeg een heus rapport aan het einde van het schooljaar. Volgend jaar mag ze nog een jaar naar de Teddy-klas.

Ik had vrij genomen voor Julia's verjaardag en daarna zijn we een lang weekend weggegaan naar Sabie. Op vrijdag hebben we de mooie panorama-route gereden naar Sabie. Bergen, bossen en riviertjes – allemaal groen. Heerlijk koffie gedronken bij Sabie Valley Coffee, gelegen waar drie riviertjes samenkomen. 's Avonds genoten van Grieks eten bij the Woodsman en daarna pakjesavond in ons huisje. Warme chocomel (het weer was inmiddels omgeslagen) en pepernoten. De Sint was weer goed op de hoogte en had Piet gestuurd om op de deur te bonzen en cadeautjes achter te laten.
Zaterdags hebben we het dorpje Sabie verkend; het forestry museum, winkeltjes en koffietentjes en de Sabie Falls. We hadden pech met loadshedding (Eskom heeft onvoldoende stroom voor het hele land en zet per toerbeurt een stuk van het land 'uit') waardoor we onze plannen steeds moesten aanpassen. Gelukkig maken de cafés noodgedwongen koffie of thee op een gasbrandertje! Douchen moest bij kaarslicht.
Zondags hebben we nog meer watervallen rondom Sabie bezocht. Eerst Bridal Veil Falls, vanaf de parkeerplaats begint een mooi aangelegd pad. Even later houdt het pad op en nog een stukje verder wordt het over rotsen omhoog klauteren. Julia moest getild worden want dit 'klimmen' was te moeilijk voor haar. Maar de waterval was een prachtig, sprookjesachtig plekje, waar we de enige waren. Lone Creek Falls was heel makkelijk te bereiken en dus drukker. Tot slot Horseshoe Falls, vooral het weggetje ernaar toe was mooi.
De regens hebben alles prachtig groen gemaakt. In de groentetuin doet de spinazie het goed, de aardbeien waren heerlijk-alle twee! De vliegende mieren komen 's avonds (en de muggen). We zien geregeld shongololo's; 'lolo' roept Julia. Haar favorieten toetje is op dit moment 'papaya'. Goed geïntegreerd!

Met zoveel festiviteiten is er van alles lekkers te eten. Julia geniet van een milkshake bij Wimpy en babychino bij Mug&Bean (cappuccino zonder de koffie). Elke vrijdagochtend hebben we op het werk high tea, Dr Elena is onze masterchef en wist ons enorm te verwennen net voor kerst. We zijn met het werk ook nog gaan eten bij Josephine, de meeste com-serves gaan ons aan het eind van het jaar verlaten.

Het is heet geworden. Julia is een paar keer wezen zwemmen bij Bella. Wij hebben het kleine badje geregeld gevuld. Ook de tuinslang is leuk om af te koelen, en anders wel een ijsje! De broeiende hitte gaat gepaard met flink onweer in de middag.

We hebben een mooie dagtrip gemaakt naar Msauli. Eerst de Geotrail richting de grens met Swaziland en dan langs de grens door het Songimvelo Nature Reserve. Een prachtige route die je brengt naar het spookdorpje Msauli. Voorheen een levendig mijnstadje, waar men asbest mijnde. Toen bekend werd hoe gevaarlijk asbest is en de vraag ineenstortte is het van de een op ander dag verlaten in 2001. Alle huizen staan er nog, sommige nog gemeubileerd. Er is een school, club, golfbaan, kantoren- alles verlaten.

De kinderafdeling had een heus kerstfeestje, met clowns, taart en geschenken. Julia was ook uitgenodigd en vond het leuk om mama in haar witte jas te zien! Thuis hebben we de kerstboom versierd met allerlei Zulu-kralen en de kerstballen aan de burglarbars opgehangen. Op kerstavond kwam een groepje blazers kerstliederen spelen op straat. Er was geen avondwake dus togen we om 8 uur 's ochtends naar de kerk om kerstliederen te zingen. Ik heb samen met Julia taartjes gemaakt en Pieter heeft een heerlijk diner verzorgt. Het was zinderend heet, het zwembad was de beste plek.
Tweede kerstdag zijn we naar Sudwala caves geweest, binnen was het heerlijk koel. Een rondleiding langs stalagmieten, stalactieten en holle vloeistenen. En daarna: braaien!

Zo komt 2014 tot een eind.
Een jaar waarin we verhuisden van KwaZulu Natal naar Mpumalanga, heel lang moesten wachten op een contract en werkvergunning, met gezelligheid in Nederland en een uiteindelijk een baan in Barberton. We hopen dat het nieuwe jaar ons de kans geeft om Mpumalanga verder te ontdekken.
We wensen iedereen een avontuurlijk, liefdevol en vredig 2015 toe!

Inge, Pieter en Julia

Fotolink: https://picasaweb.google.com/103320746814663000311/2014December?authuser=0&authkey=Gv1sRgCJv389LIpMjV-wE&feat=directlink

• 28 December 2014 - 19:42

Merel:

Wat een feest! Hier in de sneeuw is een warme kerst niet voor te stellen. Wat een boel prachtige foto's van Julia. Een fijne jaarwisseling en een gezond nieuwjaar! liefs Merel

• 28 December 2014 - 19:47

Theo En Nelly:

Lieve alledrie,
    Wij hebben weer genoten van het verhaal en de foto's. Zoals al gemaild: hier geen dreigend onweer maar sneeuw. Dus geen zwembad ed gewoon 'kou lijden'.

Mooie momenten voor jullie alledrie, en uiteraard nog gefeliciteerd Julia met je tweede verjaardag.
    Moet jouw papa nou ook die oogpleisters gaan tekenen? Deze papa/opa heeft het bij mama Inge vele maanden en een plakboek vol gedaan. Ben jij de volgende? Als ik de foto's zie ben jij binnenkort de klos of pakt men het nu anders aan ? Wij zullen het wel zien cq horen.

Ik herinner mij nog wel de Dino's, maar de Sudwala caves zijn ook mooi. Ook het nieuwe geb ouw van Sizakala reche staat er mooi bij. En zoals gezegd Kerst is ook alweer voorbij. Voor jullie ook alle goeds gewenst!
    Waar staan trouwens die mooie houten giraffes??

Theo en Nelly (en zij zijn ook hier Karien en Tobi)

• 28 December 2014 - 22:43

Vera:

Ja 2014 was me het jaartje wel weer. Gelukkig met veel mooie herinneringen en nu vast een mooi jaar tegemoet in Barberton!
    Bizar hoor die warmte bij jullie, wij hebben sinds na de kerst een laagje sneeuw om doorheen te fietsen en glibberen..
    Julia groeit lekker door. En wat is die kerstNijntje leuk!
    Heel veel lieve groetjes voor allemaal!

• 02 Januari 2015 - 16:18

Henk En Nelly:

Hoi Pieter en Inge en Julia,

Ook voor jullie een heel goed 2015!
    Wij hopen dat de bonzende Piet bij jullie wel een zwarte Piet was?!
    Leuk he, kerst in de heerlijke warmte!!

hartelijke groeten, Henk en Nelly