Juli 2015 strandvakantie in Mozambique - Reisverslag uit Barberton, Zuid-Afrika van Inge en Pieter Heijnen-van Jaarsveld - WaarBenJij.nu Juli 2015 strandvakantie in Mozambique - Reisverslag uit Barberton, Zuid-Afrika van Inge en Pieter Heijnen-van Jaarsveld - WaarBenJij.nu

Juli 2015 strandvakantie in Mozambique

Door: Inge

Blijf op de hoogte en volg Inge en Pieter

03 Augustus 2015 | Zuid-Afrika, Barberton

Lieve allemaal

Eind juni, begin juli was de lucht boven Barberton gevuld met kleurig paragliders. De nationale kampioenschappen paragliden vinden dan plaats. Vanaf Lone Tree Hill vertrekken de paragliders en moeten een parcours afleggen tot aan de Barberton Golf Club. Op sommige momenten zijn er meer dan 20 paragliders tegelijk te zien in de lucht.

Het eerste weekend van juli was het Innibos festival in Nelspruit, het grootste Afrikaans-talige muziek- en kunstfestival in Zuid-Afrika. Dat moesten wij meemaken. Op een groot terrein waren meerdere concertpodia, kunstenaars, kraampjes en eettentjes. Wij zijn bij een interactieve workshop geweest ‘in Unity we Drum’. Samen maakten we een hoop kabaal met allerlei slagwerk. Apies innibos was het kinderonderdeel en Julia heeft meegedanst met Bester de Renoster. ’s Avonds was het grote Jacaranda concert, gesponsord door het radiostation. Allerlei grote namen uit de Afrikaanse muziek traden op. We kregen blauwe pompom ballen om mee te dansen. Toch gaat een concert er heel anders aan toe dan bij de Nijmeegse Vierdaagse. Iedereen neemt zijn eigen campingstoel mee en zoekt een mooi plekje. De eerste stoelen stonden om 11 uur al op hun plek voor het concert van 6 uur ’s avonds. Wij waren een beetje zielig met ons picknickkleedje. Het is meer luisteren naar muziek dan dansen bij een concert.

Julia heeft nog een aantal speelafspraakjes gehad met Bella. Bella’s vader is begin van de maand verhuist naar Engeland voor een nieuwe baan. De rest van het gezin is eind juli ook naar Engeland verhuist. Het was leuk om te zien hoe die twee samen spelen en ondeugend zijn. Julia gaat Bella missen.

We hebben alweer bezoek uit Nederland: deze keer Vera en Sander. Pieter en Julia zijn ze op gaan halen in Nelspruit. Na een nachtje logeren bij Julia op de kamer moesten we vroeg op voor onze gezamenlijke vakantie naar Mozambique. Auto vol, trailer vol en rijden, rijden, rijden. De grensovergang kostte veel tijd en rond Maputo stonden we flink in de file. Ondanks slechts een korte koffiestop en een stop voor avondeten, duurde het 15 uur voordat we bij Casa John in Tofinho aankwamen. In het donker en doodmoe gingen we gelijk naar bed. De volgende ochtend werden we wakker met zicht op de oceaan, palmbomen, een zonnetje en heerlijk warm. Vakantie!!!
Vera en Sander hadden een aantal (7) duiken geboekt bij Tofo Scuba. Na een rustige ochtend hebben we ze afgezet en zijn zelf gaan zwemmen in de oceaan, springen in de golven, pootjebaden en genieten van een drankje en het zonnetje. ’s Avonds borrelen en eten bij ons huisje. We hebben heerlijk weinig gedaan: vanaf onze ‘stoep’ konden we de walvissen en dolfijnen zien springen in het water. Boekje lezen, nagels lakken, en spelen bij het zwembad.
Op dinsdag hebben we samen een uitstapje gemaakt naar Inhambane, een oud stadje aan de baai. Het was al een haven en handelsplaats in de 10e eeuw. 10 jaar geleden zijn Pieter en ik er ook geweest. De kerkklok staat al die jaren al stil… We hebben heerlijk koffie (galao) gedronken bij de pier, rondgewandeld door het oude stadje vol vergane glorie en geshopt op de markt.
Woensdags hebben we een strandwandeling gemaakt. Het paadje door de duinen was vol vlinders. Op het strand zelf was….niemand. Julia heeft schelpjes gezocht en papa, de bioloog, leerde over het leven in de rotspoeltjes. ’s Middags hebben we Vera en Sander opgehaald bij de duikschool. Een rondje door het dorpje Tofo en prachtige sundowners bij Casa Barry. Wij hebben gesmikkeld van camarao (garnalen).
Donderdag een ritje naar Barra, het noordelijkste puntje aan de baai. De weg werd vanzelf 4x4 route over het strand en door de mangrove! Flamingo’s gezien en een boardwalk door, of eigenlijk over de mangrove gevonden. Een zanderig pad bracht ons bij de vuurtoren. Pieter kon zich lekker uitleven qua 4x4 rijden!
Vrijdags de lange reis terug naar Zuid-Afrika. De grens ging gelukkig iets sneller. Gegeten in Komatipoort en daarna nog een klein stukje tot Marloth Park. Een ‘bungalowpark’ dat grenst aan het Kruger. Voor we ons huisje hadden gevonden hadden we bijna een aanrijding met een struisvogel. De volgende ochtend kwamen de warties Vera gedag zeggen. Bungalowpark Zuid-Afrikaanse stijl!
Zaterdag hebben we weer de hele dag in de auto gezeten maar dit keer was het geen straf. Een dag in het Kruger. We begonnen al snel goed met giraffen, zebras en wildebeast. Een verkeersopstopping betekent iets bijzonders: ja hoor, vier leeuwen! Het was droog in het Kruger, de meeste dieren waren te zien rond de rivier. Veel olifanten, opvallend veel hippo’s op de rivierbank ipv in het water, een hele grote groep buffalo en natuurlijk aapjes en baboons. Net voor we het park uitreden hadden we nog geluk: een luie luipaard langs de kant van de weg!

Zondagochtend zijn we terug naar Barberton gereden, met een bezoek aan de kunsttuin van Nukain Mabuza. In de jaren 60 en 70 verfde hij met restjes verf (voor wegbelijning) rotsen en stenen.
Vera en Sander hebben nog een aantal cadeautje achtergelaten en zijn toen doorgereden naar Swaziland.

Pieter vond dat hij deze maand nog niet genoeg in de auto had gereden?! of juist wel?!
Hij heeft een aantal rijlessen (in eigen auto, met L) genomen en mocht op voor zijn Zuid-Afrikaanse rijbewijs. Eerst moet je een inspectie van de auto doen. “mijn auto heeft vier wielen, de ramen kunnen omhoog en omlaag, de deuren kunnen open en dicht EN op slot” (voor de dames: ze vragen niet naar de kleur!). Daarna een rondje op het examenterrein met bijzondere verrichtingen en een ‘on the road’ examen door Barberton. Jullie raden het al: geslaagd met vlag en wimpel!

Vera en Sander kwamen op vrijdags weer terug naar Barberton. Een vuurkorf bij de zonsondergang en de opkomst van de volle maan. “ a blue moon”, de tweede volle maan in de maand juli.

Groetjes van ons allemaal.

Fotolink:

• 03 Augustus 2015 - 22:12

Nel Heijnen - Smit:

weer een heel verhaal over jullie belevenissen.
    en prachtige foto's.
    we genieten ervan.
    nel en frans

• 03 Augustus 2015 - 23:13

Elske:

Wat geweldig! Hoewel nog peuter, wordt Julia al echt een meisje op de foto's.
    Genieten zeg van al die prachtige natuur en dieren. Het is jullie reuze gegund om van al dat moois te genieten naast het harde werken. Voor zowel in de inlanders, als de vakantiegangers/Hollanders ;-)
    Dikke knuffel

• 04 Augustus 2015 - 10:56

Merel:

Weer mooie verhalen. Dat klinkt als een hele fijne vakantie!!
    Hier nu druk aan het klussen in mijn nieuwe huisje aan de kastanjehof.:-)
    Hier zijn jullie natuurlijk ook welkom als jullie in Nederland zijn!
    Liefs,
    Merel

• 04 Augustus 2015 - 11:36

Theo En Nelly:

Hoi lieverds,
    Wat fijn om weer van jullie te horen en te zien hoe jullie samen genieten met Vera en Sander.
    Zijn ze deze week nog bij jullie? Misschien even skypen?
    We hebben de foto van Julia bij Nukain uitgeprint! Prachtig!
    En je buik wordt ook al flink dikker, dus Puk groeit goed, zo te zien,
    lieve groetjes en knuffels vanuit Nijmegen.

• 04 Augustus 2015 - 15:12

Ine:

Zo te lezen een goede tijd gehad, wij fietsen een rondje Spaarnwoude! Hooguit een reiger te spotten!
    Geniet maar lekker Ine.

• 05 Augustus 2015 - 20:19

Karien:

Hallo lieverds,
    Deze maand toch maar weer een heleboel beleefd! En zo te lezen en zien hebben jullie heerlik boven water genoten van Mozambique, en Vera en Sander onder water. Ook in het Kruger hadden jullie meer geluk als wij afgelopen mei, maar het is jullie gegund hoor!
    Jammer trouwens dat Bella nu weg is, maar hopelijk vindt Julia snel weer een nieuw vriendinnetje!
    En knap hoor van Pieter, nu ook een Suid Afrikaans rijbewijs!
    Die foto van jou op het strand in die jurk, zo een had je vorige keer, zwanger van Gup/Julia, ook gemaakt, met dezelfde jurk!
    Groetjes vanuit alweer een heel warm Duitsland (mogelijk halen we vrijdag weer de 40 graden... pfff...). Ik ben inmiddels alweer bijna een maand aan het werk en aan het aftellen tot de zomervakantie (nog anderhalve week), dan ga ik een paar daagjes met Sanne naar Mallorca en breng ik weer een bezoekje aan Nijmegen!
    xxx (tante) Pien