Augustus 2015 - Reisverslag uit Barberton, Zuid-Afrika van Inge en Pieter Heijnen-van Jaarsveld - WaarBenJij.nu Augustus 2015 - Reisverslag uit Barberton, Zuid-Afrika van Inge en Pieter Heijnen-van Jaarsveld - WaarBenJij.nu

Augustus 2015

Door: Pieter

Blijf op de hoogte en volg Inge en Pieter

02 September 2015 | Zuid-Afrika, Barberton

Augustus begint met de laatste week vakantie van ons bezoek, Vera & Sander. Deze laatste week, doen ze het rustig aan met dagtripjes rondom Barberton en natuurlijk Barberton zelf bekijken. Maar eerst nog een uitstapje met ons samen naar Nelspruit Botanische tuin – het blijft een prachtige plek, zeker met de watervallen en de stroomversnellingen in de Nel rivier en Crocodile rivier. Nog even winkelen en we sluiten de dag af met een echt Belgisch diner bij Josephine’s. De volgende dag doen we het allemaal rustig aan en doen we sundowners bij Bushwacked, waar zij slapen.
Op dinsdag ga ik, Pieter, ze gidsen over de Geotrail. Het was een mooie zonnige dag en lekker warm. Het blijft een geweldige route om te rijden en een mooi en goed verhaal om te vertellen, Vera & Sander hebben ervan genoten.
Verder doen zij een dagje Kaapse Hoop, een dagje de Heritage walk in Barberton en een dagje lekker rustig genieten bij Bushwacked.

Vera & Sander vliegen op vrijdagochtend terug naar NL en we hebben besloten om op donderdagmiddag naar Jo’burg (Benoni) te rijden om ze zo de volgende ochtend op het vliegveld te kunnen afzetten. Wij maken er dan nog een lekker weekendje Gauteng van, want de maandag is vrij vanwege een Public holiday.
Dus op vrijdag op tijd op en ons bezoek net na zevenen afzetten op OR Tambo, dan terug naar onze B&B voor het ontbijt.
Dan pakken wij ook in en gaan we naar Jo’burg centrum, waar Inge haar diploma in Obstetrie nog kan/moet ophalen. Het instituut ligt vlakbij de Universiteit en is een groene oase van rust nabij hartje centrum. De dag brengen we verder door met een bezoekje aan de Jo’burg Zoo. De hoofdingang is tijdelijk dicht vanwege een verbouwing, maar door de bordjes te volgen en een beetje te gokken, komen bij een tijdelijke zij-ingang uit, waar we kunnen parkeren. De dierentuin is kleiner dan in Pretoria, maar daardoor wel beter te doen met Julia.
Die avond slapen we bij Agterplaas, een geweldige B&B in hartje Melville, nog een steenworp verder uit het centrum. Gerund door een Belgisch koppel en een Zuid-Afrikaan met NL roots. En natuurlijk kennen die Josephine’s in Barberton weer van vroeger. “ it’s a small world”
Zaterdag naar Sandton, een bezoek aan het Nelson Mandela square, waar al langer een groot beeld van Nelson Mandela staat. Recent is een nog groter beeld bij het parlementsgebouw in Pretoria geplaatst. En natuurlijk vergapen aan de dure winkels in Sandton. Daarna door naar Krugersdorp, we slapen bij Rabbit Hole. Een hotel en restaurant met allerlei kunstwerken en alternatieve sferen.

We zijn eerder van het jaar ook al in Krugersdorp geweest, maar toen had Inge geen tijd om het Maropeng museum te bezoeken. Nu alle tijd om dit met z’n drietjes te doen. Het blijft een goed opgezet museum, met interessante details en ook wat doe-dingen waar Julia mee zoet is, maar die voor alle leeftijden leuk zijn. De tocht in het gebouw begint met een boottocht door het vroege heelal, waar je kennis maakt met de oerkrachten, hitte, sterren, koude, ontploffingen. Julia vond het weer eng, maar ook wel een ‘biekie’ leuk. Julia praat steeds meer Afrikaans dan Nederlands. Gelukkig kunnen wij het begrijpen, maar het is wel een rare mengelmoes ’s avonds aan tafel.
Aan onze tour guide ook maar eens gevraagd waarom het museum ligt waar het ligt en niet dichterbij de Sterkfontein caves, waar de meeste opgravingen zijn gedaan en de vondsten vandaan komen. Dit heeft grotendeels te maken met de grondsoort. De grotten zijn gevormd in een bodem met veel kalksteen die gemakkelijk oplost. Hierdoor is de grond doorspekt met kleinere en grotere scheuren en gaten. Men wilde het grote museum (dat veel bezoekers moest trekken) bouwen op een plek waar de bodem ook in de toekomst stevig zou zijn (graniet oid). Dus hebben ze dit 15 km verderop gedaan, waar de bodem wel goed was.
Op de maandag weer rustig naar huis, met nog een winkelstop in Witbank.

Die week daarna hadden we op maandagavond een gezellig etentje tbv Guido’s verjaardag in Witrivier. Guido is een collega van Inge en woont ongeveer naast ons.
Wij natuurlijk vroeg daarheen zodat we op tijd konden eten ivm Julia. Julia voelde zich niet zo lekker en bleek verhoging te hebben, maar ze wilde wel heel graag naar het feestje van oom Guido. De meiden hadden zich netjes gekleed voor het feestje, Puk ging zichtbaar mee!

Puk groeit goed, de buik van Inge is flink gegroeid. Op de laatste controle was alles goed. De kleine ongemakken beginnen toe te nemen en het werken wordt zwaarder.
Inge heeft een heftige maand augustus gehad in het ziekenhuis. Er waren ongebruikelijk veel doodgeboren kindjes. Dat hakt er emotioneel hard in als je zelf zwanger bent.
Ook een bijzonder moment; een zwangerschapsafbreking ivm zwangerschapsvergifting, en toen kwam het kindje bij 27 weken levend ter wereld! Opgenomen op de prematuren afdeling met navelvenelijn, CPAP, surfactant, antibiotica en hopen. Het gewicht daalde tot 800 gram, maar inmiddels is het kindje drie weken oud en weegt meer dan een kilo. Het meisje heeft de bijnaam Minion, dankzij haar gele mutsje met oog en drie toefjes haar.

Het weekend rond de 20ste waren de dames alleen thuis en ging ik weer voor een bezoekje naar de creche in Machibini (KZN). Zaterdag heen, zondag overleg en maandag weer terug. Ik overnacht altijd in St Lucia, want daar is veel keus aan bedden, winkels en restaurants.
Het project voor de creche loopt goed. Het gebouw met de 4 klassen voor de kinderen is af en zijn nu in gebruik genomen. Nu nog een overlegruimte voor de ouderen en nog nieuwe spullen voor de inrichting en dan is het project klaar. Met dank aan de Effata parochie, die geld blijven inzamelen tot het eind van het jaar.

Een uitstapje naar Nelspruit om lekker te winkelen aan het eind van de maand draaide uit op een teleurstelling, erg druk in de winkels en Inge’s telefoon en portemonnee zijn uit haar tas gehaald terwijl ze afgeleid werd.

Augustus leek wel een beetje op ‘maart roert zijn staart’. In het begin van de maand was het nog fris en ging de verwarming ’s avonds aan. Inmiddels zijn de verwarming en dekbedden weer opgeborgen. We hebben al een aantal dagen van boven de 30 graden gehad en dan is het ineens weer bewolkt en amper 20 graden. De eerste spetters zijn gevallen maar het blijft nog wachten en hopen op de regen.

Foto’s: https://picasaweb.google.com/103320746814663000311/Augustus2015?authuser=0&authkey=Gv1sRgCPitk6z7iYaRAw&feat=directlink

Groeten,
Pieter, Inge, Julia en Puk

• 02 September 2015 - 20:05

Nel Heijnen - Smit:

Dag Lieverds,
    Weer veel belevenissen de afgelopen maand en leuke foto's.
    Nu op naar maanden in Nijmegen.
    We kijken ernaar uit. Succes met alles
    Liefs Frans en Nel

• 02 September 2015 - 20:20

Elske:

Dankjullie wel voor jullie update! Leuk om te lezen. Van alles gebeurt met ups en downs. Dikke knuffel vanaf hier!

• 02 September 2015 - 22:59

Nelly En Theo:

Hoi lieverds,
    Bedankt weer voor de verhalen en foto's en sterkte met de laatste weken in het ziekenhuis, hopelijk zonder al teveel problemen. Volgende blog vanuit Nijmegen?
    liefs vanuit de Grevinck, voor jullie allemaal.

• 04 September 2015 - 22:53

Vera En Sander:

Hallo gevieren!
    Het was inderdaad een fijne tijd in en rondom Barberton! Hier is het ook lekker wisselvallig weer...
    Het werkende leven is weer begonnen voor ons beiden, maar nu lekker weekend :)
    Sander mocht al een keer overwerken tot kwart voor twaalf ('s nachts ja...)
    Morgen heeft San z'n eigen groep voor de jeugdtraining voor duiken.
    Werk ze nog even, het aftellen is begonnen.Groetjes, V&S
    p.s. neem maar wat mooi weer mee als het lukt...

• 06 September 2015 - 23:36

Patrick:

Blijven leuke en beeldende verhalen,
    soms komen ze ook wat heftiger binnen...
    Blijf gezond en keep up the good work!