Feestmaand December 2018 - Reisverslag uit Barberton, Zuid-Afrika van Inge en Pieter Heijnen-van Jaarsveld - WaarBenJij.nu Feestmaand December 2018 - Reisverslag uit Barberton, Zuid-Afrika van Inge en Pieter Heijnen-van Jaarsveld - WaarBenJij.nu

Feestmaand December 2018

Door: Pieter en Inge

Blijf op de hoogte en volg Inge en Pieter

26 Januari 2019 | Zuid-Afrika, Barberton

December is een feestmaand. Eén december is het meteen raak; Julia’s verjaardagsfeestje. Julia heeft gekozen voor het thema Olaf’s droom/ Frozen Summer. We hebben prachtige taartbordjes gevonden, bloemen geknutseld en zonnebloemen gekocht. De vriendinnetjes druppelen binnen; Jalien, Skyler, Nieke en broer Stephan, en wat later zusjes Elismari en Jo-Alisa. Inge heeft een taart gebakken met Olaf aan het strand, prachtig en lekker. Er wordt heerlijk gespeeld op het springkasteel en ter verkoeling in de sproeier. Met ballen en hoolahoops, groot succes zijn het sneeuwballen gooien met Olaf en plak-de-neus op Olaf. Julia wordt enorm verwend met de cadeaus die ze krijgt. Het is wel een intensieve ochtend, we zijn blij als ook de laatste kinderen halverwege de middag weer naar huis zijn. De rest van de middag doen we rustig aan. Bekijken van de cadeaus, eten van de ‘restjes’ en af en toe nog op het springkasteel.
Eén december betekent ook dat we beginnen met de adventskalender(s). De meiden hebben een hele speciale gekregen van tante Karien, met winter Playmobil figuurtjes. De meisjes mogen om de beurt een vakje openmaken. Dit wachten en het de ander laten doen was echt een leermomentje. Gelukkig zijn er ook ‘gewone’ kalenders met chocolaatjes voor alle dames. Zo heeft iedereen elke dag iets.
Na het zondagochtend ontbijt gaan we naar Nelspruit. De oogarts heeft besloten dat Julia een bril nodig heeft, dus moeten we naar een opticien. De keuze in Barberton was heel beperkt, gelukkig heeft de opticien in I’Langa mall meer keuze. Julia kiest een stoere paarse bril uit. De metingen worden nog gecontroleerd en dan wordt de bestelling gedaan. We maken ons winkelrondje af en gaan dan terug naar huis. Vandaag hebben we nog het luchtkasteel - springen maar. ‘s-Middags is iedereen moe van het springen en de warmte, we kruipen samen op de bank om een aflevering van het Sinterklaasjournaal te kijken. We lopen een paar dagen achter, maar dat is niet erg. Wel vervelend is dat NTR geen kijkers buiten NL (of Europa) wil. Afleveringen van NTR-programma’s worden verwijderd bij YouTube en rechtstreeks (of via via) van een NTR site wordt je geblokt als je computer niet in NL staat. Gelukkig vinden we uiteindelijk een omweg zodat we ook gemiste afleveringen die we niet via YouTube hebben kunnen downloaden toch kunnen zien.

December is niet alleen maar feest, ook de nodige frustraties. Er is nog weinig regen gevallen en het waterniveau in de dam daalt. De gemeente heeft waterbeperkingen aangekondigd. Elke dag gaat het water er af voor een deel van de stad. Wij zitten op woensdag zonder water. Ook bij ESKOM, de nationale stroomverzorger, is het een zooitje. Politiek en financieel wanbeheer en nu is er niet genoeg stroom voor iedereen, loadshedding wordt geïmplementeerd. De stroom gaat er regelmatig af, officieel volgens een schema, maar dat kan niemand volgen. Wij hebben relatief geluk, de grote Sappi fabriek in Barberton besluit vervroegd het vakantierooster in te zetten. Daardoor gebruiken zij zoveel minder energie dat Barberton vanaf half december geen loadshedding meer krijgt! En dan is de stroom toch ineens weer weg…. een grote kabel is uitgegraven en gestolen. Officieel is onbekend wie het heeft gedaan maar Inge weet wel beter met de nieuwe opname op de chirurgische afdeling. Het vervangen van de kabel kost meer dan twaalf uur. Dat kon zelfs de generator van het ziekenhuis niet aan… onvoldoende diesel. Wel ongemakkelijk dat de diesel op raakte midden tijdens een van mijn operaties: ineens stonden we in het donker en hield de anesthesie/ beademings-machine er mee op. Snel door werken en gelukkig liep het goed af voor de patiënt.

Op maandag krijgt Inge een verrassing op het werk. Terwijl wij naar het balletconcert van de meiden waren, hield het ziekenhuis een eindejaarsfunctie. Daarbij worden ook awards uitgereikt. Inge heeft de hoogst onderscheiding – platina - gekregen voor ‘excellent patient care’. Een certificaat, cadeautje en een heuse trofee werden op maandagochtend alsnog overhandigd.

Maandagmiddag wordt Pieter uit de keuken gejaagd, eten koken moet even wachten. Inge en Julia gaan 70 koekjes bakken als traktatie voor school.
Dinsdag is het zover…. Julia wordt 6 jaar! Julia is op tijd wakker en krijgt extra knuffels. De meiden gaan gewoon naar school. Inge is net op tijd klaar met haar sectio’s, papa en mama komen om 10 uur naar school. De kinderen zitten allemaal op de trappen en zingen voor Julia, ze heeft een prachtige verjaardagskroon gekregen. Daarna worden de koekjes uitgedeeld. Een succes, meestal is er taart. Julia gaat een halve dag naar school en in de middag neemt Dumisile de 2 meiden mee voor een traktatie bij de KFC.
Daarna krijgt Julia nog haar cadeaus van ons en de opa’s en oma’s. Pieter heeft geen koor - daar is de zomerstop al begonnen. Veel honger hebben de meiden niet als het etenstijd is - dat zagen we aankomen. De volgende dag is het nog een keer feest. Tannie Annie is ook op 4 december jarig, de jarige dames gaan uiteten bij Wimpy, Lisa mag ook mee.
Daarna is het tijd voor de laatste balletles. De dansjes van het afgelopen jaar worden nog een keer herhaald. Inge heeft weer een dienst 2 en net na de maaltijd wordt ze opgeroepen. Als ze vertrekt begint het te regenen en terwijl ik (P) de kinderen voorbereidt op bed begint het te hagelen. Eerst een beetje maar al snel zijn het echt harde knallen op het dak - hagelstenen zo groot als golfballen. Gelukkig heeft Inge een plekje gevonden onder een afdakje bij het ziekenhuis. De meiden vinden het maar wat eng, we kruipen samen in het grote bed, waar ze allebei tegen me aan kunnen kruipen en in slaap vallen.
Op donderdag blijkt dat wij geen schade hebben van de hagel, maar niet iedereen is er goed van af gekomen. Zeker op een aantal van de farms bij Low’s Creek is er best wel wat schade.

Het is de laatste formele schoolweek, de klassentannies gaan met vakantie. Lisa en Julia hebben een afscheidscadeautjes voor hun Tannies Moira en Marilda. Beide meiden gaan met een prachtig rapport over naar de volgende klas. De meiden hebben ook een mooie kalender voor 2019 gemaakt met handafdrukken. Het rapport was ook vergezeld met de half-jaarlijkse werkjes van school. Leuk om te zien wat de kinderen allemaal doen. Er volgt nog een week met informele schooldagen, geen les wel spelen. Dan zijn er veel minder kinderen omdat veel ouders op vakantie gaan of de kinderen thuis houden. Vanaf half-december gaat heel Zuid-Afrika in sluimer-stand.
Na school en werk rijden we meteen naar Nelspruit voor een Kerstmarkt. Het is een leuk initiatief, maar het kan voor wat betreft sfeer toch echt niet tippen aan een kerstmarkt in bijv. Duitsland.

Zaterdagochtend begint met de Parkrun – dat begint routine te worden. Koffie, opruimen en spelen. ’s Middags kijken we de laatste aflevering van het Sinterklaasjournaal. Als die bijna is afgelopen wordt er op de keukendeur gebonsd. Piet heeft een grote mand pakjes laten staan!!! We spelen een Sint ganzenbord over een grote stoomboot met onderweg tijd voor liedjes, snoepgoed en pakjes tot we aankomen bij het pakjesruim. De kinderen vinden het geweldig. Smikkelen, verwennen en daarna spelen met de nieuwe cadeaus.
De volgende dag is het tijd voor een ommezwaai. De Sint versieringen terug in de doos, en dan het opzetten van de kerstboom en aanbrengen van de kerstversieringen. De kinderen vinden het geweldig leuk en helpen goed mee.

De maandag begint met regen en eigenlijk blijft het de hele dag somber.
Op dinsdag is het weer gelukkig iets beter en kunnen de kinderen nog zwemmen met tannie Des.
Die woensdag zijn alle activiteiten op school gestopt, maar er is wel nog ‘ballet’. Alle meiden uit de diverse groepen bij elkaar. Eerst knutselen met dennenappels en daarna een film kijken met popcorn. Een gezellige middag. Inge heeft een dienst 3 en die is gelukkig rustiger.
Op donderdag de laatste keer zwemmen en in de middag gaat Julia spelen (en zwemmen) bij Jocelyn. Lisa komt gewoon mee naar huis en speelt thuis samen met Dumisile. Inge is laat thuis, het is alweer een drukke dag op het ziekenhuis.
Vrijdag is dan echt de laatste schooldag van het jaar. De kinderen krijgen traktaties mee voor de ‘middag’ tannies. Er is Droste-chocolade uit NL voor Jacqueline, Angel, Njabu, Belinda, Lisa, Joleen en Gloria. Ze genieten van het uitdelen.
Dan is het weer parkrun-dag – zaterdag dus. Na de douche en de koffie gaan we naar Nelspruit – Makro en voor het ophalen van de bril van Julia. Het is nog echt even wennen voor haar, maar ze vindt het wel leuk om hem op te hebben en hij staat prachtig.
Zondag zijn we lekker thuis. Inge maakt met de kinderen kerstballen en verder proberen we de eerste dozen inpakken. Nou ja, druk met het uitzoeken van spullen en blij als er een doos gevuld is en dicht kan. Het gaat heel langzaam dus we beginnen op tijd.

Maandag.. een nieuwe week- of toch nog niet. De kinderen hebben vakantie en ook Inge heeft vrij. Gisteren was een nationale feestdag en in Zuid-Afrika wordt de vrije dag doorgeschoven als het op zondag valt. We gaan op pad naar Sudwala. De grotten zijn aangenaam koel. We zijn al eerder in de grotten geweest maar onze kinderen kunnen zich er niets van herinneren. Een spannend stukje bukken (althans de volwassenen) en dan komen we bij de laatste grot, verlicht met kleurtjes: de sprookjesgrot. Het blijft leuk. Daarna gaan we naar de voetspa met visjes, dat kriebelt wel een beetje! Pieter heeft veel succes bij de visjes, ze lijken zijn voeten het allerlekkerst te vinden. Een klein stukje lager op de berg is de nieuwe ‘Butterfly effect’. Er zijn een paar kleinere vlinderkamers waar we de rupsen kunnen zien en een paar vlinders rondfladderen. Een open/ semi-overdekte tuin en een kort educatief natuurpad dat eindigt bij een labyrint. Het kleine winkeltje heeft een leuke verzameling snuisterijen. Bij de toiletten krijgen we nog een les geleerd. ‘Men go left because women are always right’. Zo daar moet je het dan maar weer mee doen. Onderweg naar huis besluiten we om niet te koken, maar om te gaan eten bij Genesis. Het is rustig, maar ze zijn nog steeds niet snel. Wel lekker eten en de kinderen vermaken zich bij het nieuwe klimtoestel.

De vakantietijd is ook merkbaar in het ziekenhuis. Menig collega is op vakantie, de patiënten lijken geen vakantie te nemen, het is druk. Gemiddeld doen we 100-110 bevallingen in een maand, in december worden er 133 kindjes geboren. Er zijn veel gecompliceerde zwangeren, moeilijke bevallingen, sectio’s, en kleine prematuren. De kleinste is 800g, dat vergt eigenlijk NICU zorg. Inge heeft het dus druk en dat valt erg zwaar.
Julia heeft afgesproken om bij Jalien te gaan spelen. Ik breng Julia ’s-ochtends naar hun boerderij en haal haar laat in de middag pas weer op. Ondertussen probeert Lisa Dumisile zoveel mogelijk te helpen in huis. Samen afwassen, samen de vloer vegen etc. Wel leuk om te zien hoeveel plezier Lisa heeft in het nadoen van Dumisile. Of het allemaal sneller gebeurd betwijfel ik sterk, maar dat is dan ook niet belangrijk.
Op woensdag wordt Julia al vroeg opgehaald door de moeder van Jocelyn. Jocelyn is jarig en Julia mag mee voor het verjaardagsontbijt. Daarna helpen ze met de verjaardagstaart, in de loop van de dag komen er meerdere vriendjes en mag ook Lisa meedoen met het feestje. Inge heeft weer dienst en het ’s avonds slaat het weer om. Heftig onweer, de bliksem slaat in bij Barberton Secondary School (in de buurt van het ziekenhuis); de hele bovenverdieping brandt af.
Donderdag hebben Julia en Lisa een speeldate met Henri, Luca en Alex. Zij wonen op een farm net buiten Barberton, dus lekker buitenspelen en rennen. Vrijdag mag Julia weer spelen bij Jalien.
Zaterdag doen we weer de Parkrun, Pieter en Julia rennen steeds sneller op de 5km route. Inge doet een 2,5km peptalk met Lisa in ongeveer dezelfde tijd. De middag brengen we door in de keuken met koekjes bakken en versieren.
Zondag 23 december is de kerst-high tea bij ons thuis. Inge heeft alle collega’s uitgenodigd, we nemen tevens afscheid van Wilco. Na vijf jaar in Barberton heeft hij een opleidingsplaats anesthesie gekregen in Jo’burg. We zullen aan het eind van de maand ook afscheid nemen van de vier com-serves: Jandre, Dite, Ayanda en Okuhle.
De kinderen hebben kerstbomen van duplo gemaakt, we hebben koekjes gebakken, een verscheidenheid aan gebakjes besteld en hartige hapjes gemaakt. De tafels zijn versierd en gevuld. Het is een lekkere en gezellige middag. Niet alle collega’s zijn erbij, sommigen zijn al met vakantie. Tammy en Lloyd zijn terug in de Lowveld en sluiten gezellig aan.

Maandag is een ‘verloren’ dag. Het ziekenhuis is ernstig onderbezet. Inge’s beide collega’s Elmi en Luzanne zijn op vakantie, ze probeert in haar eentje de vier afdelingen en de poli te bemannen. ‘Non-essentail’ personeel heeft vanaf 10 uur vrij gekregen, dus het is ondoenlijk om dingen te regelen. Geen management, lab, radiologie of allieds.
Wij hebben Dumisile ook vrij af gegeven, Pieter mag zelf de afwas doen met de meiden. ’s Avonds weer een flinke onweersbui en daarbij valt de stroom voor uren uit. Kerstavond in het donker, althans het bliksemt zo veel dat je prima naar buiten kunt kijken in het donker.
Kerstmis is zonnig en warm. Een heerlijk kerstontbijt, mooie kleren aan, kerstmuziekje en spelen. ’s Middags zoeken we de verkoeling in het zwembad bij de buren. We skypen met de familie en maken een makkelijk, maar heerlijk kerstdiner. Krokodil-carpaccio vooraf, garnalen met rijst en mielies en ijs met chocolade toe.
De tweede kerstdag is eveneens heet met 36 graden. Na een verkoelende plons gaat de braai aan. Wild spiesjes, kippenworst en heerlijke worstjes die de buurman heeft gemaakt.
Donderdag mag Inge weer terug naar het ziekenhuis. Dumisile is er ook weer. Het is nog steeds warm, Pieter gaat met de meiden zwemmen en dan gaat het even mis. Als Julia de bal gooit voor hondje Lala, raakt ze met haar arm een scherpe punt van het hek. Een vervelende wond in haar bovenarm en papa mag er niet aankomen. Ietwat wanhopig komen ze naar de dokter op de verloskunde-afdeling! Gelukkig mag mama het bekijken, ze maakt het schoon (dat wordt niet gewaardeerd) en blijkt het toch mee te vallen. ’s Middags is de pijn weer vergeten en gaan de meiden heel graag nog een keer zwemmen. Dat zwemmen gaat overigens steeds beter. Julia zwemt inmiddels zonder lieveheersbeestje (bandjes). Het lijkt in eerste instantie of ze steeds kopje onder gaat, maar ze komt ook elke keer weer boven. Ze is niet bang om in het water te springen en probeert iedereen onder water onder de voeten te kietelen. Ook Lisa is merkbaar beter gaan zwemmen, weliswaar nog met het schildpadje. Ze durft nu zelf rond te zwemmen, hoeft geen handjes meer vast te houden. Ze zit haar zus achterna en zwemt trots rond.
Vrijdag heeft Lisa haar dag niet, ze is een en al onweer en donderbui. ’s Middags klaart ze op en spelen de meiden make-up. Oogschaduw, rouge, lippenstift en nagellak- het is een kleurig gebeuren!

Zaterdag is Inge op. Lisa heeft weer wat lopen spoken en is in de ochtend bij haar in bed weer in slaap gevallen. We laten ze lekker liggen terwijl Pieter en Julia de parkrun rennen. De laatste van het jaar, dus dat mocht lekker gek- Julia heeft grote linten in het haar en papa een raar hoedje op zijn kop. Daarna rijden we met zijn allen naar Nelspruit, de kinderen zijn goed gegroeid in 2018 en hebben nieuwe kleren nodig voor het nieuwe jaar. ’s Middags hebben we dolle pret met alle emoji-functies op de telefoon.
Zondag is een rustig dag, in de tuin zien we een specht, de kolibries genieten van alle bloeiende bloemen en de loerie brengt zijn gebruikelijke bezoekje. We horen bijna elke avond een uil, maar krijgen hem niet te zien. Tammy en Lloyd komen onze trailer lenen voor hun verhuizing naar Gauteng. JLP gaan zwemmen terwijl Inge hard werkt aan het zeebje Namibië deel 2- nog net voor het nieuwe jaar af.

De laatste dag van 2018 gaat Inge weer werken en voor de verandering is ze redelijk op tijd thuis. Pieter heeft oliebollen gebakken. We schuiven het nieuwe jaar iets naar voren, rond half acht is het buiten donker. We laten de (kinder)bubbels knallen, eten oliebollen en hebben mooie lichtballonnen. Als de kinderen slapen kijken wij een filmpje en proberen online naar de Top 2000 te luisteren, wachtend op het echte Oud-en-nieuw. Dat wordt door sommigen ingeluid met hele harde knallen en een pietsie siervuurwerk. De kinderen schrikken wakker en komen bij ons hangen. Maar zij (en wij) zijn zo moe dat iedereen om half één gaat slapen.

Gelukkig Nieuwjaar!

Pieter, Inge, Julia, Lisa

Fotolink:

• 27 Januari 2019 - 15:43

Els Van Oudheusden:

Hoi allemaal,
    Voor jullie ook nog alle goeds in een spannend en vernieuwend 2019 voor jullie.
    Inge proficiat met je platina award,meer dan verdiend als ik zo al die verslagen van jullie lees hoe je daar in je eentje de hele boel draaiend houdt!!!
    Petje af voor je!!!!!
    Ja het blijft een raar idee hier:sinterklaas en kerst in de warmte.
    Die spreuk op het toilet zou bij ons niet kloppen want Sjef heeft (helaas) altijd gelijk,maar het blijft een leuke spreuk.
    En zo is de maand Januari ook al bijna weer voorbij en komen opa en oma Nijmegen al weer snel jullie kant op!!!!
    We wensen jullie alvast een hele mooi laatste bezoek van hen aan jullie in Zuid Afrika toe en voor nu lieve groeten weer vanuit Mook
    els

• 27 Januari 2019 - 16:00

Ine:

alle foto's gekeken, wat groeit het spul snel! met Jasmijn, Lucas en Ilse naar de dino'show geweest. over een tijdje kan Nelly ook lekker met haar kleinkinderen leuke uitstapjes maken.