Over de grenzen van KZN - Reisverslag uit Hlabisa, Zuid-Afrika van Inge en Pieter Heijnen-van Jaarsveld - WaarBenJij.nu Over de grenzen van KZN - Reisverslag uit Hlabisa, Zuid-Afrika van Inge en Pieter Heijnen-van Jaarsveld - WaarBenJij.nu

Over de grenzen van KZN

Door: Inge Pieter Julia

Blijf op de hoogte en volg Inge en Pieter

06 Oktober 2013 | Zuid-Afrika, Hlabisa

Lieve allemaal,

September was vol met weekendjes weg en vakantie. Er werd natuurlijk wel gewerkt, maar dat is veel minder leuk om over te schrijven….
Het eerste weekend van September zijn we met mijn collega Bonnie en haar gezin gaan picknicken in het (Hluhluwe-) iMfolozi Park. We hebben het game capture centre bezocht. HiP heeft relatief veel neushoorns en elk jaar worden een aantal gevangen en verkocht aan andere parken. Net voor de veiling kun je de beesten bezichtigen. Zo kun je heel dichtbij komen….
Met zicht op de Imfolozi rivier hebben we daarna lekker geluncht en konden de kinderen wat spelen. Julia vond het picknickkleed geweldig; vooral aan de randen ontdekte ze een wereld van steentjes, grassprietjes en zand.

Het weekend daarop zijn we naar Umhlanga gereden. We hebben in Durban een bezoek gebracht aan het Natal Maritime museum; rondgesnuffeld op oude sleepboten. Daarna lunchen in het Roma revolving restaurant: prachtig uitzicht over Durban.
Zondags ben ik naar een medisch congres geweest, terwijl Pieter en Julia een ontspandagje hadden met bezoek aan het strand.

Julia doet haar naam klauter-kabouter eer aan. Ze kan zich overal aan optrekken en loopt langs de meubels de kamer rond. Kruipend is ze vliegensvlug. We doen verwoede pogingen om haar te leren in de kamer te blijven, met een rode lijn op de grond waar ze niet over heen mag….. (optimistische of naïeve ouders?!?!?!). De nachten zijn weer hopeloos, maar overdag kan ze heel lief en grappig zijn en dan is dat weer vergeten.

En toen was het vakantie, na een paar hele heten dagen (38+) vertrokken we in de stromende regen met slechts 16 graden…. Met een tussenstop bij de Howick Falls zijn we net voorbij Bergville gereden, bij de Drakensbergen. De volgende dag was het bewolkt en fris, maar droog. Op naar Champagne Castle. Koffie gedronken bij de Zulu Weavers and Candles en even rondgekeken bij de school van Drakensberg Boys Choir. Het is voorjaarsvakantie, dus er was niemand.
Nog een dag later komt het zonnetje tevoorschijn! We bezoeken het San Rock Art museum bij Didima en 's middags kan Julia lekker buitenspelen. Vakantiegevoel (zen?!). Nog een laatste bezoekje aan een deel van de Drakensbergen: het Amphitheatre in het Royal Natal NP. We maken een wandeling naar de cascades, Julia vind het bergwater koud maar wel interessant. Pootje baaien en spelen met steentjes bij het water, daar word je wel vies van - voetjes afspoelen onder de waterval.
We verlaten KZN en gaan de Free State in, we logeren bij Camelroc Guesthouse op de grens met Lesotho. Het Golden Gate NP doet zijn naam eer aan, het gras is allerlei tinten geel. In het oosten ziet het er heel anders uit, groen! Ik vind de droge stukken eigenlijk mooier! Weidse uitzichten.
Mijn verjaardagsontbijt is een heerlijk croissantje met aardbeien. We brengen een bezoek aan Clarens, een kunstenaarsdorp met 18 kunstgalerijen in een straat. En… een brouwerij: proost! op de 30!
Vrijdags hebben we een rustige dag; het guesthouse is een mooi plekje. Lekker buiten genieten van het zonnetje, kijken naar het wild (vogels, blesbokken, duikers en honden!)
We rijden naar Parys waar we een heerlijk restaurant vinden. Kipfilet met camembert en zongedroogde tomaatjes op een bedje van aardappelpuree. En toe: frozen honey and cinnamon cheesecake met cappuchino!
We hebben onze vakantie officieus met een tweede week verlengd, officieel studieverlof. Veel medische artikelen lezen om mijn artsenregistratie te behouden en oriëntatie op onze toekomst. En dat alles in de prachtige omgeving van Mpumalanga. We gaan naar Bela-Bela, ook wel Warmbad geheten, naar de warmwaterbron in het dorp. We genieten alle drie van het heerlijke warme zwembad. Weer een flink stuk rijden en dan zijn we in Barberton, een mijnstadje met de oudste nog werkende goudmijn van Zuid-Afrika (sinds 1884). Een gemoedelijk stadje met bloeiende jacaranda's. Vlak bij is Kaapsehoop, een klein dorpje met wilde paarden. De terugreis doen we in twee dagen, met een tussenstop in Piet Retief.
Twee weken, ruim 3000km; langs wereldsteden als Betlehem, Parys en Amsterdam en plaatsen met de mooiste namen: Bergville, Warmbad, Badplaas en Kaapsehoop. Een prachtige vakantie.

Het is fijn om weer thuis te zijn, helaas is met het einde van de vakantie ook de zon vertrokken. Vandaag koud en nat…. Morgen weer gewoon aan het werk.

Groetjes,
Inge, Pieter en Julia

Foto's

• 06 Oktober 2013 - 17:31

Janneke:

Hoi Pieter en Inge en Julia,

dat was vast een mooie vakantie :) Heel veel succes weer met aan het werk gaan, en heel veel liefs aan jullie alledrie!

Groetjes,

Janneke

• 06 Oktober 2013 - 20:01

Karien:

Vakantie in eigen land, maar in zo'n prachtig land is dat absoluut geen straf! Zowel jullie verhalen als de bijbehorende foto's zijn daar een bewijs van. En Julia begint inderdaad een deugnietje te worden, zo te zien :) Nu weer eventjes aan het werk, al is dat ook niet voor lang, want de komende maanden staan ook alweer vol met weekendjes met familie! Werk ze op de kinderafdeling weer en straks veel plezier met de familie Heijnen!
    Dikke kus voor jullie drietjes
    xxx Karien

• 06 Oktober 2013 - 21:28

Ine:

zo te lezen de moeite waard om een keertje te bezoeken!!!!

• 06 Oktober 2013 - 22:54

Nelly En Theo:

Hoi lieverds,
    Als ik de verhalen lees en de foto's bekijk, is het zo slecht nog niet in Zuid-Afrika: jullie genieten er wel van!
    En ik blijf me verbazen over hoe snel Julia groeit; vliegensvlug rondkruipen, alles onderzoeken, beginnen met lopen en dat alles met een zeer ondeugend snoetje.
    Nog 1 weekje en dan is het hier herfstvakantie, tot nog toe mooi nazomerweer.
    Veel plezier weer op de kinderafdeling en straks met de fam. Heynen, dikke kus voor allemaal.

• 07 Oktober 2013 - 11:42

Vera:

Wat bijzonder om die rhino's van zo dichtbij te zien, lijkt me een mooie ervaring. Een goede vakantie gehad zo te zien en lezen, de tweede week wat meer studeren, maar gelukkig met mooie omgeving en ipv koude watervallen een warm zwembad :)
    Ben benieuwd welke van de vele omschreven plekjes wij in november in ons reisprogram kunnen proppen.
    Geniet van weer rustig thuis zijn, en uiteraard nagenieten van alle mooie plekjes.
    Heel veel groetjes en knuffel voor Julia. Die onderzoekt al lekker een eind weg. Gister op het feestje van Auke liep er ook zo'n mini-onderzoekstertje rond, leuk om te zien, zelfs het zand moest geproefd worden.
    Ook nog groeten voor de Heijnen-s! Liefs, Vera

• 07 Oktober 2013 - 16:04

Merel:

Hoi weer allemaal!
    Weer zitten staren naar alle mooie foto's en genoten van de update!
    Leuk om een vrolijk spelende Julia te zien.
    Hier ik net 5 voorstellingen gespeeld van de musical face-lift. Was helemaal fantastisch! En dan denk ik ook altijd even terug naar mijn eerste productie en dat was natuurlijk Joseph samen met jullie! :-)

liefs!
    Merel

• 10 Oktober 2013 - 08:58

Alex:

Hi,

Wat een schitterend land is Zuid Afrika toch (ook). Jullie hebben een prachtige vakantie gehad. ZA staat bij ons ook nog steeds op de lijst met verre vakantiebestemmingen. Helaas komend jaar nog niet. Hebben jullie wel eens 'King Solomon's Mines' gelezen van H. Rider Haggard. Speelt zich grofweg bij jullie in de omgeving af.

Groeten,
    Alex