september 2015 - Reisverslag uit Barberton, Zuid-Afrika van Inge en Pieter Heijnen-van Jaarsveld - WaarBenJij.nu september 2015 - Reisverslag uit Barberton, Zuid-Afrika van Inge en Pieter Heijnen-van Jaarsveld - WaarBenJij.nu

september 2015

Door: Inge

Blijf op de hoogte en volg Inge en Pieter

04 Oktober 2015 | Zuid-Afrika, Barberton

Lieve allemaal

In september begint de lente, 1 september is dus ‘spring day’. Op scholen wordt dit gevierd, de kinderen mogen verkleed naar school. Julia vertrok als Nijntje naar school.
Ik werd vlak voor de lunchpauze weggeroepen voor advies op de kinderpoli. Maar daar bleek geen ziek kindje maar een kamer vol collega’s (verpleging, OK team en artsen) en een tafel vol lekkers. Een surprise babyshower! We hebben samen gesmikkeld van lekkere hapjes en drankjes en ik ben enorm verwend met cadeautjes voor Puk. De hoeveelheid roze laat geen misverstanden verstaan: wij krijgen weer een meisje! Een ongelooflijk leuke verrassing. ’s Middags nog een keer feest om alle cadeaus met Julia en Pieter te bekijken.
Het autorijden werd de laatste maand lastiger met een grote buik, dus hebben Pieter en Julia mij vaak weggebracht en opgehaald bij het ziekenhuis. Julia wou elke middag gaan kijken bij de kleine ‘biebies’ op de couveuseafdeling. Een aantal keren vonden wij dat goed… ze wordt vast een goede grote zus strakjes.

Het circus was het eerste weekend van september in Barberton. Een echt circus met wilde dieren (tijgers, leeuwen, kamelen, pony’s en honden), acrobaten en clowns. De slotact was een motobike in een ronde kooi. Julia vond het leuk maar ook spannend en heeft lekker bij ons op schoot gezeten.

Het was doordeweeks heerlijk weer maar in de weekenden grijs en miezerig. In de weekenden moesten we dus veel binnenspelen. Julia heeft de puzzels ontdekt. De oude peuterpuzzels maakt ze in een handomdraai en ze wil nu wel de grote puzzels proberen van 24 stukjes. Met hulp van papa en mama gaat dat best goed. Het nieuwe houten treintoestel is ook een succes… en papa maar uitproberen hoe je verschillende trajecten spoor kunt aanleggen.
De regen zorgde er wel voor dat het gras weer een beetje kleur krijgt en de eerste bloemen zich laten zien. Vooral de Barberton daisy stond prachtig te bloeien. De eerste echte onweersbui kwam op 22 september, flink onweer en een korte maar heftige bui. Wat ruikt het daarna lekker!
Pieter heeft ons (voorlopig) laatste klusproject op het nippertje afgerond. Er is een dakgoot geplaatst aan de achterkant van ons huis, met een verbinding naar een grote waterton. We hopen het regenwater op te vangen zodat we straks de tuin kunnen besproeien, ook in tijden van waterschaarste.

24 september is Heritage day. Het museum had een avondwandeling georganiseerd op de 22ste. De avond begon met een dansvoorstelling voor het museum. Daarna zijn we in groepen langs een aantal monumenten van Barberton gewandeld. Het Belhaven huis was prachtig verlicht evenals het Stopforth huis. Bij beide woningen stond een oud-bewoner ons op te wachten om uitleg te geven. En toen kwam het onweer… volgend jaar gaan we weer mee en maken we de wandeling af.

Puk groeit goed en beweegt volop. Het leek wel of mijn buik elke dag groter werd! Bij 34 weken paste ik nog mag net in het OK-pakje om een keizersnede te doen. Daarna heb ik de keizersnedes maar overgelaten aan het chirurgische team. Het werk op de afdeling en de zwangerenpoli kostte me genoeg energie. Ik heb tot de laatste week van september nog doorgewerkt. Op mijn laatste werkdag heeft een collega nog een echo gemaakt: geschat gewicht van Puk was 3545gram, meer dan het geboortegewicht van alle kindjes die die afgelopen week waren geboren op de afdeling. De hoogste tijd voor zwangerschapsverlof!

De laatste dagen stonden in het teken van koffers inpakken en huis opruimen. De kamer van Julia is nu klaar voor de komst van Puk. Het babybedje opgemaakt en nieuwe Nijntje stickers op de muur.
Afscheid genomen van collega Luzanne met een kop koffie bij de Plaaskombuis, een nieuwe koffieplek in Barberton.
Julia heeft afscheid genomen van de Teddy klas. De juffen hadden een heus feestje georganiseerd met taart en limonade en een prachtige kaart. Volgend jaar maar ze naar de Apies klas.
Eindelijk heerlijk warm weer en vrij. De temperaturen liepen op tot 35 graden, en dan is het zwembad van de buren een heerlijke plek! En wat was ik blij met een zwangerschapsbadpak!
Op mijn verjaardag ben ik toegezongen door Julia- heel vaak. Het was tevens vlooienmarkt in het dorp, een leuke korte uitstap. Julia mocht een rondje in de speciale kinderbus! ’s Avonds heerlijk gegeten bij Josephine’s.

Met de auto naar Johannesburg en daarna met Air France naar Parijs en door naar Amsterdam. Nelly heeft ons opgehaald en we wonen nu weer tijdelijk ‘op de zolder’. Nederland is weliswaar kouder dan Barberton maar heette ons welkom met een prachtige zonnetje de eerste dagen. Als echte Hollanders zijn de fietsen tevoorschijn gekomen en lukt het nog net om met een grote buik en kind te fietsen! Julia voelt zich al helemaal thuis en knutselt met oma en laat zich voorlezen door opa. Ze weet de weg naar de speeltuin al aan te wijzen.
Woensdags doken we de medische molen in met controles bij de verloskundige en daarna in het ziekenhuis. Alles gaat goed maar je komt uit het buitenland…. en de vorige keer een keizersnede gehad; dus overal gaan belletjes rinkelen.
’s Avonds hebben we heerlijk gegeten bij Waud als een verlaat verjaardags cadeau.

We wachten af wanneer Puk zich komt melden….

Groetjes, Inge Pieter Julia en Puk

• 04 Oktober 2015 - 23:05

Theo En Nelly:

Ja, ik zag het licht boven nog branden na mijn avondwandeling, dus ik vermoedde al dat " zeebje" geschreven was! Toch nog gelukt met die dikke "Puk-buik"; laat haar maar gauw komen.
    Fijn dat jullie er zijn en we genieten van Julia: vandaag op de kermis in de draaimolen en mini-cars en niet te vergeten die dagelijkse roep: goeiemorgen oma en opa! liefs van ons tweetjes.

• 05 Oktober 2015 - 10:27

Merel:

Ooeeehhh wat spannend allemaal weer! Geniet maar lekker en rust ook goed uit bij opa en oma!
    Liefs!Merel

• 05 Oktober 2015 - 11:46

Janneke:

Ooooh, spannend allemaal! Wat leuk dat het al bijna zo ver is. Ik kom jullie nog wel een keertje opzoeken in Nijmegen als dat mag, lijkt me leuk om jullie te zien!
    Liefs voor jullie allemaal!