Juni 2012: maand van de openbaring - Reisverslag uit Hlabisa, Zuid-Afrika van Inge en Pieter Heijnen-van Jaarsveld - WaarBenJij.nu Juni 2012: maand van de openbaring - Reisverslag uit Hlabisa, Zuid-Afrika van Inge en Pieter Heijnen-van Jaarsveld - WaarBenJij.nu

Juni 2012: maand van de openbaring

Door: Pieter

Blijf op de hoogte en volg Inge en Pieter

01 Juli 2012 | Zuid-Afrika, Hlabisa

Juni 2012: De maand van de openbaring.

Allereerst het grote nieuws. Inge is zwanger en we verwachten onze kleine begin december. Met Inge gaat het best goed, maar ze heeft wel last van vermoeidheid. Ik probeer haar dus nog meer te verwennen, maar ik ben niet meer alle dagen standaard thuis.

Nee, ik heb geen baan, maar werk nu als vrijwilliger bij een middelbare school net buiten Hlabisa. Daar assisteer ik 2 docenten bij Engels en Biologie (hier LifeScience (LSC) geheten). Ik ga standaard 1 dag in de week en regelmatig kom ik nog een ochtend of middag extra in de week. Nu is het vakantie hier, een korte wintervakantie van 3 weken. De weken daarvoor waren de halfjaar examens, iets wat alle jaargangen hebben. Ik heb nog niet veel echte lessen bijgewoond, maar wel al het herhalen van de stof LSC voor Grade 11 (5e klas) in mijn eentje gedaan. De basisscholen hebben 8 klassen, Grade R en Grade 1 t/m 7. De 'high schools' hebben Grade 8 t/m 12. Grade 12 wordt afgesloten met het Matric exam. Op basis van de uitslag hiervan kom je in aanmerking voor een vervolgopleiding al dan niet via een beurs. Niet dat iedereen zijn Matric haalt, maar veel leerlingen willen dit wel en komen ook op school terug als ze er een tijdje uit zijn geweest (zwangerschap, werk, o.id.). Dus bijna elke high school heeft dan ook leerlingen van ouder dan 18.
De standaard van de examens is best hoog. Ik schat ergens tussen HAVO en VWO in. Dat betekent dus dat veel leerlingen de examens niet zo goed maken. Deels ligt dit aan het tempo omdat niet alle onderdelen behandeld zijn die wel door het op districtniveau gemaakt examen bekend veronderstelt worden. Deels omdat de leerlingen de behandelde onderwerpen moeilijk kunnen behappen. Mijn uitdaging, zeker voor LSC, is om alles te behandelen en om te proberen de behandelde concepten behapbaar te maken zodat de leerlingen meer punten scoren. Voor Engels ga ik proberen de uitspraak en context van de taal op te vijzelen.

Maar in juni zijn we ook op pad geweest. Het leukste uitstapje was een lang weekend naar Mhkuze NP. Een natuurpark dat hoort bij isiMangaliso Wetland Park, hier langs de kust. Het is een niet zo groot en ligt ca 80 km ten N.O. van Hlabisa, niet ver van de N2. Een mooi park, maar de toegangsweg is van matige kwaliteit. Het park heeft niet veel wegen, maar zijn grote attractie is de Nsumo pan. Een groot open water zonder een rivier die het water weg voert. Dus veel watervogels en veel wild komt er drinken. Om het park goed te bekijken hebben we nog een walking trail gedaan (onder begeleiding) en een night safari. We hebben in ieder geval tijdens die begeleide trips al 24 vogelsoorten gezien, waarvan we de meeste zonder de gids niet herkend zouden hebben. Zoals de African Green Pigeon, de Terrestrial Brownbull, Spotted Thick-knee, African Goshawk en Brown Snake-Eagle. Daarnaast diverse zoogdieren gezien als breedbek neushoorn (witte), Spotted Genet-cat, giraffen, zebra's, crocs en hippo's, White-tailed Mongoose, Bushbaby (waarschijnlijk Thick-tailed Galago) en diverse antiloopsoorten. We sliepen daar in een safaritent met en suite bathroom. Er zat zelfs een keuken bij, die met de tent verbonden was via een veranda, waar we lekker op konden zitten. Wat ook mooi was, was dat het kamp niet omheind was, waardoor alle dieren dicht bij de tenten konden komen. De Nyala's en Impala's kwamen dus ook bij onze tent hun kostje opscharrelen, wat geweldig was. Echter op een gegeven moment kwam er ook een groep Vervet-monkeys langs en zij waren slim en behendig genoeg om in de badkamer te komen. We waren gewaarschuwd en ze hebben niets bij ons weggepakt, maar het is wel schrikken als je rustig op het toilet zit en ineens aangestaard wordt door een paar bruine ogen. Op de weg terug zijn we door HiP teruggereden en zagen we enorm veel giraffen. Zou onze kleine daar van houden?

Het weekend daarna zijn we op zondag naar Richards Bay gegaan want Inge zou een week les geven op een cursus voor zorg aan zieke en pasgeboren babies. De cursus was in Empangeni (vlak bij Richards Bay) en er was een sobere overnachting voor die week geregeld. Ik heb Inge naar het werk gebracht en ondertussen wat zaken in Empangeni en Richards Bay afgehandeld. Ook had ik die week alle tijd om het mid-year examen LSC van Gr 11 na te kijken. Best een hoop werk hoor, voor 41 leerlingen! Dat heeft me ongeveer 2,5 dag gekost.
Na de cursus zijn we weer naar de film gegaan in Richards Bay en zaterdagochtend hebben we daar uitgebreid gewinkeld en daarna zijn we weer naar huis gegaan. Afgelopen weekend zijn we thuis gebleven en dit weekend heeft Inge weekenddienst, dus blijven we ook hier.

In juli krijgen we weer bezoek en staan er weer wat tripjes in de planning.

Groetjes,
Pieter en Inge

Fotos:

• 01 Juli 2012 - 13:06

Frank:

Heey!

Gefeliciteerd met de zwangerschap!!!
    Super leuk om te lezen!

Greetz,

Frank

• 01 Juli 2012 - 13:10

Maris:

Wow gefeliciteerd, wat een geweldig groot nieuws! En wat een prachtige verrijking van de toch al zulke fantastische ervaringen en belevenissen! Het ga jullie drietjes goed daar!

• 01 Juli 2012 - 13:20

Proficiat:

Hallo Pieter, Inge,

Dat is groot nieuws, geniet van deze periode..:).
    Leuk om jullie verhalen te lezen, het leven is echt anders dan in China/Azie. Kendric is bijna 4, de tijd gaat snel. Wij gaan verhuizen in Shanghai. Maggie en ik zijn bezig met een nieuw bedrijf.

Groetjes uit China,
    Maggie, Kendric, Richard

• 01 Juli 2012 - 14:39

Ine:

Proficiat wat een heerlijk nieuws en dan te bedenken dat mijn "kleine broertje" opa gaat worden.

• 01 Juli 2012 - 15:45

Karien:

Vanmorgen zomaar aan de telefoon, en over een paar dagen staan we bij jullie op de stoep! En nu is het geweldige nieuws wereldkundig gemaakt :)
    Ook leuk om te lezen over jou vrijwilligerswerk, Pieter! Leuk dat jij nu ook lekker bezig kan zijn :)
    Tot donderdagavond! Dan hebben we nog een paar dagen om heel veel bij te kletsen.
    xxx Karien

• 01 Juli 2012 - 16:05

Wendy:

Fantastisch!! Gefeliciteerd!

Ook leuk dat je nu vrijwilligerswerk hebt Pieter. Voor mij extra leuk om te lezen, omdat ik natuurlik ook m'n matriekeksamen (jawel, op z'n Afrikaans) heb moeten doen.

Veel succes ermee en natuurlijk heel veel geluk en gezondheid toegewenst!!

• 01 Juli 2012 - 16:29

Patricia:

Gefeliciteerd met het geweldige nieuws van Inge's zwangerschap! Super! En leuk om jullie belevenissen weer te lezen! X groetjes, Patricia

• 01 Juli 2012 - 16:48

Merel:

GEFELICITEERD INGE EN PIETER!
    wauw fantastisch om te lezen! :-) En ook fijn dat je vrijwilligerswerk hebt gevonden! Allemaal mooi nieuws!
    Geniet van het bezoek. Een warme knuffel uit Nijmegen!

• 01 Juli 2012 - 18:01

Theo En Nelly:

Hoi Inge en Pieter,
    Heel bijzonder om op het vliegveld al jouw stem te horen Inge! Terwijl we in koud Jo'burg bij een heerlijk warm houtvuurtje zitten te genieten, hebben we al met een glaasje rode wijn op ons opa en oma gevoel getoast. Te gek dat we over een paar dagen bij jullie zijn en wellicht al een klein buikje kunnen zien! Tot gauw! Lieve knuffels van ons!

• 01 Juli 2012 - 18:58

Dymph Rosenberg:

Hallo Pieter en Inge,

Nou eindelijk mag ik jullie dan feliciteren !!!! Ik was natuurlijk al door oma Nelly op de hoogte gebracht, maar ik wilde pas op jullie eigen nieuws reageren. Geniet er van! En .....Pieter, als jullie dan in Nederland zijn, lekker komen volleyballen hè?!

Groetjes, Dymph

• 01 Juli 2012 - 19:05

Lian:

Lieve samen wateen heerlijkmieuws gefeliciteerd met jullie kleine hup in de buik en heel veel plezier met de familie,
    We willen graag ook komen, Pauline wil oppassen!!!!!

• 01 Juli 2012 - 19:12

Julian:

Gefeliciteerd,ik kom ook oppassen, welke dagen werk jij Pieter?

• 02 Juli 2012 - 12:05

Els Van Oudheusden:

Hoi allemaal, Fijn dat nu iedereen het weet van jullie zwangerschap en het opa en oma worden van Nelly en Theo!!!!!!!
    een hele fijne en extra bijzondere tijd nu voor jullie samen!!lieve groeten ook van sjef,els

• 03 Juli 2012 - 14:08

Janneke:

Aaah, leuk! Heel erg gefeliciteerd voor jullie allebei, voor Theo en Nelly en de hele familie! Ik wens jullie heel veel geluk en een fijne tijd!

Liefs, Janneke

• 04 Juli 2012 - 14:52

Vera:

Hee docent Pieter en zwangere Inge,
    Jep, het blijft groot nieuws en hopelijk blijft de kleine ook lekker groeien tot een groot en mooi mensje! Morgen staan opa, oma en tante op de stoep. Geniet van het samen zijn!
    Ben benieuwd hoe het leraarzijn je bevalt Pieter, het klinkt alsof je iig al aardig hebt verdiept in het lessysteem.
    Die aap op het toilet is dan wel weer even schrikken zeg... het grootste wat ik ooit zag op een toilet was dan toch 'maar' een kakkerlak maatje 10 :)
    Heel veel liefs uit warm Nijmegen (kan ik tenminste een beetje wennen aan de temperaturen hier :)
    Knuffel, Vera

• 08 Juli 2012 - 07:06

Patrick:

1 + 1 = 3
    Wiskunde blijft ook maar een model van de werkelijkheid.... :-)))
    Geniet!!

• 13 Juli 2012 - 07:59

Erik:

Pieter en Inge,

Geweldig nieuws dat jullie in verwachting zijn. Gefeliciteerd met de zwangerschap.

Groetjes, Erik (en fam.)