1 Jaar Zuid-Afrika - Reisverslag uit Hlabisa, Zuid-Afrika van Inge en Pieter Heijnen-van Jaarsveld - WaarBenJij.nu 1 Jaar Zuid-Afrika - Reisverslag uit Hlabisa, Zuid-Afrika van Inge en Pieter Heijnen-van Jaarsveld - WaarBenJij.nu

1 Jaar Zuid-Afrika

Blijf op de hoogte en volg Inge en Pieter

04 September 2012 | Zuid-Afrika, Hlabisa

Augustus begint met een, ietwat verlate, uitgebreide 20-weken echo bij een gynaecoloog in Richards Bay. Van Gup, de tijdelijke werknaam, werden allerlei metingen gedaan, niet alleen van de omtrek en omvang, maar ook van het bloed in het hart, ventrikels in het hoofd etc. Niet dat Inge niet al lang onder controle is, ze gaat gewoon elke maand voor controle in het Hlabisa ziekenhuis, maar dit keer bij een onafhankelijke specialist. Gewoon, voor extra zekerheid omtrent mogelijke problemen in de 2e helft van de zwangerschap, met als bonus de geavanceerdere technieken.

Het eerste weekend gaan we op pad, een lang weekend van 4 dagen. Dit keer met een specifiek doel en extra gezelschap. Karien komt dat weekend terug uit Mozambique en reist via Nelspruit naar het vliegveld van Jo'burg. Wij willen haar en haar reisgenoot Tobi, nog wel zien voor ze weer teruggaan naar Europa. En met ons mee gaat Regula, een Zwitserse studente Geneeskunde, die na 2 maanden werken (van de geplande 3) wel toe was aan een weekendje weg. Iets wat moeilijk voor haar te regelen was omdat ze geen eigen vervoer had.
Op vrijdag een lange reisdag om via Swaziland naar Nelspruit te rijden. Onderweg stoppen we om te tanken, een lunch bij Nisela, kopje koffie bij Piggs Peak en dan natuurlijk 4 keer de auto uit voor de douane. Het is al donker als we Nelspruit in rijden, waar het opeens verschrikkelijk druk is op de weg – gelukkig stad uit. De volgende dag horen we dat er net een belangrijke rugbywedstrijd in het stadion van Nelspruit was afgelopen. Bij Funky Monkey backpackers treffen we Karien en Tobi, na een welverdiend biertje zijn we bij Ocean basket gaan eten. Zaterdag hebben Nelspruit en omgeving verkent. Eerst naar de Botanische Tuin – echt een aanrader (en niet alleen omdat ik een bioloog ben). Het is er ruim, mooi opgezet, veel schaduw, zitbankjes, maar ook uitzicht op de Crocodile en Nels rivier met watervallen, cascades, hippo pool etc. Dan nog een hangbrug, Baobab bomen in vele groottes en leeftijden, cycades en vele bloeiende planten. Na een heerlijke lunch in een artistieke winkelcentrum in Witrivier bezoeken we het Mbombela stadion. Gebouwd voor het WK 2010, met als inspiratie giraffe en zebra's. De volgende ochtend hebben we afscheid genomen van Karien en Tobi die die dag een bus naar Jo'burg zouden nemen en dan 's-avonds op het vliegtuig. Wij gingen dezelfde weg terug als we gekomen waren, tot aan Ngwenya. Waar we een bezoek aan de glasfabriek hebben gebracht en daarna door naar ons slaapadres Lidwala. We hebben ons reiszweet nog afgespoeld bij de Cuddle Puddle. Een warm waterbron – gelukkig voor Inge niet te warm. De maandag erna rustig terug gereden naar huis.

We hebben in het weekend geluk gehad met het weer, 's ochtends begon het nog fris maar daarna konden we genieten van een heerlijk zonnetje. De week erna was dat voor grote delen van KZN wel anders. Er is in jaren niet zo veel sneeuw gevallen, diverse wegen zaten tijdelijk dicht zelfs de N3. Alhoewel wij er in Hlabisa niets van hebben gemerkt. Voor veel mensen was het een korte week, want op donderdag was het National Women's Day – een vrije dag voor iedereen, ook voor het ambassade personeel in NL. Vorig jaar hebben we dat zelf aan ons lijf ondervonden toen we heel blij maar totaal voor niets naar Den Haag waren gereisd om ons felbegeerde en lang verwachte visum op te halen. Een dag waarna veel mensen hier de vrijdag erna ook niet werken. Maar voor ons geen rustig weekend want Inge had een weekenddienst – haar laatste voor dit jaar.

Pieter is op de dinsdagen druk op school, lesgeven in Life Science en Engels. En soms zijn daar dan ineens extra activiteiten. Zoals op 16 augustus de Matric Farewell Party voor Shiyinkosi High School. Het is zo iets als de Prom night in USA, maar dan overdag. Een gezamenlijk feest voor de leerlingen die dat jaar eindexamen (Matric) doen. Waarvoor iedereen nieuwe sjieke kleren aan doet, er toespraken zijn, beloftes en bedankjes worden gedaan en lekker wordt gegeten. Dit keer waren er 26 leerlingen van de 48 aanwezig – de anderen hadden afgezegd, vnl omdat ze het niet konden betalen. Na de plechtigheid gingen ze nl ook nog 2 nachten weg (onder begeleiding van leraren) naar Durban. Strak in pak, mocht Pieter (als pronk-mlungu) vooraan vanaf het podium alles gadeslaan.

Die zaterdag hadden we gepland om te gaan Whale whatchen bij St Lucia, maar toen we er waren ging het niet door vanwege een te ruwe zee. Als goedmakertje kregen we een gratis croc en hippo tour aangeboden, iets waar we geen Nee tegen zeggen natuurlijk. Het was een mooie tocht met diverse 'gapende' hippo's, diverse crocs en vogelssoorten. Waaronder de Water Thick-knee (water dikkop), Giant Kingfisher, een vrouwelijke African Fish Eagle, Caspian Tern en African Darter (een soort aalscholver met langere nek – ook Slangehalsvogel genoemd).

Inmiddels zijn we een heel jaar in Zuid-Afrika. De tijd vliegt voorbij…. Om het te vieren hadden we onszelf een weekje vakantie aan de South Coast cadeau gedaan. We hadden een appartementje geboekt in Illovo Beach, zo'n 30 Km ten zuiden van Durban. Op de weg er naar toe gestopt bij de grote Hindu tempel van Chattsworth. Indrukwekkend, en dan hadden ze ook nog een goed vegetarisch restaurant erbij, waar we lekker geluncht hebben.
De volgende dag een strandwandeling gemaakt en ge-pootje-baait. Op een gegeven moment sloeg de hitte toe (er was voor het binnenland al gewaarschuwd voor extreme hitte en droogte) en zijn we met de auto verder de omgeving gaan verkennen. Op zondag naar Durban voor de Good Food & Wine show. Een beurs met stands van diverse ZA wijn- en andere delicatessenmakers. Heerlijk, maar wel jammer dat we allebei niet konden drinken – alhoewel Pieter wel iets geproefd heeft. De maandag zijn we op zoek gegaan naar de Oribi Gorge. Een natuurpark zo'n 20Km inland van Port Shepstone, een plaats met een indrukwekkend KLEINE vuurtoren. Het wandelen in het park was niet voor ons weggelegd – te steil – , en verder bestond het publieke park uit 1 smalle weg die we gereden hebben. De privé parken er omheen schijnen makkelijker begaanbaar te zijn, maar ja dan moet je wel betalen en daar hadden wij deze keer geen zin in.
We hebben ook een bezoek gebracht aan Mariannhill Monastery. Een kloosterorde die ontstaan is uit de Trappisten in 1909, in Mariannhill Zuid-Afrika. Tegenwoordig zitten ze over de hele wereld, ook in NL, maar hun basis blijft Mariannhill, net buiten Durban. De orde is afgesplitst omdat de regels van de Trappisten (Ora et Labora) niet werkten voor de bekering van, en hulp aan de lokale bevolking. Dus zijn ze gaan praten en gaan lesgeven. We hebben daar het klooster bezocht met bijbehorende kerken, museum en tuinen. Een erg rustig stukje ZA in een zeer drukke metropool.
Woensdag was er om te relaxen. Een kopje koffie bij de lokale kwekerij. Lekker aan het zwembad in de zon met een boekje (het water was nog wel erg koud) en daarna braaien. Want ja, als geïntegreerde Zuid-Afrikaan is het pas vakantie als de braai aan gaat en je ene biertje in je hand hebt!
Donderdags zijn we naar Crocworld geweest. Voorheen een krokodillenkwekerij voor vlees en huid, tegenwoordig voor de toeristen. Heel veel crocs, wederom uitleg en voeren. Vooral leuk waren de andere dieren: veel vogels, schildpadden en slangen. Bij die laatste bleek er groot verschil in interesse tussen ons!
Vrijdag mochten we weer naar huis. Maar niet voordat we flink hadden geshopt in Umhlanga!

Het lokale nieuws is de hele maand augustus gedomineerd door het schietincident in Marikana. We hebben begrepen dat het ook internationaal nieuws is/was. Half augustus is een staking bij de Lonmin platinum mijn in het noorden van Zuid-Afrika helemaal uit de hand gelopen. De hele week was het al onrustig en waren er incidenten met gewonden en enkele doden. Maar op 16 augustus is het helemaal mis gegaan, de politie heeft het vuur geopend op de stakende mijnwerkers en daarbij vielen 34 doden. Het is ons nog steeds niet helemaal duidelijk waarom er werd gestaakt; looneisen maar er zijn ook twee rivaliserende vakbonden. Er was zeker een dreigende sfeer maar waarom het zo uit de hand is gelopen is nog steeds onduidelijk.
In de nasleep wordt het politiek gemaakt. Het rommelt al langer binnen de ANC. Eerder dit jaar is de leider van de jeugdliga, Julius Malema, uit de partij gezet. Hij is echter nog heel populair en heeft flink van zich laten horen bij de herdenkingsdiensten.
Het lijkt erop dat we nog politiek spannende tijden tegemoet gaan. Later dit jaar is er een groot politiek ANC congres en volgend jaar zijn er presidentsverkiezingen. We zullen proberen jullie op de hoogte te houden.

Deze keer foto's van onze leuke uitstapjes maar ook van ons beider werk!

Groetjes, Pieter en Inge

Geniet van elkaar!

• 04 September 2012 - 22:34

Karien:

Hey lieverds,
    Begin van het verhaal en foto's zijn erg herkenbaar ;) Maar dat lijkt alweer lang geleden... Voor de rest blijven jullie ook van leuke uitstapjes/vakantietjes genieten! Nu nog met z'n tweetjes, geniet daar ook nog maar extra van. Fijn om te horen dat het met numero 3 toch ook goed gaat, en met de mama ook :)
    De foto's van de Matric Party zien er leuk uit! Doet me denken aan die opgedofte jongens en meiden die we toen ook bij het stadion in Nelspruit zagen.
    Nog maar twee maandjes! Dus geniet ook nog even van de lente daarzo.
    Dikke kus en knuffel,
    xxx Karien

• 04 September 2012 - 23:35

Els Van Oudheusden:

Hoi (nge en Pieter,
    Heerlijk om al een jaar van jullie belevenissen te mogen genieten,en ook leuk om wat meer over het werk van Pieter te horen.
    Je laatste weekend werken dit jaar Inge ivm de zwangerschap?Lekker om het dan even iets rustiger aan te kunnen doen he? Voor jullie heel veel groetjes en geniet van het kleine Gupje in wording,groetjes els

• 04 September 2012 - 23:39

Nel Heijnen:

Ik was al uit aan het kijken naar het verslag van augustus. Fijn dat alles goed gaat. Helaas kan ik de foto's niet openen.
    Morgen maar even hulp inroepen.
    Voor nu welterusten. Mam

• 05 September 2012 - 10:40

Merel:

Ha Inge en Pieter!

Fijn om altijd te horen dat het goed met jullie gaat! Al weer een jaar geleden , jeetje! Geniet van al het moois en rust ook goed uit!
    liefs! Merel

• 05 September 2012 - 12:38

Vera:

Hoi Inge & Pieter!
    Een jaar Zuid-Afrika en al zoveel meegemaakt! Jullie hebben de omgeving al flink afgereisd zeg, dat klooster klinkt erg interessant. En toch blijven er telkens nog nieuwe plekjes onontdekt, maar daar hebben jullie vast een speurneus voor :)
    Zo te horen groeit Gup zoals het hoort, van binnen en buiten, begint je buik al erg te showen Inge?
    Het nieuws over de doden in de mijn was inderdaad ook groot nieuws hier, inderdaad een verhaal met meerdere kanten en onduidelijke achtergronden.
    Hier is het collegejaar weer begonnen, lekker druk weer op de uni :)
    Heel veel groetjes en liefs! Vera

• 06 September 2012 - 00:25

Feija & Alex:

Hoi, Gefeliciteerd met jullie eerste jaar in ZA!