oktober 2012 - Reisverslag uit Hlabisa, Zuid-Afrika van Inge en Pieter Heijnen-van Jaarsveld - WaarBenJij.nu oktober 2012 - Reisverslag uit Hlabisa, Zuid-Afrika van Inge en Pieter Heijnen-van Jaarsveld - WaarBenJij.nu

oktober 2012

Door: Pieter en Inge

Blijf op de hoogte en volg Inge en Pieter

28 Oktober 2012 | Zuid-Afrika, Hlabisa

Het bezoek van mijn broer Gert betekent dat ik weer mag gidsen. Voor ik Gert ophaal in Durban moet ik eerst de voorjaarstoetsen van LifeScience voor de hoogste 2 klassen op school ophalen. Tijdens mijn reis met Gert moet ik ook nog mijn best doen om deze examens na te kijken.

Op een zeer koele en bewolkte vrijdag haal ik Gert op op King Shaka International Airport. We gaan eerst even een kijkje nemen in Umhlanga om te genieten van de Indische Oceaan. Echter het weer wordt alleen maar slechter en het gaat echt plenzen. Dan maar even Gateway Mall doen en dan door naar Durban-noord voor ons hotel.
De volgende ochtend is het stralend mooi weer, het begin van een erg warme week. Via Durban (skycar bij het Moses Mabhida stadion) en Pietermaritzburg rijden we naar Albert Falls lake. Waar ons een traditionele overnachting wacht in een zulu Beehive hut. Het is een echte zulu homestead met alleen ronde hutten, een open keuken, veekraal en geen stroom. Maar wel warm water en een koelkast, hoe dan? Op biogas, gemaakt uit de stront van de koeien. De plek heet Ecabizini, een geweldige ervaring en een aanrader als je iets wil leren over de zulu cultuur. Dan rijden we binnendoor via Greytown naar Rorke's Drift (iets ten zuiden van Dundee), waar we 2 nachten blijven in Isibindi lodge and nature reserve. Ook met een zulu thema (we slapen in een rondavel), maar nu is alles luxueus. Van hieruit hebben we het slagveld van Rorke's Drift met het museum bekeken, zijn we naar het Talana museum in Dundee geweest – waar Gert onder de indruk was van het mijnmuseum (hij ging er zelfs voor op de knieën) – zijn we langs het slagveld bij Isandlwana gereden en na vertrek uit Isibindi ook nog het slagveld en museum bij Bloedrivier bezocht. In Isibindi hebben we nog een avondexcursie gedaan om kikkers te zien bij de rivier – 4 verschillende soorten gezien en 1 slang – en we hebben een ochtendsafari gedaan door het reservaat waar we diverse grazers hebben gezien, waarvan de black wildebeest de meest bijzondere was. Normaal zie je de gnoe of blue wildebeest. Gelukkig is de black wildebeest goed te herkennen aan zijn staart, want die is …….. wit.

Vanuit het museum in Bloedrivier doorgereden naar Vrijheid. De volgende dag verder naar Ithala, het park in Noordwest KZN waar we wel vaker komen. Samen met Gert een avond- en een ochtendsafari geboekt. De avondsafari was mooi met veel grazers (mountain (foto's) en de common reed buck) en vogels, maar leverde behalve een mooie zonsondergang niet veel spectaculaire foto's op. De ochtendsafari was in het begin nog rustiger, totdat we werden opgeschrikt door een helikopter. En niet alleen wij schrokken ervan, we zagen een groepje witte (breedbek) neushoorns een veilig heenkomen zoeken en zelfs een zwarte (puntlip) neushoorn kwam uit het struikgewas gerend. Die zie je echt zelden! De aanleiding was de geplande vangst van een neushoorn om de populatie van de neushoorns stabiel te houden. Bij gebrek aan leeuwen groeien de populaties van de grote grazers ongelimiteerd, dus elk jaar wordt er geteld en wordt het teveel aan wild gevangen en verkocht. Nu was het dus de beurt aan 1 neushoorn. De neushoorn werd gedart met een kleine heli en later opgetakeld met een grote heli (op de foto's) en naar een transport truck gebracht. En wij zaten er met onze neus boven op (nou ja, met verrekijker konden we het goed volgen).

Daarna weer inpakken en naar huis, Hlabisa. Even uitrusten en dan de volgende dag weer verder, met Inge en Gert naar Mkhuze natuurpark. Ook daar weer de nodige ritten gemaakt, soms ook met gids. In Mantuma kamp loopt het wild gewoon langs je tent. De jonge nyala's zijn dan wel heel schattig, maar ook mooie beelden van giraffen, common reedbuck, slender mongoose en een fotograaf gemaakt. En bij al dat mooie weer kan een braai niet uitblijven natuurlijk! En dat de natuur een kwestie is van leven en overleven laat de foto van de gekko met libelle wel weer zien.

In de week daarna is Inge aan het werk en doe ik dagtripjes met Gert. En een standaard is natuurlijk St. Lucia. Ondanks de mindere vooruitzichten toch de boottocht gedaan. En die leverde toch een mooie impressie op. Naast de vele krokodillen en nijlpaarden ook diverse vogels, waaronder deze Goliath reiger. Deze week is er ook nog een controle bij de gynaecoloog in Richards Bay voor Inge en een extra dagje HiP voor Gert. En toen een weekendje met z'n 3-en naar Hilltop in HiP (Hluhluwe-Imfolozi Park). Dan zie je dat wij ook aandacht hebben voor de vele mooie bloemen die het voorjaar brengt. Maar ook mooie ontmoetingen met Kaapse buffels, olifanten, neushoorns, een volwassen nyala mannetje, mannelijke wevertjes die nestjes bouwen, een african wattled lapwing (een soort kievit met lellen) en diverse roofvogels. Geen grote katten voor Gert, maar die heeft hij nog gezien gedurende zijn laatste week safari bij een paar privé parken. Want na dit weekend hebben we op maandag afscheid genomen.

Om af te kicken van het bezoek zijn Inge en ik het weekend daarna nog erop uit gegaan. Nu niet voor het wild, maar om rustig uit te waaien, te zonnebaden en laatste (baby)boodschappen te doen. Helaas werkte het weer niet echt mee en konden we niet relaxen aan het zwembad, maar Inge zag er wel schitterend uit op het strand bij Mtunzini. Met deze laatste inkopen en het ophalen van de bestelde commode zijn we er (denken we) helemaal klaar voor.

Gelukkig heb ik het nakijkwerk ook af gekregen, maar niet zonder me diverse avonden te onttrekken aan de gezelligheid van het bezoek. De leerlingen weten nu hoe ze ervoor staan, maar veel tijd om iets bij te vijzelen is er niet meer. De final exams voor Gr 12 zijn alweer begonnen en voor de andere klassen beginnen ze alweer begin november. Voor mij is er nog 1 week (dus 1 dag) om ze voor te bereiden. Hopelijk doen ze het goed en leren ze van het bespreken van hun laatste toetsen.

Nu zijn we bezig met het afronden van onze activiteiten hier zodat we rustig kunnen genieten van onze periode in NL.

Groetjes,
Pieter en Inge

En voor de foto's:

• 28 Oktober 2012 - 16:23

Merel:

Ha Inge en Pieter. Ik blijf altijd met plezier jullie verhalen lezen! Wat mooi weer!
    Inge!! Die foto met je buik... super! :)
    Een dikke warme knuffel uit het momenteel koude herfst Nederland!

• 28 Oktober 2012 - 17:39

Theo En Nelly :

Wij komen net terug van de pop-art tentoonstelling in Museum Valkhof. Nelly gaat as donderdag met de hele klas kijken. In een video zei de maker van de hoes van Sgt. Pepper dat hij het bedrag van 200 pond had gekregen voor die inmiddels wereldberoemde hoes; in het contract was men vergeten om een klein bedragje op te nemen voor de hoes. Anders was hij nu wel multi miljonair geweest....
    Maar jullie foto's zijn ook niet te versmaden. Ik vind ze haast mooier dan de hele tentoonstelling.

Op jullie "appartement" op de Grevinckstraat staan inmiddels ook een klein koelkastje en een kleine platte TV, wij rijden wat af voor de aankopen en de wieg staat ook boven met het nieuwe hemeltje. Alles hier ook klaar voor Gup. Want naast de foto's van de safari zagen wij ook Gup groeien op de laatste foto.

Het koelkastje is voor de witte wijn, maar pas op want zoals Merel al zei is het hier al koud aan het worden, het zonnetje schijnt nog wel maar het is wel een koud zonnetje.

Sander heeft het grote hol van het konijn opgevuld en de stenen liggen er weer op. Kortom het tuinhuisje is weer "op en top". Het gat was goed voor 150 kg zand. Het hol bleek groter dan ingeschat. Wij schatten in dat er in de poep van het konijn veel zand zat. Want waar blijft het????

Hier verder geen nieuws,
    Groeten en succes de laatste dagen in ZA, Theo en Nelly.

• 28 Oktober 2012 - 19:03

Ine:

ik ga nu echt even de foto's bekijken en welkom in NL.

• 28 Oktober 2012 - 20:44

Lian:

Hoi Pieter en Inge, jullie zijn echt klaar voor kleine Gup, wij zijn ook benieuwd, en de kinderen ook, veel plezier in nederland, Lian

• 29 Oktober 2012 - 01:54

Alex:

Hi Piete & Inge, Mooi en erg mooie foto's weer. Het blijft genieten om al die dieren te zien (ook al zijn het foto's). En jullie zijn langs Greytown gekomen. Daar zitten wij nu elke dag :-). Groeten uit NZ, Feija & Alex

• 29 Oktober 2012 - 10:03

Karien:

Lieve Inge en Pieter, nog maar een weekje... en dan mogen we gewoon weer live alle verhalen horen en de dikke buik zien!!! Maar dan moeten jullie wel even al die mooie beestjes missen hoor. Dikke kus van mij

• 04 November 2012 - 18:23

Elske:

Eindelijk ben ik er vandaag aan toe gekomen om jullie verslag te lezen. Wat heerlijk om te doen. Ik lees nu echt met andere ogen en ben heel jaloers op Gert met wat hij allemaal heeft gezien. Ik weet nu zeker dat ik heel heel heel graag nog een keer terug kom naar Zuid Afrika. De slagvelden wil ik toch wel graag zien met de bijgehorende musea en opnieuw wildparken.

Komende week komen jullie al naar Nederland, ik hoop dat alles goed gaat met de voorbereidingen. Goed reis gewenst en een dikke kus van mij.