Januari 2013 van -6 naar +38 - Reisverslag uit Hlabisa, Zuid-Afrika van Inge en Pieter Heijnen-van Jaarsveld - WaarBenJij.nu Januari 2013 van -6 naar +38 - Reisverslag uit Hlabisa, Zuid-Afrika van Inge en Pieter Heijnen-van Jaarsveld - WaarBenJij.nu

Januari 2013 van -6 naar +38

Door: Inge en Pieter

Blijf op de hoogte en volg Inge en Pieter

27 Januari 2013 | Zuid-Afrika, Hlabisa

Lieve allemaal
Het nieuwe jaar werd op de Grevinckstraat ingeluid, een jaar vol nieuwe avonturen…
We hebben veel lieve en mooie kaartjes gekregen en veel kraamvisite gehad. We hebben de kraamvisite-periode afgesloten met een hele gezellige kraamborrel. Daarna volgde een week van doktersbezoek: consultatiebureau, nacontrole in het ziekenhuis en bezoekjes aan de tandarts.
11 januari zijn we voor de derde keer naar Den Haag gereden, en nu heeft Julia een paspoort met visum! Alle papieren in orde voor de terugreis. Het was een koude maar zonnige dag, we zijn nog even naar Scheveningen gereden. Lopen over het bevroren strand -een bijzondere ervaring- en daarna snel koffie met appeltaart in een verwarmd café.
's Avonds hebben we een afscheidsetentje voor de familie vJ gehouden met Zuid-Afrikaans bobotie. Laat op de avond en na een glaasje is het roemruchte sleutel-spel gekraakt, na meer dan 10 jaar!
Zaterdags zijn we gaan wandelen in de Ooij en zondags hebben we alvast Pieter en Nel's verjaardag gevierd met een wandeling op de Duivelsberg en daarna pannenkoeken.
Winkelen bij de IKEA en de stad bleek minder leuk dan gehoopt, want ja de berg mee-te-nemen-spullen was al erg groot. En er mag dan uitverkoop zijn, er mag niets gekocht worden. De grote uitdaging werd alles inpakken. Dat is (bijna) gelukt. (Voor wie nog deze kant op komt er zijn nog spulletjes die een enkele reis zoeken…!)
Donderdagochtend 17 januari ging de wekker al heel vroeg. Opstaan met -6 en in het donker. Afscheid nemen van Theo en op naar Schiphol, waar we werden uitgezwaaid door Nelly, Frans en Nel. Tot ziens Nederland!

Zo klein als Julia is, ze moet in het vliegtuig ook in de stoelriem! Gelukkig mocht ze ook hele delen van de vlucht in het speciale babybedje. Dat gaf ons iets meer bewegingsvrijheid en Julia vond het allemaal prima. Ze heeft zich keurig gedragen en zelden zo weinig gehuild. We kwamen 's avonds laat aan in Johannesburg. Daar bleek helaas dat we direct door de douane moesten en de bagage moesten ophalen, opnieuw inchecken kon pas de volgende ochtend. We hebben een nacht gehangen op het vliegveld, de volgende ochtend door naar Richards Bay. Bij aankomst om 7 uur 's-ochtends was het al 27 graden. We werden opgehaald door mijn collega Bonnie die ons naar huis in Hlabisa heeft gebracht. Het werd alleen maar warmer en na een lange reis hebben we een heerlijk middagdutje gedaan.
Het weekend bracht regen en enige verkoeling. Pieter's verjaardag hebben we met zijn drietjes rustig thuis gevierd. Julia had een prachtig Nijntje-pakje aan en Pieter kreeg veel papa-tijd! In de loop van de week werd het zonniger en warmer. Donderdags haalden we de 38 graden. Dat is wel weer even wennen. Geen warme truien, pakjes, mutsen maar slippers, T-shirts en voor Julia alleen luier en korte rompertjes. Ze begint aan de warmte te wennen, maar heeft wel veel meer dorst. Daardoor meld ze zich om de twee-en-half uur, best pittig voor mama. We beginnen onze draai te vinden; de vertrouwde mobile hangt boven de bank, haar nieuwe bedje staat bij ons op de kamer.
We zijn al een aantal keer het dorp in gewandeld (er is een nieuwe supermarkt) en trekken dan veel bekijks. Een klein blank kindje, in een draagzak, gedragen door een man! Veel leuke reacties.
Pieter begint volgende week weer op school, ik mag nog een maand genieten van onze prachtige dochter voordat ik weer moet gaan werken.

Groetjes uit warm en zonnig Zuid-Afrika
Inge, Pieter en Julia

• 27 Januari 2013 - 17:43

Theo En Nelly:

Deze reactie is kort, welkom thuis in de warmte.

Ik zie wel een nieuwe stoel in de kamer plus bij de foto's ook het vliegtuigbedje plus een foto in de riem.

Het geschilderde Julia bij de kamer staat ook heel mooi, evenals de mobile.
    Groeten uit dooiend NL van Theo en Nelly.

• 27 Januari 2013 - 20:16

Elske:

Fijn om te horen dat jullie weer veilig aangekomen zijn. Dank voor de ontzettend leuke fotoserie. Heel mooi.

Ik herinner me hoeveel bekijks ik trok toen ik samen met mijn vader door het dorp liep. Dus ja een blanke baby in een draagzak bij een blanke papa. Dat moet heel veel kijkende blikken hebben getrokken.

Geniet van de tijd die jullie in alle rust samen hebben. Binnenkort eerste weekendje op pad?
    Groet Elske

• 27 Januari 2013 - 21:45

Karien:

Hey lieve Inge, Pieter en Julia,

De verhalen hadden we via de mail al gehoord, maar het is wel heel leuk om die foto's te zien. Is inderdaad wel even heel anders dan die kou hier. Gelukkig is het vriezen hier ook afgelopen sinds vandaag, maar 38 graden is nog ver weg helaas.

Dikke kus voor jullie allemaal!

xxx Karien

• 28 Januari 2013 - 07:49

Janneke:

Hey Pieter en Inge, fijn om te zien dat jullie weer veilig thuis gekomen zijn! Ik hoop dat jullie intussen weer snel aan de warmte gewend zijn en dat Juli ook een beetje kan wennen in deze bijzondere nieuwe wereld! Heel veel geluk voor jullie drietjes, geniet van de komende tijd.

Groetjes en liefs,

Janneke

• 29 Januari 2013 - 13:19

Merel:

Ha Inge Pieter en Julia,

Wat fijn om te horen dat jullie weer lekker thuis zijn en dat de kleine meid ook aan het wennen is aan haar nieuwe omgeving. Wat een hoop lieve foto's! Leuk!! :)
    Geniet maar lekker van het verlof samen!

liefs,
    Merel

• 29 Januari 2013 - 13:33

René Klaassen:

hoi

dit bericht komt alweer uit een zich langzaam weer opwarmend nederland. nat en 10 graden staan er vanmiddag op de teller bij het tankstation in Malden.
    met veel warme belangstelling jullie bericht weer gelezen. mijn bewondering voor wat jullie doen en aandurven stijgt met de week.
    de boodschap waar ik mee mail is vooral aan pieter gericht.
    de kerstmarkt is geevalueerd en er is afgesproken dat er voor de opbrengst van volgend jaar naar een nieuw project gezocht gaat worden. de parochie start met een nieuw project pas rond de grote vakantie. Dat geeft je nog even speling om een plan te bedenken en er een aanvraag van te maken. We weten nu dat er drie mensen die ervoor in aanmerking willen komen en langs deze weg wordt je gevraagd een plan op paier te zetten er eventueel een enkele foto bij te plakken en ervoor te zorgen dat het of bij mij en dan via mij weer bij de werkgroep diaconie tercht gaat komen. je kunt ook direct naar Effata mailen.
    voor de grote vakantie , 1juli moet het er zijn. direct erbna wordt er beslist wie minimaal een jaar mag profiteren van de extra diaconale aandacht en opbrengsten van acties.

dit moet het voor nu weer even zijn. ik wens jullie een goede tijd en mooie ervaringen met Julia toe. We volgen op gepaste afstand.

groet René en Francoise

• 30 Januari 2013 - 13:43

Vera:

Superfijne update en wat een mooie reeks foto's. Julia is een mooie KLM-baby :) Misschien was ze daarom wel zo rustig, lekker in zo'n oerhollands-blauwe omgeving...
    Nou maar lekker wennen aan de warmte en zelf genieten van het Afrikaanse huis-tuin-keuken leventje!
    Grappig dat jullie het bannertje mee hebben genomen,wist ik niet, maar ziet er goed uit op de babykamerdeur! Hier is het potjes thee leuten en doorwerken aan mijn papers, verslagen en voorbereidingen voor komend studiesemester...
    Groetjes aan alledrie vanuit een nat en winderig Nijmegen. Vera.

• 31 Januari 2013 - 07:52

Françoise.:

Lieve Pieter, Inge en Julia,
    Ik vond het leuk jullie in de vakantie 3 x te zien! Dat was lang geleden....Ook de kraamborrel vond ik erg gezellig!
    Het lijkt me erg wennen inderdaad, om met de omslag van het weer en de temperaturen om te gaan...Ik houd al helemaal niet van hitte!
    Wat leuk, dat jullie zo veel bekijks hebben.....Dat moeten mijn ouders ook gehad hebben op Curaçao indertijd!
    Daar ben ik geboren en heb daar tot mijn vierde verjaardag gewoond; Ik had ook nog eens spierwit haar en heel veel mensen wilden het "engelenhaar" even voelen, vertelde mijn moeder altijd!
    Nou, tot schrijfs,
    heel veel liefs, ook namens René,
    Françoise.