Maart 2013: weer aan het werk - Reisverslag uit Hlabisa, Zuid-Afrika van Inge en Pieter Heijnen-van Jaarsveld - WaarBenJij.nu Maart 2013: weer aan het werk - Reisverslag uit Hlabisa, Zuid-Afrika van Inge en Pieter Heijnen-van Jaarsveld - WaarBenJij.nu

Maart 2013: weer aan het werk

Door: Pieter en Inge

Blijf op de hoogte en volg Inge en Pieter

01 April 2013 | Zuid-Afrika, Hlabisa

Lieve allemaal,

Maart betekende weer terug naar het werk voor mij. De kinderafdeling was druk: 12 kindjes op de couveuse afdeling (met een capaciteit voor 8) en meer dan 30 op de kinderafdeling. De zusters hadden de zaal-indeling aangepast om iedereen een plekje te kunnen geven. Met name de ondervoedingsafdeling barste uit zijn voegen. Normaal hebben we 6 bedden, maar nu 12 patiënten. Ik blijf het moeilijk vinden om te begrijpen hoe ouders het zo ver kunnen laten komen. Bijvoorbeeld een drie maanden oud kindje dat binnenkomt met een gewicht onder het geboortegewicht. En moeder dan beweren dat het heel goed gaat en dat ze naar huis wil als het kind na twee weken net weer op het geboortegewicht is….
Nu ik zelf moeder ben, kijk je toch anders tegen dingen aan. Ik vergelijk ongemerkt met Julia. Gewicht, ontwikkeling; want ben ik elke keer weer trots op mijn meisje die het zo goed doet.
Op de couveuse afdeling is er veel personeelswisseling geweest en daardoor is de kwaliteit van zorg afgenomen. Men doet wat men weet, maar volgt lang niet altijd de richtlijnen. Ik zal weer wat KINC-onderwijs moeten geven. Gelukkig ook goed nieuws; het verwaarloosde halletje naast de couveuse afdeling is veranderd in onze 'low-care'. Het is nog steeds een hok, maar we hebben nu iets meer ruimte en het is goed genoeg voor stabiele kindjes in wiegjes.
Ik ga twee keer per dag naar huis voor de borstvoeding. We bepleiten hier 6 maanden exclusieve borstvoeding, en ik probeer het goede voorbeeld te geven. Tot nog toe gaat dat goed. De verpleging heeft er begrip voor als ik mijn ronde weer eens onderbreek.
De eerste maand was pittig, door de drukke afdeling maar ook doordat mijn collega Mangeni een aantal dagen op cursus/ziek/vakantie was. Ik stond er geregeld alleen voor.
Het ziekenhuis had (en heeft) grote problemen met de toevoer van goederen. We hebben vooral last van problemen met de aanlevering van medicijnen. Half maart was bijna alles O/S (out of stock). Er was geen paracetamol-siroop te krijgen, geen middelen om stuipen te stoppen en de beschikbare antibiotica verschilde per dag. Dan kon je 's middags nog een keer je ronde lopen om alle antibiotica te veranderen. Frustrerend en vooral zorgwekkend: drie verschillende antibiotica in een week, soms twee keer per dag gegeven in plaats van vier keer per dag, want 'op' midden in de nacht. Niet goed voor de patiënten op korte termijn maar wat het op lange termijn betekent voor resistentie????

Pieter werkt twee dagen in de week op school. Hij is bezig geweest met een microscopie practicum. Met twee en halve microscoop, 65 kinderen een ui laten bestuderen. Een grote uitdaging! Afgelopen week was examen-tijd, voor komende week ligt een stapel nakijkwerk te wachten.

Judith en Julia kunnen het prima samen vinden. Ons meisje groeit en ontwikkelt zich goed. Ze kan bijna zonder hulp zitten. Ze stopt alles in haar mond; speelgoed, vingers, tenen en spuugdoekjes.
Ze heeft een nieuw safari-speelkleed gekregen, liggend op haar rug heeft ze het spiegeltje en de muziekjes ontdekt. Op haar buik liggen vind ze niet zo leuk, ze raakt snel gefrustreerd dat kruipen nog niet lukt. Met een vooruitziende blik hebben we alvast een nieuwe kast gekocht voor de woonkamer, die we veilig kunnen afsluiten als zij het kruipen wel doorkrijgt.
's Avonds lopen we een rondje over doctor's street. Julia is de hele dag erg wakker en kan zich moeilijk over geven aan haar vermoeidheid. Daardoor is ze in de avond vaak huilerig en 'lastig'. Lopen blijkt de beste manier om haar dan in slaap te krijgen.

De weekenden hebben we rustig aan gedaan. Pogingen tot uitslapen, (Julia wil toch graag vroeg ontbijten….), winkelen en koffiedrinken in Richards Bay. Een gezellige braai bij collega Bonnie. Via het park (met olifanten) naar een relax-weekendje weg bij Amorello: internet, zwembad en pizza. Uitstapje naar een craft market bij Illala weavers, met vooral 'ouderwetse' crafts: haakwerkjes, brei en naaiwerkjes en minder traditionele kunsten dan wij hadden gehoopt.

Het paasweekend zijn we thuis gebleven. Ik moest Goede Vrijdag en Paasmaandag gewoon werken. We hebben 'paastakken' in huis voor de sfeer en onze uitvoering van JCS uit 2004 teruggekeken. Ongelooflijk dat we alweer 9 jaar verder zijn!

Vrolijk Pasen!

Het was een gewone maand, dus niet veel spectaculaire foto's maar wel veel Julia.
De link voor de foto's:

Liefs van
Inge, Pieter en Julia

• 01 April 2013 - 11:52

Maris:

Inge, onmogelijk om voor te stellen: te weinig ruimte, medicatie, voeding... Met jouw verhaal een aantal zichtbare fragmenten! Hier de passion op tv, blijft jcs van 9jaar geleden toch een andere ervaring :)! Ik heb t nog steeds koud en kijk uit naar zon: de lucht ruikt bijna lente, de lentezon schijnt af en toe, maar de sneeuwvlokjes blijven gewoon dwarrelen! Heeft Julia tussen de safari-dieren ook wel een paashaas gezien??
    Liefs voor jullie alledrie!

• 01 April 2013 - 12:16

Merel:

Ha Inge en Pieter!!

Het blijft leuk om over jullie gewone maand te lezen. :) Ik hoop dat je het niet te lastig vind om te werken als julia thuis is. Wij hadden hier gisteren sneeuw en hagel tijdens de Pasen. Tja ook weer eens wat anders.

liefss!!! Merel

• 01 April 2013 - 15:22

Karien:

Lieve Inge, Pieter en Julia!
    Jaja, de eerste maand als werkende moeder zit er alweer op! Lijkt me wel lastig met al die problemen in het ziekenhuis... Hopelijk is Mangeni nu wel wat meer aanwezig? Hebben jullie trouwens al tijd gehad om de nursery wat op te vrolijken met grodijntjes en tegelstickers?
    Wel fijn om te horen dat het thuis met Julia en Judith wel goed gaat :) Ik was benieuwd naar de foto's, maar ik kan de link niet openen...?
    Die practicum van Pieter klinkt ook uitdagend, ben benieuwd hoe je dat hebt opgelost... En succes met het nakijkwerk!
    Hier inderdaad op eerste Paasdag sneeuw, maar vandaag een heerlijk zonnetje! Maar koud is het nog wel. En geen JCS op tv, maar the Passion. Alhoewel ik nu ook wel kriebels krijg om onze JCS terug te kijken! We hebben trouwens alle 40 paaseitjes gevonden, inclusief de allerlaatste!
    Dikke kus en knuffel voor jullie allemaal!
    xxx Karien

• 01 April 2013 - 17:27

Nel Heijnen.:

Inge, Pieter en Julia.
    Veel liefs voor jullie en bedankt voor het verhaal van de maand maart. Net als Karien kan ik de fotopagina niet openen.
    Nel en Frans

• 01 April 2013 - 19:39

Lian:

Wat een zorg in het ziekenhuis, knap hoe je daar voor goede zorg gaat. Wat lief om te lezen hoe het met Julia gaat, geef haar maar een dikke knuffel!
    Lieve groetjes en succes met alles en geniet van elke dag!

• 01 April 2013 - 20:45

Theo En Nelly:

Hallo lieverds,
    Bedankt voor de maandelijkse update, hoewel wij ook tussendoor wel op de hoogte worden gehouden!
    Tja, een koude Pasen met sneeuw en weinig verstop plekjes voor de paashaas, maar vandaag een klein zonnetje en de 1e keer de was buiten gehangen! Doet alleen nog maar meer verlangen naar de Zuid-Afrikaanse zon!! Zijn de medicijnproblemen nu opgelost en wat denken jullie daar structureel aan te veranderen? Ook wij nieuwsgierige oma en opa kunnen helaas de link niet openen... knuffels voor iedereen en een speciale voor Julia!

• 05 April 2013 - 16:39

Vera:

Jep! Net de foto's bekeken! Mooie paasfoto van jullie drie! De paaswake was hier in de kerk veels te vroeg (al om 20u) en veels te lang (richting de 2 uur...). Maar ja een koud biertje erna doet wonderen :)
    Goed om te horen dat jullie allebei lekker aan het werk zijn en dat de 2 J's (Judith en Julia) dan prima samen vertoeven! Liefs en groetjes, Vera

• 10 April 2013 - 00:51

Frans En Mia:

Hallo Pieter, Inge en Julia,
    Wat leuk die reisverslagen en foto's van jullie.
    En wát een mooi kindje is Julia.
    Toevallig hé dat we zonder het te weten bij jullie in de buurt vertoeven.
    We verheugen ons erg op de rondreis.
    Groetjes, Frans & Mia Aarts-Heijnen.