april 2013 - Reisverslag uit Hlabisa, Zuid-Afrika van Inge en Pieter Heijnen-van Jaarsveld - WaarBenJij.nu april 2013 - Reisverslag uit Hlabisa, Zuid-Afrika van Inge en Pieter Heijnen-van Jaarsveld - WaarBenJij.nu

april 2013

Door: Inge en Pieter

Blijf op de hoogte en volg Inge en Pieter

01 Mei 2013 | Zuid-Afrika, Hlabisa

2013 April

Lieve allemaal

Het werken begint weer normaal te worden. In april ben ik weer naar de kliniek geweest. Een hele onderneming, want ik geef nog steeds borstvoeding. Julia en Pieter gingen dus mee… dat vond de verpleging eigenlijk wel leuk! Ik ben ook weer mee gaan draaien in het dienstrooster. Gelukkig waren de diensten redelijk rustig; geen problemen met de voedingen maar voor ons alle drie wel een onrustige nacht. Ik heb nog weinig zin in een weekenddienst, maar er is hier een handel in diensten dus voorlopig kan ik de ongewenste diensten verkopen!

Pieter werkt op school, en alhoewel ze in het begin van het schooljaar zeiden dat hij alleen life science mocht geven aan grade 10, houden ze hem aardig bezig. Om de haverklap is er een docent ziek, afwezig, naar een vergadering of om een of andere vage reden niet beschikbaar. Pieter springt in: bij life science en/of Engels. Afgelopen dinsdag had hij de leerjaren 9, 10, 11 en 12 (laatste) voor zich. Meestal blijkt dat pas op de dag zelf, dus gedegen voorbereiden zit er niet in.
Pieter is deze maand ook mee gegaan naar een vakbondsvergadering. De school ging al om 10 uur dicht, want toen zou de vergadering beginnen. Bij aankomst om half twaalf waren de docenten nog ruim op tijd. Na twaalven begon de vergadering, maar dan wel met politiek getinte praatjes. Pieter heeft het tot twee uur volgehouden, maar toen moest men inhoudelijk nog beginnen. Vakbond en politiek (lees ANC) zijn hier op een bijzondere manier verstrengeld.

Half april zijn we een lang weekend naar Umhlanga / Durban geweest. Hetzelfde weekend dat (een aantal leerlingen van) grade 12 van school ook een uitstapje had naar Durban. Op vrijdag stond onder andere de botanische tuin van Durban op het programma. Wij wilden daar ook al heen en hadden bedacht de leerlingen daar te treffen. Maar helaas liep hun programma qua timing op Afrikaans tempo en zijn ze er niet meer geweest. Wij hebben genoten van de tuin. Na een aantal dagen van koud en regenachtig weer troffen we een zonnetje. De tuin is prachtig aangelegd, met goede wandelpaden en een theehuisje. Het orchidee huis was heel mooi!
Zaterdags zijn we eerst lekker gaan winkelen (Umhlanga heeft niet voor niets een grote mall) en is Julia weer verwent met een stoeltje en Sophie de giraf (zie foto). Daarna naar uShaka, waar de leerlingen ook heen zouden gaan. Het was leuk ze, zonder uniform, in een hele andere setting te zien. Bij de ingang van uShaka was een Zulu-dans voorstelling. De leerlingen gingen daarna naar het strand en wij naar 'de visjes'. We waren precies op tijd voor de dolfijnshow en konden daarna kijken bij het voeren van de pinguins. We hebben rondgewandeld bij de aquaria, Julia vond de visjes leuk!

Met Julia gaat alles prima. Ze kruipt nog steeds niet, maar kan al een beetje zitten. Ze heeft haar voeten ontdekt en kan zich daarmee goed vermaken. Het geluiden repertoire is uitgebreid met ggg, en rrr en kreunen(?!)

Het laatste weekend van april zijn we naar St Lucia geweest. Een bezoekje aan de butterfly dome. We rijden er elke keer langs en nu wou ik wel een echt gaan kijken. Prachtige rupsen en vlinders, maar ze zijn moeilijk te fotograferen. En daar een prachtige zonsondergang gezien. We zijn voor de verandering in St Lucia blijven slapen, want we moesten zondagsvroeg op voor de 'halve marathon'. Nou ja, we zijn niet zo sportief… maar hebben meegedaan met de 5 kilometer wandeling. Julia in de draagzak en een rondje door St Lucia, vanaf de boat club, door het dorp en langs het strand.

Koninginnedag hebben we niet ongemerkt voorbij laten gaan. Alle drie een oranje t-shirt aan! Ik had oranje-cake gebakken voor de collega's van het ziekenhuis en de school. De troonswisseling was zelfs 30 seconden in het nieuws!

In mei verwachten we weer bezoek…. Theo en Nelly zijn al in het land en komen morgen bij ons aan om Julia te knuffelen.

Groetjes,
Inge, Pieter en Julia

En uiteraard foto's:

• 01 Mei 2013 - 21:49

Lian:

Lieve groetjes uit Nederland, het klinkt allemaal erg goed, geniet van jullie wonder en wees nog even blij dat ze nog niet kruipt!!!

• 01 Mei 2013 - 21:49

Theo En Nelly:

Hoi lieverds,
    Nog even en we zijn er! De koffers staan al gepakt en we maken onze laatste minuten internet tijd op, onder het genot van een Zuid-Afrikaans wijntje natuurlijk.
    Tot morgen, dan kletsen we verder bij, liefs van ons tweetjes,

• 01 Mei 2013 - 22:05

Nel En Frans:

Het is weer genieten van het verhaal en de foto's. Fijne dagen met Nelly en Theo.
    30 april was een bijzondere dag. Leuk dat jullie in het oranje waren.
    Veel liefs en een knuffel voor Julia.

• 01 Mei 2013 - 22:56

Piet En Dittie De Boer:

Hallo ,

Was vorige week even bij je ouders en vertelde je moeder vol trots over jullie werk en jullie dochter.
    Dus ben ik even gaan zoeken op zeebje, heel leuk over jullie te lezen .
    Ik krijg alleen de foto's nog niet open, maar Piet zal morgen ofzo wel eens kijken.
    Verder vele groeten en het allerbeste voor jullie.
    Piet en Dittie.

• 02 Mei 2013 - 11:39

Janneke:

Hoi Pieter en Inge,

geweldig verhaal en mooie foto's weer. Julia groeit wel zeg, echt superschattig! Knuffels voor jullie allemaal en geniet van het bezoek, maar dat komt vast helemaal goed :)

Groetjes en Liefs,

Janneke

• 02 Mei 2013 - 17:38

Esther:

Hallo Pieter en Inge
    Geweldig allemaal. Fijn dat het zo goed gaat. Lekker genieten en veel plezier.
    Liefs Esther

• 07 Mei 2013 - 23:00

Maris:

WOW! Prachtig te zien dat Julia Sophie precies gebruikt waar ie voor bedoeld is. Ontzettend gaaf dat jullie het hebben aangeschaft en dat Sophie terug te zien is op de foto's! Geniet komende tijd en laat Julia vooral genieten van opa en oma! Veel liefs

• 16 Mei 2013 - 11:44

Nelly Welling:

Hoi Inge en Pieter,

Ja hoor, het is te merken: je verwacht al dat Julia gaat kruipen na nog geen half jaar: Dat doen de kindjes in Afrika (en Suriname) dan wel maar blanke kindjes zijn blijkbaar wat luier!! Het blijft leuk om jullie avonturen te lezen!!

Hartelijke groeten, Nelly en Henk en de kids!