Druk, druk, druk - Reisverslag uit Hlabisa, Zuid-Afrika van Inge en Pieter Heijnen-van Jaarsveld - WaarBenJij.nu Druk, druk, druk - Reisverslag uit Hlabisa, Zuid-Afrika van Inge en Pieter Heijnen-van Jaarsveld - WaarBenJij.nu

Druk, druk, druk

Door: Pieter en Inge

Blijf op de hoogte en volg Inge en Pieter

03 November 2013 | Zuid-Afrika, Hlabisa

Je zou denken dat het leven in (Zuid-) Afrika rustig dan wel rustgevend is. Maar deze maand was dat in ieder geval niet.

De eerste week dat Inge na de vakantie/studieverlof weer ging werken (gelukkig nu weer op de Kinderafdeling) was ook de week dat mijn ouders en broer in ZA aankwamen. Dat weekend zagen we hen in Mtunzini waar we samen een gezellig weekend in een logcabin hadden. Het weer was niet altijd super, zeker niet op de zondag, maar we hebben toch lekker kunnen wandelen. Op vrijdag samen naar het strand en afspoelen in het zwembad. Op zaterdag een wandeling langs drie ecosystemen; palmbos (Raphia palmen), mangrovebos en weer strand. Nu geen pootje baden maar lekker uitwaaien en ja hoor walvissen spotten! Eigenlijk hadden we een telescoop nodig, maar het was net te zien. Voor de zondag hadden we ook nog plannen, maar die vielen in het water (net als de stroom). Dus lekker koffie gedaan bij Elephant & I (Richards Bay) en samen nog wat gewinkeld. Wij hebben daar op de valreep nog een 2e kinderhekje gekocht zodat we nu ook de gang afgesloten hebben voor Julia.

Het weekend daarop ontmoeten we elkaar in Dundee. Helaas is het weer nog slechter geworden. We waren in Dundee vanwege de jaarlijkse herdenking van de slag van Talana, een heuvel net buiten Dundee. De zeer actieve museumdirectrice organiseert dan ook het naspelen van de slag van Talana, het eerste gevecht van de 2e Anglo-Boeren oorlog. Toevallig genoeg ook het eerste gevecht van Britse strijdkrachten in een kaki kleurig tenue – een grote breuk met de voorheen gebruikte felrode jassen (de Britten werden tot die tijd ook Red Coats genoemd). Er zijn ook diverse lezingen, dansvoorstellingen, allerlei kraampjes – een vrolijk geheel. Om ook aandacht te besteden aan andere oorlogen in de buurt werd ook de Slag om Rorke's Drift nagespeeld – althans dat was de planning. Op de dag zelf bleek dat de Zulu krijgers niet in vol ornaat aanwezig waren (ze hadden geen speren en schilden bij zich) en werd het afgezwakt tot het tonen hoe het Britse leger bewapend was en hoe de standaard slagorde was. Ondanks de regen was het vaak genoeg droog (maar koud) om er wel van te genieten. Blijkbaar was het op die gedenkwaardige dag in 1899 ook koud en nat, net als een typische Schotse lente ochtend. De volgende ochtend (zondag) was er een wandeling door de stad langs diverse historische gebouwen, waarover we van elk een persoonlijk verhaal te horen kregen. De museumdirectrice was duidelijk verbonden aan Dundee en haar voorouders hadden banden met de gebouwen.

Na Dundee niet naar huis (wel afscheid nemen van mijn ouders) maar naar Empangeni, waar Inge weer een weeklang de KINC cursus ging geven. We kregen weer slaapgelegenheid aangeboden, deze keer niet in een hotel, maar in een guesthouse, Raptor's Nest. Een geweldige plek aan de rand van Empangeni – een echte aanrader. Die week was ik dus de oppas en ondertussen druk met boodschappen, een beurt voor onze Polo, het ophalen van onze Jeep, het bezoeken van SARS (belasting) kantoor en zo nog wat klusjes. Niet eens tijd gehad om lekker met Julia het zwembad uit te proberen.

Op vrijdag naar huis en zaterdags naar het Umemulo (volwassenheids ritueel) van onze oppas Judith. Gelukkig was het die ochtend mooi en zonnig weer (Inge een beetje rood in de nek!), maar we gingen wel op tijd weg (iets na 2-en) vanwege de dreigende lucht en slaapgebrek bij Julia. Met zoveel mensen om haar heen die praatten, zongen en riepen en haar aan wilden raken, kon ze niet in slaap vallen.

En toen was het alweer de laatste week van oktober. En het bezoek van Vera & Sander staat voor de deur. Zij komen na dit weekend naar ZA. Met hen hebben we ook wat plannen gemaakt waar we het nodige voor moeten voorbereiden (horen jullie meer over in zeebje van november). Waaronder dat Pieter met Vera & Sander op pad gaat en Inge dus alleen met Julia (en oppas) achter blijft. En ze blijven bij ons slapen dus het huis moet weer netjes en omgebouwd. En dan is er een probleem met de waterleiding van het ziekenhuis. Alle appartementen hebben op en af (meer af dan op) water, het ziekenhuis zelf draait op haar eigen noodvoorraad. En met vaak geen water is het moeilijk poetsen, diverse wassen te draaien etc.. Ter afleiding zijn we gisteren naar KwaMbonambi gereden om te douche bij Dr Bonnie. En natuurlijk lekker bij te kletsen en Julia te laten spelen met hun kinderen.

Julia groeit nog steeds prima. De eerste twee tandjes zijn door. Ze begint allerlei hapjes van onze borden te proeven. En je gelooft het niet maar het liefst jat ze de olijven van onze pizza! Ze kan langs het meubilair de kamer rond lopen en probeert enkele seconden zelfstandig te staan. Ze vertelt hele verhaaltjes in haar eigen brabbel, en kan fantastische gezichten trekken. Toen Inge zwanger was noemden we haar Gup en die kan ze nu heel goed nadoen. Wij kijken graag naar de televisie serie ' 7de laan' en Julia staat dan te dansen op de openingstune! En geeft zichzelf daarvoor applaus.

Daarnaast hebben we in oktober de KMC (kangaroo mother care) een stapje vooruit geholpen door bij nursery een handige houten zitbank te plaatsen, waarop de moeders makkelijker hun kind kunnen voeden en knuffelen. Is het eerste project van GroenAfrika echt gaan lopen alhoewel de afronding nog op zich laat wachten. Is Inge druk bezig geweest om samen met een aantal mensen van het AfricaCenter een nieuw speel- en leermethode voor de kinderen op de kinderafdeling voor elkaar te krijgen. Bovendien gaat binnenkort (in november) de actie voor de creche van start in NL. Hiervoor moeten ook nog de laatste informatie geleverd en zaken geregeld worden.

En op school? De eindexamens zijn hier alweer gestart, in de weken ervoor revisie, nog diverse taken en practica doen. En dus zit ik nu regelmatig met wat huiswerk om na te kijken. Ik help nu voornamelijk de enige LifeScience docente die de school rijk is. Zij heeft ook nog 3 klassen met Engels, dus ze komt om in het werk. Over een week of 2 zijn alle examens gedaan en is het aan de docenten om voor 4 december alle rapporten ingevuld en ingediend te krijgen.

En de foto's:

Groetjes van ons,
Pieter, Inge en Julia

• 03 November 2013 - 18:32

Theo Men Nelly:

Hoi allemaal,
    Leuk om te lezen en we hadden net vanmorgen de verhalen van Frans en Nel gehoord, maar nu met de foto's erbij is het nog veel leuker! Net nog een cd gebracht naar Vera en Sander die intussen in de trein naar Schiphol zitten. Veel plezier samen in Sodwana en Hluhluwepark. En wat ziet de playroom in het ziekenhuis er nu mooi uit, echt geweldig! Dikke knuffel van ons, speciaal voor die grote, ondeugende meid Julia.

• 03 November 2013 - 20:16

Nel Heijnen-smit:

Lieverds,
    Natuurlijk weer uitgekeken naar dit verslag en de foto's.
    Wij genieten nog na van de twee weekenden ( veel te snel voorbij) en de andere belevenissen op onze reis.
    Vandaag even naar Nijmegen. Gezellig bij kletsen.
    We wensen jullie heel veel goeds en energie bij alles wat nu weer op jullie pad komt. Een fijne tijd als Vera en Sander er zijn.
    Voor allemaal veel liefs en een extra knuffel voor Julia.
    Frans en Nel

• 03 November 2013 - 21:08

Merel:

Heeeeerlijk al die foto's. Ik heb ze weer met plezier bekeken!
    Hier slaat het weer nu echt om naar herfst. Veel wind, koud en regen. Veel paddenstoelen zoeken en kijken.
    Heel veel plezier met jullie komende bezoek en voor Julia een knuffel. Wat een dotje!

liefs, Merel

• 04 November 2013 - 17:56

Elske:

Jeetje, het is flink afzien voor jullie. Hard werken, inclusief jullie Groen Afrika projecten. Jullie hebben veel bijgedragen in het ziekenhuis. Is de speelkamer ook weer in gebruik?
    Ook nog eens geen water! Heel veel succes daarmee. Gelukkig zijn Vera en Sander ook doorgewinterde reizigers. Dus jullie gaan het zeker redden daar. Wel spannend om zo aan het begin van de zomer al geen water te hebben.
    Ik lees iets over een ' nieuwe auto'? Klopt dat? Ik zie geen foto's erbij.

Bedankt voor weer opnieuw dit inkijkje in jullie leven met mooie foto's en familiekiekjes. Super.
    Groetjes Elske