Zwemmen en zingen - Reisverslag uit Barberton, Zuid-Afrika van Inge en Pieter Heijnen-van Jaarsveld - WaarBenJij.nu Zwemmen en zingen - Reisverslag uit Barberton, Zuid-Afrika van Inge en Pieter Heijnen-van Jaarsveld - WaarBenJij.nu

Zwemmen en zingen

Door: Pieter en Inge

Blijf op de hoogte en volg Inge en Pieter

13 December 2018 | Zuid-Afrika, Barberton

November is een iets rustiger maand. Geen verjaardagen en geen verre reizen. Maar toch nog genoeg om te beleven.
Na het weekend met het feestje van Lisa begint er een rustige week. Pieter zijn koor is druk bezig met de laatste repetities voordat de Kerstzangdiensten weer beginnen. De kinderen doen hun gewone en normale extra dingen op school, zoals kersttekeningen maken, zwemmen, ballet etc. Op woensdag heeft Inge een dienst 2.
Vrijdagmiddag rijden we na het werk naar Badplaas, een weekendje kamperen bij Forever Resorts. In het late middagzonnetje zetten we de Bushlapa op en eten de pastasalade die Pieter ’s middags alvast had gemaakt. Het koelt af als het zonnetje onder is, maar het warme buitenbad is altijd warm genoeg. De volgende dag zijn er een paar wolken, maar is het toch lekker warm. We gaan na ontbijt lopend naar de zwembaden. We zien dat er een paar dingen vernieuwd zijn. Zo zijn er schaduwnetten over de twee kinderbaden en de spa is verhuist. We beginnen in het warme babybadje in de schaduw. Daarna gaan we naar de andere baden; het koude(re) kinderbadje en het lauwwarme diepe bad. Julia en Inge gaan van de grote glijbaan, Julia gaat aan het einde iets kopje onder. Pieter springt snel bij maar dan is Lisa boos omdat ze alleen is en Julia is toch een beetje geschrokken. Tijd om even uit te rusten op het picknickkleed. Daar eten en drinken we even wat en dan is het nog even tijd voor zwemmen. Dan is iedereen moe en gaan we terug naar onze kampplek. We hebben een mooi plekje op een helling dicht bij het ablutie blok, het klimrek en de glijbaan. De kinderen kunnen lekker spelen en fietsen. Pieter steekt de braai aan…we smikkelen van worstjes, kippetjes en braaibroodjes als dinch. Lisa en Julia gebruiken de holle trapleuning om met elkaar te praten en dan gaat het even mis. Blijkbaar heeft een insect (bij?) daar zich verscholen tegen de zon en die prikt nu Lisa in haar bovenlip. Dikke tranen en een nog dikkere lip. Gelukkig heeft mama nog antihistaminicum tabletten in de medicijntas zitten. Aan het eind van de dag gaan we nog zwemmen bij de Hydro, de binnenbaden. Stijlvol aangelegd en lekker warm. Moe gezwommen gaan we naar bed. Op zondag doen we rustig aan, ontbijten en dan inpakken. Als de Bushlapa klaar staat om aan te haken gaan we eerst nog even zwemmen. We sluiten af met een ijsje en dan naar huis. Wat een heerlijk warm, zonnig en zwemrijk weekend.

We naderen langzaam het einde van het jaar. Julia heeft de laatste les met build’m’brix. De ouders zijn uitgenodigd en de kinderen laten zien wat ze hebben geleerd. Daarna krijgen ze allemaal een certificaat en medaille.
Op donderdag krijgt Inge opeens last van haar visie. Halverwege het ontbijt kan ze met haar linkeroog niet meer scherp zien. Zo kan ze niet werken. We brengen de kinderen naar school en gaan naar de opticien om hem om zijn mening te vragen. Ondertussen is de visie al beter geworden, maar is het nog niet helemaal terug. Hij raadt aan het te laten controleren bij de oogarts in Nelspruit en regelt een spoedafspraak aldaar. Dus wij gaan door naar Lowmed hospital en komen in een drukke wachtkamer terecht. Na bijna twee uur wachten heeft de laborante tijd voor de eerste toetsen; retinascan en automatische visiebepaling. De oogarts laat nog steeds op zich wachten. Gelukkig heeft Inge inmiddels weer normale visie. De arts kan niets abnormaals vinden, maar wil toch oogdruppels doen en nogmaals retinascans. Gelukkig alles normaal; maar voor de zekerheid wil hij nog bloedonderzoek en een doppler laten doen. De bloedtoetsen doet Inge een dag later op het werk. De doppler gaat (uiteraard) op afspraak bij een ander ziekenhuis in Nelspruit. Terug naar Barberton om Lisa van school te halen. Lisa speelt met Dumisile en dan gaan ze naar het speelparkje. Daar ontmoeten ze Mpilo, een meisje dat in de buurt woont en nog even bij ons komt spelen.
Op vrijdag gaat Inge, nog met een zonnebril op, naar het werk. Haar ogen zijn nog steeds een beetje verwijd door de druppels van de oogarts gisteren. De kinderen gaan weer naar school, maar na een halve dag zet ik Julia af bij haar vriendinnetje Jocelyn, want die wil graag samen zwemmen in hun eigen zwembad. Lisa speelt thuis lekker met Dumisile, maar is wel een beetje teleurgesteld en jaloers. Ze vraagt een paar keer of ze de volgende keer ook mee mag.

Op zaterdag zien we Jocelyn weer. We zijn allemaal op tijd uit bed om mee te doen met de Parkrun. Julia wil graag met Jocelyn mee rennen. Dat is goed. En na de start gaan zij er snel vandoor, terwijl wij al snel achteraan lopen. Na een tijdje ben ik het langzame tempo van Lisa een beetje zat. Ik begrijp het wel, maar ga liever iets sneller. Inge loopt verder met Lisa terwijl ik probeer Julia bij te halen. Flink doorstappen en stukken hardlopen, net over de helft zie ik Jocelyn en Julia voor me uit lopen. Als ik bij ze kom is Julia’s aandacht voor Jocelyn een beetje over en blijft ze bij mij. Jocelyn heeft er zin in en gaat steeds weer rennen en al snel zien we haar niet meer. Ik loop met Julia verder, af en toe een klein stukje rennend. Dan komen we in de buurt van de finish er proberen we een stuk te rennen. Julia houdt het niet zo lang vol, maar samen gaan we na een uur en 1 minuut over de finishlijn. Zonder eigen kaartje, want tja – we zouden een halve parkrun lopen, dus niets meegenomen… Thuis douchen en genieten van een kopje koffie. Een rustige dag en wat laatste voorbereiding voor Pieters concerten op zondag.
Het jaar nadert zijn einde, Zuid-Afrika is in kerstmodus. Die is altijd vroeg want half december begint de zomervakantie en dan zijn de meeste festiviteiten afgerond. Laudate heeft twee drukke zondagen met elk twee kerstdiensten. Deze zondag staat er een ochtendmis in de NG kerk van Alkmaar (10 km ten Westen van Nelspruit) op het programma. Pieter moet op tijd vertrekken, om 7 uur wegrijden om er te komen en nog kort in te kunnen zingen. ’s Middags om 5 uur is er een nog een dienst in de Westergloed kerk in Nelspruit. Heen en weer rijden heeft niet veel zin. De Barbertonse leden besluiten over te blijven in Ilanga Mall. Na een eerste koffie zien we daar ook Inge en de meiden. We gaan de periode opvullen met wat boodschapjes en een lunch met het gezin. Na het eten gaat Inge met de kids naar huis en Pieter mag nog een keer zingen. Wij zingen ons kerstrepertoire, maar er zijn ook veel andere muzikanten en zangers. Mij bekruipt me het gevoel dat ons koor eigenlijk niet echt nodig is voor de muzikale omlijsting van de dienst. We zijn 1 van de vele deelnemers. Dat was in Alkmaar toch beter vond ik. Als het donker is en de kinderen slapen ben ik weer thuis. Moe en een beetje voldaan.

Tijd voor een nieuwe week.
Op maandag heeft Julia een inhaalzwemles. Twee weken terug was de zwemjuf vergeten om Julia mee te nemen, die netjes de juf aan het helpen was in de klas. Nu mag ze zwemmen met de meest vergevorderde klas van BNS, die oefenen in het zwembad van de lagere school.
Op dinsdag hebben allebei de meiden weer hun gewone zwemles en Pieter weer koor. De repetitie is niet op de vaste locatie maar bij het bejaardentehuis Herfsakker in Nelspruit. Een repetitie die ook concert is.
Op woensdag zijn de meiden weer gewoon druk op en na school. Inge heeft geen dienst.
De donderdag is ook rustig, natuurlijk hebben de meiden weer zwemles.
De vrijdag brengt een koude en bewolkte dag. Er is hoogbezoek op school Santa, de Kerstvader komt langs en heeft voor iedereen een geschenkje. Gelukkig vinden onze kinderen het dit jaar allebei leuk. Het afgesproken 2e zwempartijtje bij Jocelyn wordt omgezet in een gewone speeldate. Lisa’s teleurstelling wordt goed gemaakt als Mpilo voor de poort staat om te spelen.

Dan is het weer zaterdag en dus weer Parkrun dag. Deze keer blijven J en P de hele tijd bij elkaar. P probeert J te verleiden om af en toe een stuk te rennen , maar dit wil niet zo.
We doen het toch goed. P probeert met J af te spreken zoveel mogelijk van het laatste rechte stuk te rennen. Als het zover is wil J niet… Pieter rent vooruit en komt met 1:03 binnen. Inge en Lisa stonden al te wachten na hun (halve) wandeling en halen Julia een minuut later binnen. Deze keer met kaartje en officieel geregistreerde tijd.
Naar huis en douchen – koffie en dan weer op pad. Om 10.00uur is het verjaardagspartijtje van Nieke die 5 wordt op het terrein van de Highschool. Er is een springkussen en slip’n’slide. Lekker kliederen en glijden met water, tussendoor koek en genoeg snoep. Er zijn veel kindjes van school dus de meiden vinden het super. Aan het eind van het feestje krijgen we een grote watermeloen mee, daar hebben we nog lang van gegeten. Als we weggaan controleert P zijn telefoon. Er staat een berichtje op van de SPCA. Iets gewonnen? De winkel is al dicht als we er langs rijden. De middag is iedereen een beetje moe, het is heet en er was genoeg inspanning vandaag. Lekker samen op de bank, waar we kijken naar de (uitgestelde) inkomst van Sinterklaas. En dat betekent natuurlijk dat we ’s avonds de schoen mogen zetten.

Op zondag is het weer zingen voor P. Eerst in de ochtend in Nelspruit bij de NH kerk aan de Bella Donna straat. Ze beginnen nog vroeger dan vorige week. Dus nu wordt P al om 6:45u opgehaald, we redden het maar net om om half acht er te zijn. Ook hier zitten we veel in de bankjes en zijn er diverse mensen en groepen die het programma opvullen. Erna mogen we meteen naar huis. Het avondprogramma is deze keer bij de NG kerk in Barberton. Daar kunnen we naar toe lopen. Het is een fijne dienst met veel muziek en een leuk verhaal als leidraad. Naast het koor is er ook een band met zangers en worden de teksten geprojecteerd zodat de gemeenschap mee kan zingen. Aan het einde zingt Laudate nog een paar liedjes buiten om de trappen bij kaarslicht. Als afsluiter zijn er wat hapjes en drankjes in de gemeenschapsruimte. Het is inmiddels donker en kinderbedtijd. We lopen het kleine stukje naar huis en krijgen tot twee keer toe een waarschuwing dat we wel moeten oppassen met lopen in het donker. TI(Z)A.

Zo wordt het weer maandag. Julia mag vandaag naar de oogarts, we hebben de vorige keer met Inge en afspraak gemaakt voor haar. We hebben al een tijd haar luie oog afgeplakt, eens kijken of dat genoeg heeft geholpen. Ook Inge mag nog een keer de medische molen in, vandaag is de afspraak voor het doppler onderzoek. Helaas blijken de afspraken in twee verschillende ziekenhuizen te zijn. Om half twaalf haalt Inge Pieter en Julia op bij school en rijden we naar Nelspruit. Eerst is Julia aan de beurt bij de oogarts. Na een eerste cijfertoets wil de arts toch nog kijken na oogdruppels. Hij gebruikt een lampje en losse lenzen om te bepalen hoe het licht door Julia’s ogen gaat. Hoe meer hij moet corrigeren met de losse lenzen hoe slechter Julia’s ogen zijn. Haar rechteroog is ‘normaal’ maar links heeft een flinke correctie nodig. Dus Julia krijgt een bril. De tijd dringt een beetje en Inge laat ons achter voordat alles is afgerond en rijdt naar Mediclinic voor haar doppler. Ze laten haar daar meer dan een uur wachten (ondanks afspraak) op het onderzoek van 10 minuten. Die is gelukkig en zoals verwacht normaal. Dat betekent dat haar visie problemen niet te wijten zijn aan fysieke problemen in het oog. Waarschijnlijke oorzaak is dan stress – daar heeft Inge met alle problemen op het werk dan ook geen gebrek aan. Inmiddels stonden Pieter en Julia al even buiten te wachten bij Lowmed. Inge haalt ons op en dan snel terug naar Barberton om Lisa van school op te halen.
Op dinsdag gaan de meisjes gewoon zwemmen. Pieter loopt vandaag even binnen bij de SPCA. Wat is er gebeurd? We hebben de trekking gewonnen van een loterij van de SPCA die ook op BNS werd gehouden. De prijs: een manshoge Spiderman pop. Pieter gaat er mee op de foto in de winkel. En dan gaat hij mee naar huis-de kinderen vinden het geweldig. Voorlopig krijgt hij een plekje in de eetkamer. Pieter heeft ‘s avonds wel koor maar hoeft niet te zingen… het is de afsluiting van het jaar met een vergadering en braai, bij een van de leden thuis. Een lekker avondje uit voor hem.
Op woensdag, als L ballet doet, ga ik met J naar de opticien. Uiteindelijk is er 1 monteur die past en leuk genoeg staat, maar een keuze uit 1 is niet echt een goede keuze. We besluiten in het weekend nog ergens anders te gaan kijken.
Dan is het vrijdag en meteen de laatste dag van november. We sluiten toepasselijk af met een ouderavond voor alle balletleerlingen. Het is bij de lagere school. PJL eten vroeg en beginnen om half vier met omkleden. Als Inge thuis komt helpt zij verder met de make-up en de haren goed krijgen in een mooi balletknotje. De kinderen moeten er een uur van te voren zijn en krijgen hun balletrokjes aan en nog meer glitters. Wij houden een oogje in het zeil op het schoolplein en Inge maakt nog een paar mooie foto’s in het late middaglicht. Adelante balletstudio van Tannie Corne is maar een kleine balletschool. Het is geen officieel concert maar een ‘sparkle evening’ voor ouders en familie. De zaal is gezellig vol en er is een ontspannen sfeer. Alle kinderen zitten in de zaal en kunnen zo elkaars dansjes zien. De meisjes worden met naam het podium opgeroepen als hun dansje aan de beurt is. Een van de grotere meiden bijt het spits af, daarna zijn de allerkleinste (o.a. Lisa) aan de beurt. Het is een mooie mix van leeftijd (van 3 jr tot 40+), modern en klassiek ballet, groepsdansen en solo’s, Aan het einde doen alle kinderen samen nog een dans en krijgt iedereen een klein bedankje van Corne. Wat een prachtige avond.

Feestmaand december staat voor de deur. Elk jaar weer druk en vol feest. Tot de volgende keer.

We wensen iedereen fijne feestdagen en mooie avonturen in 2019.

• 14 December 2018 - 19:39

Theo En Nelly:

Hoi lieverds,
    Leuk weer om te lezen al die activiteiten van de meiden, Pieter met zijn koor en gezins Parkrun!
    Hier rennen we niet zo hard met dit koude weer, maar de glühwein smaakte heerlijk op de kerstmarkt in Düsseldorf. Hebben intussen de foto's en filmpjes van Harry uitgebreid gezien van de bruiloft: dierbare herinnering aan een mooie dag. Fijne kerstdagen! knuffels van ons voor jullie.

• 15 December 2018 - 09:39

Vera:

Oh die spiderman is leuk :) En wat een leuke balletoptredens. Blijft grappig zo'n kerstman in zo'n zonnige setting. Hier het laatste inpakwerk voor onze kerstreis...
    Veel groetjes voor jullie allemaal! Vera & Sander

• 17 December 2018 - 19:25

Els Van Oudheusden:

Hoi hoi,
    Bij jullie begin vd zomervakantie en hier Zondag de eerste sneeuw. Nou ja sneeuw een poedersuikerlaagje.
    Spannend voor Inge en Julia bij de oogarts. Ja wat stress kan doen.
    Leuk die balletoptredens!!!!!!En kerstliedjes zingen in de zomerwarmte. Heerlijk. Geniet er nog maar lekker van!
    Mooie en zinvolle dagen gewenst een een goed,gezond 2019 met veel mooie momenten en nieuwe uitdagingen.
    dansende groeten
    els