Mei 2013: vol met uitstapjes - Reisverslag uit Hlabisa, Zuid-Afrika van Inge en Pieter Heijnen-van Jaarsveld - WaarBenJij.nu Mei 2013: vol met uitstapjes - Reisverslag uit Hlabisa, Zuid-Afrika van Inge en Pieter Heijnen-van Jaarsveld - WaarBenJij.nu

Mei 2013: vol met uitstapjes

Door: Pieter

Blijf op de hoogte en volg Inge en Pieter

01 Juni 2013 | Zuid-Afrika, Hlabisa

De maand begon met het arriveren van Theo en Nelly. Het derde bezoek alweer! Een fijn weerzien, met allerlei cadeautjes (dankjewel!).
Deze keer heb ik ze, samen met Julia, meegenomen naar 'mijn' school. Nelly heeft voor de 2 klassen die ik vaak zie een presentatie gegeven over Nederland, met stukjes stroopwafel ter traktatie! De leerlingen waren echt stil, duidelijk onder de indruk. Dit was niet het enige speciale aan die dag, want het was ook de dag van het uitreiking van de awards voor het 1e semester. Ook ik heb een award gekregen voor mijn goede diensten voor de school. Die middag is Nelly nog mee geweest op de ronde van Inge door het ziekenhuis, terwijl Theo en ik lekker rustig aan deden en Julia onderhielden.
Op de dag dat Julia 5 maanden werd, zijn we naar St. Lucia en Cape Vidal gereden. Een lekkere en ontspannen dag met iets meer bewolking dan we gehoopt hadden. Theo en Nelly hebben zelfs nog een strandwandeling gemaakt. Zondags veel regen, maar in het overdekte winkelcentrum van Richards Bay hebben we daar geen last van. De boekenwinkel en cd-winkel waren favoriet.

Dan wij weer aan het werk en Theo en Nelly zijn verder gereisd. Donderdags troffen we elkaar weer in Ramsgate, aan de zuidkust van KZN. We hebben het Margate museum bezocht met lokale, hedendaagse kunst. De volgende dag een tour gedaan op een koffieplantage daar in de buurt, die ook hun eigen koffie branden en verkopen. Lekkere, soms wat pittige koffie van Beavers Creak. De tour werd gevolgd door een proef-sessie. Er waren 7 verschillende soorten; dus we stonden de rest van de dag stijf van de cafeïne! Verder lekker rustig de omgeving verkend met heel wat indoor activiteiten omdat het weer niet echt mee werkte.
Op zondag breekt de zon door en hebben we Inge's eerste Moederdag gevierd met echte Belgische wafels in 'The waffle house'. Daarna door naar de valley of 1000 hills. Een heel mooi en heuvelachtig terrein tussen Durban en Pietermaritzburg. We slapen een nachtje in Kloof, met een prachtig uitzicht vanuit onze kamers. We rijden via een uitzicht punt en eten een hapje in een oud stationnetje.
Maandags nemen we weer, en nu echt afscheid, maar niet voor we samen een stukje rijden door het mooie landschap en een paar winkeltjes bezoeken. Vooral de laatste plek, met zijn handgemaakte 3D puzzels was geweldig. De verkoopster was erg goed in het aanprijzen van de spellen en puzzels. Maar ja, die werden dan ook door haar vader gemaakt.

De volgende dag moesten Inge en ik weer allebei aan het werk, dus we waren blij toen we net na het donker werd weer thuis waren. Die week moest Inge voor het eerst naar de kliniek in KwaMsane. Een grote kliniek bij een enorm groot township, net naast Mtubatuba. Het was niet moeilijk te vinden, maar de aanwijzingen waren zo verwarrend, dat het toch even duurde voor we er waren. Inge daar aan het werk en Julia en ik Mtuba in voor boodschappen.
Dat weekend weer een uitje, nu het verlovingsritueel van Rodney en zijn aanstaande. Zij noemen het een 'coming of age' ceremonie, maar volgens ons doen ze het bijna altijd alleen als de vrouw verloofd is. En het is ook echt een ritueel tussen 2 groepen, dus hoe dit zich voltrekt zonder de familie van de bruidegom weten wij ook niet. Het was weer een mooi inkijkje in de huidige Zulu-cultuur.
Het laatste weekend van juni zijn we naar Eshowe geweest, helaas was het museum dicht dus bleef het bij een bezoek aan het mooie Dlinza forest. De volgende dag via Empangeni weer naar huis. Daar was het museum wel open: over de lokale suikerrietplantages en de zulu-cultuur.

Judith moest de afgelopen maand een aantal toelatingsexamens schrijven voor de universiteit, waar ze volgend jaar hoopt te gaan studeren. Dat betekende voor ons een aantal dagen minder oppas, Pieter kon wat minder naar school en mocht wat meer op Julia passen.
Julia ontwikkelt zich in hoog tempo. Ze kan nu al vrij goed zitten zonder steun, rolt snel van buik naar rug en maakt al vrij veel klanken en diverse medeklinkers. Wij hebben al een 'g', 'r', 'm' en 'p' gehoord. Helaas nog geen echte combinaties met een duidelijke 'a' om mama of papa te zeggen. Dat omrollen van buik naar rug is mooi, maar niet voor alles. Zo probeert ze niet meer te kruipen (lukt toch niet! lijkt ze te denken) en kan ze in een oogwenk van de bank af rollen…
Ze probeert nog steeds alles te proeven, de zijkant van de speen en het lintje zijn minstens net zo lekker als de speen zelf. Inge geeft nog steeds borstvoeding, vanaf volgende maand gaan we beginnen met andere voedingen.

Het nieuws is de afgelopen maand vol van de vakbondskoepel Cosatu. De vakbond(en) zijn hier sterk gekoppeld aan het ANC. Sinds de voorzitter heeft gezegd dat hij geen positief stemadvies voor Zuma (voor de verkiezingen van volgend jaar) wil geven, probeert men hem er uit te werken. Gisteren hoorden we weer een mooi voorbeeld op televisie: men zocht nieuwe gemeenteraadsleden, ze moesten vooral het ANC promoten en dienen! Of dit de wensen of het belang zouden dienen van de bevolking was blijkbaar niet (meer) interessant! Dit nadat een aantal gemeenteraadsleden overgestapt waren naar een andere partij, omdat ze zich niet gesteund voelden door de ANC om op te komen voor hun achterban. Het toverwoord binnen de ANC is nu eensgezindheid! Het is blijkbaar niet toegestaan om van mening te verschillen met het landelijke bestuur.

De winter begint hier nu echt, maar overdag is het nog steeds lekker om buiten te zitten (zo lang de zon schijnt tenminste). Groeten uit een vandaag weer eens zonnig Zuid-Afrika,
Pieter, Inge & Julia

Voor de foto's:

• 01 Juni 2013 - 21:01

Nelly En Theo:

Lieve mensen in Hlabisa,
    Ik heb net Theo weggebracht naar het bluesfestival in Zyflich: Clemens van der Ven ( zijn favoriet) treedt pas om 24.00 uur op, dus dat wordt een latertje vanavond. Dus ik lees jullie blog als eerste en geniet van de verhalen, ( bekend) en vooral van de mooie foto's van Rodneys coming of age gebeuren en natuurlijk van Julia: ga er gauw weer een paar afdrukken voor mijn oma- show boekje! Vanmiddag nog met Vera in het museum voor religieuze kunst in Uden geweest, daar was de opening van de nieuwe tentoonstelling: Hortus conclusus" waar Vera als student ook allerlei zaken voor geregeld heeft: erg leuk om mee te maken.
    Morgen gaan we naar het yogafestival waar Karien optreedt met Indiaas dansen. Kortom, een lekker bezet weekend en weinig rust voor mijn dikke knie... Lieverd, het ga jullie goed en een dikke knuffel voor allemaal!

• 02 Juni 2013 - 13:35

Elske:

Wauw wat een mooi verhaal en prachtige foto's weer. Wat leuk om te zien dat jullie ook in het Dlinza forest accomodation zijn geweest, net als wij. Ik herken het op een foto met Pieter en Julia. Wat vonden jullie van de onderkomens daar?
    Hier alles goed. Nog steeds heel koud, terwijl het al juni is! Mijn hoofd zit vol met gedachten over sollicitaties voor als mijn opleiding klaar is in augustus. Hoe gaat het met jullie gedachten over een volgend avontuur?
    Knuffel voor jullie alle drie. xx

• 02 Juni 2013 - 23:50

Nel En Frans:

Natuurlijk uitgekeken naar het verhaal over Mei en de foto's. Helaas geen tijd gehad om direct te reageren. We zijn vandaag met de fiets naar Roermond geweest. Verder niet veel van het mooie weer kunnen genieten.
    Het verkeersexamen is nagekeken, dus die klus is klaar.
    Dan kunnen we ons concentreren op de feestelijkheden op Texel en in Nijmegen.
    Ik ga nog eens van de foto's genieten en dan is het laat zat!
    Liefs uit Maasbracht

• 03 Juni 2013 - 17:07

Vera:

Leuk om de verhalen te lezen over alweer een maand zuidafrikaans leven! Wat leuk om de verloving van rodney mee te mogen maken, ziet er bijzonder uit op de foto's! Fijn dat Julia blijft groeien en brabbelen, dat kruipen komt vast wel op een gegeven moment! De tentoonstelling in Uden is geopend, dus een stukje drukte is weer van de schouders af, nou hopen op veel bezoekers die mijn enquete in komen vullen... Liefs en groetjes, Vera

• 04 Juni 2013 - 10:39

Marieke:

Hoi Inge,

wat hebben jullie een leuke maand mei gehad zeg en jullie leven in een prachtig land! Wilde even wat van me laten horen, want ondanks dat ik niet heel vaak mail ofzo, hou ik wel bij hoe het daar gaat.
    Jullie zien er trouwens goed uit.
    Hier alles zijn gangetje. De kinderen hebben het naar hun zin op school. Ab werkt hard op het land, alweer 10kg kwijt! En ik wacht helaas nog steeds op een baan. Heel (onnodig) lang administratief traject, examen, co-schap, interview en nu nog de posting en het salaris kan daarna nog eens 3 tot 9 maanden op zich laten wachten, zucht.. In een land met een tekort aan dokters. Maar afgezien van dit alles genieten we van ons leven hier. Omringt door natuur, dieren (helaas ook wat slangen hier en daar, maarja) en lekker weer.
    Succes met alles en groetjes aan man en dochter

• 05 Juni 2013 - 09:00

Alex:

Een mooi verhaal weer. Leuk om een indruk te krijgen van de Zulu cultuur en wat er zoal in ZA gebeurd. Ik kijk alweer uit naar het volgende bericht.

Groeten uit Greytown, NZ

• 06 Juni 2013 - 10:24

Janneke:

Hey lieve Pieter en Inge,

ik geniet van jullie mooie plaatjes en verhalen! Wat fijn dat het zo goed gaat met jullie drietjes, en wat fijn dat er zo veel te genieten valt! Ik vond vooral de foto's van de Zuluceremonie erg bijzonder, dat moet wel heel speciaal zijn om mee te kunnen maken!

Groetjes en liefs vanuit een heerlijk zonnig Nederland,

Janneke