Juli 2013 plannen en projecten - Reisverslag uit Hlabisa, Zuid-Afrika van Inge en Pieter Heijnen-van Jaarsveld - WaarBenJij.nu Juli 2013 plannen en projecten - Reisverslag uit Hlabisa, Zuid-Afrika van Inge en Pieter Heijnen-van Jaarsveld - WaarBenJij.nu

Juli 2013 plannen en projecten

Door: Inge en Pieter

Blijf op de hoogte en volg Inge en Pieter

03 Augustus 2013 | Zuid-Afrika, Hlabisa

Hoi allemaal,

Vanaf Schiphol vlogen we naar Johannesburg. Na een korte overnachting in Shoestring backpackers vliegen we maandagochtend door naar Richardsbay. We rijden naar Empangeni waar ik weer een KINC cursus geef. Maandagavond eindelijk naar huis, om dinsdagochtend weer terug te gaan naar Empangeni voor de cursus. Het was leuk om les te geven, maar ook erg intensief direct na de vakantie. Wat waren wij blij toen het weekend was en we thuis onze tassen konden uitpakken!

Net voor we naar Nederland gingen, kregen we te horen dat de Effata parochie de crèche Sizakala heeft gekozen als nieuw parochieproject. De crèche zorgt voor ongeveer 60 kinderen van 1-5 jaar in Nkangala. Er is in de regio een slechte sociale structuur; mannen zijn vaak langdurig afwezig: werken elders of zijn op zoek naar werk. Als de mannen thuis zijn, en de moeder of oma die normaal gesproken voor de kinderen zorgt er dan even niet is, kan er van alles gebeuren. De crèche vervult dus een belangrijke functie in het voorkomen van kindermisbruik.
Door de armoedige omstandigheden is er frustratie (en in combinatie met alcohol) leidt dit in vakantieperioden en in weekenden vaak tot onderlinge gevechten.
De crèche was tot vorig jaar gehuisvest in een opslagruimte van een winkel die langdurig leegstond. Echter de winkel is weer opgestart en zodoende hebben ze het gebouwtje moeten verlaten. Van een beperkt budget hebben ze inmiddels twee kamers en een keukentje gebouwd waarin ze verder gaan met de kinderopvang. Er zijn plannen om extra kamers te bouwen voor kinderopvang evenals een 'community centre'. In de avond kunnen de volwassenen dan bij elkaar komen en hopelijk draagt dat bij tot een veiligere leer- en leefomgeving.

Stichting GroenAfrika is ook begonnen met haar eerste project. Na het leggen van vele contacten en een aantal (minder geschikte) voorstellen is er nu het kippenproject. Een groep mensen is een lening aangegaan om kuikens en voer te kopen. Ze gaan de kuikens opkweken om de kippen te verkopen. Wellicht houden ze een aantal kippen om zo eieren te verkopen. Dit gebeurt in een dorpje ten noorden van ons, waar helemaal geen winkels zijn en er lokaal wel vraag naar kippenvlees is. Zo is er daar lokale ontwikkeling en is er minder vervoer nodig.

Vanuit het AfricaCentre zijn er een drietal playleaders opgeleid om de playroom van de kinderafdeling in ons ziekenhuis vanaf augustus weer functioneel te krijgen. Er zijn plannen om een onderwijsprogramma te maken met name gericht op hygiëne en ziektepreventie. De playroom zelf moet een nieuwe schone vloer gaan krijgen. Als dat gebeurd, zijn er kansen om de inrichting te veranderen en te verbeteren. De eerste ideeën zijn er, maar het is iets lastiger geworden aangezien ik niet meer op de kinderafdeling werk. Ik ben overgeplaatst naar de poli.

Pieter wordt steeds drukker op school. Voor het 3e kwartaal heeft hij Arts&Culture van Grade 8 overgenomen. Onderwerp: muziek. De vaste lerares zag het niet zo zitten. En wat is er nu leuker dan met jonge kinderen met muziek bezig zijn – gelukkig is er een goed boek om te gebruiken als handvat, want wat moeten de kinderen nu weten aan het eind van het jaar? Daarmee ziet hij regelmatig alle leerjaren van de school; Gr8 – muziek (2x p.w.), Gr9 – Engels (1x p.w.) (en af en toe Natural Science), Gr10A – Life Science (2x p.w.), Gr11A – Life Science (op invalbasis), Gr 12 – LifeScience (op invalbasis). Soms erg druk, maar vooral ook leuk. Toch is hij blij dat hij geen klassendocent is: geen rapporten want dat lijkt tot veel stress bij de andere leraren te leiden.
Ook na school heeft Pieter een bezigheid erbij. Er is een volleygroepje ontstaan op het ziekenhuis terrein. Maandagavond mag ik koken- Pieter gaat volleyen!

Halverwege de maand zijn we er een weekend op uit geweest. Op donderdagmiddag naar St Lucia waar we heel gezellig hebben gegeten met de familie Bisschop. 14 jaar geleden liep ik met Sven op mijn arm in Nigeria, nu hebben ze drie grote kinderen en loop ik met mijn eigen dochter op de arm!
Vrijdags zijn we doorgereden naar Umhlanga. We hebben een bezoekje gebracht aan minitown: het Madurodam van Durban. Heel overzichtelijk maar wel leuk. We hadden prachtig weer en hebben 's middags heerlijk gewandeld over de 'Golden Mile'. Uiteraard werd er ook weer gewinkeld: voor Julia een Triptrap stoel.

Het laatste weekend van juli waren we gewoon thuis toen we lawaai hoorden vanaf de community hall voor het ziekenhuis. Er bleek een danscompetitie van lagere scholen aan de gang te zijn. We mochten binnen komen kijken; zo klein als sommige waren werd er een flinke show weggegeven.

Juli was een beetje een kwakkel-maand. We zijn alle drie op en af verkouden geweest. Julia heeft waarschijnlijk een virusje gehad, dat ging gepaard met huiduitslag. Het zag er zielig uit, al had ze er zelf weinig last van. Julia heeft amper een nacht doorgeslapen deze maand…. En wij dus ook niet. Het eten gaat wisselend, groene groenten zijn tijdelijk taboe en bloemkool viel niet meer in de smaak!
Julia is wel heel blij met haar nieuwe speelhoek. De vervanging van de box in NL. Ze kan zich redelijk goed zelf vermaken. Maar nog leuker dan spelen is staan. Aan onze hand probeert ze al een paar passen te zetten. En voor de goed oplettende foto-bekijker: de schaar is in de pony gezet!

Groetjes uit een (fris) Hlabisa

Inge, Pieter en Julia

Foto's voor juli:

• 03 Augustus 2013 - 17:04

Theo En Nelly:

Heel herkenbaar al die praatjes en plaatjes. Alweer een maand verder. Jammer,helaas van die ellendige stippen en uitslag bij Julia maar dat hoort nu eenmaal bij kleine kinderen zullen wij maar zeggen.
    De inwonende kip en de kleine kuikentjes zijn heel schattig.

Er staat koel tot koud in Hlabisa, nou gisteren hadden zij in Arcen Lb. zelfs 36,9 graden op zijn heetst.
    Nog net geen record maar heet. Het heeft vannacht gelukkig geregend en nu is het draagbaar met een graadje of 25-27.
    Ja in NL kennen zij nu ook de zomer! Wij hebben al een wespennest bij de kamer van 'Vera'. Zij hebben even gewacht tot jullie weer terug waren naar Z. Afrika maar daarna,,,,. Wij hebben zelfs al een hiitegolf gehad en zitten alweer in de tweede ronde.

Succes met alle acties en projecten, dat houd je daar warm en actief.
    Groeten uit Nl, Theo en Nelly.

• 05 Augustus 2013 - 11:08

Vera:

Hopelijk wordt augustus geen kwakkelmaand, en wordt het slaapritme weer wat hersteld. Maar wat een mooie triptrapstoel! Die verkopen ze dus ook gewoon in ZuidAfrika.
    Goed om te horen dat allerlei projecten beginnen te lopen, zo komt er langzaam van alles tot bloei.
    Hier houdt het zomerse weer aan, maar is de bieb van de uni overdag mijn vaste stek, het stageverslag is bijna af en dan op naar de scriptie!
    Heel veel groeten voor jullie alledrie. Kus, Vera

• 05 Augustus 2013 - 13:42

Karien:

Dat zijn een boel plannen en projecten, leuk om te zien dat jullie eerste Groen Afrika project ook van start is gegaan!
    En ook super leuk dat Pieter nu ook in Zuid Afrika kan gaan volleyen! Met een groepje collega's? Hopelijk gaat het verder snel weer wat beter met Julia, al blijft ze op de foto's inderdaad lachen! Gelukkig maar :)
    Ik ben sinds gister dus ook weer terug van vakantie, maar gelukkig schijnt het zonnetje nog lekker in Nijmegen. Dus lekker wasjes draaien en die in het zonnetje laten drogen :)
    Dikke knuffel voor de drie lieverds!
    xxx Karien