Juni -een verrassingsbezoek - Reisverslag uit Hlabisa, Zuid-Afrika van Inge en Pieter Heijnen-van Jaarsveld - WaarBenJij.nu Juni -een verrassingsbezoek - Reisverslag uit Hlabisa, Zuid-Afrika van Inge en Pieter Heijnen-van Jaarsveld - WaarBenJij.nu

Juni -een verrassingsbezoek

Door: Inge

Blijf op de hoogte en volg Inge en Pieter

14 Juli 2013 | Zuid-Afrika, Hlabisa

Lieve allemaal

Juni begon pittig: maandag naar de kliniek Gunjaneni en daarna dienst. Gelukkig op dinsdagmiddag vrij. Onze kleine meid is dan alweer 6 maanden en weegt nu acht kilo! Na zes maanden borstvoeding, tijd voor de eerste keer pap. En dat levert natuurlijk mooie plaatjes op. Het is eerst even wennen, maar Julia vind rijstepap inmiddels heerlijk.
Ze speelt, knuffelt en kan daarna lekker in slaap vallen. Ze stopt nog steeds alles in haar mond: eten, speelgoed, krant of chocoladewikkels. Ze is beweeglijk en heeft ontdekt dat op zijn kop hangen heel leuk is. Het klankenrepertoire bereid zich uit. Julia kan nu ook heel goed pfffrt, tot groot vermaak van ons.

In het ziekenhuis gaan de dingen zijn gangetje. We hebben drie Engelse studenten (psychologie, verpleegkunde en geneeskunde). Leuk om hun verschillende dingen uit te leggen. De psychologie studente heeft de speelkamer nieuw leven ingeblazen. Na een flinke opruiming kunnen de kinderen daar nu weer terecht. Er zijn plannen om later dit jaar weer een 'playleader' aan te stellen, zodat de speelkamer weer echt open gaat.
Ruth kwam ook een dag langs. Zij is kinderarts en werkte voor het Africa centre maar is vorig jaar terug gegaan naar Schotland. Ze heeft een dag meegelopen met de ronde; fijn om dingen te kunnen overleggen.

De weekenden zijn we voornamelijk thuis gebleven; lekker uitslapen en aanrommelen. Een dagje naar het Hluhluwe park geweest. Gelukkig blijven de uitzichten prachtig, want het wild was schaars. Geen groot wild, maar wel een giraf en warthog.

En toen was het tijd voor vakantie… naar Nederland! Een kort verrassingsbezoek, vanwege het feest van Theo en Nelly. Donderdags hebben we allebei de ochtend nog gewerkt en 's-middags naar Richards Bay voor onze vlucht naar Jo'burg en 's-nachts door naar Amsterdam. Julia heeft zich wederom keurig gedragen. Nijntje op televisie gekeken en heerlijk slapen in haar wiegje. Helaas kwam de tas van Inge (en Julia) niet aan…. Na 5 dagen werd hij toch in Nijmegen bezorgd.
Voor even weer terug in Nijmegen, de box staat in de kamer. Een hele nieuwe ontdekking voor Julia. Een aparte veilige speelomgeving met spijlen waar je je aan kan vast houden en aan op kan trekken. Zo lukt het haar na ongeveer een week om zich bijna zelfstandig op te trekken tot stand.
En dan kom je helemaal uit Afrika om naar het Afrika museum te gaan! Bezoek aan het Keti Koti festival en toevallig weerzien met Els en Mynthe. Gevolgd door een spontaan bezoekje aan Mynthe, waar Julia vriendinnetjes wordt met Ragna. Heel lief om die twee te zien, langzaam toenaderend. (en bedankt voor de kleertjes!)
Gezellig weerzien met familie en een aantal vrienden. Iedereen was onder de indruk van Julia. Hoe vrolijk ze (meestal) is en hoe ver ze is in haar ontwikkeling. Julia was ook weer erg blij haar opa’s en oma’s weer te zien, daar kreeg ze natuurlijk lekker veel aandacht van.
En dan natuurlijk de reden voor onze vakantie: het feest van Theo en Nelly ter gelegenheid van hun 60ste verjaardag. Zowaar een (fris) zonnetje bij de Zijdewinde in Lent. Veel familie, vrienden en collega's. Ze worden verrast op Indiase dans door Vera en Karien, met speciale choreografie. Er is Afrikaanse muziek. En het is geen van Jaarsveld feest zonder lied! Een prachtig foto-cadeau. En heel veel enveloppen; met bijdragen voor het opknappen van de speelkamer in Hlabisa! DANKJEWEL.

De dagen in Nederland vliegen voorbij. Een aantal verrassingsbezoekjes aan vrienden. Pieter is nog een keer gaan volleyen. Julia gaat mee op de fiets, in de draagzak.
Bezoek aan de vrijwilligersdag van de parochie en we maken een uitstapje naar de kinderboerderij. We hebben heerlijk gewinkeld in Nederland; Hema, IKEA, V&D. De tassen gaan weer vol terug. Een aantal keer heerlijk wezen uit eten/lunchen en barbeknoeien met Odeon.
Een dagje naar opa en oma in Limburg, met de trein. Ook hier staat een box in de kamer - heel speciaal! Eindelijk begint er een zonnetje te schijnen in Nederland. En dan is het weer tijd voor ons om de koffers te pakken en terug te gaan naar Zuid-Afrika.

Bedankt voor alle gezelligheid en verwennerij. Tot de volgende keer Nederland!

Inge, Pieter en Julia

Foto's:

• 14 Juli 2013 - 22:02

Nel Heijnen:

Lieve Inge Pieter en Julia,
    We genieten nog na van jullie verblijf hier. Fijn om de ontwikkeling van Julia zelf te zien. Dat gaan we nu meer missen.
    Bedankt voor het verslag van juni en de leuke foto's. De twee boxen foto is ook leuk geworden.
    Veel liefs uit Maasbracht.
    Opa en oma Heijnen

• 16 Juli 2013 - 13:25

Vera:

Ja, het waren twee mooie weken met jullie hier in NL. Het echte zomerse weer is nu pas losgebarsten, de Vierdaagselopers lopen flink in de zon...
    Zijn de engelse studenten er nog steeds in het ziekenhuis? Leuk dat een al de speelkamer wat op orde heeft gebracht.
    Wij hopen ook in Hluhluwe een warthie te mogen spotten, de foto is voorpret.
    Geniet van weer thuis zijn, en lekker nagenieten van de herinneringen van hier zijn :)
    En, hebben jullie al bellenblaas gevonden in ZuidAfrika?
    Liefs en groetjes, Vera

• 17 Juli 2013 - 23:13

Janneke:

Hey Pieter en Inge,

goed om te horen dat jullie weer veilig thuis zijn! Ik vond het heel erg leuk om jullie drietjes ook nog even te zien. Hele dikke knuffels voor jullie in het verre Afrika!

Groetjes en liefs,

Janneke

• 20 Juli 2013 - 12:02

Karien:

Hey lieve Inge, Pieter en Julia,

Ik had de verhalen laatst al gelezen vanuit China, maar nu hebben we ook een snellere computer zodat ik ook de foto's kan zien en makkelijker kan reageren. Het was zeker leuk om jullie weer te zien en om de kleine Julia groot te zien worden :) Helaas heb ik de laatste echte zomer-dagen gemist, maar China is ook erg prachtig hoor! Wel erg heet, en veel muggen... Maar na een aantal steden, genieten we nu meer van de natuur. Daarover waarschijnlijk van mij een nieuwe waabenjij.nu morgen :)
    Hopelijk zijn jullie ook weer geacclamatiseerd in het winterse Zuid Afrika! Beide alweer druk aan het werk? En hebben jullie al een alternatieve box voor Julia? Want ik kan me voorstellen dat je die actieve deugniet nu niet zomaar meer op de bank kunt laten liggen...

Dikke kus en knuf!
    xxx Karien

• 31 Juli 2013 - 12:55

Francoise:

Lieve Inge en Pieter,
    We vonden het heerlijk om jullie weer te zien.....veel gezelligheid met jullie gehad; De vrijwilligersdag en de BBQ....Heel gezellig!
    En wat was Julia gegroeid!!!
    Veel geluk,
    René en Francoise.