Mei – een maand met veel wendingen - Reisverslag uit Barberton, Zuid-Afrika van Inge en Pieter Heijnen-van Jaarsveld - WaarBenJij.nu Mei – een maand met veel wendingen - Reisverslag uit Barberton, Zuid-Afrika van Inge en Pieter Heijnen-van Jaarsveld - WaarBenJij.nu

Mei – een maand met veel wendingen

Door: Pieter en Inge

Blijf op de hoogte en volg Inge en Pieter

15 Juni 2017 | Zuid-Afrika, Barberton

Na het vertrek van opa en oma heeft Lisa een veel grotere woordenschat, natuurlijk opa en oma, maar ook sussie (meestal zich zelf bedoelende), namel (navel), eyes, neus, teeth, kop, mond, luister (oren), auto, bus, --armen wijd voor vliegtuig—.
Het eerste weekend van de maand is de Greenstone market; deze keer kopen we o.a. bloeiende planten voor in de tuin. Het is aangenaam weer en we hebben prachtige zonsondergangen. Op de zondag wassen we met z’n allen de Bushlapa, dat was wel nodig na Swaziland en de kampeertocht naar Swadini.

De eerste twee weken van mei zijn we druk met aanvragen van onze visumverlenging. Online aanvraagformulier, betalen, afspraak maken en bij elke stap duikt er een nieuwe checklist op, telkens net anders….! Papieren bij elkaar zoeken, kopiëren, laten certificeren…. Op donderdagmiddag gaan we Nelspruit voor het indienen van alle papieren en we krijgen al direct slecht nieuws. De aanvraag wordt verder niet in behandeling genomen. Het blijkt dat Den Haag 3 jaar geleden het verkeerde visum (een al verlopen type) heeft uitgegeven en deze kunnen we nu niet meer verlengen. Dus we moeten een nieuwe aanvragen. Echter een nieuwe aanvraag (ipv verlenging) betekent een ander aanvraagformulier, andere papierhandel waaronder een VOG uit NL. Gelukkig kun je die online aanvragen, maar het wordt alleen naar een adres in NL opgestuurd. Geluk bij een ongeluk, een reisje Nederland stond al gepland!

Vrijdags worden er op school foto’s gemaakt - het resultaat zit bij de foto selectie!
We zouden in het weekend naar een grote vliegshow gaan in Nelspruit, maar het wordt afgelast i.v.m. slecht weer. Een koufront trekt over Zuid-Afrika; wij krijgen wolken en zelfs nog regen (!), in de Drakensbergen valt de eerste sneeuw. De temperatuur daalt naar 13 graden - het is in één keer winter. We gaan winkelen in Nelspruit en als we weer thuis zijn, gaat de verwarming aan.
Zondag is het Moederdag; Lisa en Julia hebben op school en thuis tekeningen gemaakt en een presentje. Pieter heeft een cadeaubon geregeld en een lekker ontbijtje. ’s Middags gaan papa en Lisa een dutje doen (Lisa is van het erg vroeg opstaan). Mama en Julia gaan
naar een babyshower van een zwangere collega van Inge. Nomfundo verwacht een meisje, dus alles is pink. Ze wordt verrast door een grote groep collega’s en verwent met een voetmassage, hapjes en drankjes en een tafel vol cadeaus.

De week erna gaat alles zijn gangetje. Julia naar ballet (nu alleen, want maatje Klara is op vakantie in Australië), en monkeynastix. Wij krijgen eindelijk zeebje van april af. In het ziekenhuis is het druk met veel keizersnedes en een paar moeilijke gevallen.
Op vrijdag is het oupa en ouma dag op school. De grootouders (of ouders) worden getrakteerd op liedjes en mogen samen met de kinderen cupcakes versieren.
In het weekend is er tijd voor een wandeling naar het centrum. We gaan koffie drinken bij de nieuwe plek, The Royal Feather, een lekker zitplekje bij de Umjindi jewelery/Barberton Museum.
Op deze zondag moest Pieter niet alleen vroeg opstaan om Lisa uit bed te halen, maar hij moest ook meteen aankleden want Laudate moest zingen bij de Anglicaanse kerk in Nelspruit. Vertrek om 0630 van huis.!!! Het werd een mooie dienst.
Na de dienst zien we elkaar bij Mugg&Bean in Npt want Barberton zou overdag een grote onderhoudsbeurt aan het electriciteitsnetwerk doen. Geen stroom is geen verwarming, geen licht, geen internet, geen koffie. Dan is Barberton wel erg saai.
Na de koffie doen we een wandeling met wijnproeverij genaamd May Day Meander. Vanaf het casino-hotel in Riverside tot in de Botanische tuin. Zonnetje erbij, mooie omgeving en lekkere wijnen. Als we een flink stuk op weg zijn komt ook Salomé, een collega van Inge, zich bij ons aansluiten. Dat brengt een extra vrolijke noot aan het einde van de route (als de meeste kraampjes al weer opgedoekt zijn).

Die week ben ik een ochtendje op school om te helpen met een inzamelactie van de school. Er zijn eerder dit jaar blikjes met softdrinks uitgedeeld aan de kinderen en het verzoek was om deze met kleingeld gevuld terug te geven. De eerste ronde is blikjes openen en het geld sorteren (R5, R2, R1, R0,50, R0,20, R0,10, R0,05, R0,02 en R0,01 en dan nog buitenlandse muntjes en briefgeld) ; soms moet de inhoud van een blikje eerst gewassen worden als het blikje niet goed is leeg gemaakt en omgespoeld voor het kleingeld er in gaat. Er zit redelijk veel ‘zilver’ in (R1 en groter), dus beginnen we ook om dit te tellen en in zakjes te doen zodat we het kunnen afgeven bij de bank. De volgende ronde is het sorteren van de laatbinnenkomers en het tellen van de rest. Een heel karwei.
Op maandag is er een braai bij collega Luzanne. Nadine (tandarts) heeft haar dochter ook meegebracht, dus onze kinderen hebben een vriendinnetje om mee te spelen.
Donderdags (Hemelvaart- maar geen vrije dag in ZA) gaan we eten bij Josephines. Zij hebben het trieste bericht gekregen geen visumverlenging te krijgen en zullen op korte termijn moeten sluiten. Dat zal een groot gemis zijn. Helaas heeft Inge pech, net als het eten komt wordt ze gebeld om met spoed te komen helpen in het ziekenhuis.
Het duurt gelukkig niet al te lang en Inge kan zich nog net op tijd voegen bij de familie voor ‘a night at the museum’. Een avondwandeling langs historische gebouwen door Barberton. De trappen zijn verlicht met kaarsen en bij elk gebouw staat een historisch persoon om ons uitleg te geven. Belhaven house, Stopforth house, the stock exchange, Cockney Liz bij the Red Light Canteen en Mr Marks van het Lewis&Marks building. Leuk en interessant.

Vrijdagmiddag, na het werk, wordt de Bushlapa aangehaakt en rijden we richting het Kruger. We gaan een weekend kamperen in Berg en Dal met de kamp-club SAWA.
We zien op de weg tussen de gate en het kamp van Bergendal al 4 van de Big Five, alleen de luipaard ontbreekt. Het is even zoeken op het drukke kampeerterrein naar de rest van de groep. Inmiddels is het donker geworden, gelukkig letten de dames op de kinderen en helpen de mannen met het opzetten.
Zaterdag doen we een flink rondje door het park. We zien een groep wilde honden, meerdere groepjes olifanten en af en toe rhino’s. Klipspringers op een rots.
’s Avonds maken we gezamenlijk het vuur aan en braaien. Gezellig om iedereens verhalen te horen.
Zondagochtend gaan we vroeg op pad, de kinderen nog in hun pyjama. We zien eerst een buffalo en dan nog een en nog een. Uiteindelijk is het een groep van meer dan 100 buffalo, die door een droge rivierbedding lopen. We halen ze in en blijven op een brug kijken hoe ze op ons af komen. Terug bij het kamp ontbijten en inpakken. We rijden nog een rondje richting Mpondo dam. We zien een oude, eenzame buffalo. Op een afstandje staat nog een auto….. en dan zien we ineens de leeuwen in het gras. Ze proberen de buffalo te besluipen. Hij krijgt het door en rent de weg over en draait dan om. De buffalo rent op de leeuwen af, die zich iets terugtrekken en dan weer hergroeperen. Het is een groep van 3 volwassen vrouwtjesleeuwen en 4 welpjes. Ze steken de weg over en gaan vast de buffalo nog achterna, maar dat is buiten ons zicht. Tevreden rijden we terug naar Barberton.
De Bushlapa wordt geparkeerd en uitgepakt en dan moeten we beginnen met de koffers inpakken. Woensdag eten we nog een laatste keer bij Josephines. Donderdag krijgt Inge nog een massage (het Moederdag cadeau) en op vrijdag na het werk gaan we alweer op pad…. naar het vliegveld. We gaan twee weekjes naar Nederland, inmiddels zitten die er alweer bijna op.

Groetjes van ons.

• 15 Juni 2017 - 13:11

Mariska:

wat hebben jullie toch veel moois om je heen (en veel liefdevols thuis). ik hoop dat het snel goed komt met het visum!
    liefs!