Nederlandse zomer en winter in Barberton - Reisverslag uit Barberton, Zuid-Afrika van Inge en Pieter Heijnen-van Jaarsveld - WaarBenJij.nu Nederlandse zomer en winter in Barberton - Reisverslag uit Barberton, Zuid-Afrika van Inge en Pieter Heijnen-van Jaarsveld - WaarBenJij.nu

Nederlandse zomer en winter in Barberton

Door: Pieter en Inge

Blijf op de hoogte en volg Inge en Pieter

12 Juli 2017 | Zuid-Afrika, Barberton

Inge begint juni goed, een massage en facial bij Pamperlang - haar Moederdag cadeau. De tassen zijn ingepakt, de laatste handbagage wordt ingepakt. Op vrijdag vertrekken we na het werk van Inge naar het vliegveld. We zijn op tijd op OR Tambo, als de bagage is ingecheckt gaan we naar de FNB Slow Lounge. Comfortabele stoelen, ruimte voor de kinderen om wat heen en weer te lopen en hapjes en drankjes. Een aangename luxe tot dat we gaan boarden. De vlucht is minder relaxt; Lisa vliegt nog ‘goedkoop’ onder 2 jaar, maar dat betekent ook geen eigen stoel en bij mama op schoot. Ze heeft geen zin om te slapen en is erg onrustig. Julia slaapt gelukkig wel een paar uur. Moe komen we aan op Schiphol, waar Nelly ons al staat op te wachten. Lisa is meteen in slaap gevallen nadat we haar in de slurf in haar vertrouwde autostoeltje hebben gezet, ze wordt pas wakker als we de Grevinckstraat inrijden. Daar zitten Theo, Vera en Sander ons al op te wachten met koffie, appeltaart en Duitse broodjes. Nog niet helemaal bijgekomen en Inge heeft al een afspraak bij de kapper.
Karien en Tobi komen ook aan vanuit Duitsland. Met de hele familie drinken we wat in het warme middagzonnetje. Wij moeten wel weer wennen aan het feit dat het nog zo lang licht blijft. Een Nederlandse BBQ en gezelligheid. De meisjes en wij gaan op tijd naar bed.
Pinksterzondag gaan we met z’n allen naar het oude fabrieksterrein van de VASIM, daarvoor NYMA. Hier is de SMKMRKT (smaakmarkt). Een kunstzinnige en alternatieve feestelijke markt, met live muziek, eten en drinken, kraampjes en leuke activiteiten voor kinderen. Heerlijke festival sfeer en we genieten van het zonnetje. Op de terugweg stoppen we nog even bij het speelveldje aan de Prins Bernhardstraat. Daarna eten bij Eten&Drinken; lekker en vertrouwd.
Tweede pinksterdag gaan we, op de fiets, naar de Leemkuil. Theo, Nelly, Vera en Karien en ook Frans, Nel en Gert voegen zich bij de groep. Een echt familie-uitje. Iedereen vermaakt zich op de klimtoestellen, glijbaan, wipkip, een rondje met het treintje of op het terras met een ijsje. De Leemkuil is lekker ruim en groen, genoeg te doen.

We zijn in Nederland, en de fietsen zijn uit de garage gehaald. De kinderstoeltjes worden verdeelt; Lisa voorop bij Inge en Julia achterop bij Pieter. Julia mag een fietsje lenen van het buurmeisje, die op vakantie is.
Op dinsdag gaan Inge en Julia naar de tandarts. Daarna met zijn allen de stad in - we hebben nog een lang boodschappenlijstje/wensenlijstje. Maar eerst een kopje koffie bij de HEMA, met uitzicht op de Stevenstoren. Het is een sombere, grijze dag - maar dat hindert het winkelen niet. De tassen vol geladen gaan we naar huis.
Woensdag is het Pieter’s beurt voor de tandarts. Lisa en Julia genieten van de aandacht van oma. Oma tovert steeds nieuw speelgoed tevoorschijn: puzzels, spelletjes en doe-boekjes. Met de auto doen we nog een rondje inkopen; langs de Aldi, Kruitvat en Appie. ’s Middags worden er paddenstoel-cup cakes gebakken. Inge gaat ’s avonds met Elske uiteten bij Hafiza en bijkletsen.
Donderdag gaan we met de trein naar Utrecht. Onze OV-chipkaarten blijken verlopen, maar gelukkig zijn nieuwe snel geregeld, nog een railrunnerkaartje voor Julia en we kunnen op pad. In Utrecht is het station en busstation veranderd en lijken we net de bus te missen. Als Pieter dan maar koffie gaat halen, komt het busje alsnog aanrijden. Drukte in de stad, de bus is uitgevallen en zo zijn we –met koffie- op tijd voor de eerstvolgende bus. Een kort ritje door de stad en we komen aan bij het Centraal Museum. We gaan naar het museum er tegenover: het Nijntje museum. Buiten staat al een grote Nijn op ons te wachten. Binnen zien we Snuffie en het huisje van Nijn. Het museum is gericht op kinderen, van alles om te doen. Veel Nijntje en haar vriendjes maar ook andere verhaallijnen van Dick Bruna worden gebruikt. Zo zijn er ruimtes met de sprookjes, dingen over huis en tuin, verkeer, gezondheid en allerlei dieren. Altijd zijn de eenvoudige, krachtige en simpele vloeiende lijnen weer herkenbaar. Na een heerlijke ochtend hebben we geluncht met Nijntje taart en pannenkoek in het restaurant van het Centraal museum. Het is ondertussen een mooie dag geworden, we besluiten om door Utrecht te lopen naar het station. Heerlijk door de oude straatjes en langs de grachten. Terug in Nijmegen gaat Julia nog even proberen te fietsen met oma. Oma komt super trots terug: Julia fietst zonder zijwieltjes! De volgende dagen wil ze steeds weer opnieuw gaan fietsen. Na het eten gaat Pieter volleyen bij zijn oude vertrouwde clubje. Ze zijn blij hem te zien en hij kan nog steeds een bal raak meppen!

Op vrijdag scheiden onze wegen tijdelijk. Inge gaat naar Amsterdam voor het lustrumcongres van de tropenvereniging. Een hele dag met praatjes in het prachtige tropeninstituut. Ik tref er nog een aantal oud studiegenootjes. De meeste zijn al weer jaren terug in Nederland en bezig (of al klaar) met een andere vervolgopleiding.
PJL nemen de trein naar het zuiden, een weekendje Limburg met een nachtje logeren bij opa & oma. Met een grote weekendtas, een buggy en 2 kleine kinderen is het een heel gesjouw. Als Lisa in de bus in slaap valt ben ik (Pieter) blij dat Julia goed luistert, de chauffeur geduldig is en opa en oma bij de bushalte op ons staan te wachten. We hebben een gezellige dag in Maasbracht. Julia en Lisa krijgen volop de aandacht van opa en oma die dolblij zijn de kleinkinderen over de vloer te hebben. Ook ome Gert komt langs. Julia mag aardbeien plukken in de tuin en er van smikkelen. Een warme middagmaaltijd met lekkere vissoep, frietjes, zalm en groente. Opa en oma gaan ook nog met de kinderen naar de speeltuin. Na een lange dag is het douchen en naar bed. Pieter en de meisjes mogen met zijn drieën slapen op de kamer van opa en oma.
Zaterdags, gaan we na het ontbijt naar Gert’s nieuwe huis toe. Er wordt nog wat geklust in het lege huis, over een paar dagen wordt er verhuisd. Leuk om het nieuwe, mooie huis te zien - met een speeltuintje bijna in de achtertuin. Dan naar Gert’s oude flatje, dat vol staat met verhuisdozen. Na een lekkere lunch mag Pieter helpen met spullen inpakken op de zolder. Daar staan ook nog wat spullen van ons opgeslagen. Opa en oma nemen de meiden mee naar het centrum van Roermond, waar het kermis is. De draaimolen is geweldig. Dan is het alweer tijd om de trein terug naar Nijmegen te nemen. Inge staat ons al op te wachten op het station.
Inge is ’s-ochtends gaan ontbijten bij cafe Credible met haar moeder. Daarna samen boodschappen doen op de markt en kaas halen bij meneer de Wit.

We kunnen het niet laten, op zondag moet Odeon zingen bij de eerste communieviering. Ze kunnen vast wel versterking gebruiken…. dus wij doen mee. Het repertoire is grotendeels bekend. Het is een leuke viering met René Klaassen als medevoorganger en slechts twee communicantjes. Na de koffie gaan we richting Ubbergen. Vanaf hotel ’t Spijker begint het kabouterpad - een wandeling door het bos waar je kabouters moet zoeken. Prachtige natuur en leuke zoektocht voor kinderen. Paddenstoelen geven aan waar je moet zoeken, soms zijn de kabouters van ver te zien, soms moet je zoeken. Vera en Sander komen nog langs voor een drankje en ook Jacqueline - die prachtige mandala spinners heeft meegenomen.
Op maandag gaan T&N werken en lenen we de auto voor een ritje naar Kranenburg, Duitsland. Lekkere broodjes bij Bakker Derks, inkopen doen bij Aldi Sud, de drogist en natuurlijk tanken. Op de terugweg stoppen we nog in Niel, bij ‘ome’ Frans. Het is er gezellig druk, Sylvia, Daisy, Joyce en Thomas zijn er. We spelen in de tuin: trampoline, schommel en glijbaan, en de kinderen zien alle dieren: honden, katten, kippen, geiten, schapen.

Op dinsdag gaan we samen met oma op stap, naar de Efteling. We zijn redelijk op tijd daar en kunnen vooraan parkeren. Het is gezellig druk, met veel schoolreisjes. We beginnen bij het sprookjesbos. De Efteling-versie van Pinoccio is nieuw, een aantal sprookjes zijn vernieuwd. De meisjes vinden het allemaal geweldig. De muziekpaddenstoelen blijven betoveren; dit jaar vooral favoriet bij Lisa. In het sprookjesbos zien we ook af en toe eekhoorntjes. Halverwege het sprookjesbos is de sprookjesboom-show. Een leuke show met sprookjesfiguren, liedjes en dansjes. Een goede plek om ook een boterhammetje te eten. We zien het hele sprookjesbos (29 sprookjes!). Julia is betoverd door droomvlucht met alle elfjes en kabouters. Festival Carnival met Jokie is bij beide meiden een succes. We hebben een prachtig uitzicht vanuit de Pagode, genieten van de film in PandaDroom en zijn nog net op tijd voor Fata Morgana. We eten snel een hapje en gaan dan klaar staan voor de watershow Aquanura. Op muziek van verschillende Efteling-attracties gaan de fonteinen heen en weer - prachtig. De terugweg gaat met een handicap; de achterband blijkt bijna leeg en als Pieter de auto start breek de sleutel af. Beide problemen kunnen gelukkig verholpen worden (lucht en een nieuwe sleutel is besteld)

Woensdag is een prachtige zonnige dag. ’s Middags gaan we naar Oosterhout, op bezoek bij Vera en Sander. Julia en Lisa mogen aardbeien plukken en smikkelen van de aardbeien en frambozen. De schildpadden zijn wederom populair. We eten een ijsje bij Oublies en maken een wandelingetje door Oosterhout: er zijn genoeg speeltuintjes om even te spelen. Voor het avondeten zijn we uitgenodigd bij Elske en Ronald, die ook in Oosterhout wonen. Na het eten lopen we een rondje door de buurt - met wederom speelgelegenheden. Oosterhout is duidelijk een jonge wijk met veel jonge gezinnen.
Donderdag komen opa en oma Limburg en ome Gert op bezoek. Ze hebben Limburgse vlaai meegebracht voor bij de koffie. Wij gaan op de fiets, en zij met de auto over de Waalbrug naar het ‘eiland’ Veur-Lent. We parkeren bij een van de oude cafés en gaan dan wandelend naar het westen. We lopen langs een oud kanon en steken dan over via de kleine verkeersbrug naar de vaste wal van Lent/Oosterhout. Langs de nevengeul verder richting de spoorbrug, daar weer onderdoor en dan met een kleine voetgangersbrug, net voor de Oversteek brug terug naar het eiland van Veur-Lent. Julia die fietst alles op haar kleine fietsje (die bij opa en oma in de auto zat). Lisa loopt veel en soms bij iemand op de nek of op de arm. Na een lange tocht zijn we terug bij het café en drinken daar wat. Een mooie wandeling met uitzicht op de diverse bruggen en de kade van Nijmegen. Een mooie plek voor foto’s! We fietsen weer naar Nijmegen en gaan pannenkoeken eten bij ‘t Hoogstraatje. Clownspannenkoek voor Julia en poffertjes voor Lisa. Iedereen heeft goede trek na het wandelen. Dan is het tijd om afscheid te nemen van de familie Heijnen.
Nijmegen host Velocity - een fietscongres. Zelfs de koning heeft over de Nijmeegse bruggen gefietst deze week. Donderdagavond is de fietsparade; congresgangers (vanuit de hele wereld) en veel lokale fietsers fietsen een rondje door Nijmegen. De route gaat over de Heyendaalseweg, die speciaal daarvoor is afgezet. We gaan kijken en zien allerlei fietsen voorbij komen. Daarna gaan Pieter en Nelly nog een keer samen volleyen.
Vrijdagochtend worden de tassen alweer ingepakt - ze zitten weer goed vol voor de terugreis. Om 11 uur vertrekken we op de fiets naar de Ooij naar Mynthe en gezin. Lisa valt onderweg in slaap (onhandig fietsen) maar is klaarwakker als we in de Ooij zijn. We halen Ragna op van school en eten samen een boterham. Daarna kunnen de kinderen (Ragna & Julia, Orson & Lisa) lekker spelen bij de Speulplek. De wind is flink toegenomen, Marco die net binnen is gekomen raadt ons aan door de polder terug te fietsen omdat we dan meer beschutting hebben. Het is een mooie tocht door een Hollandse polder, met het laatste stukje over de dijk. We fietsen door naar Brakkestein waar we met T&N gaan eten bij Café de Buur. Op tijd naar bed, want morgen gaat de wekker al vroeg.

We nemen op de Grevinck afscheid van Theo. De rit naar Schiphol gaat zonder problemen, de tassen worden ingecheckt, laatste kopje koffie en een grote knuffel van oma Nelly. Als we al in het vliegtuig zitten, gaat er iets fout met een van de bevoorradingsvoertuigen, er is iets gelekt onder het vliegtuig. Twee uur vertraging - zo wordt de lange vlucht erg lang. De kinderen houden het redelijk vol met filmpjes kijken en een ‘vriendinnetje’ naast ons. We komen pas na elfen aan in Johannesburg. Als we onze bagage hebben opgehaald staat onze auto gelukkig al klaar bij de uitgang. Het is koud, donker en winderig. Welkom terug in ZA. We rijden naar Walt’s place, ze dachten al dat we niet meer kwamen. We duiken gelijk ons bed in, maar de kinderen slapen onrustig.

Na een rustig ontbijt begint de reis naar huis. Een extra koffiestop onderweg is nodig. Een laten lunch bij Milly’s en dan echt thuis. Sleutels ophalen bij de beveiliging en de auto uitladen.
Maandag begint het gewone leven weer: Inge aan het werken en de meiden naar school. Maandag ballet (J), dinsdag zingen (P), woensdag monkeynastix (J), donderdag thuis spelen (L), vrijdag bak&brou (JL). Tussendoor worden de koffers uitgepakt, moet alles weer een plekje krijgen en draait de wasmachine.

Het is de laatste week voor de wintervakantie. Julia heeft een open balletles. Normaal mogen de ouders niet bij de les zijn - dat leidt te veel af. Nu mag het groepje laten zien wat ze hebben geleerd. Inge plant haar lunchpauze zo dat ze ook kan komen kijken. Het is nog geen echt ballet, maar wel leuk om te zien wat de meisjes hebben geleerd. Julia zit samen met hartsvriendin Klara op ballet. Helaas moet ze afscheid nemen van Klara, haar ouders gaan emigreren naar Australië. Woensdagavond hebben de balletmeiden een filmavond.
Eigenlijk in Nelspruit (waar de balletjuf 4 dagen van de week les geeft), maar dat vinden de meeste van de ouders uit Julia’s Barberton klasje toch te onhandig. Dus wordt dezelfde film (Ballerina) vertoont in huiselijke kring bij een van de ouders thuis. Het wordt een ballerina pyjama party met pizza, snoep en make-up.

Het weekend zitten we veel achter de computer voor de nieuwe visumaanvraag. We hebben de laatste benodigde documenten meegenomen uit NL, dus poging nummer twee. Het is een uitgebreid online aanvraag formulier en het programma loopt geregeld vast. Dan moet je een half uur wachten voordat je opnieuw kunt inloggen en verder kunt gaan. Uiteindelijk lukt het om alles in te vullen, de betaling te doen en een afspraak te maken voor donderdag.
Vol goede moed gaan we op donderdag naar het kantoor van VFS in Nelspruit. In eerste instantie wordt goedkeurend geknikt maar dan ontdekken ze toch een ‘foutje’. Inge heeft als meisjesnaam ‘van Jaarsveld’ ingevuld - maar die heeft ze niet?! Wij begrijpen het ook niet helemaal - maar de aanvraag wordt afgewezen. Ze kunnen niets wijzigen of doorstrepen - we worden naar huis gestuurd om weer van voor af aan te beginnen. Online kun je ook niets wijzigen en moet je alles opnieuw invullen (en opnieuw betalen). Gelukkig worden de aanvragen van PJL wel gecontroleerd en goed bevonden, maar niet in behandeling genomen. Daarvoor hoeven we alleen een nieuwe afspraak te maken (reschedule). Vreemd genoeg blijkt dat voor de hernieuwde afspraken de afspraak niet meer de volgende dag kan maar voor de snel opnieuw ingediende aanvraag van Inge dat wel kan?? Maar alles moet tegelijk - dus begin juli opnieuw naar VFS!

Tot volgende maand,

Voor de foto’s:

• 12 Juli 2017 - 22:37

Maris:

Wat zijn jullie toch goed in mooie foto's maken! Zelfs de Waalbrug wordt er weer mooi van! Duimen voor een goedkeuring, 3x is scheepsrecht, toch? Liefs!

• 13 Juli 2017 - 21:36

Els Van Oudheusden:

hoi hoi,
    Leuk ook jullie nederlandse verblijf te mogen mee maken op papier! Had al veel van oma Nelly gehoord uiteraard.
    Herkenbaar het gedoe met visumaanvragen. Nicole en familie uit Italie zijn nu hier moesten naar de ambassade in Rome voor nieuwe ned paspoorten maar als je hoort hoeveel gedoe dat is,vergaat je het lachen.En Rome is bij hen ook 6 uur heen en 6 uur terug rijden. Hoop op een goed "visumbericht"de volgende keer!!!!!
    Wij maken ons hier op voor alle vierdaagse logees en "binnenlopers".
    Altijd gezellig. Voor jullie een rustige winter gewenst en tot een volgende keer! liefs

• 14 Juli 2017 - 15:05

Theo En Nelly:

Hoi lieverds,
    Heel leuk om het verslag van 2 weken Nederland zo weer terug te lezen en te kunnen nagenieten met mooie foto's. Hier is de vakantie begonnen met onweer! Maar de vooruitzichten voor een weekje Ardennen zijn beter, dus morgen inpakken en wegwezen! knuffels voor iedereen!