zomerse herfst in Nederland - Reisverslag uit Nijmegen, Nederland van Inge en Pieter Heijnen-van Jaarsveld - WaarBenJij.nu zomerse herfst in Nederland - Reisverslag uit Nijmegen, Nederland van Inge en Pieter Heijnen-van Jaarsveld - WaarBenJij.nu

zomerse herfst in Nederland

Door: Pieter en Inge

Blijf op de hoogte en volg Inge en Pieter

15 November 2018 | Nederland, Nijmegen

Onze vlucht vanuit Dubai komt om 8 uur (Nederlandse tijd) aan op Schiphol. Het gaat niet erg vlot om uit het grote vliegtuig te komen. De bagage laat nog even op zich wachten, maar dan hebben we alle drie de tassen weer. Nelly staat ons al op te wachten en rijdt ons naar Nijmegen. Pas om elf uur zijn we op de Grevinck, voor ons gevoel is het al midden in de nacht. Theo heeft ons opgewacht, hij krijgt een flinke knuffel en kus en dan gaan we heerlijk slapen op de vertrouwde zolder. Oma heeft geregeld dat de meisjes samen op de achterste kamer kunnen slapen.
De volgende dag is het feest: Inge is jarig, en dat vieren we met koffie en lekkere appeltaart. Zelfs de slingers zijn opgehangen. We gebruiken de dag om onze zolderverdieping een beetje in te richten en de koffers uit te pakken. De kinderen herontdekken het speeltuintje bij de NSG, het is recent vernieuwd. Daarna maken we een herfstwandeling langs de paardenwei en een stukje door het bos. We verzamelen heel veel kastanjes, blaadjes, beukennootjes en eikels. Theo komt op het laatste stukje nog even vast te zitten met de scootmobiel- wat een avontuur. ‘s Middags zijn het buurmeisje (grote) Lisa (5) en haar broertje Teun (2) thuis en komen vriendjes maken. Het klikt meteen en ook de oppasopa en -oma kunnen goed overweg met onze kinderen.
’s Avonds gaan we naar Eten&Drinken-Lent. Voorheen heette het Brasserie Lente, de plek waar onze trouwreceptie was. Vera en Sander komen ook - gezellig weerzien en lekker eten.
Donderdagochtend begint rustig, de kinderen doen spelletjes en werkjes samen met oma. Kleuren, krantje lezen en mooie mandala’s maken met het spijkerbord. Na de koffie gaan we naar kinderboerderij De Goffert. Altijd een leuke plek om met de kinderen rond te lopen en ze wat te vertellen over de (boerderij-)dieren van NL. Later in de middag gaan we naar Oosterhout. Op kraamvisite bij Elske. We nemen de (pienke) bus naar Oosterhout. Opa Jan en Oma Mieke zijn er ook, die hebben ’s-ochtends op Jonathan gepast. We drinken een kopje thee met zijn allen en natuurlijk beschuit met muisjes. Het is prachtig zonnig weer en we maken een wandeling langs de speeltuin in Oosterhout. Terwijl de kinderen spelen kunnen wij een beetje bijkletsen. Dan gaat Pieter met de meiden naar huis. Inge blijft achter en eet met Elske; de dames hebben nog veel meer bij te kletsen onder het genot van een Nederlands wijntje. Ronald komt thuis voordat Inge de bus terug neemt. Om tien uur kan Inge Pieter aflossen voor de oppasdienst, hij gaat nog even naar het Haantje om met een paar mensen van de volleybalclub een biertje te drinken.
Op vrijdag komen Pieters ouders en broer op bezoek in Nijmegen. We drinken samen lekkere koffie met uiteraard Limburgse vlaai. Daarna doen we met hen ook een rondje speeltuin en lopen nog iets verder door de wijk. En weer is het een lekkere warme zonnige dag. Vooral lekker spelen; puzzelen het dierentuinspel en aan het eind van de middag samen op de bank de film Frozen kijken. Pieter haalt met zijn vader Chinees, een grote tas vol eten. Zelfs Karien en Tobi die later nog aanschuiven laten nog genoeg over voor een volgende keer. Karien en Tobi blijven nog tot maandag, dus dat wordt een lekker vol huis dit weekend.

Op zaterdag doen we mee met een ANWB stadswandeling door het centrum. Het is heerlijk om zo rustig door ‘je eigen’ stad te lopen terwijl je wel nieuwe dingen hoort of op zaken attent wordt gemaakt die je nog niet opgevallen waren. De focus van deze route ligt op het gebied van de walstraten, hertogplein en Valkhof, inclusief de voet daarvan aan de Waalkade. Waarmee je ook meteen de historie van Nijmegen van 0 tot 1850 te pakken hebt. Er zijn leuke stops bij het Hertogplein, de Nicolaaskapel, Valkhofplein, het nieuwe museum De Bastei en bij het tijdelijke gebouw van ‘Nijmegen Green Capital’ tegenover ’t Hoogstraatje. Karien en Tobi luisteren af en toe mee en houden ook vooral de kinderen bezig. We eindigen waar we begonnen zijn, bij de ANWB winkel aan de Schaik Mathon Singel. Dan gaan we nog even langs een paar winkels in de stad en Pieter loopt binnen bij de opticien voor een nieuwe zonnebril op sterkte. De vorige heeft Dubai niet overleefd. Dan is het de hoogste tijd voor lunch op de Grevinck met Duitse broodjes en kaas. De middag wordt gevuld met spelen met Tannie Tien en Ome Tobi. Nu dat Karien er is wordt zij natuurlijk ook gevraagd om verhaaltjes voor te lezen voor het slapen gaan.
En zo is het alweer zondag. De kinderen gaan met oma, Karien en Tobi naar Brakkefort. Kunnen wij nog een beetje aanrommelen op zolder en het vorige zeebje afmaken. Aan het eind van de dag haalt Pieter nog een tweedehands fiets op in Lent voor Julia. Pienk met bloemen, dat is een goede stimulans om zelf te fietsen.

Op maandag begint oktober. Pieter heeft ’s-ochtends een afspraak bij zijn tandarts. Oma neemt de kinderen mee naar Malden voor een bezoekje aan haar zus Jacqueline. De nieuwe poes Saartje krijgt alle aandacht. Als ze naar de speeltuin gaan begint het te plenzen, schuilen onder het klimrek en regenliedjes zingen tot het weer droog is.
Inge heeft met haar twee zussen afgesproken bij Tati, een cafeetje in Nijmegen-oost dat veel vegetarische gerechten op de kaart heeft staan, maar ook koffie en taart. Inge heeft in de middag nog een lekkere massage- cadeau gekregen van haar ouders voor haar verjaardag. ’s-Avonds eten we met alle vanJeetjes samen op de Grevinckstraat. We maken macaroni klaar – veganistisch met extra kaas ‘on the side’. Een laatste familiefoto en dan rijden Karien en Tobi weer terug naar Duitsland.
Dinsdag is het de beurt aan IJL voor een tandarts controle. Julia fiets zelf op haar nieuwe fiets, we nemen een rustige route met zo min mogelijk drukke stukken weg of druk fietspad. Julia doet het best goed. Af en toe moeten we haar even met de hand bijsturen. Bij de tandarts stapt Julia zonder problemen in de stoel. Lisa vindt het nog te spannend.
Daarna gaan we verder naar de stad, koffie bij de nieuwe VD La Place, langs de Hema, Primark en Kruidvat. Vandaag lijkt het een beetje herfstig met wat miezer.
Op woensdag hebben Inge en ik de handen weer vrij; Opa en Oma Limburg komen JL ophalen voor een dagje Chimpy Champ. Het geeft ons de tijd om een aantal dingen te regelen voor de toekomst. Volgend jaar verloopt Inge’s contract en onze werk/verblijfsvergunning (weer). We hebben besloten om geen verlenging aan te vragen, en dat betekent dat we halverwege volgend jaar terug komen naar Nederland. Hoe en wat is allemaal nog een groot vraagteken; we hebben immers niets meer in Nederland: geen werk en geen huis. Aangezien we nu in Nederland zijn willen we van de gelegenheid gebruik maken om ons wat te oriënteren. En dus hebben we een afspraak gemaakt met een hypotheekadviseur. Het was een verhelderend gesprek maar niet erg rooskleurig. Sinds wij uit NL vertrokken zijn, zijn de regels flink aangescherpt en we krijgen alleen een hypotheek bij een onvoorwaardelijk contract in Euro’s. Dat betekent dat we niet voor we in NL zijn al een huis kunnen kopen.
Donderdag gaan we naar de Ooij, misschien of hopelijk de plek waar we straks gaan wonen. We rijden een oriënterend rondje door het dorp en stoppen nog even bij de SPAR om wat lekkers te halen voor bij de koffie bij Mynthe – en wie komen we daar tegen bij de kassa? Marco, Mynthe en Orson! Leuk om Marco nog even te zien voordat hij naar zijn werk moet. Onze kinderen vinden het geweldig bij Mynthe en Marco thuis. Veel speelgoed waarvan ze veel dingen niet kennen. Orson moet even wennen maar na een minuut of 10 komt hij helemaal los. Ook kan hij, in tegenstelling tot onze kinderen, heel goed alleen spelen. Al snel is het tijd om naar de basisschool te gaan om Ragna op te halen. Julia kan niet wachten en loopt ver vooruit. Met zijn allen aan tafel voor de lunch, Ragna en Julia zijn gelijk weer vriendjes. Het uurtje tussen de middag vliegt voorbij, Ragna gaat op haar fiets naar school. Julia is er achteraan gerend en kan haar nog net uitzwaaien. Er wordt lekker gespeeld en de middag vliegt voorbij, we gaan met zijn allen Ragna weer ophalen en dan wordt er nog honderduit over school gepraat, nieuwe slaapkamers en lekker gek gedaan. We rijden pas om half zes weg, prachtig over de dijk terug naar Nijmegen. Nelly heeft het eten al klaar staan. Pieter gaat met Nelly mee naar de volleybal en daarna de kroeg, sommige dingen blijven vertrouwd.
Op vrijdag gaan we met Nelly naar de Efteling. We zijn mooi op tijd maar zeker niet de eersten. Vorig jaar hebben we veel tijd doorgebracht in het sprookjesbos, dus dat willen we deze keer overslaan. We lopen meteen door naar de show Raveleijn. Orson had ons er al veel over verteld. Het is best spannend, met vuurspuwende draak en vechtende soldaten. Officieel geldt er een minimumleeftijd van 6 jaar. Maar onze kinderen waren zeker niet de enige onder 6. Het is mooi gemaakt en goed gespeeld. Na dit spannende begin gaan we rustig verder met het Land van Laaf. Hier doen we ook de rondrit met de slak. De kinderen vinden het geweldig en Lisa vindt het extra leuk, al die Lafen met namen die ook met een L beginnen. Daarna volgt de nieuwe Efteling attractie Symbolica, op audiëntie bij de koning. Oma en de kinderen nemen de schattenroute en wij kiezen voor de muziekroute, leuk dat het net anders is. Festival Carnaval met Jokie blijft leuk (ondanks het irritante deuntje!), mooi uitzicht vanuit de Pagode en even rust in de bootjes en de Pandadroom. We eindigen met pannenkoeken, in het restaurant draaien de pollepels boven je hoofd. Wat een leuke maar vermoeiende dag.
Zaterdagochtend gaan we naar de voorstelling Supertof in de bibliotheek van Nijmegen, georganiseerd in verband met de Kinderboekenweek. Het is een interactieve voorstelling over samen spelen, na aanleiding van het boek Supertof. Het gaat over spelen met weinig middelen, maar met veel fantasie. Heel leuk gedaan. Daarna herstelt oma een oude traditie in ere en neemt de meiden mee naar de kinderboekenwinkel op de Grote markt. De kinderen mogen zelf een boek uitzoeken en krijgen dat cadeau van oma! Oma gaat met Julia via de Duitse bakker en de markt naar huis. Wij gaan via de opticien om mijn nieuwe bril op te halen en het Kruitvat voor nog een paar aanbiedingen. ’s-Middags komt Vera nog langs voor een kopje thee buiten in het zonnetje.
Zondag gaan we naar de kermis in de stad. We gaan op de fiets en Julia mag weer zelf fietsen. We lopen een rondje om te zien wat er allemaal is. Bij Kelfkensbos sluit opa zich bij ons aan. Pieter en Julia gaan in de (iets te) spannende Micky mouse achtbaan. Bij het valkhof staan dit jaar ook een aantal attracties, onder andere een miniatuur kermis en een spelletje brandblussen. We doen nog een rondje touwtrekken en nemen met zijn allen de wat minder spannende achtbaan op Plein 44. Tot slot kopen we voor iedereen een zuurstok. Bij oma thuis bakken we Nijntje koekjes voor de aankomende verjaardag.

Maandag is echt weer zo’n tussendoor dag. We doen rustig aan, regelen wat voor de aankomende dagen en gaan dan wandelen in de botanische tuin. Julia mag weer op haar nieuwe grote fiets zelf fietsen - het gaat nu echt goed. Het is prachtig in de botanische tuin. Bij de theetuin staan nog allemaal ‘zomerse’ bloemen te bloeien, verderop in het park is het herfst met kleurige blaadjes en beukennootjes. ’s-Middags bakken JL met oma paddenstoelencupcakes. ’s-Avonds komen Vera en Sander mee-eten en krijgt Lisa alvast een cadeautje. Zij moeten morgen gewoon werken. Als de meiden slapen versieren we alvast de woonkamer.
Dan is het zover: Lisa wordt 3 jaar. Het is een prachtige ochtend, roze wolkjes en daarna wat slierten mist laaghangend over de polder. Voordat we feest gaan vieren, brengen we een bezoekje aan de basisschool Op Weg in Ooij. We hebben een afspraak met Monique, sinds kort hoofd van de school daar. Het is een echte dorpsschool, met kinderen uit Ooij en de kleine omliggende dorpen. Het is een moderne school met veel faciliteiten en kleine klassen (25). Het is fijn dat we Julia een beeld kunnen geven van een Nederlandse school en de kleuterklas begint spontaan te zingen voor Lisa! Terug op de Grevinck is de koffie net op tijd klaar voor het bezoek van de familie uit Limburg. Zingen, koffie en sap, paddenstoelencupcakes en Nijntje koekjes. Lisa wordt verwent door iedereen en Julia is ook niet vergeten. Het is alweer een prachtige zonnige herfstdag, prima weer voor een wandeling langs de speeltuin en de paardenwei. Een kleine lunch, nog wat spelen en koekjes uitdelen bij de buurkinderen. Dan is het alweer tijd om naar de stad te gaan voor ons verjaardagsmaaltijd – pannenkoeken bij het ’t Hoogstraatje. We genieten er allemaal erg van – ook Pieter want hier hebben ze ook zuivelvrij beslag. De meiden smikkelen van de clownpannenkoek- dat levert nog veel pret op.
Op woensdag doen we even rustig aan. Spelen met de nieuwe spullen in de ochtend en vanaf half een spelen met de buurkinderen. Net voor 3 uur gaan we op pad naar Plasmolen, waar we afgesproken hebben met Els, die binnenkort jarig is, maar dan in Italië bij haar dochter is. We eten – alweer in het zonnetje – een heerlijk ijsje. Daarna een wandeling naar en langs het water en weer terug. Nelly doet het uitstapje op haar fiets met ondersteuning. Knap hoor!
Donderdag 11 oktober gaan op stap met de trein. Met de dagkaarten mogen we pas na 9 uur rijden, vanaf Heyendaal nemen we de trein naar Roermond. Daar staan Frans en Nel op ons te wachten met een kop koffie. We stappen vlot over in de intercity naar Maastricht. Vanaf het station lopen we naar de stadsbibliotheek – Centre Ceramique geheten. Hier is een ‘Nijntje gaat op vakantie’ tentoonstelling ingericht. Eigenlijk is het maar een klein hoekje, maar het is wel leuk gedaan. Er zijn diverse dingen die de kinderen kunnen doen, er is een grote kist met kleren om aan te doen en huisjes en een tent om in te gaan. Ook het vliegtuig van oom vliegenier ontbreekt niet. Voor de ouders/ouderen is er ook een hoek met achtergrondinformatie over Dick Bruna en de diverse andere projecten waar hij aan gewerkt heeft. Na ons bezoek aan Nijntje gaan we Maastricht in. De meiden steken met oma een kaarsje op in de Onze-lieve-vrouwe kapel en daarna lunchen we op het plein, met bitterballen en broodje kroket. We lopen een rondje door Maastricht en zien allerlei leuke winkeltjes, zoals een kaaswinkel met allerlei smakenkazen, een Pindakaaswinkel en een Pepernotenwinkel. We eindigen bij de Nijntjewinkel aan de Maas. Daarna weer terug naar het station om op tijd de trein terug naar Nijmegen te hebben. Bij Roermond nemen we afscheid van opa en oma Limburg, zij nemen vanaf daar de bus naar huis. Wij pakken het boemeltje naar Nijmegen en zo zijn we mooi op tijd bij T&N. ’s-Avonds gaan Nelly en Pieter weer naar de volley, alweer de laatste keer voor Pieter.
Vrijdag staat op het programma inpakken – voor weekend en terugreis volgende week. ’s-Ochtends gaat Inge naar de kapper en met de koffietijd is er nog bezoek, Marian en Roger komen T&N bezoeken en vinden het geweldig om het gezin van Inge ook te ontmoeten. Het is een leuke en interessante ochtend. Aan het eind van de middag gaan we weer op stap met de fiets/scootmobiel. We gaan eten bij het Huiskamerrestaurant waar ze deze keer veganistisch koken. Bij dit restaurant rouleert de kok en vandaag is het de Griekse partner van de schoonmaakhulp van T&N. Leuk om hem ook eens te zien. Het is erg lekker, en voor de kinderen is er zelfs een leuke speelhoek.

Dan is de grote dag daar, voornamelijk voor Karien en Tobi want zij gaan vandaag -13 oktober - trouwen in Duitsland. De dames gaan naar de kapper en Pieter gaat de huurauto ophalen, een Ford Fiesta. De meisjes krijgen hun mooie jurken aan en zelfs wat make-up, de nagels zijn gisteravond gelakt. De auto heeft een ingebouwde navigatie maar die is niet berekend op alle omleidingen in Duitsland. Gelukkig vinden we toch Schloss Broich in Muhlheim an der Ruhr. Het is er druk met meerdere bruidsparen. De familie en vrienden verzamelen zich en wachten op het bruidspaar dat vanuit de parkkant naar het slot komt. Julia en Lisa rennen vooruit en wijken niet meer van Kariens zijde - ze nemen hun taak als bruidsmeisjes uiterst serieus. Het huwelijk vindt plaats in de oude Ridderzaal en de dame die het doet is gezellig en informeel, maar natuurlijk formeel wanneer dat moet. Het koor van Karien zingt een paar liederen en maakt het heel persoonlijk. Het ja-woord is uitgesproken en Julia mag de ringen naar voren dragen.
Buiten wordt het kersverse bruidspaar begroet met veel bellenblaasbellen en daarna uitgebreid gefeliciteerd. Daarna rijden we door naar Hotel Landhaus Milsner in Duisburg-noord. Hier hebben wij en diverse andere gasten een kamer – dus eerst inchecken. De kamer komt ons een beetje klein over, maar blijkt toch echt een van de grootste kamers te zijn. Er is een babybed bijgezet, dat we laten omruilen voor een normaal bijzetbed. Het wordt wat behelpen. Dan naar beneden voor de receptie. Er zijn lekkere bubbels en ook sap. Het hotel kijkt uit op een meertje en mooie bomen, in het late middagzonnetje maken we een grote groepsfoto. Ook worden hier in de tuin diverse foto’s gemaakt van de familie. Daarna is het tijd om aan tafel te gaan. Met ongeveer 80 personen zitten we aan 10 tafels. De groep is zo groot en divers dat er eerst een voorstel rondje wordt gedaan, in meestal 3 talen (NL, DU, EN) door K&T. Er is familie aan beide kanten, studievrienden van T, vriendinnen van K uit Nijmegen, studievriendinnen van K uit Nijmegen, vrienden van K van haar taalcursus Duits en haar koor.
Het eten is Italiaans getint, lekker en divers met een ruim assortiment aan toetjes. Tussendoor zijn er toespraken van de ouders en wat kleine stukjes en onvermijdelijke liedjes. Op de veranda ligt een boek waarin iedereen een reistip knutselt voor het bruidspaar. Vera en Harsha luiden het feest in met een vrolijke bollywood dans. Daarna neemt het bruidspaar het over met een openingsdans. Feest! en onze meiden laten zich niet uit de weg slaan. Julia zoekt vrienden buiten de dansvloer, maar Lisa wil heel graag met ons mee dansen. Als we vlak voor middernacht Lisa naar bed brengen, is ze doodmoe, maar wil ze niet slapen maar ‘bruidsmeisje zijn’. Gelukkig valt ze daarna toch snel in slaap. Wij houden het dan nog ruim een uur vol en dan is het ook voor ons genoeg geweest en gaan we met z’n drieën naar boven. Julia is er trots op dat ze later naar bed ging dan opa en oma! Het was een geweldige dag.
Op zondag proberen we uit te slapen maar de kinderen zijn toch weer redelijk op tijd wakker. Dus vlak voor 9 uur zitten we alweer beneden aan het ontbijt. Een uitgebreide keuze van lekkere broodjes en beleg. Tijd om de tas in te pakken en afscheid te nemen.
We rijden niet rechtstreeks naar huis, eerst doen we nog een bezoek Tiger & Turtle, Magic mountain in Duisburg. Dit is een soort achtbaan voor voetgangers. Heel leuk gedaan boven op een heuvel als artistiek hergebruik maken van het oude mijnbouwgebied. De kinderen hebben goed gelopen en geklommen en een ijsje verdient. Wij rijden terug naar Nederland en eten een hapje bij eetcafé Buur in Brakkenstein.
Na dit drukke weekend moeten we ons klaar maken voor vertrek om weer naar huis te gaan. Gelukkig helpen oma en Vera mee om de kinderen bezig te houden terwijl wij onze spullen verder organiseren en inpakken. Zij gaan naar de Leemkuil en wij naar zolder. We hebben in deze drie weken veel spullen gekocht en gekregen, dat moest allemaal een plekje krijgen in de koffer. Wonderbaarlijk lukt het wonderwel. Als we de koffers wegen, moeten we een deel van de inhoud van Inge’s koffer overhevelen. Ondanks dat het de Emirates is mag het niet meer dan 23kg per koffer zijn (wel 2 pp). Uiteindelijk komen we op 4 volle koffers uit en dan nog de handbagage, met iets van 80 kg incheck bagage. Als afscheid nemen wij T&N mee uit eten bij Eten&Drinken (Nijmegen), ook V&S zijn van de partij. Het is een gezellig etentje met z’n allen.
Op dinsdag kunnen we rustig aan doen, alleen de laatste zaken nog in de koffer en de handbagage. We nemen nog de tijd voor een fietstochtje naar de stad en kopen nog NL-kaas, natuurlijk van Mr de Wit. Ook dit moet nog een plekje in de koffer krijgen – dan boven netjes alles op z’n plek zetten en de auto inpakken. Aan het eind van de middag vertrekken we dan echt naar Schiphol. Op Schiphol nog een laatste kopje koffie en foto bij Nijntje en dan gaan we door de douane en naar Dubai. We hebben weer een dubbeldekker en een goede nachtvlucht.
Vroeg in de ochtend komen we aan in Dubai. In Dubai moeten we overstappen naar een vlucht vanaf een andere terminal. Dus bordjes volgen en met de metro. Als we in de juiste terminal zijn is er even tijd voor een kopje koffie en koek. Daarna de vlucht Dubai – Jo’burg. Ondanks dat de kinderen niet rustig stil kunnen zitten en niet langer dan 10 minuten een filmpje of spelletje kunnen doen/kijken op hun entertainmentsysteem is het een goede vlucht. Dan zijn we weer in ZA, bagage ophalen, auto overnemen en naar Walts. We komen deze keer bij daglicht aan en krijgen een grote 2-slaapkamer eenheid. We eten een klein hapje bij Papa Boa en daarna duiken we ons bed in.
Een rustig ontbijt met Sue en haar zoon. Onderweg stoppen we nog bij Milly’s en dan zijn we weer thuis in Barberton.

• 15 November 2018 - 17:55

Karien:

Hoi lieverds,
    wat was het heerlijk dat jullie weer even in de buurt waren en vooral dat jullie er op onze grote dag bij waren. Zonder jullie was het natuulijk niet compleet geweest! En wat hebben die meiden het goed volgehouden! En nu is het ook wel weer fijn om thuis te zijn, lijkt me...
    Heel veel liefs en dikke kus van Tannie Tien voor die twee grote meiden!

• 15 November 2018 - 19:33

Els Van Oudheusden:

Wat vliegt de tijd voorbij he en wat hebben jullie veel gedaan in die weken dat je hier was.
    Nu genieten van de tijd nog in Zuid Afrika en dan op weg naar een nieuw stuk in jullie leven. Enne Inge: op Woensdagavond is er Israelisch dansen in Mook een keer per maand (voor het geval je iets ontspannends wilt doen als jullie weer in nederland zijn (hahaha) groetjes van Lidewij die ook weer meedanst!
    Voor nu lieve groetjes voor jullie viertjes
    els

• 16 November 2018 - 15:52

Vera:

Ja, wat een feest was het weer in jullie zo lekker dichtbij te hebben. En zo veel lekker weer ook gehad. Julia en Lisa waren super bruid meisjes!
    Lekker nagenieten, doe ik iig wel.
    Knuffel en zoen, Vera

• 16 November 2018 - 20:47

Nelly En Theo:

Hoi lieverds,
    Ja, dat was een hele feestelijke vakantie: 2 verjaardagen en de bruiloft van Karien en Tobi: mooie momenten om met de hele familie bij elkaar te zijn! Mooi om zo weer alles terug te lezen en zien dmv foto's en verhalen. Lieve knuffels uit steeds kouder wordend Nederland.