Bliksembezoekjes in april 2019 - Reisverslag uit Barberton, Zuid-Afrika van Inge en Pieter Heijnen-van Jaarsveld - WaarBenJij.nu Bliksembezoekjes in april 2019 - Reisverslag uit Barberton, Zuid-Afrika van Inge en Pieter Heijnen-van Jaarsveld - WaarBenJij.nu

Bliksembezoekjes in april 2019

Door: Inge

Blijf op de hoogte en volg Inge en Pieter

15 Februari 2020 | Zuid-Afrika, Barberton

April begint met een lekkere speeldag op school voor de meiden, het lesprogramma begint dinsdag weer. Dinsdag mogen de meiden dan ook weer zwemmen en woensdag is het weer vol programma met ballet, monkeynastix en build ‘n brix. Donderdags ook zwemmen en ’s middags lekker spelen met Dumisile. Vrijdag genieten de meiden van bak’n’brou op school en gaan ’s middags spelen bij en met vriendinnetje Nieke. Op school is er aandacht voor de SPCA - de dierenbescherming.

Inge heeft een hele drukke week…. Ze heeft haar dienst geruild naar de maandag. Dinsdag ook gewoon werken en dan iets eerder naar huis voor een snelle douche, omkleden en de tas in de auto. Pieter en de meiden brengen Inge naar Nelspruit, waar ze de Citybug-bus neemt naar het vliegveld van Johannesburg. Het regent hard en het is al donker, als ze om 8 uur in Joburg is. Nu al doodmoe (mede door de dienst) en nog een lange reis te graan. Gelukkig neemt Inge alleen handbagage mee voor haar bliksembezoek aan Nederland, dus snel door naar de lounge. De tijd doden met een lekker hapje, glaasje wijn en een Volkskrant. De vlucht met Kenya Airways over vertrekt pas om 02.00 naar Nairobi en dan een snelle overstap naar Amsterdam. Gelukkig kan ik wat slapen op de vlucht. Woensdagmiddag om 4 uur land ik op Schiphol, nog nooit zo snel door de douane - zonder kinderen en bagage. Binnen een kwartier na het landen zit ik al in de trein naar Nijmegen! Woensdagavond ben ik precies op tijd om aan te schuiven voor het avondeten op de Grevinck. Gezellig voor Nelly’s verjaardag, ook Vera en Sander zijn erbij. Daarna uitgeput naar bed. Donderdagochtend naar de kapper en dan met nette kleren aan en met de trein naar Utrecht. Want dat is de reden voor dit bliksembezoek: een sollicitatiegesprek bij Sogeon voor een opleidingsplaats arts Maatschappij en Gezondheid, profiel infectieziektebestrijding. De motivatie is op voorhand al aangetoond met zo’n reis. Het gesprek gaat vooral over deze mogelijke nieuwe draai in mijn carrière, werkervaring en omstandigheden in Zuid-Afrika en het belang van een goede werk-privé balans. Ik ga met een goed gevoel weg, maar weet ook dat er veel meer gegadigden zijn dan opleidingsplaatsen…. Na zo’n intense dag is het heerlijk om met Theo en Nelly uiteten te gaan bij Eten&Drinken. Daarna volgt een hele gezellige avond bij Elske en Ronald. Ik ben net op tijd om te helpen met Jonathan naar bed te brengen en daarna kunnen we gezellig bijkletsen. Vrijdagochtend ga ik met mijn ouders koffie drinken bij de Hema en nog even winkelen met Nelly. Dan snel de tas inpakken en weer op de trein. Op de terugweg wordt er wel een tas ingecheckt! De terugvlucht gaat weer met overstap op Nairobi. Vanaf Joburg weer met de Citybug naar Nelspruit. Zaterdag - eind van de middag ben ik weer bij Pieter en de meiden. Die hebben ’s middags boodschappen gedaan en zijn gaan spelen bij Splat. Samen eten we bij Tindlovu in i’Langa Mall en dan rijden we naar huis. Een bliksembezoek Nederland ten einde.

Zondag is er tijd om de tas uit te pakken. We bakken samen brownies en nemen die ’s middags mee als we op bezoek gaan bij Tina en Tiny in Nelspruit. Tina zingt ook bij Laudate, we zijn samen een aantal keer gaan kamperen en dus hebben de meiden hen geadopteerd als kamp-oma en opa. Zij zorgen voor hun kleinzoon Belgie en dat betekent een speelmaatje voor de meiden. Er wordt lekker geklierd rond het zwembad en daarbij blijft niemand (van de kinderen) droog.

Maandag heeft Julia een controle afspraak bij de oogarts, die is tevreden. Pieter rijdt weer lekker heen en weer tussen Barberton en Nelspruit. Dinsdag ook weer voor de repetitie van Laudate. Vorige week was er geen avondrepetitie, toen heeft het koor gezongen bij de herdenkingsdienst van Sakkie (oud-lid).
Inge gaat er weer vol tegenaan en werkt maandag en dinsdag tot laat door. Dinsdagochtend is de perinatal en woensdags weer een dienst. Vrijdag heeft Inge samen met Elmi de beurt voor het organiseren van de high tea. We hebben een ‘walking taco’ bedacht. Zakjes met nacho chips waarin je een schep gehakt, sla en kaas doet. Het is een succes.

Het weekend was volgepland met een bezoek van Karien en Tobi. Helaas hebben ze enorme vertraging opgelopen en komen ze vrijdag nog niet naar Barberton - het wordt een ingekort bliksembezoek!
Zaterdagochtend lopen we de parkrun. Na de douche en de koffie komen Karien en Tobi om 12 uur aan in Barberton. Na de nodige knuffels gaan we naar het Barberton museum en daarna wandelen we de Heritage Walk. Het blijft een mooie route langs de oude gebouwen van Barberton, vandaag met een lekker zonnetje. We stoppen voor een drankje bij Genesis. ‘s-Avonds gaat de braai aan en daarna de fireball. De meiden genieten: spelen, puzzelen, stoeien met ome Tobi en voorlezen met tannie Tien. Zondagochtend komen Karien en Tobi bij ons ontbijten. We doen wat boodschapjes voor de komende week en rijden dan de geotrail. Lunchen in de bergen is altijd mooi en leuk.
Maandagochtend gaan Karien en Tobi nog langs school en dan rijden ze alweer verder naar het Kruger.

Wij hebben een gewone week; Inge werken en dienst, de meiden naar school en al hun extra activiteiten. Op school is er aandacht voor Pasen. Pieter gaat zingen en… pakt de Bushlapa in.
Want we gaan weer op vakantie! Op Goede Vrijdag rijden we weg uit Barberton, een maand Botswana voor de boeg.

• 15 Februari 2020 - 21:38

Els Van Oudheusden:

Wat lijkt het allemaal al weer lang geleden....... maar wel leuk om nog te lezen!!!!!!lieve groet van de overkant!
    els

• 21 Februari 2020 - 16:57

Nelly En Theo:

Gelezen en gekeken. Dat ging snel en uiteindelijk nog gelukt !! Tobi en Karien als laatste bezoek in Barberton. Lekker in Nijmegen bij Eten&Drinken en ook echt bij de Hema met hét uitzicht. Kort maar krachtig, het was genieten, Theo.