augustus 2013 - Reisverslag uit Hlabisa, Zuid-Afrika van Inge en Pieter Heijnen-van Jaarsveld - WaarBenJij.nu augustus 2013 - Reisverslag uit Hlabisa, Zuid-Afrika van Inge en Pieter Heijnen-van Jaarsveld - WaarBenJij.nu

augustus 2013

Door: Inge

Blijf op de hoogte en volg Inge en Pieter

01 September 2013 | Zuid-Afrika, Hlabisa

Lieve allemaal,

Alweer twee jaar in Zuid-Afrika!
Het bevalt ons goed in Zuid-Afrika, en we denken hier nog even te blijven. We beginnen voorzichtig met plannen te maken voor onze toekomst hier. Mijn contract in Hlabisa is voor drie jaar, het kostte ons ruim een jaar om alle papieren in orde te krijgen dus we moeten nu gaan nadenken over wat straks komt. We overwegen om langer te blijven, maar dan op een ander plekje. Dit land is zo groot, we willen ook genieten van nieuwe mogelijkheden voor weekendjes weg en mooie verhalen voor jullie!

In Hlabisa wordt gebouwd aan een nieuw operatiecomplex. De eerste helft is klaar en nu in gebruik. We hebben alle ruimte en prachtig licht! Het oude OK gebouw is gesloopt en daar wordt nu de tweede helft gebouwd, uiteindelijk moeten we drie OK's hebben en een uitslaapkamer. Wij lopen elke week een rondje om de vorderingen in de gaten te houden.
Ik werk op de poli. De verpleegkundigen weten dat mijn hart bij de kinderen ligt, zodat we nu een soort 'kinderpoli' hebben gecreëerd. Ik zie de kinderen met voorrang en dat lijkt iedereen goed te bevallen: kortere wachttijden voor kinderen en duidelijke opname statussen.
Tevens zie ik elke dag 15 mensen voor 'grants' (uitkeringen). Mensen willen heel graag een staatsuitkering en proberen een arbeidsongeschiktheidsverklaring te krijgen zelfs als ze er niet voor in aanmerking komen. Ik zie veel mensen met hoge bloeddruk of gewrichtsklachten en ook elke dag mensen met een blanco medische status. Er is veel gedoe over, en nu is besloten dat wij alle formulieren ondertekenen en dat SASSA (overheid) de definitieve beoordeling doet. Mijn collega's vinden het een verschrikkelijke klus, dus de statussen worden bij mij gedropt. Met een kopje koffie erbij onderteken ik alle papieren, dat geeft weer ruimte en rust op de poli.

Pieter is lekker bezig op school. Ze hebben met Life Science een practicum gehad over de werking van gist: brood maken en bakken. De leerlingen waren super trots op het resultaat.
De examens komen langzaam in zicht en dat betekende tijd voor het Matric-feest. De leerlingen hadden zich prachtig gekleed en er waren heel veel speeches! Pieter heeft het niet uitgezeten, want we moesten op pad naar St Lucia.
Daar was het jaarlijkse RuDASA (Rural Doctors Association South Africa) congres. Op donderdag middag de registratie en opening, en op vrijdag en zaterdag volle dagen. Vrijdags heb ik een presentatie gegeven over de implementatie van KINC (pasgeborene zorg) in Hlabisa. Ik heb leuke reacties gekregen en kon daarna genieten van alle andere praatjes.
Helaas was het rotweer: fris en regen, dus Pieter en Julia hebben veel tijd doorgebracht in het guesthouse. Ze hadden daar internet, televisie en een jacuzzi! dus zo erg was het niet.

Het weekend daarop zijn we naar Swaziland gegaan; Julia heeft weer nieuwe stempels in haar paspoort. We hebben heerlijk pizza gegeten en gelogeerd bij Malandela's met zijn mooie tuinen. Zaterdags hebben we een bezoekje gebracht aan Ngwenya glass en ben ik gezwicht voor een glazen zebra. Zondags hebben we gewandeld in de tuinen van Summerfield resort en genoten van de Cuddle Puddle. Een warmwater bron met zwembad. Er was een ondiepe rand omheen, waar Julia heerlijk kon zitten en spelen! Maandags weer terug naar Hlabisa.

Julia kan heel goed nee-schudden en ja-zeggen; beiden op willekeurig momenten dus nog zonder betekenis. Ze kletst hele verhaaltjes, als ze een andere baby ziet (echt, foto of in de spiegel) gaat ze met een hoge stem praten. Ze begon met kruipen: een been vooruit en een achteruit. Inmiddels kruipt ze op haar twee knieën en gaat als een speer. We hebben het huis moeten beveiligen: afdekken van stopcontacten en een 'traphekje' voor de keuken. Ze trekt zich op aan de tafel, stoelen en bank en kan langs de lage tafel lopen. Aan onze handen loopt ze door het hele huis! Haar huidige bijnaam is dan ook klauter-kabouter.

De laatste week van augustus zijn we in Empangeni geweest. Ik mocht weer lesgeven over pasgeborene zorg. Pieter en Julia gingen mee en hebben de nodige boodschappen gedaan. Met een volgepakte auto gingen we weer naar huis.

Zoals jullie wel merken houd de kleine meid ons aardig bezig! Vandaar ook weer veel foto's van haar (en daar zijn de opa's en oma's dan weer heel blij mee).

Liefs van ons drieën,
Inge Pieter Julia

• 01 September 2013 - 13:31

Lian:

Hoi hoi wat spannend alweer na moeten denken over de volgende fase van jullie Africa leven, geniet van de voorpret!

• 01 September 2013 - 14:09

Theo En Nelly:

Hoi Lieverds,
    Wat wordt Julia al groot! Mooi om te horen dat ze al lekker rondkruipt en dat papa Pieter zo'n mooi traphekje voor de keuken heeft gemaakt. Dat houdt je goed bezig.. We genieten van de Julia foto's.
    Mooie tussenweg die kinderpoli Inge! Leuke les over gist met broodbakken, Pieter, zo houd je het mooi concreet. Wij hebben gisteren het buurtfeest gehad. Thema: "in het groene woud" met een bus vol junglefiguren en een hoog zebragehalte!
    Dikke knuffel voor jullie drietjes.

• 02 September 2013 - 11:22

Vera:

Hallo! Fijn om weer bij te lezen en te kijken over jullie leventje in hlabisa en omstreken. Julia ziet er goed uit, en ben benieuwd hoe lang het zelf lopen op zich laat wachten! Lekker veel waterpret op de foto's, hopelijk blijven jullie lekker gedrietjes genieten zo.
    Hier is het collegejaar weer officieel begonnen en stroomt de bieb van de uni weer vol met nieuwe studenten. Ik ben nog wel even zoet met mijn scriptie.
    Heel veel groeten! Vera

• 02 September 2013 - 15:24

Nelly & Henk:

Hoi alledrie,

Geweldig zeg die plannen en de foto's. Als we dat zo horen en zien dan komen bij ons ook wel weer kriebels naar boven. Maar goed, onze klauter-kabouters zitten in een andere fase en zullen eerst alledrie minimaal de middelbare school moeten afmaken. Daarna zien wij wel weer verder ;-))
    Het ga jullie goed, geniet van elkaar en het moois dat het leven jullie nu allemaal biedt.
    Hartelijke groeten,
    Nelly & Henk

• 02 September 2013 - 17:13

Ine:

dus het goeie leven is in Zuid Afrika te vinden!
    Doe je ook iets met het inbakenen van de pasgeborene en met de speciale koesterband voor de baby's, zodat ze veel huidcontact hebben met hun ouders, zal wel haast in Afrika. Ik heb net weer een heel klein mensje in mijn armen gehad en wil zo graag weer Oma worden!!!!!!

• 02 September 2013 - 23:23

Merel:

Ha Pieter Inge en lieve Julia,

Weer een boel mooie verhalen en ik heb ze weer met veel plezier gelezen. Ook schitterende foto's, ik kan zien dat jullie het daar goed hebben. Een hele dikke knuffel van mij voor jullie allemaal! :-) liefs!

• 03 September 2013 - 22:35

Feija & Alex:

Hi, Goed om te lezen dat het jullie erg bevalt en dat jullie plannen om langer in ZA te blijven. Succes daarmee. Wij zijn ondertussen net terug van een vakantie naar NL en Canada. Jammer dat jullie net iets eerder waren en dat we elkaar gemist hebben.
    Groeten,
    Feija & Alex